Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-11-2016, 20:57   #1
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,282
JetTime Jet Time BGO-AES med ising og vingedropp 14NOV16

Quote:
Incident: Jettime AT72 near Bergen on Nov 14th 2016, drops left then right wing in icing conditions
http://avherald.com/h?article=4a132607&opt=0
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2016, 21:25   #2
Atterfenton
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 76
Default Re: Jettime BGO-AES med ising og vingedropp 14. november

Hva betyr det at man drops left wing then right wing? Betyr det at man mister løftet?
Atterfenton is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2016, 02:04   #3
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,924
Default Re: Jettime BGO-AES med ising og vingedropp 14. november

Quote:
Originally Posted by Atterfenton View Post
Hva betyr det at man drops left wing then right wing? Betyr det at man mister løftet?
De mistet nok kontrollen på flyet et øyeblikk. Ising og lav hastighet er dødlig. Ref Colgan 2009.

Er det noen som har forsøkt skjule/dekke over noe her? Ganske alvorlig sak
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2016, 08:58   #4
jewer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Location: CPH
Posts: 125
Default Re: Jettime BGO-AES med ising og vingedropp 14. november

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
De mistet nok kontrollen på flyet et øyeblikk. Ising og lav hastighet er dødlig. Ref Colgan 2009.

Er det noen som har forsøkt skjule/dekke over noe her? Ganske alvorlig sak
Hvor opstår din måske påståede konspiration, om et muligt forsøg på at dække over sagen?

Tydeligvis er de relevante norske instanser underrettet, og avherald omtaler sagen 10 dage efter hændelsen.

Skyldes det sagen i Svolvær med Widerøe, at du spørger om der er forsøgt skjult noget?

/Jesper
jewer is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2016, 09:45   #5
Swashbuckler
ScanFlyer Blue
 
Swashbuckler's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
Default Jettime BGO-AES med ising og vingedropp 14NOV16

Dette bare føyer seg inn i rekken av hendelser forårsaket av ising på denne typen. Synes det er ganske uhyggelig i grunn.

Her bør man snart ta en skikkelig gjennomgang av de aerodynamiske egenskapene til disse vingene. ATR påstår de har løst problemene relatert til dette, de har satt på ørten vortex-generatorer på toppen av dem, men den gang ei. Det hjelper jo tydeligvis ikke.

Jeg har vanskelig for å se for meg at de har vært unormalt lave på hastighet i denne situasjonen også, men allikevel steiler flyet med vingedropp og full pakke.

Ikke bra!

Last edited by Swashbuckler; 25-11-2016 at 09:47. Reason: Typo
Swashbuckler is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2016, 11:26   #6
B350ER
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2011
Location: Tønsberg
Posts: 305
Default Re: Jettime BGO-AES med ising og vingedropp 14NOV16

Det er vel litt tidlig å beskylde flytypen for mangler. Vi vet ikke om prosedyrer ble fulgt, det sier AV Herald ikke noe om. Coast Air hadde vel en minst like dramatisk hendelse mellom Stord og OSL, og da var det manglende planlegging i forhold til varslet ising som stod sentralt. Uansett, glad jeg ikke var om bord - ganske uhyggelig følelse.
B350ER is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2016, 12:29   #7
Swashbuckler
ScanFlyer Blue
 
Swashbuckler's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
Default Re: Jettime BGO-AES med ising og vingedropp 14NOV16

Quote:
Originally Posted by B350ER View Post
Det er vel litt tidlig å beskylde flytypen for mangler.
Akkurat i denne saken så er det selvsagt det, men det føyer seg unektelig inn i rekken av isingrelaterte hendelser med denne typen, og det liker jeg ikke.
Swashbuckler is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2016, 13:32   #8
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Jettime BGO-AES med ising og vingedropp 14NOV16

ATR: COLD WEATHER OPRATIONS

DEGRADED PERF (Amber)

In cruise or in climb, if an abnormal drag increase induces a speed decrease or a loss of rate of climb, this
alert is triggered in association with a single chime and a master CAUTION on the attention getter. In cruise
this occurs right after the CRUISE LOW SPEEDS.

ATR er forøvrig fransk, say no more...
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.

Last edited by Wahoo; 25-11-2016 at 14:52.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2016, 14:04   #9
Swashbuckler
ScanFlyer Blue
 
Swashbuckler's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
Default Re: Jettime BGO-AES med ising og vingedropp 14NOV16

Attention getter?! French indeed.
Swashbuckler is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2016, 09:21   #10
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
Default Re: Jettime BGO-AES med ising og vingedropp 14NOV16

Link i Sunnmørsposten: http://www.smp.no/nyheter/2016/11/27...r-13849517.ece

Quote:
Luftfartsmyndighetene sjekker nærmere hva som skjedde da et fly på veg fra Bergen til Ålesund fikk problemer etter avgang fra Flesland den 14. november i år.

Flyet var 06.40-avgangen som SAS flyr for Jet Times. Pressesjef Mariam Skovfoged i SAS Danmark bekrefter at flyet gikk fra rundt 15.000 til 10.000 fots høyde etter at det ble utsatt for kraftig ising.
– Ubehagelig

– Omtrent halvveis stupte flyet plutselig bratt nedover. Det dreide til høyre og så til venstre, før det til slutt rettet seg opp igjen, sier Rune Trones, som var passasjer på morgenflyet til Ålesund, til Bergens Tidende.
Må ha vore temmeleg ubehageleg oppleving det der
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2016, 11:01   #11
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,320
Default Re: Jettime BGO-AES med ising og vingedropp 14NOV16

Hvor mange hendelser med ATR og ising har det nå egentlig vært? Mener dette har skjedd noen ganger før?
__________________


Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2016, 11:15   #12
Beechdriver
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
Default Re: Jettime BGO-AES med ising og vingedropp 14NOV16

Quote:
Originally Posted by roger View Post
Link i Sunnmørsposten: http://www.smp.no/nyheter/2016/11/27...r-13849517.ece

Må ha vore temmeleg ubehageleg oppleving det der

Altså:
Quote:
Flyet var 06.40-avgangen som SAS flyr for Jet Times
SAS flyr of Jet Times? Eller flyr Jet Time for SAS?
Beechdriver is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2020, 10:23   #13
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,653
Default Re: Jet Time BGO-AES med ising og vingedropp 14NOV16

Da er rapporten klar

https://havarikommisjonen.no/Luftfar...porter/2020-16
Quote:
SAS rute 4144 ble operert av det danske flyselskapet Jet Time AS på vegne av SAS. Underveis fra Bergen til Ålesund, vest for Førde lufhamn Bringeland, kom flyet i en kort periode ut av kontroll i sterk ising. Det krenget ukontrollert og mistet betydelig høyde. Besetningen gjenvant kontrollen over flyet og forlot isingsområdet. Den siste delen av flygingen ble gjennomført lengre vest hvor de unngikk ising. Flyet landet normalt på Ålesund lufthavn, Vigra. Ingen av de ombordværende ble skadet. Det oppsto heller ikke skader på flyet.

Sunnmørsposten har også en sak
https://www.smp.no/nyheter/2020/09/1...g-22645208.ece

Quote:
Undervegs fra Bergen til Ålesund, vest for Førde lufhamn Bringeland, kom flyet i en kort periode ut av kontroll i sterk ising.

«Det krenget ukontrollert og mistet betydelig høyde. Besetningen gjenvant kontrollen over flyet og forlot isingsområdet. Den siste delen av flygingen ble gjennomført lenger vest hvor de unngikk ising», står det i sammendraget i rapporten.

Flyet landet normalt på Ålesund lufthavn, Vigra. Ingen personer ble skadet og det oppsto heller ikke skader på flyet.

Mindre enn tre måneder senere la SAS ned rutene og Jet Time AS sine flyginger med ATR 72-212A i Norge opphørte.
RJon is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2020, 12:18   #14
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,353
Default Re: Jet Time BGO-AES med ising og vingedropp 14NOV16

ATR er en skummel maskin i isingsforhold og krever ekstra årvåkenhet. Denne hendelsen er nok et eksempel på det.

Espen
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2020, 13:09   #15
vstenhjem
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 357
Default Re: Jet Time BGO-AES med ising og vingedropp 14NOV16

Med fare for å gå veldig OT, hvorfor velger SAS stadig å inngå partnerskap med atr-operatører når disse maskinene tydeligvis ikke er gode under skandinaviske forhold?
vstenhjem is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2020, 15:09   #16
Dash8
Newcomer
 
Join Date: Aug 2017
Posts: 26
Default Re: Jet Time BGO-AES med ising og vingedropp 14NOV16

En god stund tidligere fløy vi bak en annen ATR maskin fra SAS, inn mot Vigra. Omtrent samme vær Som denne maskinen i rapporten hadde. Vi fløy inn fra sydvest og sirklet til RWY 24. Vi ville ikke inn i flellheimen syd øst av Vigra. Dette var for å unngå isingen. ATR maskinen hadde ikke lokalkunnskapen om dette, og fløy Star for RWY 24, og havnet rett inn i kraftig ising. Det var nok en gang såvidt det bar. Dash 8 tåler vanvittig mye is. Jeg ville ikke fløyet ATR over fjellheimen i Norge, for her er det ising omtrent hele året, og denne maskinen virker å tåle isen dårlig.
Dash8 is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2020, 15:29   #17
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,282
Default Re: Jet Time BGO-AES med ising og vingedropp 14NOV16

Quote:
Originally Posted by vstenhjem View Post
Med fare for å gå veldig OT, hvorfor velger SAS stadig å inngå partnerskap med atr-operatører når disse maskinene tydeligvis ikke er gode under skandinaviske forhold?
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2020, 15:47   #18
LN-HFH
ScanFlyer Gold
 
LN-HFH's Avatar
 
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,545
Default Re: Jet Time BGO-AES med ising og vingedropp 14NOV16

Quote:
Originally Posted by vstenhjem View Post
Med fare for å gå veldig OT, hvorfor velger SAS stadig å inngå partnerskap med atr-operatører når disse maskinene tydeligvis ikke er gode under skandinaviske forhold?
Nå er vel faktisk WF den eneste større operatøren av Dash8 igjen her i Europa, i hvert fall når det kommer til de mindre modellene. Flybe hadde jo også dash, men de fant vel sikkert ut at ATR funka bedre på noen faktorer.

Tilgangen er rett og slett begrenset, BRA, DAT, Norra, Jettime, air Nostrum cityjet(?)... alle har ATR.
LN-HFH is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2020, 17:35   #19
SASViking
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2019
Location: CPH
Posts: 218
Default Re: Jet Time BGO-AES med ising og vingedropp 14NOV16

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Vrøvl. Det handler om at der ikke er reelle alternativer. Eneste anden turbo-prop med 60-70 sæder er Dash-8 Q400, dem vil SAS aldrig have i flåden igen.

Korrekt at ATR og is ikke er de bedste venner, men alligevel har der været masser af ATR-fly i drift steder hvor der også forekommer store mængder is. Finland, Rusland, Canada bare for at nævne lidt.
I sidste ende, handler det om at piloterne har kompetencerne til at flyve under de gældende forhold, uanset flytype.
SASViking is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2020, 17:39   #20
Dash8
Newcomer
 
Join Date: Aug 2017
Posts: 26
Default Re: Jet Time BGO-AES med ising og vingedropp 14NOV16

Helt rett, men det er vel kun DAT som flyr ATR på Vestlandet. De lærte vel etter nesten havariet ved Folgefonna!
Tror fortsatt at ATR ikke er egnet langs Norskekysten!
Problemet med Norskekysten, er at ved kraftig vind på tvers av fjellkjeden, vil store mengder fuktig ha luft bli presset opp(oreografisk heving) langs fjellene. Dette gir store underkjølte luftmasser. Jeg har vært med på å treffe slike områder, det er nesten som å fly inn i en vegg. Speeden bare ramler, og avisings systemene på flyet har ingen mulighet til å fjerne isen. Da er det tid for plan B!
Komme seg ut over sjøen og descende for å bli kvitt isen. Klatre går ikke! Det var ikke for ingenting at Fokker fabrikken testet ut Fokker 70/100 over Vestlandet , når de skulle teste ut avisings systemene.De hadde ikke vært bort verre icing!

Last edited by Dash8; 11-09-2020 at 17:53.
Dash8 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Jet Time med markant underskud Jan Flyforum 0 24-02-2016 08:08
Erfaringer med SAS/Jet time ATR? Reidar Fredrik Småprat 20 20-02-2016 07:01
Jet-time med winglets Jan Flyforum 0 07-11-2007 09:31
Jet Time med nytt fly MartinL Flyforum 2 21-10-2007 16:14
Jet-time trøbel med omreg. til DK-register Jan Flyforum 4 13-10-2006 19:22


All times are GMT +2. The time now is 09:19.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.