![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
https://www.flightglobal.com/news/ar...rom-mi-416879/
777 fra Qatar tar med seg innflygingslys i motsatt ende av rullebanen under avgang fra Miami, fortsetter til Doha med skadet fly. Tankene går til PanAm i SFO og ikke minst Emirates i Johannesburg. En ny pilottabbe?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Eller Emirates i Melbourne, Map Jet i Østersund osv.
Time will tell. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
De tok ihvertfall av fra for kort intersection, vi får se hvorfor, og hvorfor de fløy et halvt døgn med ukjent skade på maskinen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
At de ikke fikk med seg en evt. skade i cockpit har jeg ikke vansker med å forstå. Skal bli mere interessant å se om cockpit crewet får sparken før årsakene til hendelsen er avklart...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
http://dohanews.co/pilot-error-likel...lane-in-miami/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Underlig reaksjon fra Al Baker ... skulle tro han som toppsjef tok slikt litt mer på alvor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Al Baker: Quote:
Men ikke noe å bekymre seg for der altså: Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyklapper
|
![]()
Og en ikke helt vellykket start på første flight med QR's A350 fra USA. Og ja, det er relatert til tråden ...
http://onemileatatime.boardingarea.c...Mile+at+a+Time |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det kallas för auto brakes, de flesta airliners har det. Kommer på när man drar av från take off thrust för att stoppa. Kan ofta användas vid landing i olika effektlägen med lite delay från det hjulen sätts i backen för att hjälpa till på korta eller glatta banor. Har bara flugit MD-80 själv och vi hade min/medium/max och take off. Skillnaden mellan max och take off är att bromsarna får full effekt direkt utan delay om de står i take off, de ska vara armerade inför varje start.
Absolut inget konstigt alltså! Last edited by Mdpilot11; 12-12-2015 at 00:47. Reason: Formulering |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]() Men her er det i media beskrevet som at bremsene er automatisk koblet inn pga et system har funnet ut at banen var for kort. Men går ut fra dette er en misforståelse og at Airbus ikke har fjernet pilotene fra stop/go ansvaret ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
Det ligger vel noen algoritmer bak som er satt opp etter risikoparametre. Datamaskinen vil gjenkjenne disse betydelig raskere enn en pilot. Samme greia på nyere biler, om enn i annen setting.
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Svært urovekkende i så tilfelle. Pilotene må ha ansvar for stop/go. Kan ikke ha noe av at bremsene plutselig kobler seg inn i tide og utide. Livsfarlig!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Ok. Dette vet du mer om enn meg, men det er vel ikke snakk om i tide og utide? Forstod det som en funksjon som skal forhindre at en farlig situasjon oppstår. I mitt hode virker det bedre med en avbrutt take-off enn en risikabel en. Jeg har stor tillit til og respekt for pilotkorpset, men det kan da ikke være galt med ett kontrollpunkt til?
![]() |
#15 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Det er stor forskjell på å få en advarsel og så avbryte manuelt enn at flyet tar avgjørelsen helt på egenhånd. Det kan sikkert være tilfeller der det er bedre å fortsette enn å stoppe - man må velge beste alternativet av to onder (finnes vel eksempler på det også, men husker ikke konkret tilfelle nå)
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
https://www.flightglobal.com/news/ar...ost-v1-329530/ Forøvrig er uttalelser fra Al B både triste og skremmende. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
Jeg tror pilotyrket kommer til å bli enda mer maskinoperatør enn det er nå. Samme for privatbilisme og kollektivtrafikk. Volum og frekvens taler for dette. Så kan man argumenter med at hva om noe uforutsett skjer? Det er jo derfor piloten er der. Maskinen gjør de repeterende rutinene og de tidskritiske oppgavene, operatøren er strategen. Trur eg ![]()
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det er en grunn til at man har svært klare prosedyrer på håndtering av hendelser før og etter V1, og det er fordi man ved å følge de reduserer sjansen for skader på både mennesker og materiell. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Jeg mener også jeg har lest/hørt om historier der man har valgt å ikke avbryte før V1, og at det har vist seg riktig i ettertid, som er mer relevant ifht. automatisk avbrutt avgang.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Noen store og en stygg | CFM | Bilder & foto | 9 | 11-11-2013 18:30 |
Hotell i Miami ( Miami Beach)? | Cessna182 | Reiseforum | 6 | 20-11-2011 21:52 |
Stygg hendelse på OSL! | iceman | Flyforum | 58 | 27-06-2010 11:46 |
Stygg take off | Concorde | Flyforum | 10 | 28-05-2007 18:20 |
Stygg sak | LN-FHU | Flyforum | 5 | 26-07-2006 15:23 |