Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 21-10-2015, 20:32   #1
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver

KLM Hverdagsreise München-AMS-Bergen med KLM

- Sorry, no airport bus, S-Bahn, Railway station. Resepsjonisten pekte ut av vinduet og over gaten mot München Hauptbahnhof. Den morske og uhøflige kineseren, brummet, trakk på skuldrene og forsvant ut med sine to trillekofferter. Like etter kjøpte jeg en billett til Lufthansas airport bus av samme resepsjonist.

Kineseren hadde i sum oppført seg så uhøflig i resepsjonen at de som hevn lurte ham til å tro at det ikke gikk noen flybuss. Og om han noen sinne ville finne frem med S-Bahn, ja det var kanskje mer enn usikkert.

Arnulfstrasse, München en søndag morgen. Fra hotellsiden av gaten går flybussen hvert 20 minutt. På stasjonssiden stod det linet opp busser, en sykebil og mange politibiler – beredskap i tilfelle et tog fra Østerrike skulle bringe veldig mange flyktninger.

40 minutt tar turen. Det hadde gått raskere, men sjåføren gjorden seg mange omstendeligheter med billettering og bagasjestuing. Tre stopp på MUC: Det første for de som skulle med Lufthansa, det neste for de som skulle med Air Berlin og Qatar til Doha. Forsvant av en del asiater der. Og endelig siste – en håndfull folk med Iberia til Spania og KLM til Amsterdam – blant dem jeg.

Litt kø både i innsjekk og sikkerhetskontroll. Et eldre ektepar hadde mye å si til damen i innsjekk, og hun viste det samme om igjen og om igjen på en pc-skjerm og ble etter hvert ganske lei av dem.

Inne på flysiden i terminal 1 er det et matutsalg. Det var det ikke akkurat tysk effektivitet. En var under opplæring og gjorde mye feil. Det stresset hun som lærte opp og en tredje person drev og etterfylte varer. I sum gikk de mye i veien for hverandre og hadde kun inne i mellom tid til kundene.

Jeg fant meg en myk skinnstol – noen slike hadde de faktisk – og leste litt. Rundt meg satt noen som prøvde å kople seg til flyplassens gratis wifi. De måtte vente lenge.

Så var det boarding til KL 1794 til AMS. Først tok de imot svært små barn og reisende med fine billetter. Et par asiatiske jenter rotet seg bort i denne køen, men ble bare vinket til side. Da ble de oppkavet fordi de trodde at de hadde forsøkt å boarde feil fly, og måtte se mye på skjermer og papirer – inntil hun ene oppdaget skiltet med «Priority Lane».

KLM hadde sendt en av 739-maskinene sine til MUC for å hente reisende og flyet ble etter hvert helt fullt. Jeg dumpet ned i sete 9A og hadde det bra der.

Plutselig stod en Aeroflot-maskin ved nabogaten, og for en som hyppig reiser til Russland, var det et kjært syn

Avgang i rute. Lite å se ned helt frem til AMS, tunge skyer hele veien. Av servering visste jeg hva som ventet: En pose nachos og drikke etter fritt valg. Klokken av over 12, så da kunne jeg bestille meg en øl. (Litt prinsipper må man ha som nordmann, selv i utlandet). De rundt meg holdt seg helst enda mer prinsippfast til vann, kaffe eller cola light. Kabinpersonalet var opplagt og smilende. Ganske mange seterrader var forbeholdt buisness.

Ankomst i rute, og vi la til ved gate C14. Jeg hadde knappe to timer til neste fly og rakk både ostehandel og en matbit. KL 1189 til Bergen var satt opp fra gate D74, og dit var det langt å gå.

Kom man bare langt nok ut på pir D, hadde man følelsen av å være nesten alene i verden

Forbi vinduene ytterst på piren var det en jevn trafikk av flyvemaskiner, og fotoforholdene var ikke så aller verst.

Så dukket B738 PH-BCE, levert i 2014, opp. Den skulle ta meg helt hjem.

Ved D74 ble det etter hvert ganske folksomt. Mange vestlendinger selvsagt. Og en god del som var på jobbreiser. Det stod ikke skrevet på dem, men jeg tenker de stort sett tilhørte båter og oljeplattformer og var vel vant til å reise via AMS.

Ombordstigning etter planen, men vi gikk 10 minutter for sent. De manglet visst en reisende på seterad 14, og det ble sjekket og talt alle veier.

Vel av gårde startet serveringen. Samme kosthold her, men chipsen var av en annen type. Fin så den ut på innpakningen, men ganske seig i konsistensen. Jeg fikk for øvrig siste pose, så til de videre bakover kunne de bare tilby en stor pepperkake formet som en vindmølle. Det var ikke alle som hadde lyst på en slik. Men kabinpersonalet var blide og opplagte, også her.

Søndagskos hos KLM

Unngå for alt i verden sete 9A på KLMs nye 738-maskiner. Det er ikke vindu der! Trangt var det og, både i bredden og lengden. Hadde mye arm- og skulderkontakt med han på B-setet til tross for at ingen av oss hadde noe annet enn det som heter normal kroppsbredde.

Trangt på seterad 09. Er i følge papirer 1,82 høy, og satt jeg veldig rett i ryggen greide jeg to fingre.

På denne flighten var to seterader forbeholdt buisness, men der satt ingen. Ut over det må flyet ha vært omtrent fullt. Vi bokstavelig traff bakken i Bergen i rute og kom oss raskt til terminalen. Noen andre fly på utland var det ikke, så bagasjen drøyet ikke for lenge, den heller.

Det er en stund siden jeg har reist med KLM, men de er nå de gode og de gamle. Serveringen har selvsagt i tråd med tiden blitt dårligere – og så tar de seg betalt for innsjekket bagasje. Det oppdaget jeg først da jeg skulle sjekke inn på nettet.

DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2015, 20:48   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Re: Hverdagsreise München-AMS-Bergen med KLM

Takk for rapporten, det er tross alt ikke flust av disse hverdagsturene med KLM intra-Europeisk her
Old 21-10-2015, 22:31   #3
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Takk for rapporten. Kan jo ikke si annet enn at man kjenner seg igjen, og hverdagsrapporter er sånn sett undervurdert

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2015, 23:02   #4
Bergern
ScanFlyer Dusty

Toppers!
Gud bedre hvor mange ganger man har brukt på tilsvarende rute til Osl.
Spot on, og det er bare å venne seg til å velge C eller D for i det minste å løfte litt på ræva.
Ser ut til at det blir tre turer til før vi runder nyttår.
Koser meg på Schiphol, da
Old 22-10-2015, 10:59   #5
OttoL
ScanFlyer Crusty

Flott rapport. Ruten til AMS fra BGO er noe jeg har brukt flittig selv. Hverdagsrapporter er kjekt! Synes det er kjekker å lese slike ting enn om en seig biff i F
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2015, 12:05   #6
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Takk for hverdagslig, og akkurat passe humoristisk, rapport! Hverdager er det fortsatt flust av framover, for de fleste av oss...
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2015, 15:18   #7
RJon
ScanFlyer Dusty

RJon's Avatar

Takk for en flott hverdagrapport!

Bruker alltid å betale litt ekstra for å få "Economy comfort" da jeg flyr KLM, liker å sitte fremme i kabinen og den ekstra beinplassen. Det er blitt alt for få turer i år, så jeg klarte såvidt å karre til meg sølvkortet for neste år.
RJon is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2015, 18:42   #8
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver

Takker alle for hyggelige tilbakemeldinger.

Da jeg reiste nedover den 10. okt. kjøpte jeg seter med ekstra beinplass. Begge flightene gikk da med E190, og jeg satt godt. Skal til Nürnberg med KLM om et par uker, og ser ikke bort fra at jeg spytter i litt ekstra da også.

DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules