Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 09-07-2006, 13:41   #1
Utflyttet
Ute på tur

Default Et lite spørsmål til dere SAS-folk her

Hvor mye baggasje kan jeg som EBG'er ta med på BGO-OSL og hva er maksimumsvekt for et enkelt koli?

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 09-07-2006, 13:48   #2
Hurum
ScanFlyer Molded

Default Replying to Topic 'Et lite spørsmål til dere SAS-folk her'

Quote:
Originally posted by ph-ndr

Hvor mye baggasje kan jeg som EBG'er ta med på BGO-OSL og hva er maksimumsvekt for et enkelt koli?

-A
Med gullkort er det i følge SAS 20 kg ekstra du kan ta med....i tillegg til den vanlige kvoten som kanskje avhenger av billettypen du har.

Fra www.sas.no

• Star Gold check-in
• Allowed to use Air One's check-in counters dedicated for Frequent Flyer Members
• Business Class check-in, regardless of booked class**
• 20 kg extra checked baggage** (1 extra piece to/from US)

* Scandinavian Airlines, SAS Braathens, Blue1 and Widerøe
** including airBaltic and Estonian Air
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 09-07-2006, 13:49   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Du kan ha med 20kg ekstra. Dvs totalt 40kg (+eventuell "goodwill"). Tror ikke det er noe grense på vekten så du kan godt sende en bag på 40kg. Det er bare USA (FAA) som har innført en grense på 23kg.
Old 09-07-2006, 13:49   #4
Utflyttet
Ute på tur

Den biten fant jeg. Men jeg fant mindre om hva som tillatt for hvilken billett-type, og ingenting om maksvekt pr. kilo. Any takers for den infoen?

-A
Old 09-07-2006, 13:53   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Det er 20kg på ALLE billett typer innen Norge tror jeg. Ihvertfall var det 20kg når jeg reiste på en bonus "business" billett bgo-osl for 6 uker siden.

Det er vel heller ikke noen øvre grense per kolli i Norge og siden du ihvetfall kan ha med 40kg kan du sikkert sjekke inn ett kolli på 40kg. Dessuten har jeg alltid opplevd at SAS lar meg ta med minst 10kg ekstra før du begynner mase om overvekt
Old 09-07-2006, 13:55   #6
LCH78
www.lch78.net

LCH78's Avatar

på fullprisbilletter (C, D, J-klasse) er det 30k pr strekning + de 20kg ekstra for EBG. Rabattbilletter er 20kg + 20kg ekstra. overvekt er 40kr pr kg. maksvekt pr kilo har jeg ingen info om
Mine Bilder på Airliners.net
=====================
Upcoming:
LCH78 is online now   Reply With Quote
Old 09-07-2006, 13:57   #7
Hurum
ScanFlyer Molded

OK - her er svaret

Ikke så vanskelig å finne. Du må bare vite om du reiser med Happy, eller Flex-billett

Litt usikker på hva dere mener med maksvekt pr kilo.....men kanskje det er maksvekt pr koffert....om så er svaret:

Den totale vekten per koffert/kolli må ikke overstige 32kilo.
SAS Braathens vil derfor anbefale at man ikke overstiger denne vekten. Man kan bli bedt om å pakke om sin bagasje
Old 09-07-2006, 13:58   #8
Utflyttet
Ute på tur

Vi får håpe det holder; jeg har en server på rett rundt 40 kilo som må til Oslo og da er det jo like greitt å fly den over og følge med den. Skulle ha postet den men posten har en absolutt grense på 35kg for pakker.

Takker for info. For de over som har lurt på det, det er snefflih koli, ikke kilo.

-A
Old 09-07-2006, 14:00   #9
Hurum
ScanFlyer Molded

Den totale vekten per koffert/kolli må ikke overstige 32kilo.
SAS Braathens vil derfor anbefale at man ikke overstiger denne vekten. Man kan bli bedt om å pakke om sin bagasje
Old 09-07-2006, 14:08   #10
Utflyttet
Ute på tur

Urk. Ringte 05400, de sa at de 32 kilo maks per koli ikke var et problem, men skriften sier jo noe annet.

-A
Old 09-07-2006, 14:13   #11
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:

Urk. Ringte 05400, de sa at de 32 kilo maks per koli ikke var et problem, men skriften sier jo noe annet.

-A
Kanskje det er som "fartgrensen" på 130 på Autobahn...den er kun veiledende
Old 09-07-2006, 14:15   #12
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally posted by Someone

Quote:

-A
Kanskje det er som "fartgrensen" på 130 på Autobahn...den er kun veiledende
Jo, men er kjipt å stå på Flesland og treffe noen som ikke har "veiledende" eller "skjønn" i ordboken sin.

Høres ut som det er like OK å punge ut for UPS og la de svette.

-A
Old 09-07-2006, 14:45   #13
TUC
Escaping the blue box

TUC's Avatar

La meg bare få legge inn et lite ord her, som stuer; Det er godt mulig at dere andre (med rette ) ser på oss som handy hunks, som uten problemer kan løfte både 30, 40 og 50 kilo uten å svette. MEN, BUSK har satt en grense på 32 kilo, og det er mer enn tungt nok for oss som skal bale med f...skapet inn og ut av flyet. Denne grensen blir dog respektert i svært varierende grad av de som reiser, og de som sjekker inn. Vit bare at vi ikke risikerer ryggen vår for å løfte bagasjen din pent ned på tralla eller båndet. Ikke har vi fått utlevert silkehansker, og ikke hadde vi hatt tid til å bruke dem om vi fikk dem. Jeg sier ikke at vi er stygge med bagasjen til folk, vi har jo respekt for andre menneskers eiendeler. Men noen ganger kan det stå mellom et dropp på 50-60 cm og å "brekke" ryggen, og da er det dessverre bagasjen det kan "gå ut over". Og det er det samme om det står FORSIKTIG med selvlysende skrift på fire forskjellige språk; det er den reisendes ansvar å pakke bagasjen slik at den tåler normal behandlig.

Ikke meningen å være negativ her, men på sommerstid er det fryktelig mange som reiser med fryktelig tung bagasje, og da blir det også tyngre å behandle bagasjen pent. Husk også at bagasje som går i stykker, blir erstattet tilsvarende verdien a antall kilo KLÆR. Var jeg deg, ville jeg nok sørget for å emballere server'n godt og sende den som frakt. Da blir den behandlet noe annerledes, og du har en helt annen forsikring. Puh, ble langt dette, men det ble en del snakk om service og skjønn her, og i mine øyne er det bedre service overfor deg som kunde å sende dette som frakt, da står du mye sterkere. God tur uansett!
Old 09-07-2006, 14:53   #14
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally posted by TUC
La meg bare få legge inn et lite ord her, som stuer; Det er godt mulig at dere andre (med rette ) ser på oss som handy hunks, som uten problemer kan løfte både 30, 40 og 50 kilo uten å svette. MEN, BUSK har satt en grense på 32 kilo, og det er mer enn tungt nok for oss som skal bale med f...skapet inn og ut av flyet. Denne grensen blir dog respektert i svært varierende grad av de som reiser, og de som sjekker inn. Vit bare at vi ikke risikerer ryggen vår for å løfte bagasjen din pent ned på tralla eller båndet. Ikke har vi fått utlevert silkehansker, og ikke hadde vi hatt tid til å bruke dem om vi fikk dem. Jeg sier ikke at vi er stygge med bagasjen til folk, vi har jo respekt for andre menneskers eiendeler. Men noen ganger kan det stå mellom et dropp på 50-60 cm og å "brekke" ryggen, og da er det dessverre bagasjen det kan "gå ut over". Og det er det samme om det står FORSIKTIG med selvlysende skrift på fire forskjellige språk; det er den reisendes ansvar å pakke bagasjen slik at den tåler normal behandlig.
Helt OK for meg, skjønner godt det valget.

Quote:
Originally posted by TUC
Ikke meningen å være negativ her, men på sommerstid er det fryktelig mange som reiser med fryktelig tung bagasje, og da blir det også tyngre å behandle bagasjen pent. Husk også at bagasje som går i stykker, blir erstattet tilsvarende verdien a antall kilo KLÆR. Var jeg deg, ville jeg nok sørget for å emballere server'n godt og sende den som frakt. Da blir den behandlet noe annerledes, og du har en helt annen forsikring. Puh, ble langt dette, men det ble en del snakk om service og skjønn her, og i mine øyne er det bedre service overfor deg som kunde å sende dette som frakt, da står du mye sterkere. God tur uansett!
Den er emballert så den skal tåle en trøkk, faktisk i den orginale emballasjen, og ser ut til at UPS får hente den i morgen. Og om alt går vel vil min lille VMWare-farm være oppe i 5 msakiner i løpet av uken.

-A
Old 09-07-2006, 16:49   #15
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Quote:
Og om alt går vel vil min lille VMWare-farm være oppe i 5 msakiner i løpet av uken.
-A
Av ren nysgjerrighet: Hva skal du med det?

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 09-07-2006, 20:06   #16
karlsdp
ScanFlyer Blue

Oh !!!!!!

Snakk om konkret svar på et konkret spørsmål ?? Uffamei.
karlsdp is offline   Reply With Quote
Old 09-07-2006, 22:11   #17
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally posted by LN-KOG

Quote:
Og om alt går vel vil min lille VMWare-farm være oppe i 5 msakiner i løpet av uken.
-A
Av ren nysgjerrighet: Hva skal du med det?
Litt forskjellig ting for meg og mine kunder. Selv har jeg ymse MTA'er og DNS'er og spamfiltre, samt et fullt fungerende Windows/AD-miljø og et sett brannmurer og litt for testing. Det er stort sett tilsvarende for kunder, og ymse webservere. Det er en ganske hendig måte å bygge infrastruktur for bedrifter som gjerne ikke har all verdens ønske eller muilighet for å ha servere onsite.

-A
Old 10-07-2006, 01:48   #18
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Weight restrictions
For health and safety reasons we are, from 1 September 2006 , imposing a maximum weight per piece of baggage allowed for all our flights. The baggage must not weigh more than 32 kg / 70 lbs per piece. When you are traveling with baggage weighing more than 32 kg / 70 lbs per piece you have to repack the baggage or send it as cargo.

Er jo (som vanlig) forskjellig informasjon ute å går på diverse internettsider, kan jo se ut som du har litt tid på deg før bagasjen MÅ være under 32 kg pr. kolli...
Old 10-07-2006, 06:33   #19
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Det skulle vært inført vektbegrensing over hele linjen for SAS gruppen fra mai, men har av ulike årsaker ikke blitt gjennomført ennå (for ordens skyld, mange flyplasser har allerede slike restriksjoner, og 32kg ser ut til å bli normen). Jeg ville uansett anbefale å sende som flyfrakt (eller annen frakt for den saks skyld) om det er veldig tunge og/eller verdifulle kolli. Hvis du vil sjekke det inn, be om å få legge inn som XBAG i bookingen når du bestiller slik at man har en viss aning om den blir akseptert.

Old 12-07-2006, 20:55   #20
TUC
Escaping the blue box

TUC's Avatar

Fått server'n velberget fram?

Posting Rules