![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]() Quote:
Det er vel ikke så godt, men Norwegian behøver vel hele tiden at åbne til nye steder, for at holde forretningen åben Hilsen Ole Last edited by Discus; 13-07-2017 at 11:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,690
|
![]()
e24 skriver selvfølgelig også litt om saken
Quote:
Presentasjonen kan sees her (video): https://publisher.qbrick.com/Embed.a...640&height=360 Og Q2-tallene m.v. kan lastes ned her: https://www.norwegian.no/om-oss/sels...presentations/
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) Last edited by Discus; 13-07-2017 at 11:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,908
|
![]()
Massiv innleie (Wetlease) må koste selskapet dyrt!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2011
Location: Askim
Posts: 109
|
![]()
Børsverdier på nærmere 1 milliard borte på en formiddag. Virker som markedet tror Frode Foss har sett isfjellet i horisonten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Upgrade me....
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,307
|
![]()
Nå har ikke jeg orket å lese tallene, men det sitter vel noen her inne som raskt ser hvordan tallene hadde sett ut uten salg av bank aksjene?
Jarle skandale? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
Posts: 2,617
|
![]()
Leser også at man anser kredittrisikoen som økende. Uten at man mener det er katastrofe.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Så ille at analytikerene må bruke smør på flesk for å slå fast graden av tvil.
Quote:
Lurer forresten på hva DY mener er normal oljepris, når de legger høy oljepris som en av grunnene til dårlig resultat. Eller har de hedget til overpris? http://e24.no/boers-og-finans/oslo-b...osent/24096075 Last edited by Dag Viking; 13-07-2017 at 18:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2011
Posts: 241
|
![]()
Er ingen ekspert, men kombinasjonen av at finansdirektøren går på dagen med bare halvgode forklaringer på hvorfor, for så at selskapet legger fram et skuffende resultat, synes jeg høres småskummelt ut gitt at selskapet har 20 milliarder i gjeld.
Har toppene i Kjos systemet for mye fokus på vekst og skaffe nye ruter til strømmen av nye fly og for lite fokus på den daglige driften? Kan mangel på fokus på daglig drift være en av forklaringene på at de må bruke uhorvelig med penger på innleie av fly for å få dette til å gå sammen? Ikke vet jeg, men investorene reagerte voldsomt, kanskje mer enn det rene tallen i Q2 skulle tilsi. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
Hørte Kjos kommentere at de var på klagetoppen " Naturlig at vi er på klagetoppen, vi er jo størst hø-hø-hø..."... , ikke noe sorry eller ydmykhet der i gården |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2013
Posts: 368
|
![]()
Kjos sa også i går at de håpet og ikke få pilotmangel igjen, men kunne ikke garantere. Samme ettermiddag kansellerte de flere avganger på grunn av det....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]() Quote:
https://leehamnews.com/2017/07/12/is...le/#more-24109
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,766
|
![]()
Kan det være at Norwegian har gapt over mer enn de kan svelge?
Den kraftige ekspansjonen rundt omkring kan vel ikke bare være bra. Er jo ikke kostnadsfritt og opprette baser o.l rundt omkring, |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,851
|
![]()
Ser det hevdes Norwegian var nødt til å selge posten i Bank Norwegian og dermed øke egenkapitalen, for å ikke komme i brudd med lånevilkårene
http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-f...t-til-aa-selge Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,916
|
![]() Quote:
Jeg er litt spent nå jeg. Jeg sitter så klart ikke på all info, og tar sterke forbehold om at jeg jo kan lite om flyselskap. Men det ser ut som om de kan få utfordringer med finansieringen av veldig mange fly, kombinert med omplassering av A320NEO'er da disse ikke har performance som lovet før om et drøyt års tid. Leser av den andre artikkelen at det spekuleres i at Foss avgang skyldes at han ikke kunne stille seg bak den heftige gamblingen her. Men... om 2,5% nedsalg (var det ikke?) i Bank Norwegian ga 2 milliarder forbedret egenkapital, burde ikke de kortsiktige problemene med å finansiere noen fly være såååå store? Sånn om man tror de vil generere cash i løpet av 12 måneders tid. Om ikke lånegiver har nok tro på DY, så er det jo god sikkerhet i flyene. Og når A320NEO får lovet (eller bedre) performance burde leasingmarkedet på disse bli kjempebra. Så går man inn i et veldig spennende marked i Sør Amerika, som jeg tror kan bli dødsbra for dem... Bare mine "ramblings" etter å ha lest litt rundt. Jeg tenkte "kjøpssignal" jeg på Norwegian.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,851
|
![]() Quote:
Når det kommer til A320neo leveringene, så synes jeg det overdramatiseres. Norwegian har til nå ikke fått levert mange fly, og har ikke problemer plassere dem. Så de har jo ingen kostnader her. Slik jeg har skjønt det er jo HK Express ivrige på å få sine levert, selv om de må inn til en liten fiks etterhvert. Noen får det til å høres ut som ingen A320neo med PW motorer er i drift, men det er langt fra sannheten Quote:
Så et lite element av finansiell optimalisering der |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]() Quote:
Jeg sluttet å kjøpe luftfarts aksjer etter noen hundre laken i tap. Da var jeg ung og dum, nå er jeg hverken. Kjos gamblet på lav pris og lang ruter og taper pæng på det. Freddie Laker og andre prøvde, men det koster store penger å drive fly selskap. Det hindrer dog ikke hvermansen fra å starte nye selskaper og selge billige billetter, for dem har en ny og fin oppskrift. Hver gang.
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man I have chalked up many a mile..." www.odincharters.com www.susanhanssen.com |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,851
|
![]() Tja, så lenge ikke Norwegian rapporterer egne tall for longhaul, så er det faktisk vanskelig å vite hvor i butikken de taper penger |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2011
Location: Askim
Posts: 109
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian Q1 2019 resultat | Someone | Flyforum | 2 | 25-04-2019 11:50 |
Norwegian resultat Q3 2017 | C130 | Flyforum | 16 | 05-01-2018 18:04 |
Airbus-resultat H1-2017 | Discus | Flyforum | 4 | 09-11-2017 19:23 |
Norwegian Q1 2017 resultat | Someone | Flyforum | 10 | 27-04-2017 16:59 |
Norwegian 2015 resultat | Someone | Flyforum | 2 | 11-02-2016 11:43 |