![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Fant ingen tråd - så tar sjansen på å opprette en ny. For fem år siden hadde jeg faktisk en LH-billett til Bogota, men denne kunne ikke benyttes pga et noe ufrivillig men heldig jobbskifte.
Nå vurderer jeg å stikke av til vinteren (februar-mars en gang) og oppsøke dette spennende landet. Har ikke kommet over veldig gode tilbud, som LH for fem år tilbake, som kunne fly meg for under 4000 NOK. Det er muligheter via London og USA, men virker litt kronglete. Turkish er rimelig, men veldig omvei da. Air Fance til ca 7.000 virker kurant. Men uansett flyvei - noen som har anbefalinger. Tenker meg en tur der jeg får 8-10 hele dager i Colombia. Cartagena virker opplagt, men utenom Bogota - kanskje Medellin? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
PS- har funnet fram den gamle Lonely Planet-utgaven fra fem år tilbake. Sannelig lå det ikke et kart inni, som jeg husker Reidar sendte meg den gang - kanskje det endelig kommer til nytte !
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
7k for AF den strekningen er ikke galt. Vurderer samme tur, men da i C. Får se hvor stor milessaldoen er rundt jul.
![]() |
#4 |
一期一会
|
![]()
Her er et fint tilbud til Bogotá, fra september fram til jul.
BRU-IST-BOG t/r med Turkish Airlines for ca. 3500 NOK. http://www.secretflying.com/2016/05/...367-roundtrip/ Connection til BRU fra OSL finner du lett med SN for under 1000 NOK t/r. Samme med avreise fra Amsterdam, Budapest og Hamburg. For februar/mars kan du også vurdere LH til 7500 NOK via FRA eller TK via IST for rundt 6200 NOK. Begge bookes i Economy low og gir 25% på EuroBonus. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]() Quote:
Bare sånn for å ha sagt det. Bogota kan jeg nada om. Har bare mellomlandet og spist vonde nøtter der. Men rent generelt kan jeg si at Sør Amerika ga meg to ting: 1. Kulemage 2. Lyst til å reise tilbake
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Takk, men Istanbul-Bogota skummelt langt, og det er sågar noe merkelige mellomlandingsgreier i Panama på tilbaketuren - og jeg har ingen papirer der å hente.
Sør-Amerika er fantastisk, kan jeg si etter to besøk i Brasil. Men nå frister det å prøve noe annet. Alle billige reiser med fly virker å gå møt Østen, men må ærlig innrømme at det ikke frister fullt så mye. Ser vel at man må forflytte seg innenriks, i alle fall Bogota-Cartagena(området) og kanskje også Medellin. Koster ikke stort, men kan jo ta litt dyrebar tid. Har vel max 10 dager i landet, mer kan jeg nesten ikke svi av på ferie i februar i det runde året 2017. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Nå blir det Colombia på meg i 2018, selv om billetter ikke er bestilt. Håper på et Lufthansa-tilbud, men det er vel for mye å tro på - likevel, mer enn 8.500 NOK med setereservasjon blir det vel ikke de nærmeste månedene, håper jeg. Air France også OK, men ikke så gode flytider på returen. Tenker å reise i slutten av januar og tilbake ca 14 dager etter.
Blir vel å reise innom Bogota og så innenriks til Cartagena og Medellin, tenker jeg - men har ingen konkrete planer - så tips mottas gjerne. Både når det gjelder fly, overnatting og hvor man skal reise og hva man skal gjøre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Når det gjelder fly kan du evt fly til Bogota med AF starte reisen der og fly hjem fra Cartagena med KLM. CTG-AMS-OSL er den desidert raskeste flyturen hjem fra Colombia Ellers er det veldig billig med innenriks fly i Colombia. Cartagena I Cartagana må du bo i gamlebyen, styr unna alle de vestlige kjedene Hyatt, Hilton, IC, Radisson osv ingen av disse ligger i gamlebyen. Eneste av de store kjedene som er der er Sofitel, men det er til gjengjeld helt konge. Det var fult da vi var der så fikk kun prøvd resturanten. http://www.sofitel.com/gb/hotel-1871...na/index.shtml Vi bodde på Charlston Santa Teresa, som er et LHW hotell, det var veldig bra med stort fint basseng på taket. http://www.hotelcharlestonsantateresa.com/ Medellin Her må du bo i bydelen El Poblado/zona Rosa. Her er det masse resturanter, barer, hoteller/Hosteller og nattklubber. Nede i sentrum er det ikke fult så hyggelig. Andre områder som er bra er Laureles, her er det mer lokale, og da vi var ute var vi de eneste vestlige der. Men dette er et trygt området i en ok del av byen, mye studenter osv som bor her. Kan anbefale free walking tour som er en guidet tur i sentrum som forteller om historien til byen og tar deg med på en del sights, varer i ca 4 timer, høres kanskje langt ut, men tiden fløy ![]() Jeg likte meg veldig bra i Medellin og angret på at vi ikke var der mer enn 3 dager. Det er en del dagsturer vi kunne tenke oss å dra på, men som vi ikke tok oss tid til da vi kun var der i 3 dager. Du kan også vurdere å resie til San Andres for å få en karibisk øy med på kjøpet, dette er en del av Colombia og fly koster under 1000kr tur retur fra CTG/BOG/MDE |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Ser at KL1145 ikke går på vinteren og du må vente til KL1147, da blir kanskje 4 timer litt lang layover i AMS
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]()
Fikk gjennomgående billett til 4900,- til Cartagena da jeg var der.
Først bodde jeg i gamlebyen i Alfiz Hotel. Vil beskrive det som "romanitisk". Ankom sent og har sjelden vært så glad for at noen stod der på flyplassen med mitt navn på en plakat. Del 2 var noen som kom med skikkelig speedbåter og hentet gjester til øyresorten Punta Faro. Den øyen ligger lengere sør enn de øyene turister i Cartagena blir tatt med på dagstur. Øya var delt i to. Den andre delen var eid av en som før jobbet i militæret. Han jobbet visst ikke der lengere, men hadde blitt veldig rik, hvordan var det ingen som ville si noe om. Det var en veldig rolig resort. Det som var spesielt var 2 severdigheter like ved: Sumpområder med en rekke spesielle pålehus rundt dem og øyen Santa Cruz del Islote som regnes som verdens tettest bebodde øy. https://www.youtube.com/watch?v=sXchmj1WBGs
Etter en retur i skikkelig "Miami Vice"-stil bodde jeg i Capilla Del Mar som ligger på en landtunge sør for gamlebyen i Cartagena. Minnet om South Beach i Miami med høye hoteller langs stranden. Det var som en helt annen by enn da jeg bodde i gamlebyen. https://www.youtube.com/watch?v=C2dVuC7BoPU
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL Last edited by robertaas; 25-08-2017 at 18:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Takk for tips!! Ideelt sett kunne nok Cartagena-Medellin-Bogota være perfekt, ettersom det går fra mer til mindre turistifisert (og mer utfordrende). Men en times connection i AMS føles litt knapt, kanskje... Dog greit å slippe å bruke for mye tid på å reise internt, spesielt til og fra flyplasser, som tar både tid og energi, særlig når man reiser alene..
Hoteller - der velger jeg alltid mest mulig sentrale og ikke for dyre hoteller. De som er antydet ligger nok et godt stykke over mitt budsjett. Men ser at det er ganske flust med greie steder sentralt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Helgeturekstremist
|
![]()
![]() |
#13 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Jeg vurderer å ta 3-4 dager i Bogota.
Litt bekymret over hvor trygt det er å være der alene. Har dårlig erfaring fra Caracas... __________________
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Helgeturekstremist
|
![]()
Det skal være mye politi i gatene der. Og etter hva jeg forstår så raner ikke politiet deg i Colombia slik som de gjør i Venezuela.
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Var selv i Bogota i fjor på denne tiden. Det opplevdes trygt. Spennende by som anbefales.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Reiser til Bogota i februar, er det noe spesielt man bør få med seg ? Og har dere noen anbefaling av hvor vi bør bo ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Jeg var der i tre dager for et par år siden. Da bodde jeg på Sofitel Bogota Victoria og det syntes jeg lå bra til. Det er mange restauranter og barer i umiddelbar nærhet. Spiste veldig godt til en billig penge der!
Ellers må du få med deg Monserrate og La Candelria området. Sent from my iPhone using Tapatalk
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det blir frarådet å praie drosje, men jeg tok sjansen én gang - valgte da en drosje som nettopp satte av en passasjer, slik man i alle fall fikk med seg at det ikke var en ren bandittdrosje. Det største problemet i byen er den voldsomme trafikken - tok nesten en time fra flyplassen til hotellet. Gull-museet er også et must synes jeg. Jeg leide meg guide med norske forbindelser (faren har bodd i Norge i mange år, og snakket godt norsk) - inkludert var også en tur til Fusa, som ligger ca 1,5-2 timers kjøring sør for Bogota. Der får man oppleve småbylivet, og man kan også besøke kaffefarm etc. Fint som en dagstur. Si fra om du ønsker kontaktinfo. Ellers finnes jo det en Trip Report her med tittel "Colombia", veldig bra skrevet - og en del bilder også fra Bogota. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Sri Lanka - generell tråd | SudCaravelle | Reiseforum | 10 | 25-11-2019 12:32 |
Bonusforbudet i Norge opphevet for alle - generell diskusjon | bgo-flyer | Flyforum | 434 | 30-11-2015 14:44 |
Generell alert for OSL i natt? | Tertit54 | Flyforum | 9 | 08-05-2010 21:35 |
Avbestilling innnen 24 timer - generell regel? | Isbamse | Flyforum | 10 | 23-03-2009 20:14 |