![]() |
|
|
![]() |
#1 |
Newcomer
Join Date: Feb 2016
Posts: 8
|
![]()
Håper det er ok å poste den her?
Hei alle sammen. Første posten min. Jeg er på slutten av bok 2 med fly og motorlære. Prøvde meg på eksamensoppgaver til PPL, bare de emnene jeg har studert så lenge. Går bra, men jeg legge merke til min svakeste er med medvind og motvind. Også jeg er amerikansk og selv om jeg "kan norsk" er teknisk norsk litt utfordrende. Den ene spørsmål har jeg prøvde alt jeg kan for å finne ut av uten hell. Så, på spørsmål 4 er i PPL er jeg veldig usikker, har gjort resten men 4 sier: "Et fly steiler frem under herskende forhold ved indikert fart på 60 knop. I hvilket av nedenfor nevnte tilfeller vil flyet ha steilet/være steilet?" Mulig svar: A) med ren motvind på 20 knop og SFF (sann flygefart) på 64 knop B) med ren medvind på 20 knop og SFF på 64 knop C) i vindstille med BF (bakkefart) på 64 knop D) i ren medvind med BF på 80 knop og IFF på 54 knop. Svaret er D. Først, jeg mistanker at jeg ikke er klar over hva første setningen "et fly steiler rett frem under herskende forhold" betyr? Flyet "steiler" allerede, i straight and level flight? Eller hva egentlig betyr det og hva betyr herskende forhold? Kanskje svaret ligger der. At jeg vet svaret (selv om jeg svart feil) tenker at medvind reduserer steilefarten, men kommer ikke på noe formula for å justere etter og komme på de punktene. Måtte ikke man bruke tabel eller computer for å konvertere (og også vet angrepsvinkelen for å korrigere fra indikert flyfart til SFF, (TAS) og så videre? Alle andre spørsmål enten fikk jeg ok, eller kunne se hvordan jeg gjorde feil. Et sidespørsmål, IFF vil ikke endre pga med eller motvind, ikke sant? Mange takk for alle hjelp! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2005
Posts: 561
|
![]()
Bakkefart og vind spiller jo ingen rolle, jeg antar IFF betyr indikert flygefart ? Og om flyet steiler på 60 knop og du har 54 på fartsmåleren din så vil flyet ha steilet ja. Så jeg kan ikke skjønne annet enn at D er rett. Greia her er vel at dem vil se at du skjønner forskjell på begrepene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2014
Location: Bergen
Posts: 325
|
![]()
Er nok riktig antatt om oppgavens hensikt. Syns det er håpløst at en bruker norske akronymer, det kan jo ikke føre til annet enn misforståelser.
Oppgaven er også litt dårlig beskrevet. Oversettelse: A plane stalles, during current conditions, at Indicated Air Speed 60 knots. Og så beskrivese fire eksempler på current conditions hvorav ett eksempel medfører stall. Indicated Air Speed blir vel da vindens direkte påvirkning på måleinstrumentet. Som er det du trenger å vite for å kunne avgjøre om du blir værende i luften eller detter ned. Mens True Air Speed trekker flyets egne bevegelser ut av ligningen og vil være det samme som om en støper en vindmåler fast på bakken. SOG er nyttig for å vite når du kommer frem til destinasjonen. Men er irrelevent i forhold til hvorvidt flyet steiler eller ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
|
![]()
Dårlig oppgave. For å løse oppgaven må man legge til grunn at herskende forhold betyr at det er samme forhold hele tiden. Dvs. f.eks. samme vekt, høyde, lufttetthet, flygestilling osv.
Det de vil fram til er at vinden ikke har innvirkning på stall speed. Strengt tatt kunne du ha steilet både i A, B og C og om lufttettheten var lav nok. Flyr du med en TAS(eller SFF) på 64 knop i grovt 4000 fot er du allerede i underkant av 60 IAS... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Newcomer
Join Date: Feb 2016
Posts: 8
|
![]()
Tusen hjertelig takk til alle sammen. Det hjalp VELDIG å forstå hva frasen i spørsmålet egentlig betydde. Jeg var ikke sikker.
Etter det, så som dere alle sammen sier, det var lettere å komme til riktig svaret. Som jeg var inne på litt, jeg mener IAS endrer ikke steilefarten uansett, er ikke det riktig? Så bakkefarten har ikke noe å si. Det finnes noe morsomme svar i en del av Eksamensoppgaven, men en annen jeg stusser over som "Sideroret kan bevege flyet primært om:" Jeg svarte "Vertikalaksen". Selv i boken var riktig svaret "C (Normalaksen)" med forklaringen "Sideroret kan bevege flyet primært om vertikalaksen (normalaksen)". Men det teller som feil når man velger Vertikalaksen. Andre steder den "beste" svar med hensyn til vingens løft går ut på tanken på at "med en viss angrepsvinkel på vingen og fart har et visst løft og samme løft kan opprettholdes om flyet øker angrepsvinkelen og minsker farten". Ja..opp til en punkt, men her sliter jeg, fordi for å svar med den, så tenker jeg at det er egentlig feil når en ikke inkludere "opp til angrepsvinkelen blir for stor og når steilepunktet". Er virkelig eksamen så "all over the place"? Jeg mener i et spørsmål må man virkelig (en grønn nybegynner som meg) slite litt med tenke eller kalkulere, *huske at med 45 graders vinkel er det å gange steilefarten med 1.2, osv. men i neste spørsmål det er nesten som om de tester om du kan identifisere vingene fra et bildet. At norsk er ikke morsmålet mitt hjelper ikke, eller kanskje til slutt så gjør det siden jeg leser også i den engelsk utgaven så jeg har to forskjellig uttrykk. Beklager for en så stor respons, men jeg ble veldig glad for hjelpen her og det traff og hjalp veldig! Last edited by JackInTheBox; 08-03-2016 at 14:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
|
![]()
Teorieksamen innen flyverdenen er et merkelig dyr som lever sitt eget liv på pensums skyggeside...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Sep 2006
Posts: 1,601
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Posts: 1,699
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Newcomer
Join Date: Feb 2016
Posts: 8
|
![]() Quote:
Og det er faktisk bra at man må tenke litt utenfor "the Box". Med hjelp fra dere, kommer til å huske denne type spørsmål. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Newcomer
Join Date: Feb 2016
Posts: 8
|
![]()
Jeg hørte nylig fra noen jeg pratet med som har tatt den PPL at den var veldig rar. Er den veldig likt de eksemplene fra den eksamens eksempel boken?
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Noen spørsmål om PPL | flyBG | General Aviation og sjøfly | 6 | 30-05-2014 06:51 |
PPL-Pensum spørsmål | Northrider | Flyteknisk forum | 3 | 17-06-2010 23:26 |
PPL? | Twin Otter | General Aviation og sjøfly | 35 | 09-05-2009 09:16 |
PPL-A | valen | Flyforum | 7 | 28-08-2007 19:36 |
PPL-A | Jan H | Flyforum | 7 | 02-10-2006 20:18 |