![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Har akkurat landet etter nesten 13,5 timers reise fra Singapore til London,hvor jeg hadde en aldeles utmerket reise.
MEN, jeg hadde en vannflaske stående, hvor jeg hadde drukket halvparten oppe på marsjhøyde. Når vi landet var den helt deformert pga trykkforandringen. Det er når jeg ser noe slikt at jeg begynner å lure på om det egentlig er helt sundt å være så lenge i lufta. Jeg har ikke sett dette fenomenet før, så det ble en liten tankevekker. Kanskje ikke så rart at man får Jetlag.. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,481
|
![]() Quote:
![]() Nattstopp på LHR? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Nei, OSL. Satte ny Heathrowrekord i Transfer i dag
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]() Quote:
![]() -A ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2005
Location: Mosjøen
Posts: 1,422
|
![]()
Jeg hadde en omvendt opplevelse med en potetgullpose i håndbagasjen min...
For å si det sånn, håndbagasjen min ble fyllt med potetgull!!! ![]()
__________________
:: Egil :: wias HQ |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2005
Posts: 561
|
![]()
Veeeel. Dette "fenomenet" er jo bare fordi man har større kabinhøyde på cruise (maks er 8000 fot ifølge reglene), og når man da åpner flasken er det "lite" luft nedi der. Når da flyet kommer ned igjen og man får mere luft på utsiden av flasken vil lufta forsøke å klemme sammen flasken, noe den i dette tilfellet delvis klarte.
Jeg gjorde en gang ett eksperiment. Tok en ballong over en tom 1,5 liters brusflaske, satte meg i småflyet og startet på den 20 minutters turen opp til 13.000 fot. Tror du ballongen var stor når jeg kom opp dit eller ? ![]() Der oppe slapp jeg ut lufta slik at ballongen igjen var slapp, så satte jeg nesa nedover mot bakken igjen. Når jeg landet var ballongen på innsiden av flasken. Det er vel ingenting som tyder på at dette fenomenet er farlig for mennesker så lenge trykkforandringen skjer gradvis. Edit: eneste er om man er forkjølet og har masse guffe i hals, svelg og ørekanaler. Da opplever man ofte "propper" i øra når flyet starter nedstigningen igjen. Og hvem har vel ikke hørt speedbarn som gråter under descent ? Dette er fordi speedbarn har TRANGE luftekanaler til ørene og dermed er mere plaget med dette enn vi "større barna" er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,540
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,619
|
![]() Quote:
![]() Og saa lenge kroppen er mer poroes enn flasken, burde det ikke vaere noe stoerre problem .. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hva gjør EI-LNA nå? | Magnus | Småprat | 3 | 14-08-2013 01:25 |
Hva gjør dere med væske på Ryanair? | panerai | Småprat | 14 | 26-05-2011 17:35 |
Hva kulda gjør med folk. | putzmeister | Bilder & foto | 9 | 04-12-2010 20:40 |
Hva gjør jeg?? | storg | Flyforum | 7 | 20-05-2006 01:10 |
Hva gjør Delta? | EB | Flyforum | 1 | 15-05-2006 20:22 |