Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 05-08-2006, 00:19   #1
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Default Hva gjør lange flyreiser med kroppen?

Har akkurat landet etter nesten 13,5 timers reise fra Singapore til London,hvor jeg hadde en aldeles utmerket reise.
MEN, jeg hadde en vannflaske stående, hvor jeg hadde drukket halvparten oppe på marsjhøyde. Når vi landet var den helt deformert pga trykkforandringen.

Det er når jeg ser noe slikt at jeg begynner å lure på om det egentlig er helt sundt å være så lenge i lufta. Jeg har ikke sett dette fenomenet før, så det ble en liten tankevekker. Kanskje ikke så rart at man får Jetlag..

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	04aug SQ920 vannflaske.jpg
Views:	59
Size:	114.1 KB
ID:	4123  

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2006, 00:31   #2
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Default Re: Hva gjør lange flyreiser med kroppen?

Quote:
Originally posted by Farmer

Har akkurat landet etter nesten 13,5 timers reise fra Singapore til London,hvor jeg hadde en aldeles utmerket reise.
MEN, jeg hadde en vannflaske stående, hvor jeg hadde drukket halvparten oppe på marsjhøyde. Når vi landet var den helt deformert pga trykkforandringen.

Det er når jeg ser noe slikt at jeg begynner å lure på om det egentlig er helt sundt å være så lenge i lufta. Jeg har ikke sett dette fenomenet før, så det ble en liten tankevekker. Kanskje ikke så rart at man får Jetlag..

Uff da! Ser ikke helt bra ut

Nattstopp på LHR?
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2006, 00:35   #3
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Nei, OSL. Satte ny Heathrowrekord i Transfer i dag Nådde siste flyet til Oslo med 3 minutters margin. Fikk i alle fall igang blodomløpet igjen på den springmarsjen!

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2006, 00:49   #4
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Regner med at 13,5 timer i sete 2A ikke på noe vis kan beskrives som en belastning?

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2006, 06:38   #5
Egil
ScanFlyer Gold

Egil's Avatar

Jeg hadde en omvendt opplevelse med en potetgullpose i håndbagasjen min...
For å si det sånn, håndbagasjen min ble fyllt med potetgull!!!
Old 05-08-2006, 11:21   #6
LN-TAL
ScanFlyer Silver

Veeeel. Dette "fenomenet" er jo bare fordi man har større kabinhøyde på cruise (maks er 8000 fot ifølge reglene), og når man da åpner flasken er det "lite" luft nedi der. Når da flyet kommer ned igjen og man får mere luft på utsiden av flasken vil lufta forsøke å klemme sammen flasken, noe den i dette tilfellet delvis klarte.

Jeg gjorde en gang ett eksperiment. Tok en ballong over en tom 1,5 liters brusflaske, satte meg i småflyet og startet på den 20 minutters turen opp til 13.000 fot. Tror du ballongen var stor når jeg kom opp dit eller ?

Der oppe slapp jeg ut lufta slik at ballongen igjen var slapp, så satte jeg nesa nedover mot bakken igjen. Når jeg landet var ballongen på innsiden av flasken.

Det er vel ingenting som tyder på at dette fenomenet er farlig for mennesker så lenge trykkforandringen skjer gradvis.

Edit: eneste er om man er forkjølet og har masse guffe i hals, svelg og ørekanaler. Da opplever man ofte "propper" i øra når flyet starter nedstigningen igjen. Og hvem har vel ikke hørt speedbarn som gråter under descent ? Dette er fordi speedbarn har TRANGE luftekanaler til ørene og dermed er mere plaget med dette enn vi "større barna" er.

LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2006, 20:47   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally posted by LN-TAL

Edit: eneste er om man er forkjølet og har masse guffe i hals, svelg og ørekanaler. Da opplever man ofte "propper" i øra når flyet starter nedstigningen igjen. Og hvem har vel ikke hørt speedbarn som gråter under descent ? Dette er fordi speedbarn har TRANGE luftekanaler til ørene og dermed er mere plaget med dette enn vi "større barna" er.
Enkelte er verken spedbarn eller behøver være tett i nesa for å få dotter i ørene......
Old 06-08-2006, 20:50   #8
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:

Ikke uvanlig ...
Og saa lenge kroppen er mer poroes enn flasken, burde det ikke vaere noe stoerre problem ..

Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules