Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 31-07-2006, 17:32   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,446
Default 320 og "kutting" i flykroppen

Har lagt merke til at på det fleste av Airbus 320 familien er det en rekke vinduer (3 på 320) som har en slags ramme tegnet på hvor det står "Cut here in emergency" som vist av bildet nedenfor.

Spørsmålet er da hvorfor 320 har slikt og vil det si det er lagt inn ett "svakt" punkt her? Og hva er egentlig vitsen for har det noen gang vært nødvendig å skjære seg inn i ett fly? For ved en kræsj vil jo alltid noen dører kunne brukes eller vil flyet knekke og "åpne" seg

__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 31-07-2006, 17:36   #2
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,926
Default Re: 320 og

...jeg vil vel tro at det neppe dreier seg om et svakt punkt, men at det er fritt for kabler spesiellt elektriske saadanne....og ved ulykker er det vel ingenting som er sikkert, ja doerer kan aapne seg, men de kan vaere sperret av brann....saa jo flere muligheter jo bedre....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2006, 18:53   #3
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Re: 320 og

Alle fly har slike cut-in-soner som indikerer hvor redningspersonell kan kutte seg gjennom skroget.
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2006, 22:22   #4
slowandsilly
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 113
Default Re: 320 og

...

Og går vi på innsiden er alle passasjerfly (JAR/FAR-25) konstruert med et "område" definert hvor "bomber/sprengstoff" vil gjøre minst skade skulle de eksplodere.

Nå kan man jo diskutere hvorvidt det ville være lurt å flytte på evt. eksplosiver, men de finnes altså!

slowandsilly is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2006, 22:44   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,579
Default Re: 320 og

Aeroflots 777'er hadde sin egen variant. Det ble imidlertid rettet til det mer konvensjonelle 'cut here' ikke lenge etter at jeg tok bildet ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2006, 07:16   #6
OMW
Deleted user
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
Default Re: 320 og

Haha den Aerofloten var jo genial
OMW is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SK 320 innstilt 20/8 Basse-HAU Småprat 0 20-08-2015 17:35
Del av flykroppen falt av i luften på AI B787 AN0510 Småprat 6 17-10-2013 21:08
SAS fly satt på bakken på TOS - Skade på flykroppen LN-RPL Småprat 8 19-03-2011 16:35
AF 320 crash Concorde Flyforum 14 20-02-2007 18:00
"Boarding" reklame på flykroppen DY Flyforum 18 19-12-2004 22:26


All times are GMT +2. The time now is 22:42.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.