![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
|
![]()
Trist sak. Men godt å se at de tilfeldige kontrollene (som så mange var imot) virker.
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,264
|
![]()
En som var lei av jobben sin... Det finnes jo bedre måter å si "nå gidder jeg ikke mer" enn å gjøre noe så dumt. Naja. Tipper han lever pensjonistdagene nå!
__________________
Spoiler mixer |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2008
Location: Ved en fjord i Norge
Posts: 97
|
![]() Quote:
Jeg har selv blitt testet i cockpit og synes ikke det er noe verdig eller spesielt tillitsvekkende overfor passasjerer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
Blir vel laber pensjon før full pensjonsalder med en sånn exit?
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,093
|
![]() Quote:
For alle gangene jeg har vært med på å bli sjekket så har de fysisk kommet inn i flyet og ikke ville tatt det utenfor.
__________________
ThomAAs Flying the Norwegian way ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]() Quote:
Jeg nektet og ba mine FO og FE nekte også. Deretter gikk vi til flyet mens Ops folkene ropte at you must, you must.. Nektet enda og vi begynte å forberede cockpiten og få ombord 480 pax. Da sa Air India at vi kunne i ta av, eller starte motorene uten promille test. Greit sa jeg og begynte å pakke veska mi og ba dem bestille hotel rom til alle paxen og 19 crew. Ops folkene bar på mange walkie talkies og skulle ha doktoren til å komme til cockpiten men jeg nektet han adgang. Så ringte de sjefene mine i USA og vi fikk selcal på HF Radio fra flyvesjefen som lirte på hvorfor jeg nektet. (Falsk positiv er en mulighet) Uansett, Air India bare ga opp og vi fikk fortsette uten promille kontrol. Var medlem av ALPA og det er regler for promille kontrol, utstyret skal blant annet være kalibrert og godkjent. Det som Air India hadde på kontoret var noe skrap fra tiden før de var uavhenging fra Britene, skal faen ikke gamble flykarrieren på denslags. Tragisk at noen flygere gambler jobben og karriere ved å møte opp med promille. Når det er sagt så har det vært flere ulykker pga at flygerene var utslitt og overtrøtt enn at dem hadde noe å drikke. Det skulle ha vært like strengt å fly når man er trøtt som med promille, men det gir myndighetene faen i. ![]()
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man I have chalked up many a mile..." www.odincharters.com www.susanhanssen.com |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,395
|
![]()
I USA er dette temmelig strukturert. Alle med FAA-lisenser, både på bakken og i luften, er i faresonen for spotchecks. Crewet ble testet på flyplassen, og vi bakkeanstte måtte gå 'umiddelbart - hell and high water' til nærmeste kontrollklinikk. Som regel ble det sendt til stasjonssjef som ga det videre når det passet for driften. Da jeg ble 'contractor' kom varselet direkte til meg, og jeg måtte da 'varsle meg selv innen 24 timer'.
Crewet synes lite om å bli trukket inn i nærmeste handicaptoalett sammen med søster, men så aldri noe irregulært. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,601
|
![]()
Veldig godt poeng fra RTP, etter 24 timer våken har man vel en "promille" på mellom 0,8 og 1.0. Dvs. når man lander i Europa etter en natt fra USA etter å ha kun ett døgns stopp.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,911
|
![]()
Har måtte blåse en gang, 2012 tror jeg. Det var stikkontroll på Arlanda (ombord i flyet)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,928
|
![]()
5 mnd ubetinget
http://m.nettavisen.no/na24/sas-pilo...423370636.html Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Posts: 371
|
![]()
Det tar jo kaka når fyren får valget mellom å bli sagt opp, eller å si opp selv og få sluttpakke. Man skulle jo tro at dette er en soleklar oppsigelse, men SAS velger altså å betale fyren som belønning. Skjønn det den som kan
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]() Quote:
Tviler på at dem får pensjon, men klart det som er oppbygget får dem beholde. Vi hadde en ved FF, mest senior skipper på lista og kjerne kar, flydd mye med den kroppen og trivdes med det. Alle visste at han var tørst, men greit nok når man har lange nattstopp på 3-4 dager og blir edru før neste flytur. En dag så klarte han ikke å vente før en natt flyging fra JFK til TLV og en dispatcher i Flight Office luktet børst på pusten. Han varslet flygesjefen som tilfeldigvis var på kontoret og ballongen kom frem. Den ble stor og grønn. På sjukestua for blodprøve og det ble mere promille enn denne SAS fyren. Sjefsflygeren ga han valget mellom å slutte eller få sparken, deretter sendte ham hjem i drosje siden han var for full til å kjøre bil. ![]()
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man I have chalked up many a mile..." www.odincharters.com www.susanhanssen.com |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]() Quote:
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Posts: 371
|
![]() Quote:
Jeg kan ikke skjønne hvordan en rettssak skulle være flatterende for SAS, når de faktisk har et system som luker ut gærninger som dette. Signaleffekten til andre som mister jobben i SAS for mindre alvorlige hendelser, er jo litt merkelig når man ser ting som dette. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Newcomer
Join Date: Jul 2010
Posts: 18
|
![]()
Jeg ser det er flere som mener mye om denne sluttpakken, men vet dere egentlig hva den inneholder? Kanskje greit å ikke dømme andre når man ikke kjenner til saken...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Posts: 371
|
![]() Quote:
I mine øyne stiler fyllekjørere, enten det er med bil, tog, trikk eller fly, som bevisst velger å gamble med andres liv, i samme klasse som pedofile. Uansett innhold i denne sluttpakken, så er det en form for belønning, og det kan jeg ikke skjønne at denne personen fortjener. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 6,185
|
![]()
Det er nok også for å ivareta piloten og. Husk på at alkoholisme er noe man trenger hjelp for å komme ut i fra. Hvis man da mister alt kan en person drikke enda mer. Her mister piloten omtrent alt men tenker Sas ønsker nok å hjelpe personen.
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
|
![]()
igjen så bruker man de veldig tynne faktagrunnlaget for å trekke konklusjoner. Det står veldig lite informasjon om sluttpakken her annet enn
Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,767
|
![]() Quote:
Sakset fra NHI.no Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2012
Posts: 92
|
![]()
I arbeidslivet ellers har man ofte et AKAN-opplegg. Selv i sikkerhetskritiske bransjer. Her vet vi svært lite om detaljene i saken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS-pilot tatt med promille på SVG | C130 | Flyforum | 3 | 15-07-2019 21:54 |
Kabin crew tatt med promille på SVG | DC 10-30 | Flyforum | 21 | 14-07-2019 15:58 |
Tatt med promille på Gardermoen | imm | Flyforum | 73 | 17-08-2018 09:04 |
SAS pilot tatt med promille | VC-10 | Flyforum | 1 | 10-05-2012 08:30 |
Norsk pilot tatt med 0,85 i promille på Schiphol | kbo | Flyforum | 24 | 12-12-2008 00:39 |