Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 06-10-2016, 15:54   #1
knutfin
Newcomer

Default Til Muscat og Mumbai i div narrowbodies, hjem igjen i EY A380 F

Bakgrunnen for dette var en tur med BA til San Fransisco i fjor høst, i anledning deres supersalg i C. Det var gøy nok i seg selv, men jeg fikk også en hel haug med miles for det (krediterte til AA).
I tillegg til de poengene jeg fikk for å fly, kom AA en måneds tid før avreise med en fint timet promo som ga 25000 ekstra miles pr t/r i business over Atlanteren. Totalt endte jeg på litt over 40000 miles.
Og 40000 miles er altså det det koster å fly en vei i F fra/til Europa/Midtøsten og India hos AA. Eller rettere sagt det det kostet, nå har de skrudd opp prisen.
Planen var å fly lengst mulig på kulest mulig måte, og etter litt om og men falt valget på følgende rute: BOM-AUH-LHR i EY F og påfølgende LHR-OSL i BA C. Måtte jo ta det på returen, beste til slutt. Etihad hadde fra mai satt opp A380 til Mumbai, så her lå det altså an til 2x Apartments! I tillegg åpnet Etihads nye F lounge i mai, så jeg fikk gleden av å teste den og.
Jeg ringte AA, og etter 40000 miles, 90 euro og 10 minutt var billettene bestilt.

Oppsummert kostet altså BA C OSL-SFO t/r + EY F BOM-AUH-LHR under 6000kr totalt. Greit mye bang for the buck, og helt innenfor studentbudsjettet mitt

Så var det å komme seg til Mumbai, da. Jeg tenkte det var like greit å ta det som en tur, så da jeg oppdaget at det ikke var kjempedyrt å fly via Oman, som jeg lenge har hatt lyst å besøke, ble følgende rute lagt opp og bestilt:

TRD-OSL SAS Y
OSL-SVO-DXB SU Y
DXB-MCT LX Y
MCT-BOM 9W C

Kanskje en eller to fler legs enn jeg kunne tenke jeg i dette tilfellet, men det var det som var billigst.

Fullstendig rute:

Så, here we go:

SAS 351
TRD - OSL
12. september
Flytype: Boeing 737-700
Sete: 11A

Ikke mye å melde her. Drakk en kaffe, leste flymagasinet og hørte på musikk. Her er det eneste bildet jeg tok:

Evil \m/

Vel ankommet Gardermoen stakk jeg rett på utenlands, og fant meg noe å spise. Valget falt på noe mexikansk-ish på O'Learys. Helt ok. Ble mett, da.

Ingen kø i passkontrollen denne dagen, til tross for dommedagsprofetiene dagene før. Det var ikke lenge til boarding, så jeg fant meg en stol og venta på min aller først Aeroflot-flight.

Aeroflot 2175
OSL - SVO
12. september
Flytype: A320
Sete: 11A

Boardingen var i klassisk "press alle sammen inn i brua, men ikke inn i flyet"-stil. Så jeg fikk tid til å ta bilde av det jeg synes er et av de kuleste flylivery'ene.

Vel inne i flyet var det første jeg la merke til det freshe fargeskjemaet Aeroflot bruker, blå og signalorange. Sammen med crewets knallrøde uniform var det mye mer fargerikt enn det jeg forbinder med Russland (kun fordommer, aldri vært i Russland). Jeg fant plassen min, 11A. Hadde håpet dette var nødutgang, men Aeroflot kaller disse for Space+ seter og tar ekstra betalt for dem.

Etterhvert begynte jeg å legge merke til at passasjerene her er noe helt annet enn det jeg er vant med. Sidemannen, en gammel kaill, surra rundt og bytta sete etter pushback. Folk sto og hang i midtgangen litt som det passa dem. Men det aller verst var han foran meg, som hadde en nødutgangrad for seg selv. Han brukte raden som sofa, seff uten sokker. I tillegg hadde han flere kolli liggende strødd nede på gulvet. Uten at crewet sa noe på det.

Ellers gikk turen uten de store begivenhetene, og vi var i Moskva ca 2 timer etter adgang.

tbc!!

Last edited by knutfin; 06-10-2016 at 19:48.
knutfin is offline   Reply With Quote

Posting Rules