Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 10-12-2015, 18:19   #1
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Widerøe Turbulens er gøy!

Say no more ..

http://www.dbtv.no/4653920085001?dbt...a_latterkrampe

Mine foreldre opplevde det samme på innflyvning til Kjevik med en DC-9 for mange år siden. De ble kastet rundt og folk skrek og hylte. Men det satt et par UM'er et par rader foran foreldreme mine som lo så de gråt. Det løste visst opp stemningen ganske suverent.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2015, 18:32   #2
Tornerose
ScanFlyer Blue

Default Re: Turbulens er gøy!

Uff tror jeg hadde besvimt...
Tornerose is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2015, 19:08   #3
Concorde
BA Concorde Sep 1998

Concorde's Avatar

Jeg var på Island i helgen og det var temmelig interessant å fly inn og ut derfra i orkan.
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2015, 20:05   #4
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Satt i cockpit inn til Keflavik i sterk vind en gang. Det var .. interessant. Men gutta smilte og lo og var helt coole. Tror islendingene er verdensmestre i crossvindlandinger...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2015, 21:53   #5
raider66
ScanFlyer Rusty

Herlig :-)

For oss som flyr mye rundt i Nord-Norge året rundt hører jo dette med til hverdagen. Artig med barn som ler og har det artig i luften.

Espen
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2015, 21:58   #6
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Hehe - synes ikke turbulens er noe gøy. Men opplevde litt av det samme i fjor sommer, ved landing i Berlin med Air Serbia. Mye risting, men mange barn som lo - gjorde det nesten bare morsomt!
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2015, 00:41   #7
gulerot
Newcomer

En av de første gangene jeg fløy opplevde jeg turbulens. Holdt på å pisse på meg da. Men etter hvert ble jeg vant til det og reagerer ikke noe særlig på turbulens lenger. Jeg syns dog det verste var å sitte ombord i en båt på åpent hav i full storm når det eneste man har i synsfeltet sitt er skyene og bølgen foran deg.
Jeg har også fått inntrykk av enkelte personer som i utgangspunktet er nervøse for å sitte i fly blir veldig mye roligere og takler dette med turbulens bedre når de får vite at turbulens har aldri forårsaket flystyrt

Last edited by gulerot; 11-12-2015 at 00:46.
gulerot is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2015, 09:33   #8
OJB
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by gulerot View Post
En av de første gangene jeg fløy opplevde jeg turbulens. Holdt på å pisse på meg da. Men etter hvert ble jeg vant til det og reagerer ikke noe særlig på turbulens lenger. Jeg syns dog det verste var å sitte ombord i en båt på åpent hav i full storm når det eneste man har i synsfeltet sitt er skyene og bølgen foran deg.
Jeg har også fått inntrykk av enkelte personer som i utgangspunktet er nervøse for å sitte i fly blir veldig mye roligere og takler dette med turbulens bedre når de får vite at turbulens har aldri forårsaket flystyrt
Nå ja, det siste stemmer ikke helt. Turbulens har forårsaket flystyrt flere ganger.
Det mest kjente og nærmeste var når NLM Cityhopper mistet en F28-4000 rett etter avgang fra AMS som fløy rett inn i et tordenvær øst for AMS.
Flyet ble kort etter observert i det det falt ut av himmelen minus en vinge.
Konklusjonen var kraftig turbulens som overgikk hva flyet var konstruert for å tåle.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2015, 12:51   #9
oy-viv
ScanFlyer Silver

Man får da noget for pengene, når man rejser til eller fra Andøya!
Enten en rystetur med Widerøe, eller - som jeg oplevede det - en
'rulletur' med færgen til Gryllefjord !

viv
oy-viv is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2015, 12:52   #10
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Quote:
Originally Posted by OJB View Post
Nå ja, det siste stemmer ikke helt. Turbulens har forårsaket flystyrt flere ganger.
Det mest kjente og nærmeste var når NLM Cityhopper mistet en F28-4000 rett etter avgang fra AMS som fløy rett inn i et tordenvær øst for AMS.
Konklusjonen var kraftig turbulens som overgikk hva flyet var konstruert for å tåle.
Den flighten var Rotterdam til Eindhoven og skulle videre til Hamburg. Flyet ble utsatt for mellom 6,8 G og -3,2 G før den høyre vingen brakk av. 17 personer omkom i ulykken.
Old 11-12-2015, 13:36   #11
gulerot
Newcomer

DJB@ takk for korreksjon, da tok jeg feil der. Fikk ikke sitert da jeg sitter på flyplassen og trykker på mobilen
gulerot is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2015, 14:35   #12
imm
ScanFlyer Crusty

Quote:

Ehhhh..... Takk skal du ha!
Old 11-12-2015, 15:13   #13
waytogo74
ScanFlyer Blue

Blir det veldig feil å si at Værøy-ulykken (http://www.aibn.no/Luftfart/Rapporter/1991-01?ref=1713) i 1990 var turbulens-relatert?

I alle fall luft i så ekstrem bevegelse at kontrollflatene til en Twin Otter i god teknisk stand brytes tvert av.
waytogo74 is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2015, 02:24   #14
OleSR
ScanFlyer Blue

Jeg elsker turbulens, i så stor grad at jeg ufrivillig, helt automatisk begynner å smile når det begynner å riste godt. Crosswind-innflyvninger og -landinger må være favoritten - hatt mange artige innflyvninger til Værnes som jo kan være ganske heftig hvis vinden kommer fra riktig retning. (men berg- og dalbaner og denslags, det liker jeg ikke. Skal jeg kastes rundt og opp og ned skal det være på vinger, ikke på skinner).
OleSR is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2015, 09:03   #15
Tornerose
ScanFlyer Blue

Quote:
Jeg må lære meg til å ikke gå inn på slike tråder på flyplassen... På flyskrekkurs lærte jeg at det aldri er kun vær som forårsaker ulykker, men da er det vranglære?
Old 12-12-2015, 10:45   #16
Cloudius
ScanFlyer Silver

Helt vranglære vil jeg ikke si at det er. Det vil alltid være andre elementer involvert også, som f.eks mangelfulle vurderinger og planlegging, dårlig trening, press fra selskapet om å gjennomføre flyging etc.
Vi har forøvrig værradar, så det burde være unødvendig å havne inn i vær som er så dårlig at man ikke kommer helskinnet ut.
Cloudius is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2015, 11:13   #17
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tornerose View Post
Jeg må lære meg til å ikke gå inn på slike tråder på flyplassen... På flyskrekkurs lærte jeg at det aldri er kun vær som forårsaker ulykker, men da er det vranglære?
Ingen ulykke har bare en årsak, men er som regel en rekke av hendelser som fører til det. I NLM-ulykken ble pilotene varslet om de spesielle værforhold på bakken i Rotterdam før avgang og på flyets værradar mot Einhoven, men de to foran valgte å ta sjansen med det resultat at 15 andre mistet livet.

Det er en rekke andre ulykker der været har bidratt sterkt til utfallet, men i de fleste tilfeller er det svake leddet mennesket. Heldigvis lærer industrien noe fra slike ulykker. Eksempler på det er Air France 447 (avdekket bl.a. manglende kompetanse hos AF piloter) og American Eagle 4184 (avdekket bl.a. uheldig design av vingeforkant/anti-icing boot på ATR72/42). Men også to ulykker til SAS i den nyere tid hadde en sterk værfaktor:
Gottröra MD-80 OY-KHO - klar is på vingene som ble sugd inn i motorene, heldigvis overlevde alle ulykken
Linate MD-87 SE-DMA - tett tåke på flyplass uten bakkeradar som virket, en Cessna CJ2 som ikke stopper der han skulle og totalt døde 118 i denne ulykken.

Også jeg hadde flyskrekk. Min kur var å bli litt mer enn normalt interessert i fly.
Old 12-12-2015, 11:25   #18
Tornerose
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Ingen ulykke har bare en årsak, men er som regel en rekke av hendelser som fører til det. I NLM-ulykken ble pilotene varslet om de spesielle værforhold på bakken i Rotterdam før avgang og på flyets værradar mot Einhoven, men de to foran valgte å ta sjansen med det resultat at 15 andre mistet livet.

Det er en rekke andre ulykker der været har bidratt sterkt til utfallet, men i de fleste tilfeller er det svake leddet mennesket. Heldigvis lærer industrien noe fra slike ulykker. Eksempler på det er Air France 447 (avdekket bl.a. manglende kompetanse hos AF piloter) og American Eagle 4184 (avdekket bl.a. uheldig design av vingeforkant/anti-icing boot på ATR72/42). Men også to ulykker til SAS i den nyere tid hadde en sterk værfaktor:
Gottröra MD-80 OY-KHO - klar is på vingene som ble sugd inn i motorene, heldigvis overlevde alle ulykken
Linate MD-87 SE-DMA - tett tåke på flyplass uten bakkeradar som virket, en Cessna CJ2 som ikke stopper der han skulle og totalt døde 118 i denne ulykken.

Også jeg hadde flyskrekk. Min kur var å bli litt mer enn normalt interessert i fly.
Jeg har brukt to forskjellige taktikker - ene er å gå på kurs og den andre å suge til meg all informasjon jeg kan om fly. Jeg har begynt å lære meg hvilke fly jeg liker å fly og hvor jeg liker å sitte. Viktigs av alt så holder jeg meg til ett flyselskap enn så lenge. Jeg har kun flydd siden april da (før det hadde jeg 6 år på bakken), og har nå 18 flyvninger siden april. Men dette ble litt off-topic. Jeg er sjeleglad for dette forumet - her kan alle dumme spørsmål stilles for å roe en urolig sjel!
Old 19-12-2015, 19:57   #19
Fredriksen
ScanFlyer Dornier

Fredriksen's Avatar

Hatt en lignende hendelse for noen år siden med en WF-flight. Guttungen satt på fanget og lo og hadde det kjempegøy. De voksne derimot.. :-)

Mvh
Lars Otto.
Fredriksen is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2015, 11:00   #20
OJB
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Den flighten var Rotterdam til Eindhoven og skulle videre til Hamburg. Flyet ble utsatt for mellom 6,8 G og -3,2 G før den høyre vingen brakk av. 17 personer omkom i ulykken.
Ja, selvfølgelig var den det. Det var jeg som ikke husket rett i farten.
Takk for korreksjonen.
OJB is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules