![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg prøver som regel å følge med på sikkerhetsinstruksjonen når jeg flyr. Det er jo ting jeg har hørt 100 ganger før det siste året (bokstavelig talt) men det føles likevel litt uhøflig å ikke høre etter på de som snakker.
Hva gjør dere andre som flyr mye? Hører dere etter, eller later i det minste som, for å være høflige, eller bare gir dere blaffen? Og dere som jobber som cabin crew, syns dere det er irriterende med folk som ikke hører etter eller spiller dette ingen rolle for dere? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg følger alltid med, og prøver å få øyekontakt med den som er nærmest.
La meg ta ett eksempel, hvor mange "tråder" skal du trekke i for å blåse opp vesten hos SAS? Hvor mange munnstykker kan du bruke for å regulere trykket i vesten etter at den er blåst opp. Hvor er stroppen du skal trekke i for å få lys i lampen? Alt dette hadde jeg ikke visst hvis jeg ikke hadde fulgt med på demoen. Og ja, det er uhøflig å ikke følge med på den hver eneste gang, det kan redde livet ditt. Ett annet eksempel, vi var to stykker fra samme firmaet som satt ved siden av hverandre. Begge hadde gull kort (høyeste status på den tiden). Kollegaen begynte å le da jeg sjekket safety kortet, han mente at med gullkort fløy jeg så mye at det måtte da være unødvendig? OK, sa jeg, beskriv hvordan du åpner nødutgangen over vingene på dette flyet? Han gjorde det, helt perfekt. Bare det at han beskrev det for en classic, men vi var ombord i en NG..... Han satte seg aldri i ett fly uten å sjekke dette etter en gangen. Mvg,
![]() |
#3 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Jeg følger også alltid med og legger merke til forskjellene fra det "jeg er vant med". Flyr såpass mye at jeg har vært med på en evakuering med slides - da var det helt greit å vite hvor man skulle og hvordan skulle forholde seg. Det var ikke røyk ombord, men det meste av innholdet I Overhead Bins hadde flyttet seg til midtgangene (ikke flyttet seg på en rolig måte) så det var en utfordring å bevege seg.
Etter den gang følger jeg nøey med hver gang
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Hvis jeg sitter ved nødutgang, gjør jeg alltid en mental evakuering. Ellers prøver jeg ihvertfall å late som at jeg følger med.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Aviator Extraordinaire
|
![]()
Ja, følger bestandig med på demoen.
Jobbet i bransjen i mange år og vet hvor fort det kan gå galt og hvor lite som skal til. (Concorde ulykken, eller Sully og Hudson-elva) Det har visst seg at i en nødsituasjon så vil de fleste passasjerene kjempe seg mot den utgangen de bordet flyet, men det kan være mange nødutganger bak dem som er mye nærmere og som ikke har flaskehals. Flyr av og til på helt ukjente flytyper men følger med på kortet enten det er kjent eller ny flytype. Glad i å leve må vite... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Følger ganske bra med. Tar også alltid en kikk ekstra rundt i flyet for å ha et mentalt bilde av hvor alle nødutganger er (sjekker også alltid nødutganger og fluktrute på hotell og spesielt om bord i båter, det innprentet min maskinsjef-pappa oss fra vi var barn)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
Følger alltid med. Øyenkontakt med CCen nærmest, tar hånda under setet for å sjekke at flytevesten er på plass (en gang var den nemlig ikke der hvor den skulle være...), teller seterader til nærmeste exit. U know, sånne ting som kanskje (eller kanskje ikke?) kan utgjøre en forskjell ved en evakuering/situasjon. Situational awareness burde også gjelde for pax'en.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Følger alltid med.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Følger delvis med - later som, i det minste. Men anser vel sannsynligheten for at jeg får bruk for kunnskapen som så ekstremt liten at jeg ikke tar det så tungt.
Så gjør det mest av respekt for de som står der. Har merket meg at SAS-kapteinene de siste gangene har bedt om å følge nøye med på demonstrasjonen... ... så irriterer meg hvis sidemannen prater under demoen. Det skjer veldig ofte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Følger sånn passe med. For det meste for å vise respekt til de som utfører den. Sjekker alltid nærmeste nødutgang.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Flyer
![]() Join Date: Sep 2011
|
![]()
Jeg følger alltid med, men må innrømme at jeg av og til føler at mine medpassasjerer tror at "det er sikkert første gang han er ute og flyr siden han følger med".
Som mcduck sier, det har også noe med respekt for dem som utfører den å gjøre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Aviator Extraordinaire
|
![]() Quote:
Kan også slå den andre veien, nå tror dem det er en meget erfaren flypassasjer som sitter der, han er ikke så dum at han gir blaffen i sikkerhets briefing ![]() Har selv jobbet som proffesjonell fly passasjer: Fått betalt for å reise. Som regel til andre verdensdeler for å hente fly eller ligge på stand-by hvis jeg trenges. Typisk eksempel: Jeg var ungkar og bodde i Dallas, jobbet for Evergreen som flystyrmann. Telefon ringer: How would you like to go to Bombay on your days off? Jeg sa, sure, why not. De ordnet med billetter på butikklasse og jeg fløy LH til FRA, deretter BOM. Var vel 16-17 timers flytur og god mat og drikke. Dro til hotellet på Juhu Beach og ringte selskapet, sa jeg var nå i Bombay. Dem lurte på hva jeg gjorde ser? Tja, fikk beskjed om å dra hit. Okay, stay there, don't go anywhere.. Satt rundt bassenget og flesket meg med G/T i 3 dager, så ringte telefonen og dem sa jeg kunne dra hjem, Pan Am denne gangen via FRA og JFK, J class og god mat og drikke. Kom hjem og utført absolut ingen ting men fikk masse Poeng og miles på de forskjellige kortene. Følgte bestandig godt med på alle sikkerhets briefingene og har også sluttet å drikke alkohol på flyene. Et godt tips fra en gammel kollega som fløy for Air America og som har krasjet noen ganger. Ta aldrig av skoene før take off og kle dem på deg før landing: Vanskelig å løpe gjennom knust glass og brennende bensin i bare sokkelesten. Har også vært med på "Slide" trening fra topp etasjen på jumbo og hoveddekket på mange andre fly. Slett ikke noe man vil gjøre etter noen drinker, det kan gå både fort og galt. Litt thread kryp kanskje, men jeg tar de safety kortene bokstavelig og glaner godt på dem før hver flytur og driter en lang bæsj i hva de andre passasjerene tror om at jeg er førstereisgutt eller ikke ![]() Last edited by LN-RTP; 05-09-2016 at 18:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Nov 2011
|
![]()
Følger alltid med. Av respekt for crew og det kan dukke opp nye ting. Ser også nærmeste nødutgang, på fly og hotell. Kan være greit å telle rader eller dører på hotell. Det tar ikke lang tid og kan betale seg senere. Uansett lang tid igjen til og slappe av på flyet. Får også den følelsen at folk tror jeg flyr sjeldent, men pytt pytt, det får de bare tro. Har 51 SAS flighter i år og synes de er gode på sikkerhet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Forslag til dere som synes det er litt kjedelig/repetitivt å følge med på sikkerhetsdemo, gjelder særlig på SAS/Norwegian:
Hør etter om vedkomne som leser opp briefen sier "life vest" riktig på engelsk ![]()
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Det er ganske intresant å se hvor mange som faktisk fölger med når man holder på, genrelt sett så er det ikke mange.
Jo mer businesspreget flighten er jo färre er det som fölger med. Eneste unntakene der er de gangene det skjer en ulykke, da er dt fult fokus noen dager för det er tilabke til "normalen" Jeg sier også fra dersom det er noen rundt meg som ikke slutter å prate når dette pågår. Selv fölger jeg alltid med når jeg reiser privat eller passiv, det har noe med respekt å gjöre, og en slik ting kan aldri repeteres for mye. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Er det en
![]() |
#17 |
Aviator Extraordinaire
|
![]()
Siden vi snakker om sikkerhet demonstrasjon og evakuering og slikt.
Her er noe jeg lærte på et 3 dagers sikkerhets kurs i Japan: Skal du ned sklia så er det en sitte posisjon som holder deg stabil: Bena rett frem, føttene samlet, ryggen 90 grader, armene 90 grader rett frem med nevene knyttet, med andre ord man ser ut som bokstaven F snudd opp ned. Vi hoppet ned sklia fra andre etasjen i jumboen og det var bratt, fra toppen ser det ut som rett ned og dette kan aldri gå bra. Hadde ikke noe valg, måte ned utrolig small sklie og det gakk lynfort. Friksjons materiale på bunnen, som sandpapir så man blir bremset opp, men godt og varmt i ræva. ![]() Med den posisjonen strake ben og armene rett frem var man fin og stabil. Hopper også fra hoved dekket og det var barnemat, noen tok et par turer ekstra for "fun". Tror ikke noen tok turen fra andre etasjen en gang til. Flyvertinnene måte også ta den turen ned. Noen av dem var så redd at de sutret og gråt og vi mannlige gringoer måtte jo visse stenansikt og heller vitse litt mens vi ventet på var tur. ![]() Nåja, husk den sittestillingen, tror ikke noe har forandret seg, men ikke sikker. (Gratis sikkerhets råd på Internett osv. ) |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Prøver å følge med hver gang...
Etter jeg tok "Grunnleggende Offshore Sikkerhetskurs", teller jeg seterygger både framover og bakover til nærmeste nødutgang... Det gjorde jeg ALDRI før kurset! Og har fortsatt med det de siste 8 årene... Sent from my iPad using Tapatalk |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg følger alltid med og prøver å få en viss øyekontakt med nærmeste cabin crew for å vise respekt for den viktige jobben de gjør.
Setter meg også alltid inn i hvor langt det er til, og hvor, nærmeste utgang/nødutgang er. Det ligger i beinmargen for min del, etter noen år som seilende på tankskip. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
|
![]()
Sitter du ved nødutgang har du en plikt med å følge med HVER eneste gang, spør du meg - og hadde det vært opp til meg å lage regler - hadde de som hadde sitti på nødutgang og ikke fulgt med, blitt bedt om å flytte plass med noen som hadde fulgt med .... det er tross alt du som avgjør om nødutgangen over vingen blir åpnet nå eller .... ..... .... .... ... ..... nå. Det ut gjør 1 ..... 2..... 3.... 4 ..... liv osv.
Men jeg følger ikke alt for godt når jeg sitter på de andre setene, oftest pluggene i... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
NYC, UA følger med i klassen | SQ 777 | Reiseforum | 15 | 17-06-2012 17:49 |
TG 954 forsinket ca 10 timer (24/3), med følger videre | ENGM 911 | Småprat | 15 | 25-03-2011 21:43 |
Bransjen følger med på forum... | Harald Oanes | Bilder & foto | 31 | 05-01-2010 16:27 |
Her rapper flyverten sikkerhetsdemoen | runethomas | Flyforum | 11 | 20-05-2009 08:37 |