Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-09-2015, 18:03   #1
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Angry Stygg hendelse for Qatar i Miami

https://www.flightglobal.com/news/ar...rom-mi-416879/

777 fra Qatar tar med seg innflygingslys i motsatt ende av rullebanen under avgang fra Miami, fortsetter til Doha med skadet fly.
Tankene går til PanAm i SFO og ikke minst Emirates i Johannesburg. En ny pilottabbe??
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2015, 18:22   #2
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,631
Default Re: Stygg hendelse for Qatar i Miami

Eller Emirates i Melbourne, Map Jet i Østersund osv.
Time will tell.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2015, 22:58   #3
keenpilot
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2012
Posts: 65
Default Re: Stygg hendelse for Qatar i Miami

De tok ihvertfall av fra for kort intersection, vi får se hvorfor, og hvorfor de fløy et halvt døgn med ukjent skade på maskinen
keenpilot is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2015, 23:28   #4
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,631
Default Re: Stygg hendelse for Qatar i Miami

At de ikke fikk med seg en evt. skade i cockpit har jeg ikke vansker med å forstå. Skal bli mere interessant å se om cockpit crewet får sparken før årsakene til hendelsen er avklart...
CFM is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2015, 20:59   #5
triple seven
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 191
Default Re: Stygg hendelse for Qatar i Miami

Quote:
Originally Posted by keenpilot View Post
De tok ihvertfall av fra for kort intersection, vi får se hvorfor, og hvorfor de fløy et halvt døgn med ukjent skade på maskinen
Her en rapport fra hendelsen.Ser ut som det er hull i skroget etter sammenstøtet med landingslyssytemet

http://dohanews.co/pilot-error-likel...lane-in-miami/
triple seven is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2015, 21:13   #6
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,397
Default Re: Stygg hendelse for Qatar i Miami

Underlig reaksjon fra Al Baker ... skulle tro han som toppsjef tok slikt litt mer på alvor.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 10-12-2015, 21:32   #7
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,715
Default Re: Stygg hendelse for Qatar i Miami

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Underlig reaksjon fra Al Baker ... skulle tro han som toppsjef tok slikt litt mer på alvor.
Al Baker er jo en underlig type da, mye rart han uttaler til media.


Al Baker:
Quote:
However, he had enough runway for getting airborne and it was only an unfortunate incident. At no time was the aircraft or the passengers put in any harms way.
Eh, dette kunne gått skikkelig ille..

Men ikke noe å bekymre seg for der altså:

Quote:
Such kind of incidents happen quite often
view is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2015, 19:54   #8
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,397
Default Re: Stygg hendelse for Qatar i Miami

Og en ikke helt vellykket start på første flight med QR's A350 fra USA. Og ja, det er relatert til tråden ...

http://onemileatatime.boardingarea.c...Mile+at+a+Time
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 11-12-2015, 22:00   #9
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,911
Default Re: Stygg hendelse for Qatar i Miami

Quote:
As I understand it, for some reason the A350 decided that our 11,000-foot runway was too short to support the takeoff, and the plane applied the brakes at full force — all on its own.
Har virkelig A350 en funksjon som setter på bremsene uten at pilotene gjør noe aktivt? Underlige greier i så tilfelle...
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2015, 00:46   #10
Mdpilot11
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 61
Default Re: Stygg hendelse for Qatar i Miami

Det kallas för auto brakes, de flesta airliners har det. Kommer på när man drar av från take off thrust för att stoppa. Kan ofta användas vid landing i olika effektlägen med lite delay från det hjulen sätts i backen för att hjälpa till på korta eller glatta banor. Har bara flugit MD-80 själv och vi hade min/medium/max och take off. Skillnaden mellan max och take off är att bromsarna får full effekt direkt utan delay om de står i take off, de ska vara armerade inför varje start.

Absolut inget konstigt alltså!

Last edited by Mdpilot11; 12-12-2015 at 00:47. Reason: Formulering
Mdpilot11 is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2015, 01:15   #11
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,911
Default Re: Stygg hendelse for Qatar i Miami

Quote:
Originally Posted by Mdpilot11 View Post
Det kallas för auto brakes, de flesta airliners har det. Kommer på när man drar av från take off thrust för att stoppa. Kan ofta användas vid landing i olika effektlägen med lite delay från det hjulen sätts i backen för att hjälpa till på korta eller glatta banor. Har bara flugit MD-80 själv och vi hade min/medium/max och take off. Skillnaden mellan max och take off är att bromsarna får full effekt direkt utan delay om de står i take off, de ska vara armerade inför varje start.

Absolut inget konstigt alltså!
Joda det vet jeg godt, er pilot på B737

Men her er det i media beskrevet som at bremsene er automatisk koblet inn pga et system har funnet ut at banen var for kort. Men går ut fra dette er en misforståelse og at Airbus ikke har fjernet pilotene fra stop/go ansvaret (kjenner ikke Airbus sine systemer på A350)
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2015, 01:16   #12
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Stygg hendelse for Qatar i Miami

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Har virkelig A350 en funksjon som setter på bremsene uten at pilotene gjør noe aktivt? Underlige greier i så tilfelle...
Hvorfor er det underlig?
Det ligger vel noen algoritmer bak som er satt opp etter risikoparametre. Datamaskinen vil gjenkjenne disse betydelig raskere enn en pilot. Samme greia på nyere biler, om enn i annen setting.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2015, 01:19   #13
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,911
Default Re: Stygg hendelse for Qatar i Miami

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Hvorfor er det underlig?
Det ligger vel noen algoritmer bak som er satt opp etter risikoparametre. Datamaskinen vil gjenkjenne disse betydelig raskere enn en pilot. Samme greia på nyere biler, om enn i annen setting.
Svært urovekkende i så tilfelle. Pilotene må ha ansvar for stop/go. Kan ikke ha noe av at bremsene plutselig kobler seg inn i tide og utide. Livsfarlig!
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2015, 01:35   #14
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Stygg hendelse for Qatar i Miami

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Svært urovekkende i så tilfelle. Pilotene må ha ansvar for stop/go. Kan ikke ha noe av at bremsene plutselig kobler seg inn i tide og utide. Livsfarlig!
Ok. Dette vet du mer om enn meg, men det er vel ikke snakk om i tide og utide? Forstod det som en funksjon som skal forhindre at en farlig situasjon oppstår. I mitt hode virker det bedre med en avbrutt take-off enn en risikabel en. Jeg har stor tillit til og respekt for pilotkorpset, men det kan da ikke være galt med ett kontrollpunkt til?
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2015, 13:07   #15
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
Default Re: Stygg hendelse for Qatar i Miami

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Jeg har stor tillit til og respekt for pilotkorpset, men det kan da ikke være galt med ett kontrollpunkt til?
Det er stor forskjell på å få en advarsel og så avbryte manuelt enn at flyet tar avgjørelsen helt på egenhånd. Det kan sikkert være tilfeller der det er bedre å fortsette enn å stoppe - man må velge beste alternativet av to onder (finnes vel eksempler på det også, men husker ikke konkret tilfelle nå)
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2015, 13:25   #16
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Stygg hendelse for Qatar i Miami

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Det er stor forskjell på å få en advarsel og så avbryte manuelt enn at flyet tar avgjørelsen helt på egenhånd. Det kan sikkert være tilfeller der det er bedre å fortsette enn å stoppe - man må velge beste alternativet av to onder (finnes vel eksempler på det også, men husker ikke konkret tilfelle nå)
Her er et eksempel
https://www.flightglobal.com/news/ar...ost-v1-329530/

Forøvrig er uttalelser fra Al B både triste og skremmende.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2015, 23:50   #17
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Stygg hendelse for Qatar i Miami

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Mulig jeg er en idiot, men jeg sliter litt med å se at dette understøtter faren med en automatisk avbrutt take-off. Her er det vel stikk motsatt.? Ingen vet hvordan det ville gått om flyet hadde fått fortsette, men et havarert fly er langt bedre enn risikoen for tapte menneskeliv.
Jeg tror pilotyrket kommer til å bli enda mer maskinoperatør enn det er nå. Samme for privatbilisme og kollektivtrafikk.
Volum og frekvens taler for dette.
Så kan man argumenter med at hva om noe uforutsett skjer? Det er jo derfor piloten er der.
Maskinen gjør de repeterende rutinene og de tidskritiske oppgavene, operatøren er strategen.

Trur eg
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2015, 11:53   #18
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,696
Default Re: Stygg hendelse for Qatar i Miami

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Mulig jeg er en idiot, men jeg sliter litt med å se at dette understøtter faren med en automatisk avbrutt take-off. Her er det vel stikk motsatt.? Ingen vet hvordan det ville gått om flyet hadde fått fortsette, men et havarert fly er langt bedre enn risikoen for tapte
Jo, ved å fortsette hadde dette med 99% sikkerhet gått helt fint, og flyet hadde vært i ett stykke enda. Man skal aldri stoppe etter V1, fordi det da er farligere å stoppe enn å fortsette.
semmern is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2015, 14:12   #19
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Stygg hendelse for Qatar i Miami

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Mulig jeg er en idiot, men jeg sliter litt med å se at dette understøtter faren med en automatisk avbrutt take-off. Her er det vel stikk motsatt.? Ingen vet hvordan det ville gått om flyet hadde fått fortsette, men et havarert fly er langt bedre enn risikoen for tapte menneskeliv.
Det var et eksempel på et tilfelle der flyet havarerte fordi man valgte å avbryte etter V1, slik som Discus etterspurte.

Det er en grunn til at man har svært klare prosedyrer på håndtering av hendelser før og etter V1, og det er fordi man ved å følge de reduserer sjansen for skader på både mennesker og materiell.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2015, 15:56   #20
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
Default Re: Stygg hendelse for Qatar i Miami

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Det var et eksempel på et tilfelle der flyet havarerte fordi man valgte å avbryte etter V1, slik som Discus etterspurte.
Jeg mener også jeg har lest/hørt om historier der man har valgt å ikke avbryte før V1, og at det har vist seg riktig i ettertid, som er mer relevant ifht. automatisk avbrutt avgang.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Noen store og en stygg CFM Bilder & foto 9 11-11-2013 18:30
Hotell i Miami ( Miami Beach)? Cessna182 Reiseforum 6 20-11-2011 21:52
Stygg hendelse på OSL! iceman Flyforum 58 27-06-2010 11:46
Stygg take off Concorde Flyforum 10 28-05-2007 18:20
Stygg sak LN-FHU Flyforum 5 26-07-2006 15:23


All times are GMT +2. The time now is 19:46.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.