![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
Join Date: Oct 2015
Posts: 5
|
![]()
Hei,
Har hatt flylappen et års tid, og med base på østlandet har jeg vært innom de fleste flyplasser østafjells - og begynner å få litt lyst til å besøke flyplasser på vestlandet etterhvert. Er derimot ganske uerfaren med hvordan vurdere værforholdene i fjellet. Lurte på tips til gode ruter med småfly fra øst- til vestlandet, samt høre om folks erfaringer med hvor gode værmeldingene bør være for at man skal ha brukbar sjans for å komme frem (og tilbake) VFR. Hvilke kilder bruker folk for å vurdere været enroute i fjellpartier? mvh Håkon |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,173
|
![]()
Værskifte er ofte rundt Hardangervidda, og de store fjellovergangene. Jeg flyr mest fra Hamar, så da tar en avgjørelse rundt Dagali/Klanten. Flyr jeg til Trondheim, er det ofte Dovrefjellet som stopper meg.
Mitt beste råd er vel at man flyr 2 stykker i starten, så får du litt erfaring. Mye fine turer over fjellet. Hvor flyr du ifra?
__________________
Why fly? Simple. I'm not happy unless there's some room between me and the ground. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Newcomer
Join Date: Oct 2015
Posts: 5
|
![]()
Flyr fra Gardermoen, GFL!
Har du lagt merke til hvordan værmeldingene på vestlandet er de gangene du har kommet over - og de gangene du har prøvd, men måtte snu på Dagali? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Posts: 1,690
|
![]()
I tillegg til å sjekke flyplassværet på IPPC er det lurt å kikke på Yr.no for å se været på steder i nærheten av der du skal fly (Haukelifjell, Geilo osv.), og som en siste sjekk før du drar, ta en titt på kamerakartet.no på de samme stedene. Ellers er det fint å fly over Haukelifjell og til Lysebotn, følge Lysefjorden ut, og ende opp i Stavanger. Over Geilo og Vøringsfossen, ut Hardangerfjorden til Bergen er også flott, og en sving innom Bømoen på Voss på vei tilbake. Har du taklet disse to turene er grunnlaget lagt for flere langruter
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 737
|
![]()
Til/fra Stavanger har man "alltid" muligheten til å fly mot kysten (Kjevik) og/eller følge kysten rundt tur/retur Østlandet.
Viktig - som alltid - å passe på fueltiligangen av 100LL. Kjevik og Sola har som regel fuel (men sjekk NOTAM). Haugeund og Stord er dårlige alternates grunnet mangel på fuel, om det skulle være nødvendig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2012
Posts: 65
|
![]()
Når man planlegger noen dager eller en uke i forveien har man bare de generelle forholdene å se på:
Høytrykk i området og generelt "sol" på værkartene er ofte en gunstig værsituasjon som fjerner skyer men som kan gi tåke på vinteren. Hvis det er nedbør og skyer rundtomkring på værkartene over Sør-Norge er det trygt å forutsette at det "verste" vil gjelde for en del av turen på tvers av fjellene. Alle værfronter burde unngås, se værkart for de neste dagene på http://www.metoffice.gov.uk/public/w...rface-pressure Men bak kaldfronten er det ofte fint og klart flyvær. Vind fra havet mot fjellene er oftest ugunstig, da vil det dannes skyer i lo og over fjellet, dvs vestavind gir normalt skyer vest av fjellene, sønnavind gir ofte skyer på Østlandet (og tåke, om det er kaldt). Fra ettermiddagen før avreise kan du se utsikter for morgendagen nederst i IGA prognosis for Oslo og Stavanger areas under Briefings. Denne er skrevet av meteorolog så burde være brukbar. For å ha nødvendige marginer i tilfelle prognosen ikke treffer helt, burde du ikke fly i lavt skydekke selv om det er Scattered, eller sterk vind, kanskje over 25 knop i høyden. For go/no-go beslutning på dagen finnes de svenske vær-kartene, se https://www.aro.lfv.se og velg MET -> Kartor -> SWC norden og eventuelt de andre VFR-kartene dagen før men de er automatisk generert så ikke like pålitelige. Og tilsvarende "Significant Weather Chart" på http://www.ippc.no Du kan jo legge ut her når du tenker på å dra så vil du sikkert få et par ulike vurderinger av situasjonen. Folk har veldig forskjellige personlige minima, tilpasset sin kunnskap, erfaring, nødvendighet av ikke å måtte snu, etc. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Newcomer
Join Date: Oct 2015
Posts: 5
|
![]()
Takk for kjempetips, keenpilot!
I starten fløy jeg jo knapt på annet enn CAVOK ![]() H |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2012
Posts: 65
|
![]()
IGA prognosen er på ippc.no, var visst utelatt. Se på webkameraer på veien er nok et godt tips om det finnes på de utsatte områdene. Det finnes nok mange med mer spesifikk kunnskap på denne strekningen enn meg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Newcomer
Join Date: Mar 2013
Posts: 6
|
![]()
I tillegg er det fint å ringe til flymet. Da kan du få en helt up-to-date analyse og prognose for turen din av flymeteorologen på vakt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Litt fra vestlandet | andreas97sas | Bilder & foto | 7 | 29-04-2012 16:29 |
Ett par bilder fra Vestlandet | andreas97sas | Bilder & foto | 14 | 12-12-2011 21:28 |
Fly lavt på Østlandet | nyisa | Flyforum | 3 | 21-07-2009 12:31 |
Dagens bilde fra SBS-1 Østlandet | ATC-flyradar | Register- og ATC-Forum | 43 | 01-06-2007 22:27 |
Nye utenlandsruter fra Vestlandet | Airwolf | Flyforum | 4 | 18-08-2005 15:32 |