Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 06-08-2016, 15:25   #1
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Norge Nytt flybusstilbud mellom SVG og Sandnes

I dag starter flybussen opp med halvtimesavganger mellom SVG og Sandnes sentrum. Med 20 minutter er reisetida ca. halvparten av Kolumbus sin eksisterende rute 42 (tidligere 9). Kolumbus vil til gjengjeld ha opptil 4 avganger i timen mot Flybussen sine 2, og er naturligvis en del rimeligere. Ser ut som Boral vil bruke Mercedes Sprinter minibuss på ruta til Sandnes. Antagelig en god idé mtp. hvordan det gikk sist Boreal prøvde seg på denne ruta, i 2009.

Det gis gratis overgang mellom flybussen og Sør-Vest-ekspressen v.v. Muligens et forsøk på å gjøre SVG mer attraktiv for reisende fra Agder?

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lo...n-3876927.html

http://flybussen.no/Sandnes

Edit: Ser ut som det bare var en avgang for media i dag, selve ruta starter på mandag.

Last edited by Mjolnir; 06-08-2016 at 21:45.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2016, 15:48   #2
Gunnar
ScanFlyer Gold

Default Re: Nytt flybusstilbud mellom SVG og Sandnes

Jau, akkurat når jeg har sluttet på SVG legger de om busstilbudet slik at det kunne være mulig å reise kollektivt. Tidligere rute 9 gikk rett nok 4 ganger i timen fra Sandnes, men halvparten stoppet på Solakrossen og gikk aldri til flyplassen. Korrespondansen med lokaltoget var mildt sagt elendig, så ofte kunne jeg se rute 9 kjøre fra holdeplassen idet jeg selv gikk av toget... Jaja, jeg får kose meg med togmulighetene fra Eidsvoll til OSL. Skål!
Old 06-08-2016, 16:18   #3
espenlok
ScanFlyer Blue

espenlok's Avatar

Quote:
Originally Posted by Gunnar View Post
Jau, akkurat når jeg har sluttet på SVG legger de om busstilbudet slik at det kunne være mulig å reise kollektivt. Tidligere rute 9 gikk rett nok 4 ganger i timen fra Sandnes, men halvparten stoppet på Solakrossen og gikk aldri til flyplassen. Korrespondansen med lokaltoget var mildt sagt elendig, så ofte kunne jeg se rute 9 kjøre fra holdeplassen idet jeg selv gikk av toget... Jaja, jeg får kose meg med togmulighetene fra Eidsvoll til OSL. Skål!
Korrespondansen med lokaltoget er fortsatt mildt sagt elendig. Det kan se ut som om de etter beste evne har forsøkt å unngå kunder som skal lengre sør i fylket.

F.eks. har de lagt inn avgang fra Sandnes ett minutt før togene sørfra normalt ankommer, og ankomst i Sandnes 8 minutter etter standard tidspunkt for togavgang. Så da får de av oss som skal til Egersund mm. neppe glede av dette nye tilbudet, i hvert fall ikke før de tilpasser rutetidene bedre.

Heldigvis har Jærlines benyttet helt motsatt strategi, og har lagt opp en rutetabell som passer veldig godt til togtabellen med 10-15 min overgang i begge retninger. Det er vel også klart en fordel for Jærlines at Boreal ikke har valgt å konkurrere om de kundene som skal lengre sørover.
espenlok is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2016, 22:13   #4
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Quote:
Originally Posted by espenlok View Post
Korrespondansen med lokaltoget er fortsatt mildt sagt elendig. Det kan se ut som om de etter beste evne har forsøkt å unngå kunder som skal lengre sør i fylket.
Fra Flybussen til toget mot Jæren/Egersund er overgangstida 12 minutt i kjøreplanen for høsten, som er greit nok, fare for forsinkelser tatt i betraktning. Andre veien ser det ganske håpløst ut. 42en korresponderer enda dårligere med toget, med avgang og ankomst ruten hhv. 1 minutt før og etter toget fra/mot sør. Både Sørvest-ekspressen og Kolumbus sin E90 til sørfylket korresponderer dessuten dårlig.

Toget burde man strengt tatt fint kunne ta hensyn til med litt justering av avgangstider og ventetid mellom avganger. Traseen mot Lura vil kanskje ryke hvis man skal klare å overholde en slik rute med to busser, men eksisterende busstilbud den veien fungerer godt, og overgangen er gratis.

Last edited by Mjolnir; 06-08-2016 at 22:18.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2016, 01:25   #5
espenlok
ScanFlyer Blue

espenlok's Avatar

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Fra Flybussen til toget mot Jæren/Egersund er overgangstida 12 minutt i kjøreplanen for høsten, som er greit nok, fare for forsinkelser tatt i betraktning.
Det er for så vidt riktig for ganske store deler av ruteplanen. Jeg må innrømme at jeg bare kontrollerte ruta på kveldstid på hverdagene, som er det tidspunktet jeg normalt har bruk for å reise fra Sola til Egersund.

Jeg prøvde for øvrig å regne litt på det, og dersom jeg ikke tenkte helt feil, så er det lettere sagt enn gjort å få til gode forbindelser med toget i Sandnes (med en og to busser i timen). Så da får vel Borealis være tilgitt for at de ikke har fått det til. Jeg får trøste meg med at det fortsatt er gode forbindelser i Bryne

Uansett bra med en ny bussforbindelse til flyplassen for de som bor i Sandnes Så får vi satse på at det etter hvert blir litt flere passasjerer enn det pleide å være da jeg tok flybussen til Sandnes før den ble lagt ned.
espenlok is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2016, 19:05   #6
WestAir
ScanFlyer Blue

Allerede i min tid på Sandnes videregående skole for tjue år siden fantes det en flybuss til Sandnes, jeg la merke til at den gikk tom stort sett. Men Sandnes by har vokst veldig siden den gang.
WestAir is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2016, 12:35   #7
ErlA
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by WestAir View Post
Allerede i min tid på Sandnes videregående skole for tjue år siden fantes det en flybuss til Sandnes, jeg la merke til at den gikk tom stort sett. Men Sandnes by har vokst veldig siden den gang.
Gikk flybuss i en årrekke, Stod tilogmed SAS på den, men så gikk det jo dårlig og jeg tipper noe av sponsingen ble fjernet.

Positivt at man får gang på fornuftig kollektivt igjen sånn at det finnes alternativ til dyre taxier og privatbil!
ErlA is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules