![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
|
![]()
Det amerikanske flyselskapet Continental åpner for væpnede vakter om bord på New York-ruten fra Oslo.
Fra Nettavisen |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,388
|
![]()
NRK P1 meldte at de allerede har det på Osloruten...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Escaping the blue box
Join Date: Sep 2004
Posts: 332
|
![]()
Norske myndigheter sier at air marshal'ene må ha spesialtillatelse for å bære våpen på norsk jord (noe det ikke er søkt om), men stasjonssjefen sier det er greit -fordi de er amerikanere!
__________________
Just got out of the blue box |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,265
|
![]()
Hvis man ikke spør om lov kan man heller ikke få avslag. Enkel logikk
![]() Dessuten er det fremdeles lettere å få tilgivelse enn tillatelse! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Alt er tillatt når det gjøres av amerikanere. Datatilsynet har tidligere reagert kraftig på kameraer utenfor den amerikanske ambassaden, og sier det er ulovlig det de gjør. Men blir det gjort noe med? Neida.
Sånn er det, og sånn vil det alltid være. Norge (og mange andre) er livredde for å gjøre amerikanerne irriterte, og gjør derfor pent hva vi blir bedt om. Og min uttalelse fra "Fly og Vin" på sjøflyhavna i sommer, om en runde øl på alle dersom vi ikke kjøper amerikanske jagerfly, står fortsatt ved lage. Voff voff IMM
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2005
Location: Mosjøen
Posts: 1,422
|
![]()
Ser ikke helt problemet her...
Burde kanskje vært standard på alle fly, da jeg mener dette virker prevantivt på individer som planlegger skumle ting! Ja om man kan velge mellom to flyselskap, det ene med air marshalls, det andre uten... Da er vel valget enkelt ![]()
__________________
:: Egil :: wias HQ |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Escaping the blue box
Join Date: Sep 2004
Posts: 332
|
![]()
Så fremmede lands representater med våpen på norsk jord er helt uproblematisk for deg...
__________________
Just got out of the blue box |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]()
Heldigvis er jo disse marshalle'ne en kjempe bra ting!
![]() Men litt mer seriøst, jeg leste artikkelen over i går kveld, og på tross av at det er mange insanser som uttaler seg veldig passivt og alle forsøker å unngå å ta noe stilling til ting, hvordan er dette mulig å implementere i forhold til sikkerheten på OSL? Jeg regner med at som med mange andre tjenester rundtom i verden så er våpnene personlige, og èn ting er at de nok kan spassere av flyet, igjennom ankomst med de og ikke bli sett, men de skal jo inn og igjennom sikerhetskontrollen for å komme ombord i flyet igjen, og her må man da kunne se to våpen? -A |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
|
![]()
Kanskje våpnene lagres nedlåst på flyene og taes fram før avgang?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,265
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Escaping the blue box
Join Date: Sep 2004
Posts: 332
|
![]()
Diplomatpass gir deg ikke carte blanche til å gjøre alt mulig rart. Man har ikke lov til å gå bevæpnet bare fordi man har diplomatpass. Man blir bare utvist i stedet for fengslet for de lovbrudd man måtte begå.
__________________
Just got out of the blue box |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,524
|
![]() Quote:
Bare man lager prosedyrer for det, kan det da ikke vaere noe vanskeligere i Oslo enn i Seattle? Jeg er selv ingen fan av FAM (Federal Air Marshal) eller FFDO (Federal Flight Deck Officer)-programmene, men ser de heller ikke som noen sikkerhetstrussel. For et trenet oeye er de svaert lette aa avsloere og selv om de selv tror at de er verdens redningsmenn, har de nok en viss preventiv effekt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,524
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]() Quote:
Så enten har man våpen som skal kunne lagres og behandles på fly som står på bakken, eller så har man sotre deler av det norske systemet som ser en annen vei på slikt. Runden med vage fraskrivelser og strutsepolitikk lå ihvertfall passelig tjukt påsmurt i avis-artikkelen. Og for de som bekymrer seg over at en FAM kan være lett å observere, les denne tråden på FLyerTalk sitt security-forum og så kan du jo bestemme deg om du skla le eller grine, og i så tilfelle hva side av diskusjonen som er mest ille.... -A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,265
|
![]()
:laola
See nothing, hear nothing, know nothing! |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,524
|
![]()
Det er ingen loesning at de blir ombord tur-retur. Foer eller siden vil det oppstaa en uregelmessighet som gjoer at de maa forlate maskinen, og da vil problemet oppstaa uansett. Arbeidstidsproblematikk er ogsaa inne i bildet, og vil du virkelig ha en stuptroett, grinete og bevaepnet mann ombord .. ??
![]() Aapenhet om emnet er best, paa den maaten unngaar man at det blir gjort feil som kan foere til mer problemer senere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,388
|
![]()
Men så lenge maskinen er registrert i USA så er det vel amerikansk lov som gjelder ombord?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]()
Med mindre det er en utenlandsk maskin på bakken i USA, da gjelder sikkert nok USA's lover.
![]() -A |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2005
Location: Mosjøen
Posts: 1,422
|
![]() Quote:
Hadde faktisk forventet at det skulle bli innført en eller annen form for kontroll på togstasjoner, samt passasjerlister med navn etter Åsta ulykken... Så kom Madridbombene og da var jeg skråsikker på at noe ville skje... Jaja, så feil kan man ta! Men okay, kanskje ikke nødvendig med væpnede vakter på hvert gatehjørne enda ![]() (Jepp, jeg tok ironien, he he)
__________________
:: Egil :: wias HQ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Kaos på OSL, bagasje overalt | laurenz | Flyforum | 9 | 07-05-2009 21:33 |
Air marshalls opplever denied boarding i USA | sk931 | Flyforum | 7 | 06-05-2008 02:05 |
Air India vil i Stjerneklubben | CK | Flyforum | 3 | 23-02-2006 18:57 |
Gærne folk finnes overalt | jb1 | Flyforum | 0 | 04-11-2004 18:06 |