![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
Posts: 799
|
![]()
Hvorfor velger så mange flyselskaper å bruke hvit hovedfarge i sitt livery?
Er det pris, er det praktiske årsaker eller noe annet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2015
Posts: 55
|
![]()
Jag vill påstå att det har två anledningar:
Vit reflekterar solvärme bäst. Jag vill mig minnas att Air New Zealand hade problem med sin svarta livery. Eftersom att grundfärg är vit så blir det mindre vikt av ytter lack då varje kilo skall jagas. Sent from my YD201 using Tapatalk |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
BA Concorde Sep 1998
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
|
![]()
Det er sikkert bare billig i innkjøp. Renhold er en annen ting.
Sent fra min SM-T555 via Tapatalk |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,932
|
![]()
Mener å huske det ble gjort et poeng ut av at Norwegian kun "malte spissen" for å spare/gi inntrykk av å spare penger ettersom de var et lavprisselskap.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
一期一会
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
|
![]()
Jeg synes Jumboen var fin med sort nese, det ga den bamse-look.
Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
一期一会
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]() Quote:
Å male flyet svart er ikke så lurt. (Mye varmere og mere bensin forbruk for å avkjøle innsiden) Noen selskaper valgte å ikke male flyene i det hele tatt, polert aluminium isteden. Funket bra, mange hundre kg vekt spart i maling og derfor mange tusen Kilo spart i drivstoff. Over 30 år blir dette noen million dollar i sparte drivstoff penger, per fly.
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man I have chalked up many a mile..." www.odincharters.com www.susanhanssen.com |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,616
|
![]()
Mener å huske at polert aluminium ga høyere vedlikeholdskostnader og derfor aldri 'tok av' ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2014
Posts: 553
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
Boeing W
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,616
|
![]()
Muligens også litt mer 'drag' .. mener å huske at det var noe SAS sa etter at de hadde skeprimentert med det på åttitallet ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,677
|
![]()
AA måtte vel også male Airbus'ene sine grå fordi Airbus ikke ga fulle garantier uten maling på skroget. Som MOW er inne på forsøkte SAS noe tilsvarende på en DC-9-41 på -80 tallet, men i det nordiske klimaet ble det fort korrosjon og andre uhumskheter, så de fortsatte å male flyene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvor mange fly skal Norwegian fase ut mange fly i 2016 | Tarzan | Register- og ATC-Forum | 3 | 29-06-2016 16:45 |
Hvorfor har HA-LPN hvit nese? | barteki | Småprat | 2 | 14-08-2013 21:29 |
Hvorfor har LN-NOR hvit nese? | vbe86 | Småprat | 3 | 15-12-2011 00:04 |
Fly med mange eiere | putzmeister | Flyforum | 1 | 13-09-2008 21:47 |