![]() |
|
![]() |
#1 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,432
|
![]()
Say no more ..
![]() http://www.dbtv.no/4653920085001?dbt...a_latterkrampe Mine foreldre opplevde det samme på innflyvning til Kjevik med en DC-9 for mange år siden. De ble kastet rundt og folk skrek og hylte. Men det satt et par UM'er et par rader foran foreldreme mine som lo så de gråt. Det løste visst opp stemningen ganske suverent. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2014
Location: Akershus
Posts: 357
|
![]()
Uff tror jeg hadde besvimt...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
BA Concorde Sep 1998
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
|
![]()
Jeg var på Island i helgen og det var temmelig interessant å fly inn og ut derfra i orkan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,432
|
![]()
Satt i cockpit inn til Keflavik i sterk vind en gang. Det var .. interessant. Men gutta smilte og lo og var helt coole. Tror islendingene er verdensmestre i crossvindlandinger...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,338
|
![]()
Herlig :-)
For oss som flyr mye rundt i Nord-Norge året rundt hører jo dette med til hverdagen. Artig med barn som ler og har det artig i luften. Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
Hehe - synes ikke turbulens er noe gøy. Men opplevde litt av det samme i fjor sommer, ved landing i Berlin med Air Serbia. Mye risting, men mange barn som lo - gjorde det nesten bare morsomt!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Newcomer
Join Date: Dec 2015
Posts: 10
|
![]()
En av de første gangene jeg fløy opplevde jeg turbulens. Holdt på å pisse på meg da. Men etter hvert ble jeg vant til det og reagerer ikke noe særlig på turbulens lenger. Jeg syns dog det verste var å sitte ombord i en båt på åpent hav i full storm når det eneste man har i synsfeltet sitt er skyene og bølgen foran deg.
Jeg har også fått inntrykk av enkelte personer som i utgangspunktet er nervøse for å sitte i fly blir veldig mye roligere og takler dette med turbulens bedre når de får vite at turbulens har aldri forårsaket flystyrt Last edited by gulerot; 11-12-2015 at 00:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,568
|
![]() Quote:
Det mest kjente og nærmeste var når NLM Cityhopper mistet en F28-4000 rett etter avgang fra AMS som fløy rett inn i et tordenvær øst for AMS. Flyet ble kort etter observert i det det falt ut av himmelen minus en vinge. Konklusjonen var kraftig turbulens som overgikk hva flyet var konstruert for å tåle. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2015
Location: Fyn, DK
Posts: 838
|
![]()
Man får da noget for pengene, når man rejser til eller fra Andøya!
![]() Enten en rystetur med Widerøe, eller - som jeg oplevede det - en 'rulletur' med færgen til Gryllefjord ![]() viv |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() Quote:
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Newcomer
Join Date: Dec 2015
Posts: 10
|
![]()
DJB@ takk for korreksjon, da tok jeg feil der. Fikk ikke sitert da jeg sitter på flyplassen og trykker på mobilen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]() Quote:
Ehhhh..... Takk skal du ha! ![]()
__________________
Life is Brutale |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2013
Location: Trondheim, Norway
Posts: 223
|
![]()
Blir det veldig feil å si at Værøy-ulykken (http://www.aibn.no/Luftfart/Rapporter/1991-01?ref=1713) i 1990 var turbulens-relatert?
I alle fall luft i så ekstrem bevegelse at kontrollflatene til en Twin Otter i god teknisk stand brytes tvert av. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2009
Location: Larvik/Hønefoss
Posts: 243
|
![]()
Jeg elsker turbulens, i så stor grad at jeg ufrivillig, helt automatisk begynner å smile når det begynner å riste godt. Crosswind-innflyvninger og -landinger må være favoritten - hatt mange artige innflyvninger til Værnes som jo kan være ganske heftig hvis vinden kommer fra riktig retning. (men berg- og dalbaner og denslags, det liker jeg ikke. Skal jeg kastes rundt og opp og ned skal det være på vinger, ikke på skinner).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2014
Location: Akershus
Posts: 357
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]()
Helt vranglære vil jeg ikke si at det er. Det vil alltid være andre elementer involvert også, som f.eks mangelfulle vurderinger og planlegging, dårlig trening, press fra selskapet om å gjennomføre flyging etc.
Vi har forøvrig værradar, så det burde være unødvendig å havne inn i vær som er så dårlig at man ikke kommer helskinnet ut. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() Quote:
Det er en rekke andre ulykker der været har bidratt sterkt til utfallet, men i de fleste tilfeller er det svake leddet mennesket. Heldigvis lærer industrien noe fra slike ulykker. Eksempler på det er Air France 447 (avdekket bl.a. manglende kompetanse hos AF piloter) og American Eagle 4184 (avdekket bl.a. uheldig design av vingeforkant/anti-icing boot på ATR72/42). Men også to ulykker til SAS i den nyere tid hadde en sterk værfaktor: Gottröra MD-80 OY-KHO - klar is på vingene som ble sugd inn i motorene, heldigvis overlevde alle ulykken Linate MD-87 SE-DMA - tett tåke på flyplass uten bakkeradar som virket, en Cessna CJ2 som ikke stopper der han skulle og totalt døde 118 i denne ulykken. Også jeg hadde flyskrekk. Min kur var å bli litt mer enn normalt interessert i fly.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2014
Location: Akershus
Posts: 357
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Dornier
Join Date: Feb 2007
Location: Lista
Posts: 451
|
![]()
Hatt en lignende hendelse for noen år siden med en WF-flight. Guttungen satt på fanget og lo og hadde det kjempegøy. De voksne derimot.. :-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,568
|
![]() Quote:
Takk for korreksjonen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Gøy i Atlanta | LN-MOW | Småprat | 4 | 26-07-2019 21:58 |
Gøy på Vigra | AirbusTrond | Flyforum | 33 | 31-12-2009 16:51 |
Gøy på vannet | CK | General Aviation og sjøfly | 33 | 06-04-2005 23:01 |
Statistikk er gøy! | LN-AFG | Flyforum | 1 | 21-10-2004 03:43 |