![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2014
Location: Akershus
Posts: 357
|
![]()
Jeg vet ikke om man kan sammenligne, men etter helikopterulykken sitter jeg meg mange spørsmål, og en økt flyskrekk. Jeg leser at helikopteret hadde fått dispensasjon fra service/sjekk to ganger og lurer på om dette er noe som er vanlig innenfor flybransjen også? På flyskrekkurs ble det fortalt om hvor sikkert det er og alle servicer som sikret at flyet er OK. Vil dette eventuelt variere fra land til land og mellom produsenter?
Håper noen forstår hva jeg mener, er ikke veldig flink på riktig sjargong ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,649
|
![]()
Vedlikehold som skal tas med faste intervaller kan i de fleste tilfelle få en utsettelse på opptil 10% av gangtidsintervallet. Det må da en god grunn til, f.eks. at nødvendige deler ikke er tilgjengelige tidsnok. Dette gjelder ikke AD-notes, som er myndighetspålagte inspeksjoner eller lignende, på norsk heter det vel egentlig LDP - luftdyktighetspåbud.
Enhver operatør vil så langt det går unngå å bruke denne muligheten, og såvidt vites skal LT ha informasjon om at dette er gjort, dvs at operatørens ingeniøravdeling er instansen som normalt vurderer om tillatelse til dette kan gis. Dette skjer (dessverre) i hele bransjen. Men - for å unngå at useriøse aktører utnytter dette for å spare penger skal overskridelsen komme til fradrag i neste runde. Det vil si at hvis en inspeksjon har et intervall på 1000t og går 50t over den opprinnelige fristen skal tidspunktet til neste sjekk regnes fra den opprinnelige fristen, det vil si at intervallet til neste sjekk da i praksis blir 950t. I tillegg må jeg jo understreke at slike saker gis en grundig vurdering i hvert enkelt tilfelle og at det absolutt ikke gis noen utsettelse dersom luftdyktigheten står på spill på noen måte. Hvis LT har en mistanke om at en operatør misbruker dette kan selvfølgelig LT inndra godkjenningen og forlange å vurdere saken selv. I ytterste konsekvens kan jo LT inndra en tvilsom operatørs AOC eller en vedlikeholdsorganisasjons part-145 ("Verkstedgodkjenning"). Last edited by Stone; 01-05-2016 at 10:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,290
|
![]()
Bare å glemme alt som har med denne helikopterulykken. Det har ingenting med fly å gjøre. Å miste rotoren på ett helikopter er som å miste vingen på ett passasjerfly noe som ikke skjer i moderne tid. Jeg tipper det også er mulig å få dispensasjon for fly, men om i verste fall ene motoren skulle havarere har man iallefall en til å gå på.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hva ville dere hatt som bra service ombord på et fly | FlyboyKarsten | Småprat | 7 | 29-05-2011 15:00 |
Et lite tips, sjekk ut dokumentaren om Molde Jazzfestival, her snakkes det om fly! | FlyTAP | Flyforum | 0 | 07-01-2011 09:35 |
SAS fly ude af service | sk931 | Flyforum | 42 | 16-09-2009 13:06 |
Fly SAS - sjekk inn på flytogstasjonen | FlightDeck | Reiseforum | 8 | 12-09-2009 12:01 |
Fly flate - for en service | MD11 | Flyforum | 8 | 28-08-2009 14:52 |