![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2012
Posts: 237
|
![]()
http://www.aftenposten.no/norge/Norw...e-607162b.html
Journalist til Sandaker-Nielsen: – Har man ikke mer klaring enn at en liten forsinkelse gjør at man må lande for å hvile mannskapet? Sandaker Nielsen: – Jeg har dessverre ikke flere detaljer nå. Jeg har aldri hørt om noe lignende før, sier Sandaker-Nielsen. Virkelig? Aldri hørt om lignende? Her har man drevet flyselskap i 14 år og som kommunikasjonssjef har man aldri hørt om crew som lander pga hvile? Det er vel enda mer bekymringsverdig. Ruten har en planlagt Flight Duty Period på 13-14 timer. Max er 13 timer, men selskapene har lov å planlegge med en time "extension", altså opp til 14 timer. Det er ikke mye som skal til før man er inne i det siste reservegiret opp til 15 timer. Det er ikke lov å fly etter 15 timer. Har dette aldri før skjedd i DY? Jeg vet at i andre selskap som flyr tur/retur så er dette en kalkulert risiko mtp arbeidstid, og i løpet av en sesong er det noen fly som ender opp andre steder. Det jeg lurer på er hvorfor dette aldri har skjedd i DY før som Sandaker-Nielsen sier? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,513
|
![]()
Det Sandaker-Nilsen kanskje ikke har hørt om er fly på veg TIL Kanariøyene som ikke kommer frem. Vi har jo hatt mange eksempler på fly som får dette problemet på veg nordover. Men slik blir det vel hvis crewet er stasjonert på Kanariøyene og ikke i Norge. Nå kan man stille spørsmål ved hvorfor man ikke fanget opp dette litt før og fikk satt på nytt crew i Oslo.
Blir det nå satt på nytt crew fra London eller skal det gjennomføres full crewrest før det går videre til holmene. Og hva med dagens oppdrag på denne maskinen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Ullensaker
Posts: 510
|
![]() Quote:
Svaret er NAI,NUK,NAR,NAN, NAS og hva de nå heter alle sammen. Crew på ulike AOC kan ikke fly sammen eller på hverandres fly. Da skjer slike ting. Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
[ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,908
|
![]()
Måtte ha byttet til et LN fly i Oslo om norsk mannskap skulle overtatt. Men da ville Las Palmas fått et "ubrukelig" fly som de ikke kan benytte...
Ikke hørt om mannskap som går ut på tid??? Lenge leve info avd. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2013
Location: Bææærgen
Posts: 494
|
![]()
For oss som ikke har dyp innsikt i slike ting... Burde en ikke ved hjelp av enkel matte (type den man lærer i grunnskolen) kunne regnet ut at dette ville skje før flyet tok av?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,513
|
![]() Quote:
Grunnleggende har jeg den oppfatningen at man i luftfarten gjør som man gjør av en grunn og at alt er gjennomtenkt. Men har desverre erfaring med det motsatte med Norwegian |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Newcomer
Join Date: Aug 2014
Posts: 37
|
![]() Quote:
Last edited by yngve0; 21-10-2016 at 07:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Ullensaker
Posts: 510
|
![]() Quote:
Ja, jeg er sikker. Det har skjedd mye på 3 år.... Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
[ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2014
Posts: 132
|
![]()
Det er noe som ikke stemmer med denne historien. Man diverter ikke pga arbeidstid med 3 timer igjen på en tur til LPA.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2012
Location: Oslo
Posts: 90
|
![]()
Hvorfor descende til FL150 mer enn en time før landing? Noen som vet noe om dette?
Last edited by B736; 21-10-2016 at 12:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,513
|
![]() Quote:
Flyet var på veg ut i Atlanterhavet. Alternative steder å gå ned hadde da vært Madeira eller Lisboa. På Gatwick har DY en organisasjon og sikkert avtale med hoteller, for slike tilfeller, noe jek ikke tror de har på de andre stedene. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2010
Location: Oslo
Posts: 275
|
![]()
Den beste uttalelsen fra DY vedr denne saken var vel strengt tatt:
– Norwegian opplyser på nettsiden sin de berørte reisende også har rett til å booke om billetten uten ekstrakostnad eller få refundert hele reisen. Skal de gjøre det mens de er i London da, eller? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Newcomer
Join Date: Jun 2016
Location: Norge
Posts: 25
|
![]() Quote:
Altså veldig heavy. Fløy lavt med high drag for å lande uten behov for inspeksjon. Kapteinen ville lande i Malaga eller Alicante, fikk beskjed om LGW. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2012
Location: Oslo
Posts: 90
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
|
![]()
Men altså... Hvorfor diverter de i det hele tatt? Er dette en blunder hvor de burde ha sett at de kom til å gå ut på arbeidstid før avgang? I så fall er jo en diversion på sin plass, siden det ser lite bra ut på papiret i motsatt tilfelle.
Hvis hele problemet oppstår pga uventet lenger routing eller annet uforutsett etter avgang så har man full rett til å fortsette mot endelig destinasjon uten problemer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Newcomer
Join Date: Jun 2016
Location: Norge
Posts: 25
|
![]() Quote:
Feilen ligger ikke hos crewet, enkelt og greit. Discretion strekker seg bare så-så langt. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,377
|
![]()
Det kan ha vært så enkelt at de regnet før avgang at de akkurat skulle klare det på under 15 timer, og så har de fått en rerouting eller uventet motvind. Og når de da ser at de ikke vil klare det likevel er det ingen bønn .. Ettersom de var fullt fuelet er det åpenbart at det ikke var 'planlagt' å diverte.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
|
![]()
Jeg er fullstendig enig i at crew blir pushet så langt om dagen at det ikke er noe som helst rart at flere setter foten ned.
Men uansett: Så lenge problemet oppstår etter at du er airborne så kan du lovlig fortsette til destinasjon selv om det skulle overgå 15 timer. Og de har jo lagt ut på turen, så de er jo innstilt på å fly helt frem. Da virker det uansett på meg som litt pussig at man diverter. Hvor mye ekstra tid på turen kan det egentlig være snakk om at de kom til å bruke? |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
|
![]() Du vet ikke og jeg vet ikke ![]() Uten at vi vet mer er det nok litt fånyttes å diskutere dette. Det er klart at om det plutselig lå an til å bli langt over sannsynlig disp på arb tid så dropper man det utfra et fatigue-hensyn. Men jeg synes uansett at når man først drar med seg passasjerene på tur så har man en plan om å få dem frem, og da er det rart at man i det hele tatt gidder å legge i vei om man er så slitne at man ikke orker hele turen om man får litt mer motvind. Kanskje hadde de plutselig for lite drivstoff til å klare hele veien. Da stiller jo saken seg grei med at man må mellomlande et sted, og da er man jo stuck til man er nedhvilt bortimot 15 timer senere. Vi kjenner ikke detaljene, og kan derfor bare fråtse i herlige spekulasjoner. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS fly fra OSL til BOO måtte lande på EVE. | Tarzan | Småprat | 10 | 23-06-2015 20:28 |
Fly ramte fugl og måtte lande i Billund | scanhorse | Småprat | 1 | 18-08-2012 18:41 |
Fly måtte snu pga mentalt forstyrra person | Hpkris | Småprat | 2 | 04-11-2011 22:18 |
Sola-fly fra Gran Canaria måtte lande i Madrid | Twin Otter | Flyforum | 2 | 14-03-2010 10:01 |
AES-fly måtte lande i Trondheim | AirbusTrond | Flyforum | 9 | 12-07-2009 23:36 |