![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
|
![]()
Heisann folkens!
Jeg så et av det norske forsvarets Bell 412SP i dag. På halen var det en rød rund sak på høyre side. Jeg har søkt rundt på nett men finner ikke noe direkte svar på hva dette kan være. Kan det være en ELT - Emergency Locator Transmitter? Bare en tanke...noen som har et svar? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Ja, det er ELT. Den kan falle av ved impact over en viss styrke. Har skjedd flere ganger, en gang fra en av 719 sine Twin Ottere, landet på taket hos en kar på Alstad (under finalen til gamle 26). Han satt hjemme i sin koselige stue, og plutselig hørte han ett bråk som bare ble høyere og høyere. Endte med en Sea King som hang over hustaket hans.
Mvh,
![]() |
#3 |
Newcomer
|
![]()
Ok , takk&takk ! Den var veldig markert mot grønn flykropp , har sett på div sivile utgaver men ser ikke tilsvarende. Dette er kanskje ekstrautstyr eller pålagt utstyr som finnes i forskjellige utgaver og plasseringer vil jeg tru...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Newcomer
|
![]()
Er påkrevd på offshorehelikoptre
"7.8 Redningsutstyr Ved flyging over åpen sjø skal helikopteret være utstyrt med følgende redningsutstyr: • Én utvendig montert nødpeilesender, som skal kunne utløses fra cockpit, samt ved ytre påvirkning" |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Newcomer
|
![]()
Ser der ja...informasjonen renner inn.. nok en gang..takk&takk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
FlyKirurg
|
![]()
Vi kaller den for en CPI - Crash Position Indicator . Den sender på 121.5 og 243. Den er planlagt erstattet med en nyere utgave som også sender på 406.
Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
TRD Bell 412 SP | CaptainMorgan | Spotteralerts | 1 | 23-08-2014 17:37 |
Amerikansk registrert Bell 412 på Fornebu. | Piddien | Flyhistorisk forum | 0 | 29-10-2010 13:13 |
Bell 412 oppgradert for oppdrag i Afganistan | Seabee | Flyforum | 1 | 03-03-2010 11:07 |
Meymaneh neste! (øvelse med Bell 412) | Speedbird | Flyforum | 4 | 17-09-2009 10:45 |
Chaff og flare på Bell 412 | atck | Flyforum | 7 | 08-10-2005 08:18 |