Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 15-12-2016, 08:45   #1
fluxie
Flyprat fusentast

SAS SAS lanserer ny "restricted" PLUS-billett

Billigere PLUS-billetter, som skal være helt "restricted". Alså ingen refund og ombooking uten heftig gebyr. Alt annet skal være som før (lounge, bagasje etc)

Fra DN.no:

Quote:
Nå får man lavere pris på SAS Plus i Skandinavia
SAS introduserer SAS Plus til en lavere pris på innenriks- og skandivaniske ruter.

"For reisende som foretrekker alle fordelene ved å reise i SAS Plus, som eksempelvis adgang til Lounge og Fast Track, er SAS Plus Saver et alternativ til en lavere pris, hvor kun gratis ombooking/avbestilling er fjernet fra billetten", skriver selskapet i en pressemelding.
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2016, 08:49   #2
RedLine
ScanFlyer Silver

RedLine's Avatar

Default SAS lanserer ny "restricted" PLUS-billett

Keep it simple! Snakk om å lansere en billett som ingen med gullkort eller bedre i *A har bruk for. Hadde de hatt garantert ledig midtsetet så hadde jeg tatt poenget.

Når kommer SAS Go Flex?
RedLine is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2016, 08:52   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Re: SAS lanserer ny "restricted" PLUS-billett

Dette er vel ikke nytt? Har de ikke hatt det på utvalgte ruter allerede, men at de nå bare øker antall ruter det tilbud på?

Hvilket tyder på det har funket

Sent from my iPhone using Tapatalk
Old 15-12-2016, 08:53   #4
bamseh
Air Traffic Controller

bamseh's Avatar

For min egen del må jeg jo si at eneste grunnen til å kjøpe Plus-billett er at den kan ombookes/avbestilles...
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2016, 08:55   #5
RedLine
ScanFlyer Silver

RedLine's Avatar

Den eksisterende "Saver" varianten de har kjørt som et eksperiment på Europa rutene var refunderbar mot et gebyr. Nytt et altså en totalt restricted på samme måte som SAS Go
RedLine is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2016, 11:03   #6
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Skal bli interessant å se hvordan vi som må bruke reisebyråportaler på jobb kan sortere ut disse billettene. Plus Saver for meg på jobb har jo ingen interesse, jeg trenger Plus pga. fleksibiliteten. Hva jeg har sett hos både BCD og AmEx så langt er ikke oppløftene med tanke på at jeg faktisk får den typen fleksible billetter jeg trenger...
Old 15-12-2016, 11:28   #7
Frode789
ScanFlyer Blue

Frode789's Avatar

Quote:
Originally Posted by bamseh View Post
For min egen del må jeg jo si at eneste grunnen til å kjøpe Plus-billett er at den kan ombookes/avbestilles...
For min del er den eneste grunnen til at jeg kjøper Plus billett adgang til Lounge, Fast Track og kunne velge seter helt fremst i flyet. Så dette er ypperlig.

Siden de utvider dette tilbudet ser det ut til at jeg ikke er alene
Frode789 is online now   Reply With Quote
Old 15-12-2016, 16:07   #8
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Men prisen for Plus ble vel ikke noe lavere på rutene de har testet plus saver? Det er vel mer samme pris som tidligere for bookingklasse A?

Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2016, 22:16   #9
Basse-HAU
ScanFlyer Gold

SAS er seg selv lik, forvikler forenklingen , ikke noe nytt mao

Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2017, 15:41   #10
vbirk
ScanFlyer Silver

Jeg er jo alvorlig sent ute med å innse konsekvensene av ovenstående, for det ser ut til at testen av dette som skulle gjelde fram til 31. mars nå er gjort gjeldende på samtlige innenriksruter? Det er ikke før i dag at mynten faller ned hos meg (bedre sent enn aldri)-- men innenriks Norge har altså følgende skjedd?

-Gamle "Plus Full Flex" kalles nå "Plus"
-Gamle "Plus" har nå fått et refusjonsgebyr på kr 600, og kalles nå "Plus Saver".

Korrekt, ja?

På rutene jeg har søkt er ikke prisene på Plus Saver lavere enn gamle Plus.

Dette var jo i mitt tilfelle en dramatisk forringelse av billettkategorien, og som Trety skrev før jul, tilnærmet meningsløst for EBG/EBD. Men av mangel på ståk og ståhei på forumet å dømme så var det kanskje ikke pyton for så mange?

"..Derfor er vi glad for at våre kunder i Skandinavia også får mulighet til å bestille en SAS Plus Saver billett. Med det nye tilbudet får våre kunder ennå større mulighet til å velge et produkt som passer nettopp deres behov, sier Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS.

Å ja? No me provoque, señor.
vbirk is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2017, 15:52   #11
Polaris
Free Luigi

PLUS-billetten med sin fulle fleksibilitet var i mine øyne latterlig billig. Jeg kunne som student booke PLUS-billetter i hytt og gevær, uten at det gjorde større innhogg på min økonomi. Dermed er det vel ikke annet enn høyst forventet at PLUS-billetten endret sin karakter, og fikk nye prisklasser.
Old 15-06-2017, 19:00   #12
vbirk
ScanFlyer Silver

Tja, kanskje det. Endringen kom uventet på meg, men det er kanskje fordi jeg ikke følger med.

Men Sean Spicer/Komiske Ali-pressemeldinger fra Morken Johansen gjør jo bare saken verre..
vbirk is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2017, 22:07   #13
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Quote:
Originally Posted by vbirk View Post
På rutene jeg har søkt er ikke prisene på Plus Saver lavere enn gamle Plus.

Dette var jo i mitt tilfelle en dramatisk forringelse av billettkategorien, og som Trety skrev før jul, tilnærmet meningsløst for EBG/EBD. Men av mangel på ståk og ståhei på forumet å dømme så var det kanskje ikke pyton for så mange?

"..Derfor er vi glad for at våre kunder i Skandinavia også får mulighet til å bestille en SAS Plus Saver billett. Med det nye tilbudet får våre kunder ennå større mulighet til å velge et produkt som passer nettopp deres behov, sier Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS.

Å ja? No me provoque, señor.
Jeg har opplevd det samme, og mine bekymringer mtp reisebyrået (AmEx) har vist seg å stemme. Og det SAS har gjort er bare å ta like mye betalt for en billett som er mye dårligere enn før - og et ganske dårlig kjøp i det store og hele. Genialt, helt til mange nok oppdager at de blir "lurt".

Jeg har droppet Plus i veldig mange tilfeller på grunn av dette, så SAS tjener mindre på meg enn før. Lurer på om mange andre vil gjøre det samme etterhvert.
Old 16-06-2017, 22:09   #14
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
PLUS-billetten med sin fulle fleksibilitet var i mine øyne latterlig billig. Jeg kunne som student booke PLUS-billetter i hytt og gevær, uten at det gjorde større innhogg på min økonomi. Dermed er det vel ikke annet enn høyst forventet at PLUS-billetten endret sin karakter, og fikk nye prisklasser.
Det kommer vel an på tidspunktene du fløy på, men sammenliknet med konkurrenten med rød nese var ikke prisen særlig lav i rushtrafikken innenriks iallefall, tvert imot.
Old 16-06-2017, 22:21   #15
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by Trety View Post
Det kommer vel an på tidspunktene du fløy på, men sammenliknet med konkurrenten med rød nese var ikke prisen særlig lav i rushtrafikken innenriks iallefall, tvert imot.
Akk ja denne anekdotiske argumentasjon om prisnivå sammenliknet med andre. Må det virkelig bestandig gå dit? Hva slags relevans har det for meg, som du quotet, at du personlig opplever pris x større eller mindre enn pris y, sogar i et helt annet selskap enn det som diskuteres?
Old 17-06-2017, 08:47   #16
Kiev
Ex Spært

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Akk ja denne anekdotiske argumentasjon om prisnivå sammenliknet med andre. Må det virkelig bestandig gå dit? Hva slags relevans har det for meg, som du quotet, at du personlig opplever pris x større eller mindre enn pris y, sogar i et helt annet selskap enn det som diskuteres?
Ja, du har rett i at dette er anekdotisk og svært individuelt. Likevel kan man nok spore et viss mønster, og også se hva det betyr for en selv og andre i samme situasjon. Og ikke minst få disutert det på relevante fora som her.
For min del så er prisingen morgen/ettermiddag på de blå slik at jeg ikke bruker de i det hele tatt lengre på innenlands. Reisepolicy kombinert med byråportal gjør at rødnese alltid kommer bedre ut i aktuelle tider for oss som reiser mellom større norske byer på dagstur. Midt på dagen er prisingen helt annerledes, men ikke særlig aktuelt for forretningsreiser. Også fleksibiliteten på rødnese er egentlig nå enklere å forholde seg til, så for å ende på topic: denne endringen fra SAS skyver bare oss forretningsreisende enda lengre unna. Rent subjektivt fra en ex-Pandion som nok fortsatt hadde hatt sølvkråke hvis SAS hadde et produkt som passet.
Kiev is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2017, 22:11   #17
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Quote:
Originally Posted by Kiev View Post
Ja, du har rett i at dette er anekdotisk og svært individuelt. Likevel kan man nok spore et viss mønster, og også se hva det betyr for en selv og andre i samme situasjon. Og ikke minst få disutert det på relevante fora som her.
For min del så er prisingen morgen/ettermiddag på de blå slik at jeg ikke bruker de i det hele tatt lengre på innenlands. Reisepolicy kombinert med byråportal gjør at rødnese alltid kommer bedre ut i aktuelle tider for oss som reiser mellom større norske byer på dagstur. Midt på dagen er prisingen helt annerledes, men ikke særlig aktuelt for forretningsreiser. Også fleksibiliteten på rødnese er egentlig nå enklere å forholde seg til, så for å ende på topic: denne endringen fra SAS skyver bare oss forretningsreisende enda lengre unna. Rent subjektivt fra en ex-Pandion som nok fortsatt hadde hatt sølvkråke hvis SAS hadde et produkt som passet.
Du setter fingeren midt i puddingen her. Jeg booker ca 90-100 jobbflights årlig igjennom en portal som sammenlikner prisene, så jeg tar det ikke helt ut av løse lufta. Men utfordringen nå er jo nettopp fleksibilitet, fordi Plus Saver har overtatt prisnivået i stor grad fra vanlig Plus, og Plus med fleksibilitet har blitt veldig kostbart - og avstanden til Norwegian begynner dessverre å bli stor. Såpass stor at det blir stadig vanskeligere å forsvare å fly SAS i annet enn GO. Og det var vel neppe meningen?

(Og jeg beklager jo ovenfor enkelte andre forumdeltagere dersom jeg misforstod, og trodde et forum som dette også kunne brukes til å dele erfaringer og diskutere aktuelle problemstillinger. Moderatorer får heller irettesette og gi gule kort til meg om det trengs.)
Old 17-06-2017, 22:51   #18
WF789
ScanFlyer Molded

WF789's Avatar

Litt av problemet er at SAS ikke helt har forstått forskjellen mellom å barbere seg og å skjære av seg hodet.
Old 18-06-2017, 08:52   #19
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Har flere ganger funnet bra tilbud med denne Plus-saver billetten. Om to uker reiser vi til Roma og når vi kjøpte var billetten billigere enn Go. Det samme skjedde i fjor når vi fløy til Milano.
EB is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2017, 10:11   #20
Lars_Lin
Newcomer

Quote:
Originally Posted by fluxie View Post
Billigere PLUS-billetter, som skal være helt "restricted". Alså ingen refund og ombooking uten heftig gebyr. Alt annet skal være som før (lounge, bagasje etc)

Fra DN.no:
Har alltid lurt på hvorfor alle navn skal være skrevet på engelsk. Plus Saver, Plus go, restricted osv osv. Er vi blitt så internasjonale at norsk ikke lenger duger?

Food for thought....
Lars_Lin is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules