Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-10-2016, 08:58   #1
Flap15
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2012
Posts: 237
Norwegian Norwegian-fly til LPA måtte lande i London pga hvile på crew

http://www.aftenposten.no/norge/Norw...e-607162b.html

Journalist til Sandaker-Nielsen: – Har man ikke mer klaring enn at en liten forsinkelse gjør at man må lande for å hvile mannskapet?

Sandaker Nielsen: – Jeg har dessverre ikke flere detaljer nå. Jeg har aldri hørt om noe lignende før, sier Sandaker-Nielsen.


Virkelig? Aldri hørt om lignende? Her har man drevet flyselskap i 14 år og som kommunikasjonssjef har man aldri hørt om crew som lander pga hvile? Det er vel enda mer bekymringsverdig.

Ruten har en planlagt Flight Duty Period på 13-14 timer. Max er 13 timer, men selskapene har lov å planlegge med en time "extension", altså opp til 14 timer. Det er ikke mye som skal til før man er inne i det siste reservegiret opp til 15 timer. Det er ikke lov å fly etter 15 timer.

Har dette aldri før skjedd i DY? Jeg vet at i andre selskap som flyr tur/retur så er dette en kalkulert risiko mtp arbeidstid, og i løpet av en sesong er det noen fly som ender opp andre steder. Det jeg lurer på er hvorfor dette aldri har skjedd i DY før som Sandaker-Nielsen sier?
Flap15 is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2016, 09:23   #2
Futura
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,513
Default Re: Norwegian-fly til LPA måtte lande i London pga hvile på crew

Det Sandaker-Nilsen kanskje ikke har hørt om er fly på veg TIL Kanariøyene som ikke kommer frem. Vi har jo hatt mange eksempler på fly som får dette problemet på veg nordover. Men slik blir det vel hvis crewet er stasjonert på Kanariøyene og ikke i Norge. Nå kan man stille spørsmål ved hvorfor man ikke fanget opp dette litt før og fikk satt på nytt crew i Oslo.
Blir det nå satt på nytt crew fra London eller skal det gjennomføres full crewrest før det går videre til holmene. Og hva med dagens oppdrag på denne maskinen?
Futura is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2016, 10:16   #3
tdb
ScanFlyer Silver
 
tdb's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Ullensaker
Posts: 510
Default Norwegian-fly til LPA måtte lande i London pga hvile på crew

Quote:
Originally Posted by Futura View Post
Nå kan man stille spørsmål ved hvorfor man ikke fanget opp dette litt før og fikk satt på nytt crew i Oslo.

Svaret er NAI,NUK,NAR,NAN, NAS og hva de nå heter alle sammen. Crew på ulike AOC kan ikke fly sammen eller på hverandres fly. Da skjer slike ting.



Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
[
tdb is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2016, 11:02   #4
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,908
Default Re: Norwegian-fly til LPA måtte lande i London pga hvile på crew

Måtte ha byttet til et LN fly i Oslo om norsk mannskap skulle overtatt. Men da ville Las Palmas fått et "ubrukelig" fly som de ikke kan benytte...

Ikke hørt om mannskap som går ut på tid??? Lenge leve info avd.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2016, 11:51   #5
RescueMe
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2013
Location: Bææærgen
Posts: 494
Default Re: Norwegian-fly til LPA måtte lande i London pga hvile på crew

For oss som ikke har dyp innsikt i slike ting... Burde en ikke ved hjelp av enkel matte (type den man lærer i grunnskolen) kunne regnet ut at dette ville skje før flyet tok av?
RescueMe is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2016, 12:32   #6
Futura
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,513
Default Re: Norwegian-fly til LPA måtte lande i London pga hvile på crew

Quote:
Originally Posted by RescueMe View Post
For oss som ikke har dyp innsikt i slike ting... Burde en ikke ved hjelp av enkel matte (type den man lærer i grunnskolen) kunne regnet ut at dette ville skje før flyet tok av?
Eller var det litt ventetid på å få tatt av, så man ikke ble klar over at dette akkurat ikke gikk først da man var i luften, eller måtte legge om ruten litt pga stor trafikk. Eller er det billigere å skaffe overnatting til alle i London? Hvordan er neste dags program for crewet? Har de "bare" 9 timers dag og klarer derfor å gjennomføre også turen ned til LPA, først, uten å gå ut på tid?
Grunnleggende har jeg den oppfatningen at man i luftfarten gjør som man gjør av en grunn og at alt er gjennomtenkt. Men har desverre erfaring med det motsatte med Norwegian
Futura is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2016, 07:20   #7
yngve0
Newcomer
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 37
Default Re: Norwegian-fly til LPA måtte lande i London pga hvile på crew

Quote:
Originally Posted by tdb View Post
Svaret er NAI,NUK,NAR,NAN, NAS og hva de nå heter alle sammen. Crew på ulike AOC kan ikke fly sammen eller på hverandres fly. Da skjer slike ting.
Sikker på det? For 3 år siden var jeg på vei hjem fra Lanzarote og da sprakk timene på en runde OSL-ACE-OSL grunnet akkumulerte forsinkelser fra Oslo. Vi gikk da ned i Malaga for bytte av crew og fikk beskjed om dette ved boarding på ACE. Opprinnelig crew ble med som pax til Oslo.

Last edited by yngve0; 21-10-2016 at 07:28.
yngve0 is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2016, 10:32   #8
tdb
ScanFlyer Silver
 
tdb's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Ullensaker
Posts: 510
Default Norwegian-fly til LPA måtte lande i London pga hvile på crew

Quote:
Originally Posted by yngve0 View Post
Sikker på det? For 3 år siden var jeg på vei hjem fra Lanzarote og da sprakk timene på en runde OSL-ACE-OSL grunnet akkumulerte forsinkelser fra Oslo. Vi gikk da ned i Malaga for bytte av crew og fikk beskjed om dette ved boarding på ACE. Opprinnelig crew ble med som pax til Oslo.


Ja, jeg er sikker. Det har skjedd mye på 3 år....


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
[
tdb is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2016, 11:50   #9
FL002
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 132
Default Re: Norwegian-fly til LPA måtte lande i London pga hvile på crew

Det er noe som ikke stemmer med denne historien. Man diverter ikke pga arbeidstid med 3 timer igjen på en tur til LPA.
FL002 is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2016, 12:06   #10
B736
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2012
Location: Oslo
Posts: 90
Default Re: Norwegian-fly til LPA måtte lande i London pga hvile på crew

Quote:
Originally Posted by FL002 View Post
Det er noe som ikke stemmer med denne historien. Man diverter ikke pga arbeidstid med 3 timer igjen på en tur til LPA.
Hvorfor descende til FL150 mer enn en time før landing? Noen som vet noe om dette?

Last edited by B736; 21-10-2016 at 12:31.
B736 is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2016, 12:18   #11
Futura
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,513
Default Re: Norwegian-fly til LPA måtte lande i London pga hvile på crew

Quote:
Originally Posted by FL002 View Post
Det er noe som ikke stemmer med denne historien. Man diverter ikke pga arbeidstid med 3 timer igjen på en tur til LPA.
Hvorfor ikke?
Flyet var på veg ut i Atlanterhavet. Alternative steder å gå ned hadde da vært Madeira eller Lisboa. På Gatwick har DY en organisasjon og sikkert avtale med hoteller, for slike tilfeller, noe jek ikke tror de har på de andre stedene.
Futura is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2016, 12:34   #12
Larsabal
ScanFlyer Blue
 
Larsabal's Avatar
 
Join Date: Aug 2010
Location: Oslo
Posts: 275
Default Re: Norwegian-fly til LPA måtte lande i London pga hvile på crew

Den beste uttalelsen fra DY vedr denne saken var vel strengt tatt:

– Norwegian opplyser på nettsiden sin de berørte reisende også har rett til å booke om billetten uten ekstrakostnad eller få refundert hele reisen.

Skal de gjøre det mens de er i London da, eller?
Larsabal is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2016, 15:58   #13
Nordvest
Newcomer
 
Join Date: Jun 2016
Location: Norge
Posts: 25
Default Re: Norwegian-fly til LPA måtte lande i London pga hvile på crew

Quote:
Originally Posted by B736 View Post
Hvorfor descende til FL150 mer enn en time før landing? Noen som vet noe om dette?
Snakket med styrmann, årsaken til at han gjorde det var at de hadde fuel til LPA,
Altså veldig heavy. Fløy lavt med high drag for å lande uten behov for inspeksjon.

Kapteinen ville lande i Malaga eller Alicante, fikk beskjed om LGW.
Nordvest is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2016, 17:59   #14
B736
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2012
Location: Oslo
Posts: 90
Default Re: Norwegian-fly til LPA måtte lande i London pga hvile på crew

Quote:
Originally Posted by Nordvest View Post
Snakket med styrmann, årsaken til at han gjorde det var at de hadde fuel til LPA,
Altså veldig heavy. Fløy lavt med high drag for å lande uten behov for inspeksjon.

Kapteinen ville lande i Malaga eller Alicante, fikk beskjed om LGW.
Skjønner
B736 is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2016, 22:25   #15
Swashbuckler
ScanFlyer Blue
 
Swashbuckler's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
Default Norwegian-fly til LPA måtte lande i London pga hvile på crew

Men altså... Hvorfor diverter de i det hele tatt? Er dette en blunder hvor de burde ha sett at de kom til å gå ut på arbeidstid før avgang? I så fall er jo en diversion på sin plass, siden det ser lite bra ut på papiret i motsatt tilfelle.

Hvis hele problemet oppstår pga uventet lenger routing eller annet uforutsett etter avgang så har man full rett til å fortsette mot endelig destinasjon uten problemer.
Swashbuckler is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2016, 22:34   #16
Nordvest
Newcomer
 
Join Date: Jun 2016
Location: Norge
Posts: 25
Default Re: Norwegian-fly til LPA måtte lande i London pga hvile på crew

Quote:
Originally Posted by Swashbuckler View Post
Men altså... Hvorfor diverter de i det hele tatt? Er dette en blunder hvor de burde ha sett at de kom til å gå ut på arbeidstid før avgang? I så fall er jo en diversion på sin plass, siden det ser lite bra ut på papiret i motsatt tilfelle.

Hvis hele problemet oppstår pga uventet lenger routing eller annet uforutsett etter avgang så har man full rett til å fortsette mot endelig destinasjon uten problemer.
Han var vel sliten da, etter flere dager overtid opp mot 14-15 timer.
Feilen ligger ikke hos crewet, enkelt og greit.
Discretion strekker seg bare så-så langt.
Nordvest is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2016, 22:39   #17
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,377
Default Re: Norwegian-fly til LPA måtte lande i London pga hvile på crew

Det kan ha vært så enkelt at de regnet før avgang at de akkurat skulle klare det på under 15 timer, og så har de fått en rerouting eller uventet motvind. Og når de da ser at de ikke vil klare det likevel er det ingen bønn .. Ettersom de var fullt fuelet er det åpenbart at det ikke var 'planlagt' å diverte.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2016, 23:00   #18
Swashbuckler
ScanFlyer Blue
 
Swashbuckler's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
Default Re: Norwegian-fly til LPA måtte lande i London pga hvile på crew

Jeg er fullstendig enig i at crew blir pushet så langt om dagen at det ikke er noe som helst rart at flere setter foten ned.

Men uansett: Så lenge problemet oppstår etter at du er airborne så kan du lovlig fortsette til destinasjon selv om det skulle overgå 15 timer. Og de har jo lagt ut på turen, så de er jo innstilt på å fly helt frem. Da virker det uansett på meg som litt pussig at man diverter. Hvor mye ekstra tid på turen kan det egentlig være snakk om at de kom til å bruke?
Swashbuckler is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2016, 23:07   #19
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Norwegian-fly til LPA måtte lande i London pga hvile på crew

Quote:
Originally Posted by Swashbuckler View Post
Jeg er fullstendig enig i at crew blir pushet så langt om dagen at det ikke er noe som helst rart at flere setter foten ned.

Men uansett: Så lenge problemet oppstår etter at du er airborne så kan du lovlig fortsette til destinasjon selv om det skulle overgå 15 timer. Og de har jo lagt ut på turen, så de er jo innstilt på å fly helt frem. Da virker det uansett på meg som litt pussig at man diverter. Hvor mye ekstra tid på turen kan det egentlig være snakk om at de kom til å bruke?
Hvor lang er en strikk ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2016, 23:18   #20
Swashbuckler
ScanFlyer Blue
 
Swashbuckler's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
Default Re: Norwegian-fly til LPA måtte lande i London pga hvile på crew

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Hvor lang er en strikk ?


Du vet ikke og jeg vet ikke

Uten at vi vet mer er det nok litt fånyttes å diskutere dette. Det er klart at om det plutselig lå an til å bli langt over sannsynlig disp på arb tid så dropper man det utfra et fatigue-hensyn. Men jeg synes uansett at når man først drar med seg passasjerene på tur så har man en plan om å få dem frem, og da er det rart at man i det hele tatt gidder å legge i vei om man er så slitne at man ikke orker hele turen om man får litt mer motvind.

Kanskje hadde de plutselig for lite drivstoff til å klare hele veien. Da stiller jo saken seg grei med at man må mellomlande et sted, og da er man jo stuck til man er nedhvilt bortimot 15 timer senere.

Vi kjenner ikke detaljene, og kan derfor bare fråtse i herlige spekulasjoner.
Swashbuckler is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS fly fra OSL til BOO måtte lande på EVE. Tarzan Småprat 10 23-06-2015 20:28
Fly ramte fugl og måtte lande i Billund scanhorse Småprat 1 18-08-2012 18:41
Fly måtte snu pga mentalt forstyrra person Hpkris Småprat 2 04-11-2011 22:18
Sola-fly fra Gran Canaria måtte lande i Madrid Twin Otter Flyforum 2 14-03-2010 10:01
AES-fly måtte lande i Trondheim AirbusTrond Flyforum 9 12-07-2009 23:36


All times are GMT +2. The time now is 04:18.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.