![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Det er vel ikke så godt, men Norwegian behøver vel hele tiden at åbne til nye steder, for at holde forretningen åben Hilsen Ole Last edited by Discus; 13-07-2017 at 11:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
e24 skriver selvfølgelig også litt om saken
Quote:
Presentasjonen kan sees her (video): https://publisher.qbrick.com/Embed.a...640&height=360 Og Q2-tallene m.v. kan lastes ned her: https://www.norwegian.no/om-oss/sels...presentations/
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) Last edited by Discus; 13-07-2017 at 11:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Massiv innleie (Wetlease) må koste selskapet dyrt!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Børsverdier på nærmere 1 milliard borte på en formiddag. Virker som markedet tror Frode Foss har sett isfjellet i horisonten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Upgrade me....
|
![]()
Nå har ikke jeg orket å lese tallene, men det sitter vel noen her inne som raskt ser hvordan tallene hadde sett ut uten salg av bank aksjene?
Jarle skandale? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
|
![]()
Leser også at man anser kredittrisikoen som økende. Uten at man mener det er katastrofe.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Så ille at analytikerene må bruke smør på flesk for å slå fast graden av tvil.
Quote:
Lurer forresten på hva DY mener er normal oljepris, når de legger høy oljepris som en av grunnene til dårlig resultat. Eller har de hedget til overpris? http://e24.no/boers-og-finans/oslo-b...osent/24096075 Last edited by Dag Viking; 13-07-2017 at 18:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Er ingen ekspert, men kombinasjonen av at finansdirektøren går på dagen med bare halvgode forklaringer på hvorfor, for så at selskapet legger fram et skuffende resultat, synes jeg høres småskummelt ut gitt at selskapet har 20 milliarder i gjeld.
Har toppene i Kjos systemet for mye fokus på vekst og skaffe nye ruter til strømmen av nye fly og for lite fokus på den daglige driften? Kan mangel på fokus på daglig drift være en av forklaringene på at de må bruke uhorvelig med penger på innleie av fly for å få dette til å gå sammen? Ikke vet jeg, men investorene reagerte voldsomt, kanskje mer enn det rene tallen i Q2 skulle tilsi. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Hørte Kjos kommentere at de var på klagetoppen " Naturlig at vi er på klagetoppen, vi er jo størst hø-hø-hø..."... , ikke noe sorry eller ydmykhet der i gården |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Kjos sa også i går at de håpet og ikke få pilotmangel igjen, men kunne ikke garantere. Samme ettermiddag kansellerte de flere avganger på grunn av det....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
https://leehamnews.com/2017/07/12/is...le/#more-24109
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Kan det være at Norwegian har gapt over mer enn de kan svelge?
Den kraftige ekspansjonen rundt omkring kan vel ikke bare være bra. Er jo ikke kostnadsfritt og opprette baser o.l rundt omkring, |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Ser det hevdes Norwegian var nødt til å selge posten i Bank Norwegian og dermed øke egenkapitalen, for å ikke komme i brudd med lånevilkårene
http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-f...t-til-aa-selge Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]() Quote:
Jeg er litt spent nå jeg. Jeg sitter så klart ikke på all info, og tar sterke forbehold om at jeg jo kan lite om flyselskap. Men det ser ut som om de kan få utfordringer med finansieringen av veldig mange fly, kombinert med omplassering av A320NEO'er da disse ikke har performance som lovet før om et drøyt års tid. Leser av den andre artikkelen at det spekuleres i at Foss avgang skyldes at han ikke kunne stille seg bak den heftige gamblingen her. Men... om 2,5% nedsalg (var det ikke?) i Bank Norwegian ga 2 milliarder forbedret egenkapital, burde ikke de kortsiktige problemene med å finansiere noen fly være såååå store? Sånn om man tror de vil generere cash i løpet av 12 måneders tid. Om ikke lånegiver har nok tro på DY, så er det jo god sikkerhet i flyene. Og når A320NEO får lovet (eller bedre) performance burde leasingmarkedet på disse bli kjempebra. Så går man inn i et veldig spennende marked i Sør Amerika, som jeg tror kan bli dødsbra for dem... Bare mine "ramblings" etter å ha lest litt rundt. Jeg tenkte "kjøpssignal" jeg på Norwegian.
![]() |
![]() |
#15 | ||
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
Når det kommer til A320neo leveringene, så synes jeg det overdramatiseres. Norwegian har til nå ikke fått levert mange fly, og har ikke problemer plassere dem. Så de har jo ingen kostnader her. Slik jeg har skjønt det er jo HK Express ivrige på å få sine levert, selv om de må inn til en liten fiks etterhvert. Noen får det til å høres ut som ingen A320neo med PW motorer er i drift, men det er langt fra sannheten Quote:
Så et lite element av finansiell optimalisering der |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Aviator Extraordinaire
|
![]() Quote:
Jeg sluttet å kjøpe luftfarts aksjer etter noen hundre laken i tap. Da var jeg ung og dum, nå er jeg hverken. Kjos gamblet på lav pris og lang ruter og taper pæng på det. Freddie Laker og andre prøvde, men det koster store penger å drive fly selskap. Det hindrer dog ikke hvermansen fra å starte nye selskaper og selge billige billetter, for dem har en ny og fin oppskrift. Hver gang.
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Tja, så lenge ikke Norwegian rapporterer egne tall for longhaul, så er det faktisk vanskelig å vite hvor i butikken de taper penger |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|