Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-09-2016, 08:47   #1
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
OBB 19 Airport industry connectivity report 2016

Interessant analyse om connectivity på en rekke flyplasser fra perioden 2006-2016.

HEL med 76% fremgang er den store vinneren samtidig som OSL (34%) og ARN (54%) også viser sterk fremgang men CPH er tilbake 25%.

http://www.seo.nl/uploads/media/2016...ity_Report.pdf
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2016, 17:32   #2
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,907
Default Re: Airport industry connectivity report 2016

Takk for at du deler - sånt synes jeg er fryktelig interessant, såpass at jeg vel er på god vei inn I Forum Skammekroken fordi jeg tok meg tid til å lese hele rapporten ! Mye henger godt på grep med andre statistikker og godt lesestoff, dog er det endel en ikke økonom helt forstår (eller har funnet forklart) For eksempel leser jeg at FRA har 68877 enheter - Absolut 2016 (jeg skriver enheter fordi jeg ikke vet hva dette tallet kommer fra, står for ? (ingen kritikk bare nysjerrig) Nysjerrig nok til å forsøke med antall passasjerer I indirekte connectivity (konnoktører (må ikke forveksles med Ekerbergbanens Konduktører det var noe helt annet)), kunne det være pr. måned ? det synes lavt - spesiellt om en ser på DXB med alle de 380'ene at det bare skulle være under 1000 konnoktører I DXB hver dag høres mystisk og rart ut.

Så er det dette med 2016 vs 2015 - I 2016 har det vært 68777 konnoktører I FRA, mens det var 78000++ I 2015 - men I min tidsregning har vi kun hatt 8 hele måneder I 2016 - hvordan forholder det seg til 2015 med 12 hele måneder....tar konnoktørene pause fra September til Desember ?
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2016, 18:35   #3
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
Default Re: Airport industry connectivity report 2016

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
For eksempel leser jeg at FRA har 68877 enheter - Absolut 2016 (jeg skriver enheter fordi jeg ikke vet hva dette tallet kommer fra, står for ?
Er det ikke dette tallet de forklarer på side 2 "Connectivity definitions"? Så antall direkte avganger, pluss antallet transfermuligheter vektet etter en kvalitetsindikator.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2016, 19:07   #4
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,907
Default Re: Airport industry connectivity report 2016

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Er det ikke dette tallet de forklarer på side 2 "Connectivity definitions"? Så antall direkte avganger, pluss antallet transfermuligheter vektet etter en kvalitetsindikator.
Jeg forsøkte meg først med denne, men den passer overhodet ikke inn med de forholdene mellom DFW, DEN og ATL - etter den formelen skulle ATL komme betydlig bedre ut enn DFW. DEN kan jeg forstå pga fløyet avstand, men det er nokså likt for ATL og DFW

Og jeg finner ingen nedgang I antall forbindelser ut av FRA som kan forklare forskjellen mellom 2015 og 2016 (her har jeg brukt FRA's egne tal samt Lufthansa I og med at det hevdes at Star Allianse har "Significant Reduced" - det går heller ikke I hop(tm).

At flyets hastighet legges til grunn er jo også litt pussig da det temmelig identiske hastigheter, riktignok snurrer propellmaskiner noe saktere, men det er jo et såpass lite antall I forhold.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 13-09-2016, 00:48   #5
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Airport industry connectivity report 2016

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
At flyets hastighet legges til grunn er jo også litt pussig da det temmelig identiske hastigheter, riktignok snurrer propellmaskiner noe saktere, men det er jo et såpass lite antall I forhold.
Hvis det ikke er noen forskjeller i hastighet så slår det heller ikke ut i kvalitetsindeksen i analysen. Poenget er vel rett og slett at kvaliteten ville vært dårligere om flyet fløy saktere, og i den grad dette er aktuelt for noen av connections så påvirker det kvaliteten.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 13-09-2016, 08:40   #6
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,907
Default Re: Airport industry connectivity report 2016

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Hvis det ikke er noen forskjeller i hastighet så slår det heller ikke ut i kvalitetsindeksen i analysen. Poenget er vel rett og slett at kvaliteten ville vært dårligere om flyet fløy saktere, og i den grad dette er aktuelt for noen av connections så påvirker det kvaliteten.
Men dette er vel ikke en analyse av hvordan folk reiser, snarere hvordan folk bør reise etter Definisjon som SEO selv har utarbeidet ? Langt flere velger å reise via LHR enn hva kvalitetsindeksen I analysen tilsier, LHR har jo ikke dårligere distanse kvalitet enn FRA, AMS og CDG (spesiellt til Nord Amerika som ligger veldig høyt I analysen). Og en rask opptelling gir LHR bedre kvalitet på direkte ruter enn CDG og AMS - men LHR har lavere kvalitet på publisert MCT enn de andre, men det er stor forskjell på Publisert MCT og aktuell transfer tid, I den aktuelle kommer LHR ikke dårligere ut enn FRA og CDG.

Det samme ser vi kanskje tydligere I USA, der er de reisende dypt uenige med analysen - ATL er og har omtrent alltid vært #1 - men havner her bak selv Denver - denne er vanskligere å forstå.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 13-09-2016, 10:30   #7
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Airport industry connectivity report 2016

Er ikke dette en analyse av antall connections - destinasjoner som nås fra en gitt flyplass direkte og indirekte? Ikke antall passasjerer. Det er ikke noe "bør" aspekt her så langt jeg kan se. Kvalitetsindeksen kommer inn for å vurdere indirekte connections (fx vil en via flight med propellfly gir dårligere score pga tid brukt).

Last edited by TOS; 13-09-2016 at 10:38.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 13-09-2016, 10:40   #8
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,907
Default Re: Airport industry connectivity report 2016

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Er ikke dette en analyse av antall connections - direkte og indirekte destinasjoner som nås fra en gitt flyplass? Ikke antall passasjerer. Det er ikke noe "bør" aspekt her så langt jeg kan se.
Det er det jeg I utgangspunktet trodde det var, men det stemmer ikke med resultatene. Det ser ut som legges på kriteria som f.eks. MCT som gjør at f.eks. LHR kommer merkelig ut - siden LHR har flere antall connections bade direkte og indirekte enn bade CDG og AMS.
Ser vi på Nord Amerika er resultatene ennå mer vridd - bare forholdet mellom Atlanta og Denver er jo helt ute av proposjoner.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
ACI Connectivity Report SQ321 Flyforum 0 28-06-2017 15:36
Trip Report sommeren 2016 Sør-Øst Asia staale TripReports 37 27-08-2016 12:24
Airline and Airport On-time Performance - May 2009 Report sail4fun Flyforum 8 12-06-2009 10:15


All times are GMT +2. The time now is 14:22.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.