![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Da har den store lederen Lukashenko innvilget 5 dagers besøk uten visumkrav for 80 nye land:
http://www.belarus.by/en/press-cente...000051199.html Er jo rimelig usikkert hvor lenge dette varer, så det frister grusomt med en helgetur neste helg. Lufthansa og Austrian har Business billetter for ca 3500,- tur/retur EDIT: Det skal settes i verk en måned etter kunngjøring. Ingen helgetur m.a.o
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind Last edited by Fnate; 11-01-2017 at 23:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Men vil du virkelig til Hviterussland? Det er spørsmåletd, eller som Lukashenko ville sagt: Eto vopros.
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Heiv meg på en tur til Minsk i April med Austrian. Reiser fra CPH og business var ikke fullt så billig derfra, mrn fant ut at Austrian har et ganske så bra Catering-konsept i Y. Kan bestille ulike DO&CO-retter under booking som så fristende ut. Dessuten en bonus at de flyr Fokker 100 mellom VIE og Minsk. Ser også at det åpnet et nytt Doubletree i Minsk for fire uker siden som ser ganske så trivelig ut.
Får bare håpe at visumfritaket ikke var en spøk og at det varer frem til April... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]() Quote:
Ser den. Men det er også noe med at om man ser stedene som er helt annerledes enn vårt eget, så får man en bredere verdensforståelse også. Ikke bare det vi blir matet med her hjemme. En del av det man mente er forkastelig er det kanskje ikke. En del av det er verre enn man trodde. Enkelte ting setter tilværelsen i et nytt lys all together. reisene mine har gjort det med meg, og jeg er selvopptatt nok til å tro at diskusjonene mine med venner, i etterkant, har tvunget noen til å tenke seg om et par ganger ekstra selv.
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Sjarmen er jo å reise dit ikke alle har vært heller. Og passkontroll/visumkontroll er en opplevelse i seg selv, med ventetid og østblokk-stil.
![]() |
![]() |
#6 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]()
Å si at Minsk/Hviterussland virkelig kan anbefales er kanskje å ta hardt i, men det er et sted som er verdt å få med seg om man er litt interessert i Øst-Europa. Jeg var der i mai 2016, og kjenner meg defininitivt ikke igjen i GFLs østeuropeiske ventetid. Totaltid fra flytrapp (CRJ-200 fra HEL) via busstur til terminalen og pass/toll til buss-stoppen utenfor var på ca 10 minutter. Mulig jeg hadde flaks med "min" passkontrollør, men det gikk utrolig fort igjennom. Smilte gjorde hun også.
Minsk er billig, ren og ganske effektiv etter øst-målestokk. Ikke de helt store arkitektoniske perlene, men krigsmuseet (nyåpnet) og parken oppover langs elven er verdt en tur. Det samme er flysamlingen (utendørs) ved Boravaya flyplassen ca 10 km nordøst for sentrum. Her kan man i tillegg også få seg turer med AN-2, Mi-2 og Yak-52. Et firma ved navn Merlintours arrangerer også regelmessig enthusiast-turer der AN-12, Yak-40, AN-26 og AN-72 star på programmet. Kan være verdt å sjekke om man er interessert i denslags. GFL har et poeng i at de er noe tysk-inspirerte i restaurant/bar-stilen, men de har en særdeles god vodka som må prøves om man tar turen. Vær dog obs på at man fort kan gå i surr med hvor mange vodka-shots man har tatt, og plutselig befinner seg på dansegulvet med en overvektig russisk dame..! Nuvel, et par-tre netter i Minsk burde holde, for de som er interessert i gamle slott/borger har man i tillegg Mir og Nesviz ca 100 km sydvest for Minsk. God tur, husk rapport! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Vil noen virkelig til Kanariøyene?
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg fikk inntrykk av at Minsk ikke er like østblokk som det har vært før. Flere moderne butikker har åpnet og de har til og med mcdonalds.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Timatic er ikke oppdatert. Når skal dette være gjeldene fra?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Noen som har vært der med disse 5 dagersreglene? Litt kjipt å booke en tur for så å vite at visum må man ha.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg forholder meg alltid til UD sin informasjon når jeg skal besøke et land. Her står det info om Hviterussland og blant annet innreise:
https://www.regjeringen.no/no/tema/u...jon/id2429135/ Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg pleier å printe ut TIMATIC, og vise til det om de begynner å diskutere, når jeg drar til land med litt kompliserte regler og unntak av regler.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
一期一会
|
![]()
Har dere en anbefalt side for TIMATIC, som ikke trenger brukerkonto?
Er klar over UDs reiseinformasjon og har noen ganger sjekket hos Emirates og IATA. Men noen utenlandske sider kan mangle viktige detaljer relatert til innreisebestemmelser. F.eks. Sør-Afrika, med krav til blanke sider i pass og fødselsattest for barn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Endte opp med at vi måtte kjøpe en fosrikring på flyplassen før vi kom inn. Fryktet det værste men det var kun snakk om 2 eur så det gikk helt fint ![]() Fikk tips om å kontakte forsikringsselskapet ditt og be om en spesifikk erklæring med summer osv. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]()
Vil det si at man må ha med en utskrift eller bekreftelse på papir om at man har gyldig reiseforsikring?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Ok da ser det ut som jeg har en slot til å dra dit i desember og ser jo jaggu at de har en del vestlige hotell. Men var det greit å komme seg fra flyplassen og inn? Ser at det går en buss men det å surre rundt i ukjente byer i ex Sovjet er noe jeg ikke ønsker sånn egentlig. Var det greit å kjøpe forsikring for den symbolske summen? Tenker det er greiere enn å ordne med erklæring, hvis det er en grei måte å betale seg ut av byråkratiet på.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
4 dager helgtur til sol fra OSL - hvor? | jamesclandestine | Reiseforum | 30 | 06-01-2015 23:18 |
Litt til fra de siste dager :) | Tom McNikon | Bilder & foto | 15 | 22-04-2011 12:37 |
Reise med 12 dager gammel baby til Riga, med kunn fødselsbevis? Går det? | Mamma | Reiseforum | 3 | 11-04-2011 02:10 |
Hurra nå er det barre 19 dager til jeg skal reise til MAN | oddi | Reiseforum | 35 | 10-02-2009 11:33 |