![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
|
![]()
Ser ut som "economy basic" er den nye normen hos de fleste for å få lavest mulig priser i alle mulige søkemotorer. Snart er vi vel tilbake der vi var før hvor oppgitte priser var "ubrukelige".
Quote:
Og det står også at de er "evaluating premium economy" Illustrasjon fra UA-presentasjon: http://ir.united.com/~/media/Files/U...esentation.pdf
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) Last edited by Discus; 15-11-2016 at 16:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,469
|
![]()
Litt mer detaljer her:
http://onemileatatime.boardingarea.c...Mile+at+a+Time Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
|
![]()
Hadde vært flott om søkemonitorer som f.eks Momondo kunne lagt inn en "Basic/light" opsjon når man søkte. evt filtrere etter om man har bagasje eller velge å vise priser inkludert x antall bagasje og evt setereservasjon. Mye filter men hadde vært fint for noen av oss
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
|
![]()
Men en mer interessant diskusjon er jo at en del av disse fjerner fordelene med statusen kundene har hvis man kjøper basic-priser. UA lar ikke kundene tjene opp status-miles på "basic". Og alle selskapene har etter hvert sin egen variant av dette, så begynner å bli ganske uoversiktlig etter hvert
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]()
Om de både fjerner fordelene med status og mulighetene for opptjening av status for de billigste billettene så fjerner de jo også alle grunner for å være lojal. Noen fordeler burde de latt bli gjen.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]()
De fleste slskapene er veldig dårlige til å informere om hva som er inkludert, spesielt om man har status. Når jeg kontatkter dem for jeg forskjellig forklaringer presentert av forskjellige personer. De er gjerne forvirret da reglene så ofte endres.
Ryanair er derimot helt klare og greie å forholde seg til.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,961
|
![]() Quote:
Ser for meg når Tommy777 ser at 1K oppgraderingen går fra Basic economy til Economy ![]() I'LL NEVER FLY UNITED AGAIN (unless I get a stroopwaffel)
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,469
|
![]()
Nei, det er nok mest bunnslammet som normalt kjører Spirit, Frontier og Greyhound man er ute etter her. De flyr kanskje en eller to ganger i året og er uinteressert i lojalitetsprogrammer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]() Quote:
Ryanair Standard: 138,- Ryanair Leirsure Plus: 457,- (m setereservasjon, innsjekket bagasje, prioritert ombordstigning) SAS Light Go: 1412,- SAS Go: 1532,- Hvem er målgruppen for SAS Light Go om men fjerner opptjening og alle statusfordeler for den klassen?
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
|
![]() Quote:
Ulempen med disse no frills-prisene er når de er så ribbet at det i praksis er umulig å reise uten tillegg. Når både baggasje og håndbaggasje er avgiftsbelagt, så begynner det å bli litt vanskelig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
|
![]()
TAP har jo også nylig begynt med "discount"-priser hvor innsjekket bagasje ikke er inkludert.
__________________
Mvh Gunnar |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]()
Fløy SN for noen uker siden og la merke til at de hadde splittet kabinen i 3. Business (eller var et pluss?) med 5 rader, vanlig økonomi med 4 rader og så ca 15 rader med lav økonomi.
At innsjekket bagasje ikke alltid er inkludert i pris er man vant med og jeg reiser som oftest uten det, men når man må betale for håndbagasje kan man vel ikke lengere si det er mulig å reise for anonsert pris og da begynner det å bli vanskelig å sammenligne priser.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,082
|
![]()
Det er nok litt av poenget
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2013
Posts: 768
|
![]()
Det som er litt morsomt er jo at en LCC som Norwegian tillater 2PC og setereservasjon hvis man bestiller gjennom et reisebyrå, som Berg Hansen, og disse prisene er de samme som Low Fare som ikke inkluderer det på Norwegian.no. DY går motsatt vei enn del Legacy Carriers.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Dette utgjør klart et problem for nettsteder som wideroe.no. Selv undertegnede har måttet gå inn på lufthansa.com for trade opp til sjekket inn bagasje for kr 260 ekstra. Fra nå av blir det trolig bare å kjøpe billetter på flyselskapenes siden. Finnair blir først ut for min del, med tur til østen med deres A359.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
|
![]()
Må si at jeg liker Norwegian sin modell bedre og bedre. Man kan velge å betale så lite som mulig, og legge til de tjenestene man trenger. Også belønner de lojalitet med at du kan velge de tilleggstjenesten du ønsker. Når "poeng" systemet også er transparant, begynner dette å bli bra.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2013
Location: Bææærgen
Posts: 495
|
![]()
Det eneste som mangler for å gjøre det komplett umulig å sammenligne er nå at man priser tillegg (bagasje, sete o.l.) like dynamisk som selve billetten..... Se for deg at håndbagasje er dyrere på fredager, og vindusplass er dyrere på dagtid enn på natt. Da blir det moro å sjekke priser da! :P
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
|
![]()
Sånn er det jo nesten allerede. Bagasje-pris er ofte avhengig av avstand og om det er innlands eller utenlandsflyging. Mange selskaper priser allerede setevalgene forskjellig. Så kommer code-share-mappingen oppi dette surret her i tillegg så blir det festlig å holde kontroll.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
|
![]() Quote:
Markedet er nok litt annerledes i USA enn i Europa, men ser selv at min lojalitet til SAS er 0 når DY er enklere og billigere og forholde seg til og jeg ikke har Star-status. Da blir det heller ikke noe Star-status med det første, og DY (og andre tilfeldige sleskaper) har vunnet mine reiser på kort og medium sikt. Og ironisk nok har DY statusopptjening på alle billetter så jeg føler meg jo etter hvert mer verdsatt som kunde hos LCCen enn hos en del "fullserviceselskaper" som enten ikke gir opptjening eller fordeler på "basic-kategori-billetter". Mvh, Bunnslammet ![]()
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Basic kunnskap: Teller bonusreiser som kvalifiserende flyvninger? | Benair | Reiseforum | 4 | 11-06-2015 23:10 |
Hvorfor priser SAS seg ut? | blazius | Reiseforum | 11 | 13-01-2013 22:42 |
Galskapen sprer seg... | Utflyttet | Flyforum | 18 | 11-10-2006 17:15 |