![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg satt akkurat å så på presentasjonen av Mars-planen til Elon Musk og SpaceX, og der sa han at man kan gå hvor som helst på jorda på 24h, man kan bli sluppet ut i fallskjerm over mount Everest eller i Antarktis.
La oss gjøre reglene noe strengere, du må ikke bare komme til stedet, men du må komme deg tilbake til sivilasjonen i live, og du har ikke lov til å bli plukket opp av et annen transport enn du brukte inn. Da lurer jeg på om det virkelig er mulig, eller om det fortsatt er noen steder som er utenfor rekkevidde? Jeg var på den første ekspedisjonen som besteg Toze Kangri i Tibet, en tur som ble gjort på sykkel og på beina, og nærer fortsatt en romantisk drøm om at det ikke er et sted man bare kan tråkke inn med maskiner og dra ut fra uten å gjøre det til en ekspedisjon. Selv om man åpenbart kan gjøre det langt enklere enn det vi gjorde med biler, og selv med det, vil det ta mer enn 24h. Det som gjør det Nord-tibetanske platå så vanskelig er at det er et enormt platå på over 5000 moh, og da begynner det å bli seriøst vanskelig for helikoptere å operere. Fra Hotan til Toze Kangri er det 350 km, og rett linje har hindringer på over 6000 meter. Og Toze Kangri er igrunn i utkanten av Chang Tang, som er et enormt landskapsvernområde. Jeg tenker at Everest ikke er det vanskeligste, hopper man ut i fallskjerm og klarer å treffe toppen, har man faktisk ikke spesielt langt å gå for å komme til camp. Hopper du ut over Toze Kangri har du 220 km å gå til nærmeste sivilisasjon. Midt i Chang Tang sannsynligvis 400-500 km. Så, kanskje du kunne hatt airdrop av forsyninger og sånt, og gått med oksygen hele veien... Du har noen fantastisk store, åpne sletter, så hvis vi ignorerer vernebestemmelsene, kanskje man kunne ha landet med en fixed wing med en firehjulstrekker, slik at du kunne kjørt et stykke, og så gått resten der bilen ikke kom fram. Eller den kunne ha trukket med seg en snøskuter... Men hvordan ville det være å ta av fra 5400 meter med et stort transportfly uten infrastruktur for så å fly over 6000 meter. Lar det seg gjøre? Jeg må si jeg fortsatt tviler på at man kunne kommet seg til toppen av Toze Kangri på 24 timer og overlevd turen, for ikke å snakke om steder dypere inne i Chang Tang. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Browncoat
|
![]()
Litt OT først. Det var en interessant presentasjon, og imponerende det de prøver på der borte.
Slik jeg skjønte det så tok Musk utgangspunkt i at man først bestemte seg og så innen 24 timer var på stedet, så planlegging kan bare gjøres til en viss grad. Det vil gjøre det hele vanskeligere å gjennomføre, men tror ikke det er umulig. Det har vært helikopter på Everest, ikke bare en gang men piloten gjentok det dagen etterpå også. Og i tillegg i et nesten standard helikopter (minsket vekten på helikopteret). Så høydemessig så er det bare penger det står på, slenger man ut nok sedler så kan man få til veldig mye på 24 timer. Så 6000m er nok ikke umulig med helikopter. Det som er vanskelig å få til på 24 timer, med utgangspunkt at det ikke er planlagt i god tid før, er å komme seg til havbunnen på steder der man trenger komplisert utstyr. Så f.eks Marianegropa (for å gjøre det vanskeligst mulig) så må ubåten allerede være på plass rett over gropen når man bestemmer seg for å gjøre det.
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam Last edited by BSSW; 28-09-2016 at 00:08. Reason: 6000m + helikopter |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jupp, men som sagt, Everest er nok enklere enn mye annet, ettersom avstandene der er relativt korte. 6000 m klarer de fint, men klarer de å tanke på 1000 meter, fly nærmest rett opp til 6000 m, så ned til 5500 m og holde seg på den høyden i 400 km for så å komme opp til 6500 m, lande der, og så 400 km tilbake, med ny stigning opp til 6000 meter, før man kan slippe seg ned til 1000 meter igjen? Det er det man må klare hvis man skal inn til toppene i indre av Chang Tang. En annen mulighet er å lande på 5400 m og så gå resten, men da begynner man å få dårlig tid... Eller kanskje aerial refueling, men et helikopter går ganske sakte i stor høyde, så da må man ha et tankfly som kan refuele i veldig lav fart...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Browncoat
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Noen som kan fortelle hva denne artikkelen handler om ? | BraathensSafe1985 | Flyforum | 3 | 07-12-2017 17:13 |
Hvor bør en 15-åring dra hvis hun kunne reise "hvor som helst" med bestemora? | blazius | Reiseforum | 17 | 19-05-2016 23:17 |
Avbestille billett med Qatar (innen 24t) | KristianSk | Reiseforum | 4 | 13-04-2014 22:44 |
SAS og 24t angrerett ved reiser som begynner om mindre enn 24t | Someone | Reiseforum | 1 | 14-06-2011 10:40 |
Noen som skjønner hvor viktig det er med god utsikt | Discus | Reiseforum | 4 | 11-10-2009 00:56 |