![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hva betyr det at man drops left wing then right wing? Betyr det at man mister løftet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Tydeligvis er de relevante norske instanser underrettet, og avherald omtaler sagen 10 dage efter hændelsen. Skyldes det sagen i Svolvær med Widerøe, at du spørger om der er forsøgt skjult noget? /Jesper |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Dette bare føyer seg inn i rekken av hendelser forårsaket av ising på denne typen. Synes det er ganske uhyggelig i grunn.
Her bør man snart ta en skikkelig gjennomgang av de aerodynamiske egenskapene til disse vingene. ATR påstår de har løst problemene relatert til dette, de har satt på ørten vortex-generatorer på toppen av dem, men den gang ei. Det hjelper jo tydeligvis ikke. Jeg har vanskelig for å se for meg at de har vært unormalt lave på hastighet i denne situasjonen også, men allikevel steiler flyet med vingedropp og full pakke. Ikke bra! Last edited by Swashbuckler; 25-11-2016 at 09:47. Reason: Typo |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det er vel litt tidlig å beskylde flytypen for mangler. Vi vet ikke om prosedyrer ble fulgt, det sier AV Herald ikke noe om. Coast Air hadde vel en minst like dramatisk hendelse mellom Stord og OSL, og da var det manglende planlegging i forhold til varslet ising som stod sentralt. Uansett, glad jeg ikke var om bord - ganske uhyggelig følelse.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
ATR: COLD WEATHER OPRATIONS
DEGRADED PERF (Amber) In cruise or in climb, if an abnormal drag increase induces a speed decrease or a loss of rate of climb, this alert is triggered in association with a single chime and a master CAUTION on the attention getter. In cruise this occurs right after the CRUISE LOW SPEEDS. ATR er forøvrig fransk, say no more... ![]()
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. Last edited by Wahoo; 25-11-2016 at 14:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Attention getter?! French indeed.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
|
![]()
Link i Sunnmørsposten: http://www.smp.no/nyheter/2016/11/27...r-13849517.ece
Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#11 |
Upgrade me....
|
![]()
Hvor mange hendelser med ATR og ising har det nå egentlig vært? Mener dette har skjedd noen ganger før?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Altså: Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2014
|
![]()
Da er rapporten klar
https://havarikommisjonen.no/Luftfar...porter/2020-16 Quote:
Sunnmørsposten har også en sak https://www.smp.no/nyheter/2020/09/1...g-22645208.ece Quote:
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
|
![]()
ATR er en skummel maskin i isingsforhold og krever ekstra årvåkenhet. Denne hendelsen er nok et eksempel på det.
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Med fare for å gå veldig OT, hvorfor velger SAS stadig å inngå partnerskap med atr-operatører når disse maskinene tydeligvis ikke er gode under skandinaviske forhold?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Newcomer
|
![]()
En god stund tidligere fløy vi bak en annen ATR maskin fra SAS, inn mot Vigra. Omtrent samme vær Som denne maskinen i rapporten hadde. Vi fløy inn fra sydvest og sirklet til RWY 24. Vi ville ikke inn i flellheimen syd øst av Vigra. Dette var for å unngå isingen. ATR maskinen hadde ikke lokalkunnskapen om dette, og fløy Star for RWY 24, og havnet rett inn i kraftig ising. Det var nok en gang såvidt det bar. Dash 8 tåler vanvittig mye is. Jeg ville ikke fløyet ATR over fjellheimen i Norge, for her er det ising omtrent hele året, og denne maskinen virker å tåle isen dårlig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Free Luigi
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Tilgangen er rett og slett begrenset, BRA, DAT, Norra, Jettime, air Nostrum cityjet(?)... alle har ATR. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Vrøvl. Det handler om at der ikke er reelle alternativer. Eneste anden turbo-prop med 60-70 sæder er Dash-8 Q400, dem vil SAS aldrig have i flåden igen.
Korrekt at ATR og is ikke er de bedste venner, men alligevel har der været masser af ATR-fly i drift steder hvor der også forekommer store mængder is. Finland, Rusland, Canada bare for at nævne lidt. I sidste ende, handler det om at piloterne har kompetencerne til at flyve under de gældende forhold, uanset flytype. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Newcomer
|
![]()
Helt rett, men det er vel kun DAT som flyr ATR på Vestlandet. De lærte vel etter nesten havariet ved Folgefonna!
Tror fortsatt at ATR ikke er egnet langs Norskekysten! Problemet med Norskekysten, er at ved kraftig vind på tvers av fjellkjeden, vil store mengder fuktig ha luft bli presset opp(oreografisk heving) langs fjellene. Dette gir store underkjølte luftmasser. Jeg har vært med på å treffe slike områder, det er nesten som å fly inn i en vegg. Speeden bare ramler, og avisings systemene på flyet har ingen mulighet til å fjerne isen. Da er det tid for plan B! Komme seg ut over sjøen og descende for å bli kvitt isen. Klatre går ikke! Det var ikke for ingenting at Fokker fabrikken testet ut Fokker 70/100 over Vestlandet , når de skulle teste ut avisings systemene.De hadde ikke vært bort verre icing! Last edited by Dash8; 11-09-2020 at 17:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Jet Time med markant underskud | Jan | Flyforum | 0 | 24-02-2016 08:08 |
Erfaringer med SAS/Jet time ATR? | Reidar Fredrik | Småprat | 20 | 20-02-2016 07:01 |
Jet-time med winglets | Jan | Flyforum | 0 | 07-11-2007 09:31 |
Jet Time med nytt fly | MartinL | Flyforum | 2 | 21-10-2007 16:14 |
Jet-time trøbel med omreg. til DK-register | Jan | Flyforum | 4 | 13-10-2006 19:22 |