![]() |
|
![]() |
#1 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,589
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,572
|
![]()
Bra saker
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,931
|
![]() Quote:
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Livsnyter
![]() Join Date: Aug 2008
Posts: 3,064
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,902
|
![]() Quote:
Last edited by SudCaravelle; 09-02-2016 at 14:15. Reason: Voldsomt mye skrivefeil. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,931
|
![]() Quote:
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,931
|
![]()
Det var First Class (F) og First Business Class (C) men First Business Class var en Business Class med foerste generasjon "Store" Business Class Seter.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,572
|
![]()
Takker for utfyllende info. Og når ble hhv 747 og DC10 utfaset hos SAS?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,589
|
![]()
747: 1987 DC-10: 1991
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,931
|
![]()
DC-10 forsvant i 91 mener jeg, ettersom det ble levert 767'er. 747 ble faset ut i 1987 . SAS kjoepte jo en del brukte DC-10 som erstattet 747, en i fra Air New Zealand - min bror og foreldre saa SK avgang paa Auckland - ferry flight som stod paa avgangstavlen. Pluss 2 nye DC-10-30 fra Laker (de ble aldri levert til Laker). Planen i 1987 var jo aa erstatte DC-10 med MD-11, noe som det jo ikke ble noe av, men SAS hadde i hvertfall Opsjoner paa MD-11 om ikke bestilling.
pS -LN-MOW er en mann av faa ord.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,589
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,636
|
![]()
De gode gamle dager. Servicen var jo riktig bra, men stolene er mer som premium economy idag (bortsett fra den ekstra benplassen). First class hos SAS er jo med i TV-serien SK 917 har nettopp landet som ligger fritt tilgjengelig på NRKs nettsider: https://tv.nrk.no/serie/sk-917-har-n...ng-1/episode-1
Jeg må komme meg på dette muséet a.s.a.p.
__________________
Upcoming flights: JUN OSL-WAW 78M WAW-ARN LO E95, ARN-BRU SN 320, BRU-ATH A3 32N, ATH-CFU A3 321, CFU-ATH A3 321N, ATH-WAW A3 32N JUL BRU-ARN SK 32N |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,931
|
![]() Quote:
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
|
![]()
Nej, ZK-NZS levererades ny till Air New Zealand. Jag tror du tänker på SE-DFG som tidigare var PH-DTE hos KLM. Den kom väl som ersättare för LN-RKB som havererade på JFK 28 feb. 1984 men som senare reparerades och kom i trafik hos Federal Express. Som man sa på SAS att "vi och passagerarna vill inte flyga med en maskin som varit med om ett haveri". När det då påtalades att ersättaren SE-DFG var med om ett KLM haveri i Panama 3 juni 1983 så blev svaret att " det vet ju inte passagerarna om"
https://aviation-safety.net/database...?id=19830603-0 |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
|
![]()
Er det vakre Malin fra Saltkråkan som er statist i videoen fra SAS museet?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2015
Location: Fyn, DK
Posts: 840
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,724
|
![]()
Dekadent!
. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Feb 2013
Posts: 585
|
![]()
I 1981 reiste jeg en tur i Royal class med KLM (KLM sin First class) AMS - ORD (747) og en tur/retur i First class med SAS CPH - ORD (DC10).
Setene var gammeldagse business class seter som en kunne lene bakover med god benplass. Både KLM og SAS hadde egne "lounger" der en diskret ble ledet inn etter innsjekk. Begge hadde egne kokker ombord og maten var slik jeg husker det fantastisk. Jeg har fortsatt menyene fra disse turene. Det jeg bet meg merke i den gang var at KLM serverte vin i Royal class fra vanlige flasker mens SAS delte ut småflasker. Forrettene var også forskjellige. KLM serverte ekte russisk Sevruga Caviar mens SAS serverte løjrom. Ombord I KLM sin 747 drakk vi sjampanje i tunge krystallglass men flyet takset til take off og billettprisen? - snaue 30000 kroner T/R over Atlanteren i 1981 I dagens kroneverdi tilsvarer det ca 90000 Last edited by Rland; 14-02-2016 at 08:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2015
Location: Fyn, DK
Posts: 840
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS CT og Business class | peterfox | Småprat | 5 | 19-12-2013 15:24 |
Langtur: First Class (LX), Business Class (LH/LX), Economy Extra (SK) og 1-Class (WN) | ILS2 | TripReports | 20 | 27-05-2013 23:02 |
Oppgradering fra Economy class til Business class hos Emirates Airline | KrisFlyer | Reiseforum | 2 | 27-11-2009 15:12 |
Lufthansa Business Class vs Thai Royal Silk Class - synspunkter? | kristian | Flyforum | 2 | 06-04-2008 21:28 |
SAS First class service | Bizflyer | Flyforum | 19 | 08-02-2006 21:54 |