![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det skal bygges et stort nytt sjømatsenter på OSL på 15000 kvm over flere etasjer. Prislappen er NOK 800 mill og skal bli et av verdens mest avanserte og det forventes at dette vil bety et løft for norsk luftfart når det står klart i 2020.
Mer info her samt på Kveldsnytt nå i kveld: https://www.nrk.no/norge/bygger-egen...oen-1.13245637 Last edited by SQ321; 26-11-2016 at 23:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Dette har da vært annonsert før ...?
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Du blander ikke nå med Marine Harvest sitt anlegg? Uansett sprek satsning hvis man får til dette ![]() Mer info her: http://oslomedia.avinor.no/pressrele...fthavn-1666131 Quote:
Last edited by Someone; 27-11-2016 at 08:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Selve NRK innslaget er ca 4:30 minutt ut i sendingen her
https://tv.nrk.no/serie/kveldsnytt/N...616/26-11-2016 Sent from my iPhone using Tapatalk |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Hmm, jeg er litt i stuss på hva som er fakta her. I trådtittelen står det "Avinor bygger dedikert sjømatterminal på OSL". Det ville jo selvsagt vært fantastisk. I pressemeldingen fra Avinor står det "Utreder sjømatsenter på Oslo lufthavn". Videre at det er utarbeidet en "mulighetsstudie" og Avinor "invitere private aktører til å bygge og drive et toppmoderne sjømatsenter for sjømat".
Det er mulig det kun er formaliteter som gjenstår, og at private aktører står klare til å finansiere og bygge dette umiddelbart? Det fremgår ikke. Ikke misforstå; jeg synes det er voldsomt positivt, men trådtittelen bør nyanseres litt til å reflektere hvor man står nå. Last edited by Herlov; 27-11-2016 at 09:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
|
![]()
Er OSL den smarteste lokasjonen for å lage noe sånt?
Skulle tro det er steder nærmere råstoffet som vil være bedre egnet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Flysitter
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
oversheriffmester
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2006
|
![]() Quote:
Så det er veldig spredt. Det er det mange som glemmer. I tillegg så er det transportkostnad internt i norge. Når LH startet opp sin frakter fra SVG, så tenkte vi først at dette vil være perfekt for mange fiske eksportører. Men når det koster like mye å kjøre en bil fra nordhordaland til SVG som til Oslo, og tiden ikke er så veldig mye værre. så gir det seg selv. Når det er sagt, så er jeg ikke i tvil om at det burde være potensiale for flymuligheter fra nord norge. Men der er det andre faktorer som spiller inn. og en annen diskusjon. S |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Utfordringen er at distriktsflyplassene ikke har en fraktbalanse som forsvarer rene fraktere. Det som går inn til Norge med fly går primært til OSL da alle de store distribusjonssenterne befinner seg på Østlandet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Utstyr på flyplassene er også en faktor. Mna kan ikke forsvare innkjøp ev an maindecklaster med kun en flight eller to i måneden - eller mindre. Det koster minst $50.000 for en brukt i noenlunde stand.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Så er vi igang:
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
BRUS-Direktør
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#15 |
oversheriffmester
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2006
|
![]()
Jeg tror denne BRUS direktøren trenger et ørlite logistikk kurs etterfulgt av revenue management for fly. Og som påbygging kunne han tatt en quiz om hvor man finner mærene.
I november så ser jeg at vi har sendt fisk til ca 25 forskjellige destinasjoner, fordelt på et stort utvalg flyselskap. Og med en rask titt på hvor fisken kommer fra, så ser jeg at hele kysten fra Hordaland til Finnmark er representert. Missforstå meg rett, det vil alltid være av interesse å få til eksport fra f.eks nord norge. Men for å få det til, så må alle involverte kunne se nytten samt forstå og ikke minst akseptere de kostnader som er der for å få til noe slikt. S |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Henger denne terminalen nå i en tynn tråd?
https://e24.no/naeringsliv/luftfart/...uviss/24619537 Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Flysitter
|
![]()
Ser Romerrikets Blad nå melder bak + artikkel at de skal rive gamle charterminalen på OSL. Er det fortsatt liv i planene om sjømatterminal?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
Er ikke GA der nå? Og hvor skal de flyttes? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Nov 2011
|
![]()
GA er der nå. I følge artikkelen i RB trenger de ikke så store lokaler. Derfor flytter de til mindre lokaler et sted på OSL. Det frigjør store områder for sjømatsterminal. Trist dog at det bygget blir borte... Husker min første flytur gikk derfra med Scanair DC 10. Kaféen med utsikt mot flyene huskes også...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Planen er i hvertfall vekket til live igjen nå
https://www.aircargonews.net/cargo-a...minal-project/ Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Verdens største på Gardermoen! | petru26 | Bilder & foto | 7 | 25-06-2014 20:54 |
Verdens største på OSL | ENGM 911 | Flyforum | 20 | 27-01-2014 21:17 |
Verdens største flyplass? | Green1 | Småprat | 14 | 25-07-2013 22:41 |