Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-10-2004, 02:04   #1
N-3PB
ScanFlyer Gold
 
N-3PB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Idylliske Ytrebygda
Posts: 1,074
Default Tanker rundt en flykropp

Kom over dette bildet av DAT sin Beech 1900D, og en del spørsmål dukket opp:


DAT Beech 1900D

Ta en titt under halevingen/finnen, der ser en to stk finner som står vertikalt ned, en på hver side. Hva misjon har disse.

Videre lenger ned under "hale roten" er det et par med vinger. Hva gjør de?
Er det for å forbedre STOL egenskaper, eller for å minske luftmotstand? Eller for andre ting??
Slike vinger er jo kjent fra jager fly, bla Eurofighter og Gripen, men sitter da foran vingene. Et jagerfly med et slikt design vil jo bli aerodynamisk ustabil og trenger da et kontroll system for å hjelpe flygeren til å holde flyet på "rett kjøl".

Under "baken" på Beechen ser en to plater som stikker ned, gradert utover fra senter. Er det for å få bedre løft i halepartiet?
En vet jo fra båtverden at slike plater/flaps bak på hekken hever på båten opp av vannet. Dette for å få båten i plan eller for å få mindre motstand som gir mindre drivstoff forbruk (evt begge deler)

Hvis en ser på Beech 1900C så er ikke det ikke slike plater, kun en liten finne.
Finnene som stikker vertikalt ned fra hale vingen er også mye mindre på 1900C en på 1900D.

Ble designet med det hevede taket på 1900D for tungt slik at en måtte lage slike korrigerende tiltak? Pent er jo det ikke, tenker da på platene på under siden.

Winglets'ene har vel noe med sparing av drivstoff å gjøre vil jeg tro.

Vet ikke om noen har svar på dette, men regner med det er noen som har peiling på slikt her på forumet
__________________
N-3PB is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2004, 02:18   #2
TPN
Slowbird
 
TPN's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Oslo
Posts: 83
Default Replying to Topic 'Tanker rundt en flykropp'

Disse vingene ble satt på for å øke stabiliteten til 1900'en. Da den først kom, var det et stort problem med at den var altfor 'vinglete' i luften. Så disse måtte settes på for å gjøre at flyet flyr rett, og oppfører seg som det skal, om du kan kalle det det.

Ikke at det er den beste utredingen om dette, men håper det gav noen svar.

TN
TPN is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2004, 03:42   #3
N-3PB
ScanFlyer Gold
 
N-3PB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Idylliske Ytrebygda
Posts: 1,074
Default Replying to Topic 'Tanker rundt en flykropp'

Joda, alle svar mottas med takk
__________________
N-3PB is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2004, 09:59   #4
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,344
Default Replying to Topic 'Tanker rundt en flykropp'

Her har kanskje testperioden vært for kort... Dette burde jo produsenten ha fanget opp.
EB is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2004, 03:28   #5
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,261
Default Replying to Topic 'Tanker rundt en flykropp'

Mange ting som produsentene ikke fanger opp....f-eks Boeing 737's halefinne-prioblemer.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2004, 12:02   #6
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Replying to Topic 'Tanker rundt en flykropp'

Quote:
Originally posted by Blubird


Mange ting som produsentene ikke fanger opp....f-eks Boeing 737's halefinne-prioblemer.
-600 ? eller ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2004, 16:49   #7
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Replying to Topic 'Tanker rundt en flykropp'

Quote:
Originally posted by P.A. VIKING


Quote:
Originally posted by Blubird


Mange ting som produsentene ikke fanger opp....f-eks Boeing 737's halefinne-prioblemer.
-600 ? eller ?
Det har vært en rekke "rudder hardovers" på 737 (ikke-NG).Man har i en periode mistenkt at siderorstrimmen har vært ansvarlig for en del styrt med 737,men man heller nå til en teori der det er hydraulikksystemet som i visse tilfeller slår sideroret helt ut til en av sidene og pilotene makter ikke å motvirke dette med normal muskelkraft.Ved et par anledninger har flyene nærmest snaprollet og gått rett i bakken.

Jeg flyr MD og er glad for det.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2004, 22:18   #8
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,261
Default Replying to Topic 'Tanker rundt en flykropp'

Hva med den MD'en til Alaska Air som gikk i havet utenfor San Fransisco på 90-tallet, ble det ikke full sjekk på samtlige MD'ers horisontale stabilisator etter den hendelsen? Eller husker jeg feil.

En ting til, etter å ha lest det som er frigitt etter Flash-ulykken utenfor Egypt for snart et år siden, så kan det jo virke som om rudder har hatt et ord med i spillet her? Ukontrollert roll mot høyre var det vel som gjorde at flyet gikk i sjøen, mener det var snakk om et stykke over 100 graders bank på det verste.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2004, 20:02   #9
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Replying to Topic 'Tanker rundt en flykropp'

Quote:
Originally posted by Blubird


Hva med den MD'en til Alaska Air som gikk i havet utenfor San Fransisco på 90-tallet, ble det ikke full sjekk på samtlige MD'ers horisontale stabilisator etter den hendelsen? Eller husker jeg feil.
Det var dårlig vedlikehold, ikke dårlig konstruksjon.

På en annen side, så var konstruksjonen ikke optimal, siden dårlig vedlikehold kunne få så store konsekvenser. Slike ting vil alltid være et kompromiss.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2004, 00:35   #10
OMW
Deleted user
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
Default Replying to Topic 'Tanker rundt en flykropp'

Hadde ikke en norsk maskin trøbbel med hydraulikken eller noe på elevator for et par år tilbake også?

Og et lite apropos om ror, husker for en del år tilbake under et cockpit-besøk hos SAS, at jeg spurte om hvor mye de brukte rudderet til vanlig. Fikk til svar at det knapt brukes, annet enn under sidevind og engine-out. Nå anbefaler NTSB bl.a. nettopp dette i sin rapport om American's A300 som gikk ned etter avgang fra Kennedy i 2001.

(PS: Blubird, Alaska Airlines gikk ned utenfor Oxnard et sted, altså nærmere L.A. streaming av ATC fra når ulykken inntraff kan finnes på airdisaster.net, ekle og triste saker..)
OMW is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2004, 02:22   #11
Scandinavian
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2004
Location: Bergen
Posts: 1,625
Default Replying to Topic 'Tanker rundt en flykropp'

Quote:
Originally posted by OMW
Hadde ikke en norsk maskin trøbbel med hydraulikken eller noe på elevator for et par år tilbake også?
Ja mener det var en Braathens maskin på vei til/fra Sola som mistet hydraulikken, og måtte returnere med kun direkte innputt på kontrollene. Vanskelig nok å gi utslag på ror uten hydraulikk når du er på bakken, så all honnør når du klarer å få den ned trygt på bakken.
Scandinavian is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Ei flyvertinnes tanker Dreyer Småprat 14 04-03-2013 20:23
Noen tanker rundt First class priser Bizflyer Reiseforum 43 03-08-2012 23:48


All times are GMT +2. The time now is 11:24.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.