Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-08-2016, 08:45   #1
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,810
Widerøe Widerøe Ground Handling tar 'push back' litt for bokstavelig

Når problemer oppstår, kommer det gjerne noen kreative løsninger på bordet.

Som i Bodø i går da det ikke var tilgjengelige pushback-traktorer.

http://bodonu.no/da-det-ikke-var-flere-traktorer-igjen-visste-wideroe-gutta-rad/10.08-08:15

Last edited by Cecilie; 10-08-2016 at 09:20.
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2016, 09:13   #2
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
Default Re: Widerøe Ground Handling tar 'push back' litt for bokstavelig

Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
Når problemer oppstår, kommer det gjerne noen kreative løsninger på bordet.

Som i Bodø i går da det ikke var tilgjengelige pushback-traktoerer.

http://bodonu.no/da-det-ikke-var-fle...ad/10.08-08:15
Konge!
(Men visste ikkje at pushback-traktorane vart brukt opp?? : )
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2016, 09:23   #3
Geiraage
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2010
Location: Knapstad Østfold
Posts: 178
Default Re: Widerøe Ground Handling tar 'push back' litt for bokstavelig

Kreativiteten lenge leve
Geiraage is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2016, 11:06   #4
Swashbuckler
ScanFlyer Blue
 
Swashbuckler's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
Default Widerøe Ground Handling tar 'push back' litt for bokstavelig

Imponert over hvor lett det gikk bare de fikk litt "trill" på den. Men det er klart, de var jo en god gjeng...

Kult er det uansett!

Last edited by Swashbuckler; 10-08-2016 at 11:59.
Swashbuckler is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2016, 11:58   #5
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
Default Re: Widerøe Ground Handling tar 'push back' litt for bokstavelig

Du kommer ikke bakover sånn helt uten Widerøe.
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2016, 13:34   #6
meliiis
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 605
Default Re: Widerøe Ground Handling tar 'push back' litt for bokstavelig

hehe fantastisk
meliiis is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2016, 13:56   #7
73H
NorFlyer Front Row
 
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
SAS Re: Widerøe Ground Handling tar 'push back' litt for bokstavelig

Gjorde det samme med en MD fra SAS for en hel liten haug med år siden Da var vi 4 mann som dytta en 83'er noe tilbake på grunn av "TOO FAR" på gate med fast brohode... Minnes at det heller ikke var veldig komplisert
73H is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2016, 14:05   #8
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,650
Default Re: Widerøe Ground Handling tar 'push back' litt for bokstavelig

Quote:
Originally Posted by 73H View Post
Gjorde det samme med en MD fra SAS for en hel liten haug med år siden Da var vi 4 mann som dytta en 83'er noe tilbake på grunn av "TOO FAR" på gate med fast brohode... Minnes at det heller ikke var veldig komplisert


Var passasjer i en SAS MD fra BOO en gang, da pushbacktraktoren gikk tom for drivstoff. Da klarte MD'en å rygge selv
Martin is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2016, 14:10   #9
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,525
Default Re: Widerøe Ground Handling tar 'push back' litt for bokstavelig

En tom SSJ er nå ikke allverden., da ....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2016, 15:39   #10
fluxie
Flyprat fusentast
 
Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,287
Default Re: Widerøe Ground Handling tar 'push back' litt for bokstavelig

På Stord så bruker de faktisk en skikkelig pushbacktraktor! Fra Stord lufthavn i dag.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2016, 15:51   #11
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,525
Default Re: Widerøe Ground Handling tar 'push back' litt for bokstavelig

Mange streder i verden slike brukes. Til mindre fly er det langt med økonomisk.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2016, 16:41   #12
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Widerøe Ground Handling tar 'push back' litt for bokstavelig

Det er ikke det at det var en SSJ, som MOW er inne på, som er poenget her da?
Har ikke vært på BOO på en god stund, så vet ikke, men har de TBL traktor der?
Hvis ikke så kan jo grunnen for push-back være mangel på tauestag som passer SSJ'en.

Uansett så er det kreativt av dem å gjøre det på den måten
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2016, 21:51   #13
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
Default Re: Widerøe Ground Handling tar 'push back' litt for bokstavelig

Tenker også at det er mangel på SSJ stag som er problemet og de ikke har TBL i BOO.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2016, 22:01   #14
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,267
Default Re: Widerøe Ground Handling tar 'push back' litt for bokstavelig

Quote:
Originally Posted by Vede View Post
Tenker også at det er mangel på SSJ stag som er problemet og de ikke har TBL i BOO.


Sent from my iPhone using Tapatalk


Trenger de et "eget" stag?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2016, 22:04   #15
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,525
Default Re: Widerøe Ground Handling tar 'push back' litt for bokstavelig

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Trenger de et "eget" stag?
Det er normalt forskjeller i festepunktene på nesehjulet som gjør at man trenger forskjellige stag til de forskjellige flytypene ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2016, 08:57   #16
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,267
Default Re: Widerøe Ground Handling tar 'push back' litt for bokstavelig

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det er normalt forskjeller i festepunktene på nesehjulet som gjør at man trenger forskjellige stag til de forskjellige flytypene ..
Er klar over det, men er det ikke enkelte standarder ute og går? Men tanke på at disse flyene jo brukes mye adhoc charter, så blir det upraktisk hvis det trenger et stag som bare går til Superjet?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2016, 12:17   #17
FlyTAP
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2009
Location: Grimstad
Posts: 221
Default Re: Widerøe Ground Handling tar 'push back' litt for bokstavelig

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Trenger de et "eget" stag?
Hør med Oslolosen hvilket stag det skal være...

*tar hatten og går*
__________________
Bom viagem!
FlyTAP is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2016, 21:57   #18
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Er klar over det, men er det ikke enkelte standarder ute og går? Men tanke på at disse flyene jo brukes mye adhoc charter, så blir det upraktisk hvis det trenger et stag som bare går til Superjet?
Hvis jeg ikke tar helt feil bruker man enten traktor og towbar/stag tilpasset flytype, eller såkalt towbarless tractor. Sistnevnte kan vel brukes på det meste av flytyper. Ettersom man her pusher manuelt, kan det vel være en hypotese at slike towbarless traktorer er betydelig dyrere.

Noen med innsikt som kan bekrefte eller avkrefte?
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2016, 12:25   #19
Dreyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2007
Posts: 749
Default Re: Widerøe Ground Handling tar 'push back' litt for bokstavelig

Du kan kun bruke TB på SSJ100. Det er et veldig spesielt stag som brukes på typen, så blir ikke direkte overrasket hvis de ikke har et slikt i Bodø. TBL kan ikke brukes, det er hvertfall ikke lov for oss på OSL som har SU på vinteren med SSJ100.
Dreyer is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Widerøe overtar mye av SAS ground handling i Norge Redcap Flyforum 74 04-12-2022 22:12
I serien manuell push-back... Blubird Flyforum 5 01-04-2008 21:14
Push-back approved wf145 Flyforum 11 06-02-2006 10:25


All times are GMT +2. The time now is 03:54.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.