![]() |
|
![]() |
#1 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,608
|
![]()
En 737-800 fra FlyDubai med 55 pax skal ha styrtet nær den Russiske byen Rostov.
Kilde CNN |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2010
Posts: 51
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
|
![]()
Triste saker :/
2 timer i holding i dårlig vær. I luften 6:05, normal flytid rundt 4:15. Flyet er A6-FDN (5.2 år). AVHerald melder at: Quote:
https://www.youtube.com/watch?v=qOFXiEwyDEo
Dro dette fra Flightradar24: Last edited by mcduck; 19-03-2016 at 06:32. |
|
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
Herregud!
Her må det ha vært mye redde folk... Er den sagtannede fartskurven etter første forsøk et artifakt eller kan farten variere såpss?
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
![]() |
![]() |
#5 |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
|
![]()
Sagtanna er groundspeed som varierer på henholdsvis inbound og outbound leg i hold - mye vind gir stor forskjell i groundspeed avhengig av hvilken vei nesa peker
|
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,645
|
![]() Quote:
Ett minutt sen. |
|
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
Nettopp! Flott! Tusen takk
![]() Fint og enkelt forklart. Det regelmessige mønsteret reflekterer et regelmessig holdingmønster med med-og motvind.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
![]() |
![]() |
#8 |
Anthill kicker
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
|
![]()
Kanskje det er aktuelt ä besvare dette andre spörsmälet, hvor ordet "täke" kan utveksles med ordene "därlig vaer" ? : http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=136309
|
![]() |
![]() |
#9 |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
|
![]()
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22472976.ab
Ser ut til å være en høyintensiv krasj utfra bildene på Aftonbladet. På FR24 grafen kan det se ut som en ny goaround med et tilsynelatende påfølgende tap av IAS og deretter potensielt en stall recovery resulterende i høy vertikal hastighet rett i bakken? Vi får vel vite etterhvert, men om videoen som det linkes til lengre opp er verifisert fra i natt, så minner flybanen mye på den forrige Russiske 737 ulykken - Tatarstan |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Nov 2010
Location: Bodø
Posts: 466
|
![]() Quote:
(Data hentet fra http://www.ogimet.com/metars.phtml.en) 19/03/2016 01:00-> METAR URRR 190100Z 24014G22MPS 3800 -SHRA BKN014 BKN033CB OVC100 06/04 Q0997 R22/290046 TEMPO 25017G25MPS 1000 SHRA BR SCT003 BKN020CB RMK QFE740/0987= 19/03/2016 00:30-> METAR URRR 190030Z 24012G19MPS 6000 -SHRA SCT018 BKN036CB OVC100 06/04 Q0998 R22/290046 TEMPO 25017G25MPS 1000 SHRA BR SCT003 BKN020CB RMK QFE741/0988= 19/03/2016 00:00-> METAR URRR 190000Z 24010MPS 8000 -SHRA SCT017 BKN040CB OVC100 06/03 Q0998 WS R22 R22/290046 TEMPO 25015G20MPS 1000 SHRA BR SCT003 BKN020CB RMK QFE741/0988= 18/03/2016 23:30-> METAR URRR 182330Z 24012MPS 3900 -SHRA SCT019 BKN036CB OVC100 06/03 Q0999 WS R22 R22/290046 TEMPO 25015G20MPS 1000 SHRA BR SCT003 BKN020CB RMK QFE741/0989= 18/03/2016 23:00-> METAR URRR 182300Z 24009G15MPS 4500 -SHRA SCT017 BKN036CB OVC100 05/03 Q0999 WS R22 R22/290046 TEMPO 25015G20MPS 1000 SHRA BR SCT003 BKN020CB RMK QFE742/0989= |
|
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Spejulasjoner på CNN for et par timer siden: Hvorfor dro flyet ikke til en annen flyplass med ok vær som andre gjorde ?
|
![]() |
![]() |
#12 | ||
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Uffda... tragisk. Ser vel ut som en blanding av været og muligens en feil beslutning om å lande.
Ser at i holding (selv med vinden fra siden) så blåste det vanvittig, og under landing var groundspeed nede i nesten 100 kts. Hvilket vel betyr at det må ha blåst rundt 40 kts under siste landingsforsøk... friskt... Quote:
Ser forøvrig at de hadde med seg en overdose fuel... for omtrent 8,5t (styrtet etter 6t etter 2,5t i holding). Dette er vel ikke vanlig? Er det tankering som var planlagt eller forutså man at dette kunne drøye lenge...? Quote:
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. Last edited by Wahoo; 19-03-2016 at 13:40. |
||
![]() |
![]() |
#13 |
Anthill kicker
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
|
![]()
Wahoo's vaermelding päpeker en cumulonimbus over omrädet, kanskje nedadgäende vinder kan ha trykket 738'eren kraftig flat ned i kontakt med terrenget ?
|
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jun 2009
Posts: 605
|
![]()
Fuel er vel "gratis" der de kommer fra kanskje?
|
![]() |
![]() |
#15 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,933
|
![]() Quote:
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,936
|
![]()
Med kun noen og 50 passasjerer er det ikke problem med vektbegrensninger. Hadde sikkert med seg 20+ tonn fra DXB
|
![]() |
![]() |
#17 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,608
|
![]()
De betaler ca. 0.94 USD per gallon. Russland skal være omtrent det samme iflg Indexmundi, men det er sikkert lokale variasjoner.
|
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
|
![]()
De måtte uansett ha fyllt noe fuel i Rostov-on-Don. Har man fuel til så mange timer er det ingenting i veien for å henge litt i påvente av bedre vær. Har hørt gjennom ATC som ble lekket til youtube, ingenting som tyder på at FlyDubai var overhodet stresset. Opptaket slutter med at FlyDubai klarerer seg til FL80 runway heading i tilfelle go around, noen senere helt rolig "going around" og det var siste kommunikasjon.
|
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2011
Location: Tønsberg
Posts: 305
|
![]()
Det ser ut til at flere pilotfaglige kilder har sterk mistanke om somatogravic illusion under go-around ut fra FR24 data og videokildene. En fransk pilot skriver på Airliners.net:
"The inner ear will sense the horizontal acceleration as an added pitch-up, which doesn't stop there as the aircraft is still accelerating. Pilot reaction would be to push the control column, but as the aircraft is now going down and still accelerating the pilot's sensation will still be that the aircraft is pointing its nose up. - Now we are well and truly inside the death dive caused by what pilots call somatogravic illusion, i.e illusion caused by high accelerations. - I do not a single second believe in a stall of any sort, as the destruction of the airplane is so complete" |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
|
![]()
Kan også nevnes at flyplassen nå er åpnet igjen.
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
737 styrtet i Russland | Solguden | Flyforum | 33 | 09-12-2013 10:59 |
SU-25 styrtet i Russland | Trety | Flyforum | 0 | 28-06-2006 13:11 |
Mi-14 styrtet ved grensen mellom Russland og Japan | Trety | Flyforum | 0 | 11-05-2006 15:29 |
AN-2 styrtet i Russland | CK | Flyforum | 1 | 14-01-2005 15:28 |