![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ifølge NRK Troms vil det allerede fra neste uke være mulig å fly mellom Tromsø og den tyske storbyen Frankfurt, med flygninger hver lørdag fram til 25. mars.
Men i tillegg arbeides det med to andre destinasjoner; USA og Kina. Dette iflg Altaposten: http://www.altaposten.no/nyheter/201...ick_articles=3 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Superflyer
|
![]()
Sier det som trådstarter heter.....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Kjempespennende. Dette med nordlysturisme har virkelig potensiale til å bli stort. Håper det blir noe av ☺
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Interessant tanke - og det har jo vært snakk om dette tidligere også. Hvilken USA-destinasjon kan være mest aktuell fra Tromsø egentlig? Los Angeles? New York?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Rundt 600 mil til både Peking og NYC fra en vinterglatt rullebane på 2400 meter ... Hvertfall ikke mulig med MAX.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hvis jeg ikke husker feil, så hørte jeg en gang at det jobbes med å forlenge rullebanen i Tromsø. Noen som kan bekrefte eller avkrefte det?
Fant forresten dette: I masterplanen er det også sett på den videre utviklingen frem til 2040-2050. De langsiktige planene er å forlenge rullebanen med 300 menter, utvide terminalen til en vinklet bygg med 16 nye oppstillingsplasser og utvide driftsområdet og hangaren i nord. Terminalbygget vil da fremstå som en l-formasjon med et nytt tilbygg mot vest. Når dette skal skje er ikke spesifisert, men Andersen forteller at vi allerede nå kan se begynnelsen på denne utvidelsen. iflg Nordlys: http://www.nordlys.no/flyplass/fly/l.../s/5-34-435970 Last edited by Nja; 16-11-2016 at 15:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Tja, hvorfor skal Tromsø-USA plutselig være så aktuelt når Norwegian samtidig legger ned Bergen-New York?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]()
Uten å gå inn på spørsmålet om Norwegian-rutene (A321LR?) kan jeg bekrefte at det i fremtidsvisjonene, og jeg gjentar fremtidsvisjonene, ligger en baneforlengelse sydover på noen hundre meter. Er ikke 100% sikker på hvor mange, men såvidt jeg vet er det snakk om en totallengde på rundt 3000 meter. Mulig dette inkluderer overrun, slik at selve rullebanen ikke blir fullt så lang.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Nei, det er OSL-JFK ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det der henger ikke helt sammen. Flesland opereres i dag med en Dreamliner på New York-ruten, det er ikke hva det snakkes om her. Her er det snakk om å utnytte narrowbody-fly med langdistanse-egenskaper på ruter med tynnere marked.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg var tilstede i salen ved det aktuelle foredraget. Uttalelsene kom fra Thomas Ramdahl, som er kommersiell direktør i Norwegian. Det han pratet om var mye vi egentlig vet fra før, at bestillingen på A320neo skal ut på leasing, og det kanskje ikke alle vet, men som noen tidligere i tråden sa, at Norwegian har konvertert 30 av dem til A321neo LR med leveranser i 2019 (8 stk), 2020 (11 stk) og 2021 (11 stk). De får med seg 220 pax og har mer enn 3500nm rekkevidde. Sammenlignet med widebodies (som uansett ikke er aktuelle på TOS) har de 40% trip cost reduksjon og 15% setekost reduksjon. Lavere kost betyr muligheter flere steder, så TOS kan fort bli en aktuell Nord-Norge hub for USA/Asia. I tillegg kan rekkevidden potensielt bli enda lengre, Airbus sier 3500 PLUSS. Men selv med de korteste estimatene er det mulig å fly NYC, CHI og SEA fra TOS. Andre veien er DXB åpenbar, men også TYO, SHA og PEK.
Problemet med å fly østover er Sibir-korridoren og den felles Skandinaviske avtalen som er gjort med Russland om overflyvning. Den er fra 50-tallet og gjør det mulig for dinosaurene å fly, men ikke nye selskap som Norwegian. Så de vil at Norge skal bryte ut av den Skandinaviske avtalen og forhandle en ny og bedre avtale for moderne tider. Mer om det her: http://www.dagbladet.no/nyheter/norw...sibir/64728147 Er det realistisk? Tja, det fine med Norwegian er at de flyr hvor pokker som helst så lenge det er penger å tjene. Jeg mistenker at Nord-Norge kjenner sin besøkelsestid om USA/Asia flys direkte fra TOS og at det kan gå svært fint. I tillegg er nordlys-turismen fra Asia helt vill. Det er mer japanere enn nordmenn i gatene i Tromsø om vinteren så de kan nok ha godt med interesse fra begge sider. Time will show. Ellers er ny terminal på TOS pri 1, med byggestart neste år. Forlenget rullebane er på trappene men med mye lengre tidshorisont. Uansett ikke kritisk å få ned widebodies når fly som A321neoLR kommer på markedet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Air Traffic Controller
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
|
![]()
Her var det mye ønsketenkninger og drømmer. TOS=longhaul hub. Jada...
Sent from my iPhone using Tapatalk
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Nja, jeg tror ingen tror at TOS skal konkurrere med DXB eller FRA med det første
![]() For passelig store maskiner som sesongmessig går 1-2 ganger i uka er det kanskje et marked. Som nevnt ovenfor, så er tilstrømmingen av pengesterke turister til TOS/omland stor og økende. Mye har endret seg på bare noen få år. Jeg har ingen tro på at DY/D8, eller andre for den saks skyld, snarlig tar opp IC-flyvninger i normal "stor-skala". Men ruteflyvninger som har utgangspunkt i nært samarbeid med turoperatører, som går i vintersesongen (trolig), med nye narrowbody-fly hvor kapasiteten er bedre tilpasset markedet. Hvorfor ikke? Dette er litt det Lufthansa, D8 (London), Helvetic og Finnair (som dog trakk seg ut) allerede har prøvd seg/prøver seg på. Forskjellen er lengre distanse. Dog skal vi huske på at dette kom fra Norwegians utskremte på en eller annen konferanse. I Tromsø. Norwegian har lang historikk med å fortelle det publikum vil høre hva gjelder nye ruter. Er Kjos i Ålesund, så forteller han om planer om Spania og London-flyvninger. Er han i Køben, så er det rutenyheter til USA og Sør-Amerika. Er han i Kirkenes, så er det flere Oslo-avganger. Etc etc. Ryanair har gjort det samme i alle de år.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg tittet etter rullebaneforlengelse i utkastet til Nasjonal Transportplan, men fant ingenting der... Det er vel sånn at hvis noe ikke er i NTP, så er det per definisjon Lenge Til[tm], eller er det andre ting som kan gjøre at man bygger ut kjappere?
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Austrian vurderer tre nye destinasjoner til USA | Glenn | Flyforum | 2 | 08-05-2012 22:06 |
Norwegian vurderer flere nye ruter | ENKB | Flyforum | 9 | 23-02-2007 15:51 |