Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-07-2017, 18:12   #1
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Turist død på Maho Beach

Quote:
En 57 år gammel kvinne fra New Zealand mistet onsdag livet i en tragisk ulykke på den karibiske øya St. Maartin, melder flere lokale medier.
http://www.tv2.no/nyheter/9241890/

Håper dette får folk til å tenke seg litt mer om før de klamrer seg til gjerdet ved take-off.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2017, 18:29   #2
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Turist død på Maho Beach

Synd for den stakkels turist, men overraskende at det ikke er sket før
Hilsen Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2017, 00:17   #3
Michael
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2011
Location: Oslo
Posts: 611
Default Re: Turist død på Maho Beach

Synes det holdt å stå på stranda og kjenne på det derfra da jeg var der.

Hva tror dere følgene blir? At de stenger Maho Beach?
Michael is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2017, 00:26   #4
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,401
Default Re: Turist død på Maho Beach

Neida. De går over til rød skrift på varselsskiltet. Ellernosånt. Maho Beach er god butikk.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2017, 07:17   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,940
Default Re: Turist død på Maho Beach

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Neida. De går over til rød skrift på varselsskiltet. Ellernosånt. Maho Beach er god butikk.


En grei løsning det. Kan ikke gjerde inn og forby alt som er farlig.
Og som det et av de mest tallrike pattedyrene her på jorden er vi ikke akkurat utrydningstruet
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2017, 09:34   #6
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,715
Default Re: Turist død på Maho Beach

Naturlig seleksjon er ikke bare teori
view is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2017, 09:58   #7
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,603
Default Re: Turist død på Maho Beach

Var det ikke et par dødsfall der på 90-tallet også?
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2017, 09:58   #8
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,911
Default Re: Turist død på Maho Beach

Best å stå litt på siden. Se på de som får sand i øynene, ikke få det selv.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2017, 15:02   #9
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,706
Default Turist død på Maho Beach

Prøvde selv å stå på selve stranden rett bak motorene ved avgang. Men syns det var så jævligt vondt at jeg heiv meg i sjøen de 2 gangene jeg prøvde. Og det var snakk om en A320 og B738.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2017, 15:07   #10
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: Turist død på Maho Beach

Quote:
Originally Posted by Vede View Post
Prøvde selv å stå på selve stranden rett bak motorene ved avgang. Men syns det var så jævligt vondt at jeg heiv meg i sjøen de 2 gangene jeg prøvde. Og det var snakk om en A320 og B738.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hva er det som gjør vondt?
Sand og alt mulig rart som blir blåst avsted, eller selve lufttrykket?

Har sett noen filmer av folk som har stått der med motorsykkelhjelm, høres fornuftig ut, selv om jeg hadde gått for alternativt med å stå ved siden av, for å se på de som får sand i øynene!
Evt. starte smått med 73x/A32x...

Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2017, 15:18   #11
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,646
Default Re: Turist død på Maho Beach

Observerte det var stor forskjell på jetblast på de flyene som ruset opp motorene gradvis mens de starter å rulle, og de som sto på bremsene og ga "fullt" pådrag før de slapp, som denne maskinen gjorde.

Tror ikke noen på stranda rett bak klarte å stå stille, en del havnet på snørra og i vannet.
RJon is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2017, 15:40   #12
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,706
Default Re: Turist død på Maho Beach

Quote:
Originally Posted by kekker View Post
Hva er det som gjør vondt?
Sand og alt mulig rart som blir blåst avsted, eller selve lufttrykket?

Har sett noen filmer av folk som har stått der med motorsykkelhjelm, høres fornuftig ut, selv om jeg hadde gått for alternativt med å stå ved siden av, for å se på de som får sand i øynene!
Evt. starte smått med 73x/A32x...

Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk


Alt av sand og rask som blir blåst i luften. Du blir helt pepret. Jeg hadde mange små sår på ryggen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2017, 17:33   #13
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,401
Default Re: Turist død på Maho Beach

Det er noen piloter som synes dette er moro. Tipper det kommer en NOTAM om at man ikke skal 'blåse' mer enn nødvendig. Men det eksisterer muligens allerede....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2017, 18:26   #14
LN-GAB
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 422
Default Re: Turist død på Maho Beach

Finnes også prosedyrer på enkelte flytyper hvor det er anbefalt å sette power med bremsene på hvis man tar av på korte baner.. Aner ikke hva som står i bøkene til 737
LN-GAB is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2017, 18:44   #15
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
Default Re: Turist død på Maho Beach

Hva som står i bøkene på 737 vet jeg ikke, men det synes å være vanlig å "stå på bremsene" mens man gir gass på bl.a. ALF. Så jeg vil tippe det går litt i kombinasjon av vekt og banelengde hvorvidt man mener å ha behov for å gjøre det slik...
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2017, 21:15   #16
Concorde
BA Concorde Sep 1998
 
Concorde's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
Default Re: Turist død på Maho Beach

Det var nok for meg på Fornebustranden når BA kom med 757. Å stå bak ett gjerde 200 meter bak en 747 er for meg fullstendig meningsløst. Det er trist med dødsfall men de må ta ansvar selv de som gidder..

Sent fra min SM-T555 via Tapatalk
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2017, 21:34   #17
kaijoar
Newbie
 
Join Date: Jul 2015
Posts: 171
Default Re: Turist død på Maho Beach

Quote:
Originally Posted by Gunnar View Post
Hva som står i bøkene på 737 vet jeg ikke, men det synes å være vanlig å "stå på bremsene" mens man gir gass på bl.a. ALF. Så jeg vil tippe det går litt i kombinasjon av vekt og banelengde hvorvidt man mener å ha behov for å gjøre det slik...
Har alltid lurt på hva som avgjør hvordan man gjør dette. Noen som vil utdype? Kan ikke huske å ha sett noen sammenheng med flytype og hvor fullt flyet er for eksempel, utenom på korte baner.

Husker at jeg som liten tenkte at de som bare gasset rett ut på runway og tok av var mer "slurvete" enn de som stoppet og gav full gass.
kaijoar is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2017, 21:38   #18
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,940
Default Re: Turist død på Maho Beach

Samtidig, i valget mellom å dø av en jetblast på Maho Beach kontra å rotne bort på et gamlehjem med Alzheimer er det ikke sikkert det var han her som gjorde det dårligste valget. Selv om kanskje timingen ikke var ideell?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 15-07-2017 at 21:50.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2017, 21:48   #19
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,603
Default Re: Turist død på Maho Beach

Sto der en gang mens en kompisgjeng med tre svært godt påseilede unge negre fra New York skulle ta manndomsprøven bak KLMs 747-400. Nederlenderen åpnet sidevinduet, vinket til gutta og hadde vingetippen innover veien da han svingte rundt. Deretter full stopp, og så maks turtall på alle fire mens han sto på bremsen i vel ett minutt for å dobbeltsjekke at full power var satt og alle indikasjoner stemte før han begynte å rulle.

Problemet for New York-gutta, som klamret seg fast til gjerdet, var at de hadde valget mellom å slippe taket og bli blåst på sjøen (med en touch-and-go i den betongkanten som drepte New Zealenderen) eller å bli fullstendig sandblåst. De valgte sandblåsingen, men man kunne formelig se at hudfargen skiftet fra svart til lyserød i løpet av det minuttet de sto der.

Alkoholen og ungdommelig skryt gjorde at ingen av dem turde innrømme overfor kompisene at det nok sved godt, men de må ha hatt en forj..lig dagen derpå neste morgen. Det gjorde vondt bare å se på dem. Personlig sto jeg og filmet og fikk omtrent en kvart av blasten fra ytterste motor i trynet, det var ille nok sammen med sandstormen og eksosvarmen.

Står man og holder seg fast går det stort sett greit hvis det er en 737 eller mindre som ikke står og ruser alt for lenge eller man havner rett bak motorene. Står man rett i blasten og slipper taket i gjerdet er det ikke sjans på å holde seg på bena og man blir blåst rett i betongkanten før man havner på stranda eller i sjøen.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2017, 22:11   #20
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,603
Default Re: Turist død på Maho Beach

Quote:
Originally Posted by kaijoar View Post
Har alltid lurt på hva som avgjør hvordan man gjør dette. Noen som vil utdype? Kan ikke huske å ha sett noen sammenheng med flytype og hvor fullt flyet er for eksempel, utenom på korte baner.

Husker at jeg som liten tenkte at de som bare gasset rett ut på runway og tok av var mer "slurvete" enn de som stoppet og gav full gass.
Avhengig av vekt på flyet, tilgjengelig banelengde, baneforhold (opp- eller nedoverhelning, våt eller tørr, evnt is/sne, bremseeffekt osv.), vindstyrke /retning, lufttrykk og temperatur. (F. eks. hot and high) Avhenger også av utforming på evnt. taksebane samt evnt annen trafikk på banen eller i luften. Masse forskjellige parametre å ta hensyn til, men med unntak av trafikksituasjonen i øyeblikket er alt dette klart på forhånd. Hvilken power-setting som skal brukes blir bestemt ut fra disse kriteriene.

Har man lang nok bane med gode baneforhold er det ytterst sjelden man bruker full power på en take-off. Dette gjøres for å spare motorene mest mulig. Et middels lastet fly på tørr og lang bane bruker som regel bare rundt 60-80 % power på take-off.

Det er også fordelaktig å beholde momentet i flyet og gi på når man ruller ut på banen fremfor å måtte stoppe opp. Er man avhengig av full power tar det såpass lang tid (5-8 sekunder) for en jetmotor å komme opp i full kraft at man da gjerne velger å stå på bremsen til full power er etablert.

SXM er banen ganske kort, 2200 M, i tillegg er det jo som oftest også ganske varmt (dårligere ytelse på jetmotorer) og sammen med at man også må ta en krapp sving i enden av banen blir det derfor ofte stopp og full power.
KnutW is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Lav takeoff over Maho Beach RJon Småprat 27 16-05-2017 16:55
Webcam på Maho Beach Scooter01 Spotteralerts 22 16-03-2016 12:23
SXM - Maho Beach, St Maarten, februar 2014 LN-MOW Bilder & foto 42 22-07-2015 12:59
Maho Beach preview LN-MOW Bilder & foto 6 07-02-2014 13:40
Mahó Beach, St. Maarten Twin Otter Bilder & foto 12 20-08-2010 10:54


All times are GMT +2. The time now is 22:55.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.