Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 05-09-2017, 10:11   #1
mcduck
ScanFlyer Gold

mcduck's Avatar

Default SAS-pilot tatt med 0,64 i promille

Trist sak. Men godt å se at de tilfeldige kontrollene (som så mange var imot) virker.

Quote:
En SAS-pilot har innrømmet å ha drukket alkohol i forkant av en flygning. Han ble tatt med en promille på 0,64 og måtte forlate flyet på Gardermoen.
Onsdag må piloten møte i retten, tiltalt for brudd på luftfartsloven, ifølge Romerikes Blad.

Ifølge tiltalen skulle flygeren fly et SAS-fly på en internasjonal strekning i vår, men ble stoppet før han kom så langt. Politiet hadde tilfeldig promillekontroll og målte promillen til 0,64. Promillegrensen for å fly er 0,2.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/s...en/a/24133856/

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2017, 10:44   #2
Polaris
Free Luigi

Default Re: SAS-pilot tatt med 0,64 i promille

En som var lei av jobben sin... Det finnes jo bedre måter å si "nå gidder jeg ikke mer" enn å gjøre noe så dumt. Naja. Tipper han lever pensjonistdagene nå!
Old 05-09-2017, 11:05   #3
trimmet Opel Ascona
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by mcduck View Post
Trist sak. Men godt å se at de tilfeldige kontrollene (som så mange var imot) virker.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/s...en/a/24133856/
Tror ikke mange er imot testing. Det er sted/måten det gjøres på som ikke er bra. Bedre om testing foregikk f.eks ved crewkontor eller crewsikkerhetssluse.
Jeg har selv blitt testet i cockpit og synes ikke det er noe verdig eller spesielt tillitsvekkende overfor passasjerer.
trimmet Opel Ascona is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2017, 11:33   #4
Bergern
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
En som var lei av jobben sin... Det finnes jo bedre måter å si "nå gidder jeg ikke mer" enn å gjøre noe så dumt. Naja. Tipper han lever pensjonistdagene nå!
Blir vel laber pensjon før full pensjonsalder med en sånn exit?
Old 05-09-2017, 11:42   #5
ThomAAs
ScanFlyer Molded

ThomAAs's Avatar

Quote:
Originally Posted by trimmet Opel Ascona View Post
Tror ikke mange er imot testing. Det er sted/måten det gjøres på som ikke er bra. Bedre om testing foregikk f.eks ved crewkontor eller crewsikkerhetssluse.
Jeg har selv blitt testet i cockpit og synes ikke det er noe verdig eller spesielt tillitsvekkende overfor passasjerer.
De må vel gjøre det i flyet, ellers så kan man vel gjemme seg bak. "Jeg skulle ikke fly, bare komme å si at jeg ikke kan jobbe"
For alle gangene jeg har vært med på å bli sjekket så har de fysisk kommet inn i flyet og ikke ville tatt det utenfor.
Old 05-09-2017, 16:25   #6
LN-RTP
Aviator Extraordinaire

LN-RTP's Avatar

Quote:
Originally Posted by ThomAAs View Post
De må vel gjøre det i flyet, ellers så kan man vel gjemme seg bak. "Jeg skulle ikke fly, bare komme å si at jeg ikke kan jobbe"
For alle gangene jeg har vært med på å bli sjekket så har de fysisk kommet inn i flyet og ikke ville tatt det utenfor.
Har aldri blitt sjekket i flyet, men en gang fløy jeg charter for Air India og vi ble tagget i Operation. Hele cockpit crewet måtte til doktor kontoret og blåse.
Jeg nektet og ba mine FO og FE nekte også.
Deretter gikk vi til flyet mens Ops folkene ropte at you must, you must..
Nektet enda og vi begynte å forberede cockpiten og få ombord 480 pax.
Da sa Air India at vi kunne i ta av, eller starte motorene uten promille test.
Greit sa jeg og begynte å pakke veska mi og ba dem bestille hotel rom til alle paxen og 19 crew. Ops folkene bar på mange walkie talkies og skulle ha doktoren til å komme til cockpiten men jeg nektet han adgang. Så ringte de sjefene mine i USA og vi fikk selcal på HF Radio fra flyvesjefen som lirte på hvorfor jeg nektet. (Falsk positiv er en mulighet)
Uansett, Air India bare ga opp og vi fikk fortsette uten promille kontrol.
Var medlem av ALPA og det er regler for promille kontrol, utstyret skal blant annet være kalibrert og godkjent. Det som Air India hadde på kontoret var noe skrap fra tiden før de var uavhenging fra Britene, skal faen ikke gamble flykarrieren på denslags.

Tragisk at noen flygere gambler jobben og karriere ved å møte opp med promille.
Når det er sagt så har det vært flere ulykker pga at flygerene var utslitt og overtrøtt enn at dem hadde noe å drikke.
Det skulle ha vært like strengt å fly når man er trøtt som med promille, men det gir myndighetene faen i.

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2017, 16:53   #7
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

I USA er dette temmelig strukturert. Alle med FAA-lisenser, både på bakken og i luften, er i faresonen for spotchecks. Crewet ble testet på flyplassen, og vi bakkeanstte måtte gå 'umiddelbart - hell and high water' til nærmeste kontrollklinikk. Som regel ble det sendt til stasjonssjef som ga det videre når det passet for driften. Da jeg ble 'contractor' kom varselet direkte til meg, og jeg måtte da 'varsle meg selv innen 24 timer'.
Crewet synes lite om å bli trukket inn i nærmeste handicaptoalett sammen med søster, men så aldri noe irregulært.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2017, 18:15   #8
KnutW
Speedbird Concorde

KnutW's Avatar

Veldig godt poeng fra RTP, etter 24 timer våken har man vel en "promille" på mellom 0,8 og 1.0. Dvs. når man lander i Europa etter en natt fra USA etter å ha kun ett døgns stopp.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2017, 19:49   #9
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Har måtte blåse en gang, 2012 tror jeg. Det var stikkontroll på Arlanda (ombord i flyet)
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2017, 21:59   #10
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

5 mnd ubetinget

http://m.nettavisen.no/na24/sas-pilo...423370636.html
Quote:
SAS-pilot dømt til fem måneder fengsel
Old 08-09-2017, 23:31   #11
Balle Chlorin
ScanFlyer Blue

Det tar jo kaka når fyren får valget mellom å bli sagt opp, eller å si opp selv og få sluttpakke. Man skulle jo tro at dette er en soleklar oppsigelse, men SAS velger altså å betale fyren som belønning. Skjønn det den som kan
Balle Chlorin is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2017, 00:06   #12
LN-RTP
Aviator Extraordinaire

LN-RTP's Avatar

Quote:
Originally Posted by Balle Chlorin View Post
Det tar jo kaka når fyren får valget mellom å bli sagt opp, eller å si opp selv og få sluttpakke. Man skulle jo tro at dette er en soleklar oppsigelse, men SAS velger altså å betale fyren som belønning. Skjønn det den som kan
Tja, det høres pussig ut med sluttpakke, skjønt ikle vet jeg hva det innebærer.
Tviler på at dem får pensjon, men klart det som er oppbygget får dem beholde.

Vi hadde en ved FF, mest senior skipper på lista og kjerne kar, flydd mye med den kroppen og trivdes med det.
Alle visste at han var tørst, men greit nok når man har lange nattstopp på 3-4 dager og blir edru før neste flytur.
En dag så klarte han ikke å vente før en natt flyging fra JFK til TLV og en dispatcher i Flight Office luktet børst på pusten. Han varslet flygesjefen som tilfeldigvis var på kontoret og ballongen kom frem. Den ble stor og grønn.
På sjukestua for blodprøve og det ble mere promille enn denne SAS fyren.
Sjefsflygeren ga han valget mellom å slutte eller få sparken, deretter sendte ham hjem i drosje siden han var for full til å kjøre bil.

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2017, 17:04   #13
Bergern
ScanFlyer Dusty

Quote:
Det er nok bedre å gi sluttpakke enn å havne i en arbeidsrettsak. Kan fort bli kostbart og lite flatterende for SAS.
Old 09-09-2017, 18:00   #14
Balle Chlorin
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Det er nok bedre å gi sluttpakke enn å havne i en arbeidsrettsak. Kan fort bli kostbart og lite flatterende for SAS.
Hvis ikke det å ha til hensikt å føre et fly mens man har en grei promille ikke er en klinkende klar oppsigelsesgrunn, så vet ikke jeg hva som skulle være det. Å trenge en dommer til å bekrefte det, høres i min verden ut som idioti og galskap.

Jeg kan ikke skjønne hvordan en rettssak skulle være flatterende for SAS, når de faktisk har et system som luker ut gærninger som dette. Signaleffekten til andre som mister jobben i SAS for mindre alvorlige hendelser, er jo litt merkelig når man ser ting som dette.
Old 09-09-2017, 19:55   #15
Sherpa
Newcomer

Jeg ser det er flere som mener mye om denne sluttpakken, men vet dere egentlig hva den inneholder? Kanskje greit å ikke dømme andre når man ikke kjenner til saken...
Sherpa is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2017, 20:43   #16
Balle Chlorin
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Sherpa View Post
Jeg ser det er flere som mener mye om denne sluttpakken, men vet dere egentlig hva den inneholder? Kanskje greit å ikke dømme andre når man ikke kjenner til saken...

I mine øyne stiler fyllekjørere, enten det er med bil, tog, trikk eller fly, som bevisst velger å gamble med andres liv, i samme klasse som pedofile.

Uansett innhold i denne sluttpakken, så er det en form for belønning, og det kan jeg ikke skjønne at denne personen fortjener.
Old 10-09-2017, 05:21   #17
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Det er nok også for å ivareta piloten og. Husk på at alkoholisme er noe man trenger hjelp for å komme ut i fra. Hvis man da mister alt kan en person drikke enda mer. Her mister piloten omtrent alt men tenker Sas ønsker nok å hjelpe personen.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2017, 10:27   #18
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

igjen så bruker man de veldig tynne faktagrunnlaget for å trekke konklusjoner. Det står veldig lite informasjon om sluttpakken her annet enn
Quote:
Piloten fikk valget mellom å si opp med sluttpakke, eller bli oppsagt. Det første ble valgt.
Sluttpakken kan være noe som ligger i vedkommendes arbeidsavtale, og som ikke er berørt av om man sier oppe eller blir sagt opp. Vi vet ikke om piloten hadde fått med sluttpakke om vedkommende hadde blitt sagt opp. Man kan ikke bare fjerne en sluttpakke eller andre ting man har avtale om sånn uten videre.

Old 10-09-2017, 11:19   #19
krølle
ScanFlyer Crusty

Quote:

Sakset fra NHI.no

Quote:
Alkoholisme er en sykdom.
krølle is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2017, 11:21   #20
Jetstar
ScanFlyer Blue

Jetstar's Avatar

I arbeidslivet ellers har man ofte et AKAN-opplegg. Selv i sikkerhetskritiske bransjer. Her vet vi svært lite om detaljene i saken.
Jetstar is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules