Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 19-07-2006, 13:15   #1
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Default Førsteklasses leger?

Helse Førde betalar for flybillettar på første klasse til ein av legane sine. For fire reiser har dette kosta 170.000 kroner.

http://nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sogn_og_fjordane/1.745953

Hvis det er så stort og viktig det vedkommende skal gjøre, hadde kanskje en overnatting på hotell før opersjonen skulle gjøres være å foretrekke? Trodde det var bare asiatiske forretningsfolk og millionærer som reiste på første jeg, men Helse Førde også, altså!

Synes denne kritikken er atskillig mer berettiget enn kritikken av norske politikere som av og til flyr business...
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2006, 14:29   #2
Herlov
ScanFlyer Molded

Default Re: Førsteklasses leger?

Var det ikke Helse Førde som også hadde en direktør som brukte mangfoldige tusen på designmøbler til private kontor, samtidig som de reduserte de medisinske budsjettene, samt ansatte hele ledergruppen fra sin gamle bedrift i Akershus, som fikk sinnssykt gode pendlerbetingelser?
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2006, 15:10   #3
Utflyttet
Ute på tur

Joda, dette er samme gjengen. En annen ting som irriterer meg er norske medias tendens til å kalle alt som ikke foregår på absolutt billigste billett for "førsteklasse".

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2006, 18:01   #4
Hurum
ScanFlyer Molded

Men han valgte jo SAS
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2006, 19:19   #5
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Artig. Har ikke klart å finne første klasse ombord på 330/340en til SAS.. De har betalt over 40.000.- for en C klasse t/r NYC-Førde. Det er full C, det! Håper han hadde en fin tur
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2006, 19:23   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

40.000 betyr vel at han hadde det som tidligere het Eurosleeper frem til de fikk nye seter
Old 19-07-2006, 19:46   #7
Hurum
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by Tommy777

Artig. Har ikke klart å finne første klasse ombord på 330/340en til SAS.. De har betalt over 40.000.- for en C klasse t/r NYC-Førde. Det er full C, det! Håper han hadde en fin tur
Ja fint skal det være....
Old 19-07-2006, 19:52   #8
atck
ScanFlyer Gold

atck's Avatar

Dustesak. Det koster å reise med bizniz, og det koster å være opplagt når man kommer fram.
Jeg har sjøl reist med business til USA og forskjellen er STOR med tanke på hvor opplagt man er ved ankomst.
atck is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2006, 20:34   #9
Hurum
ScanFlyer Molded

Ja man er selvsagt mer opplagt....på samme måte operer jo store selskaper når dem sender sine ansatte for å forhandle/close dealer i andre land....ingen stor sak det.

Men her er det snakk om offentlige midler...er nok der skoen trykker.
Old 19-07-2006, 20:52   #10
atck
ScanFlyer Gold

atck's Avatar

Ja klart at det har noe å si. Men la oss si at man er enige om at legen skal være opplagt ved ankomst. Så kjøper man en billett til 20.000 Molde - New York. Så plusser man på hotell i New york til 2500 per natt og så plusser man på kosttillegg nær tusenlappen.
Det blir ikke 40.000, men det blir penger det også - og ekstra døgn denne legen er utilgjengelig hjemme, noe som koster penger det også.

Sånn i teorien ihvertfall. Men la oss si at differensen er 15.000 før vi regner på "tap" ved at legen ikke er hjemme og fikser på nordmenn.

Helsenorge er noe jeg har null peiling på. Men sjøl jeg ser at det ikke nødvendigvis er så gæli som det ser ut i utgangspunktet.

K
atck is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2006, 21:01   #11
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally posted by Someone

40.000 betyr vel at han hadde det som tidligere het Eurosleeper frem til de fikk nye seter
Faktisk ikke. Full C ex USA koster ca. 7000 USD, rundt det vå "good Doctor" betalte.

C er selvsagt mye bedre enn Y/M, men jeg må være helt ærlig å si at jeg er overrasket over at Staten ikke har noen kraftige rabatter på disse billettene

Jeg tok kontakt med SAS for et pristilbut på akkurat USA-Norge. Vi åpner kontor i Chicago 1. oktober og jeg skal jobbe en uke i måneden i Norge. Bare ved å forplikte oss til 15 t/r ORD-OSL i C, fikk vi en pris på ca. USD 3000, altså under 20.000 t/r. Billettene har noen restriksjoner, som ombookingsgebyrer, men det er ingen minimum dager for opphold.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2006, 21:33   #12
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:

men jeg må være helt ærlig å si at jeg er overrasket over at Staten ikke har noen kraftige rabatter på disse billettene
Ja, det unektelig underlig. Tidligere (1-2 år siden om jeg hukser rett) så hadde staten gode avtalepriser på business, hvor jeg tror at flere selskaper tilbød businessbilletter f.eks. OSL-NYC t/r til rundt NOK 14.000,-. Det er en god pris, men den finnes ikke lenger - dessverre. Det kan ha noe med reiseregulativet til staten som sier at all reise på business/førsteklasse skal godkjennes av overordnet og man skal visstnok ha en særskilt grunn (jeg har ikke prøvd dette selv...). Om man da ikke har gode avtalepriser så blir prisdifferansen til økonomiklasse så stor at det ofte kan være vanskelig å legitimere differansen....
TOS is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2006, 21:34   #13
Utflyttet
Ute på tur

Quote:

Quote:

Faktisk ikke. Full C ex USA koster ca. 7000 USD, rundt det vå "good Doctor" betalte.

C er selvsagt mye bedre enn Y/M, men jeg må være helt ærlig å si at jeg er overrasket over at Staten ikke har noen kraftige rabatter på disse billettene

Jeg tok kontakt med SAS for et pristilbut på akkurat USA-Norge. Vi åpner kontor i Chicago 1. oktober og jeg skal jobbe en uke i måneden i Norge. Bare ved å forplikte oss til 15 t/r ORD-OSL i C, fikk vi en pris på ca. USD 3000, altså under 20.000 t/r. Billettene har noen restriksjoner, som ombookingsgebyrer, men det er ingen minimum dager for opphold.
[ta på tabloid-og-trolle-hatten sin] Så du mener at staten skal forplikte seg til storforbruk av luksuriøse førsteklasses-billetter for skattepengene våre og sløse bort på alle som heller kan sitte i P-klasse og spare mange, mange, veldig mange ører? [/ta av hatt]

-A
Old 19-07-2006, 21:38   #14
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally posted by TOS

Quote:

men jeg må være helt ærlig å si at jeg er overrasket over at Staten ikke har noen kraftige rabatter på disse billettene
Ja, det unektelig underlig. Tidligere (1-2 år siden om jeg hukser rett) så hadde staten gode avtalepriser på business, hvor jeg tror at flere selskaper tilbød businessbilletter f.eks. OSL-NYC t/r til rundt NOK 14.000,-. Det er en god pris, men den finnes ikke lenger - dessverre. Det kan ha noe med reiseregulativet til staten som sier at all reise på business/førsteklasse skal godkjennes av overordnet og man skal visstnok ha en særskilt grunn (jeg har ikke prøvd dette selv...). Om man da ikke har gode avtalepriser så blir prisdifferansen til økonomiklasse så stor at det ofte kan være vanskelig å legitimere differansen....
Det er enda grupper som ha ganske OK avtalepriser; Travelnet har pleidd å kunne hoste opp med ca 16.000 NOK fra Norge til enkelte byer i USA med biz-class på BA, og 16.000 ser ut til å være normen på avtale-priser fra Norge til Emiratene, uansett selskap. De hadde også veldig OK avtalepriser til NBO/DAR med BA i biz, men disse er borte og vips hoppet ting fra 20-22.000 til 29.000 og enda værre, sort sett 40-45.000 med KL/SN. Men det finnes bra priser å oppdrive rundtom, i form av godt rabatterte biz-billetter.

Om ikke annet kan man benytte seg av idiotien om at prising fra enkelte marked er så mye billigere at om man har tid så lønner det seg å ta en avstikker for å starte en billigere billett fra et annet sted til dit man skal (notorisk er AMS-LHR-USA/Asia som er normalt minst 10-20% billigere enn bare LHR-USA/Asia med BA i Biz/F-klasse). Men det er jo en diskusjon i seg selv.

-A
Old 19-07-2006, 21:42   #15
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Travelnet - er det et reisebyrå som også jeg kan bruke...? Andre tips til å finne gode priser (da primært business)?
Old 19-07-2006, 22:28   #16
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally posted by TOS

Travelnet - er det et reisebyrå som også jeg kan bruke...? Andre tips til å finne gode priser (da primært business)?
Travelnet er en kjede, de har reisebyrå rundtom flere steder. Jeg har primrt brukt det som i sin tid min far jobbet på i gamle dager da jeg var liten, de kjenner meg fra den gang, men de tar alt, både privat og biz.

Se PM.

-A
Old 19-07-2006, 23:31   #17
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally posted by TOS

Det kan ha noe med reiseregulativet til staten som sier at all reise på business/førsteklasse skal godkjennes av overordnet og man skal visstnok ha en særskilt grunn (jeg har ikke prøvd dette selv...).
Vel SÅÅÅ særskilt trenger ikke grunnen være.....trust me, I know
Old 19-07-2006, 23:43   #18
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:

Quote:
Originally posted by TOS

Det kan ha noe med reiseregulativet til staten som sier at all reise på business/førsteklasse skal godkjennes av overordnet og man skal visstnok ha en særskilt grunn (jeg har ikke prøvd dette selv...).
Vel SÅÅÅ særskilt trenger ikke grunnen være.....trust me, I know
Det kan så være - jeg har ikke prøvd dette selv, men det er faktisk det som står skrevet i regulativet. Det er forsåvidt fornuftig om man ikke håndhever dette så veldig strengt.
Old 20-07-2006, 11:17   #19
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Quote:
Originally posted by ph-ndr

Quote:

Quote:

[ta på tabloid-og-trolle-hatten sin] Så du mener at staten skal forplikte seg til storforbruk av luksuriøse førsteklasses-billetter for skattepengene våre og sløse bort på alle som heller kan sitte i P-klasse og spare mange, mange, veldig mange ører? [/ta av hatt]

-A
Han mente vel egentlig at det var rart at det offentlige ikke hadde en skikkelig rabatt. De har jo avtaler på alt av flyreiser, og kom med et eksempel på hvor lett det er få rabatt.
storg is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2006, 12:21   #20
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally posted by storg
Han mente vel egentlig at det var rart at det offentlige ikke hadde en skikkelig rabatt. De har jo avtaler på alt av flyreiser, og kom med et eksempel på hvor lett det er få rabatt.
Erm, les tag'ene rundt teksten, dette var dryppende ironi fra min side og jeg skjønner og følger jo tanken helt.

-A
Reply

Posting Rules