![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
Join Date: Aug 2010
Posts: 29
|
![]()
Hei,
Hva innebærer disse områdene? Ser at det er blitt opprettet en rekke slike områder langs svenskegrensen. Er det slik at man kun kontakter dette luftrommet om man flyr inn til Norge? Gjelder dette også VFR-flygere? Her er et eksempel på hva jeg sikter til: https://www.ippc.no/norway_aip/curre...?cachebust0416 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
|
![]()
Områdene innebærer at lufttrafikktjenesten i de enkelte land (i dette tilfellet: Norge og Sverige) delegerer ansvar for normal lufttrafikktjeneste i angitte områder til nabolandets kontrollsentral. Årsaken til at det gjøres varierer. I det kartet du linker til er det gjort for å legge til rette for trafikkflyt inn og ut av OSL, RYG og TRF i kombinasjon med annen trafikk som passerer området. Et annet eksempel er en stor bit av luftrom mellom Skottland og Danmark, hvor Danskene har fått ansvar for trafikkavviklingen i en stor bit av Skotsk luftrom med den enkle begrunnelsen at Danskene har bedre radardekning i området det gjelder.
For å gå tilbake til kartet du linker til: eksempelvis område OSLOB er ikke en egen sektor, men området er fra Flight Level 285 (28500 fot målt etter "standard atmosfærisk trykk") til Flight Level 660 delegert til den Svenske flygeledertjenesten. Det er altså flygelederen i den tilstøtende, Svenske sektoren som har ansvar for området. Tilsvarende er Områdene BOHUS A og ØRJE 1 og 2 delegert til Norsk flygeledertjeneste innenfor angitte høyder (se tabellen over kartet).
__________________
Mvh Gunnar |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Newcomer
Join Date: Aug 2010
Posts: 29
|
![]()
Tusen takk for et godt svar. Slik jeg har forstått dette da, så er det kun en "forlengelse" av for eks. Farris TMA eller Oslo TMA, og frekvensene forblir derfor de samme i delegasjonsområdene..?
Jeg vil altså kontakte Farris TMA så fort jeg møter Koster delegation hvis jeg er på vei fra Sverige til Norge..? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
|
![]()
Du har forstått det ganske riktig, ja. Ingen spesielle frekvenser i disse små områdene, i praksis er det bare en "forlengelse" av luftrom over landegrensen, hvor en flygeleder i nabolandet tildeles ansvar for noe av luftrommet på "feil" side av grensen. Så om du flyr fra Sverige til Norge gjennom KOSTER, så vil nok den svenske flygelenderen be deg kontakte Farris før du flyr inn i KOSTER.
Om du ser på denne: https://www.ippc.no/norway_aip/curre...R_6_2-5_en.pdf ... så vil du se at airway T65 på flere punkter krysser grensen mellom Norge og Sverige. Her er det opprettet tilsvarende "delegerte" områder slik at man skal slippe å sende fly unødvendig mye frem og tilbake mellom frekvensene: https://www.ippc.no/norway_aip/curre..._6_2-30_en.pdf Det er rett og slett en måte å gjøre ting enklere på, både for piloter og flygeledere. ![]()
__________________
Mvh Gunnar |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Fra "Vi relanserer service" til "Din tur" | EB | Flyforum | 51 | 24-12-2015 12:11 |
Hva betyr "cancellation after departure" i billetten? | Fnate | Reiseforum | 2 | 04-11-2015 17:47 |
Spørsmål om IATA service type og "Shuttle Mode" | ona | Flyforum | 2 | 17-11-2014 09:02 |
Hva betyr "tomgang" på en jetmotor? | kristofo | Flyteknisk forum | 6 | 26-04-2011 12:34 |