![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Samferdseldepartementet og Arbeids- og sosialdepartementet har kommet med høringsnotater om hvordan de ser for seg fremtiden i norsk luftfart hvor det tar for seg alt fra utlendingsloven til overflygnings- og trafikkrettigheter:
https://www.regjeringen.no/no/aktuel...art/id2479755/ https://www.regjeringen.no/contentas...ftfart2016.pdf https://www.regjeringen.no/no/dokume...art/id2479505/ Mye spennede tanker her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||||
ScanFlyer Gold
|
![]()
Veldig mye spennende her. Noen punkter:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Last edited by SQ321; 15-03-2016 at 09:14. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Onkel reisende kekker
|
![]()
Takker for flott sammendrag SQ321, må si det overrasker meg at DY er større en SK på utenlandstrafikk.
Uansett, mye god lesning!
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Dette beviser jo hva som tidligere har blitt benektet av spesielt Vestlandsflyplassene når det kommer til interkontinental trafikk ut av Norge.
Disse påstandene som har vært referert til fra reisevaneanalysen har jo av flere blitt hånet. Med disse tallene er det unektelig slik at 82% av IC trafikken fra Norge er kanalisert via OSL (direkte og indirekte) 55% av IC trafikken fra Norge lekker fra OSL og via andre hubs 27% av IC trafikken går med direktefly fra OSL 18% av IC trafikken lekker direkte fra de regionale flyplassene (primært via AMS, CPH & LHR) Jeg tror som eksempel at reisevaneanalysen som viser at 75%-80% av trafikkgrunnlaget til for eksempel Singapore ligger i Østlandsområdet, neppe er helt ute av kurs når det følges opp av disse tallene. Det er jo også gledelig å se at markedet fra OSL i 2016 er såpass sterkt at det fortsatt vokser kraftig på tross av kraftig prisvekst og minimal stimulering gjennom nye selskaper og kapasitetsøkning. Last edited by Cockpitview; 15-03-2016 at 09:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Så tror jeg disse 20 % fra BGO og SVG fint kan dobbles til 40 % iløpet av en tiårsperiode. Når man først må ta en mellomlanding, så må jo OSL være et soleklart førstevalg for alle sekundærflyplasser i Norge, med tanke på både frekvenser og flytider (i prioritert rekkefølge). i denne tiårsperioden legger jeg selvfølgelig til grunn at alt av transferproblematikk rundt fortolling på OSL blir et tilbakelagt kapittel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Last edited by SQ321; 15-03-2016 at 14:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Skjønner godt at internasjonale forbindelser er viktige, men det er svært begrenset hvor mange slike forbindelser SVG og BGO kan bære. Til destinasjoner hvor dere like fullt må ta en mellomlanding, så vil OSL naturligvis være svært konkurransedyktig, ikke minst når fortollingsproblematikken er borte, noe som er meget realistisk i et tiårsperspektiv. En annen ting er pris. Det er mulig du er steinrik og ikke bryr deg, men for majoriteten vil dette ha betydning. Prismessig vil 40 daglige rundturer SVG/BGO-OSL være mer konkurransedyktig enn en håndfull frekvenser ned til kontinentet. Nøkkelen til å utvikle norsk luftfart, ligger i å styrke OSL som transferflyplass for hele landet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Last edited by WestAir; 15-03-2016 at 15:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]() Quote:
OSL-LAX 5.345 miles AMS-LAX 5.578 miles LHR-LAX 5.456 miles OSL-IAH 4.974 miles AMS-IAH 5.012 miles LHR-IAH 4.834 miles Med andre ord skal man helt over til østkysten før det er kortere å reise via LHR eller AMS enn å reise via OSL. Når det gjelder FRA, så er det fortsatt lenger unna EWR enn OSL, så der vil det alltid være en snarvei å reise via OSL. Dette er det ikke alle som tenker på. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Trangsynt
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Så har vi to byer på vestlandet som heter Bergen og Stavanger, med et noe bedre tilbud enn alle ovennevnte. Men også disse byene vil oppleve en forsterkning i sitt tilbud, dersom OSL styrkes. Jeg er helt sikker på at alle som bor rundt mindre flyplasser, heller ønsker seg 8 daglige rundturer til OSL, enn 3 rundturer til OSL + 1 rundtur til f.eks. AMS. Og nei, jeg kjøper ikke argumentet ditt om at en tur til OSL alltid vil være en omvei. hvis du kan reise om OSL og ha transfertid på 50 minutter, kontra å reise til kontinentet og ha transfertid på 4 timer, så ville hvertfall jeg valgt OSL. Spesielt når vi snakker IC-ruter. Økt frekvens = mindre transfertid. For det tredje, de fleste jeg kjenner synes Gardermoen er en utmerket flyplass. Lys og trivelig med et stadig bedre servicetilbud. Du skal selvfølgelig få lov til å ha din mening, men for meg skinner det igjennom at du kanskje ikke er så begeistret for Oslo-regionen generelt? Mulig jeg tolker deg helt feil, men hvis så er tilfelle så kan du få komme på besøk til meg på Østlandet, så skal jeg vise deg masse av det fine regionen har å by på - det er ikke rent lite skjønner du ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Spar deg for sånne usakligheter. Innser dere ikke hvor smålige dere er når dere vil ta flyrutene fra resten av landet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Selv tror jeg at Nettverks modellen er mer attraktiv for mer enn Forretningsreisende som rapporten lener seg mot, pluss at vi vil se mere Hybrider med Nettverk LCC.
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Last edited by WestAir; 15-03-2016 at 16:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Da slipper man å reise Utkantnorge-OSL-AMS-Verden. I stedet blir det da Utkantnorge-OSL-verden. Det blir vinn-vinn. Alle som må via OSL i dag (og det er mange) får et bedre tilbud, samt dere på vestlandet får et supplement som er konkurransedyktig. Totalen blir en styrket norsk luftfart. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg er ikke enig i argumentasjonen for OSL vil aldri bli sammenlignbart med AMS uansett. Nederland har tre-fire ganger større befolkning (på et veldig mye mindre geografisk område), en beliggenhet på kontinentet som muliggjør et stort feedernettverk, samt millioner på millioner som bor i rimelig kort kjøre- og togavstand til flyplassen. Alt dette mangler Norge og OSL.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Det er jo nettopp markedet og konkurransen jeg refererer til, så der er vi enige. OSL vil være svært konkurransedyktig som transferflyplass i Norge dersom rutetilbudet ut fra OSL styrkes. I stor grad pga. frekvens. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norsk/Nordisk luftfart om 5 år | Chewie | Flyforum | 23 | 17-09-2009 12:59 |
Regjeringens strategiplan for norsk luftfart | CK | Flyforum | 10 | 13-06-2008 15:23 |