![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
Join Date: Aug 2015
Posts: 1
|
![]()
Ved flere tilfeller av uhell med lynnedslag ved innflyging til Aalesund Lufthavn Vigra har jeg lagt til merke att fly som får teknisk så har SAS sine Boeing 737 ofte blitt stående opptil 24 timer får å bli grundig sjekket mens NORWEGIAN sine fly i flere tilfeller har blitt klarert etter 10 timer, er der ikke felles regler for dette.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
AirBussjåfør
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 414
|
![]()
Høres rett og slett tilfeldig ut. Tror ingen i SAS eller Norwegian vil "leke" med sikkerheten!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,703
|
![]()
Sikkert tilfeldig ifht. ledig teknikker osv.
Men sånn apropos: Lynnedslag i fly på bakken https://www.youtube.com/watch?v=HZVX921Z0wc
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,914
|
![]()
Etter sjekk og godkjenning av tilsynet blir de som oftest fergeflydd med bare 2 piloter ombord til OSL for videre arbeid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2010
Location: Harøy
Posts: 366
|
![]()
Var ombord på en flyvning med Norwegian fra Oslo til Ålesund. Under innflyvning til Vigra, ble vi truffet av lynet. Hele kabinen ble opplyst et øyeblikk.Når vi landet, kom kapteinen på lufta og informmerte om at vi ble truffet i nesen og lynet for så ut via vingene. Flyet ble vell ståendes på Vigra et par timer før det "fergeflydde" tilbake til Oslo.
![]()
__________________
Flysas94 |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
|
![]()
Litt av hvert her, ja...
Etter lynnedslag skal flyet alltid kontrolleres av flytekniker. Denne kontrollen er beskrevet i Maintenance Manual. Dersom ikke eventuell skade er graverende kan flyet releases for et visst tidsrom, beskrivelse av dette er angitt i SRM (Structural Repair Manual). Unntak for dette kan, etter anbefaling fra Boeing (eller selskapets egen ingeniøravdeling dersom denne har såkalt "Design Approval" - EASA Part 21 Subpart J), gis av tilsynsmyndigheten for å få flyet "hjem". I så tilfelle alltid som "non-revenue" altså uten passasjerer. Så hvor lenge et fly blir stående på en utestasjon er altså avhengig av flere ting, både hvor snart man kan få tekniker på plass og hvor stor den eventuelle skaden er. Men det må også være sagt, for å berolige eventuelle urolige gjester: Det skjer ofte at en mindre utladning ikke etterlater seg skade i det hele tatt og flyet dermed kan gjenoppta arbeidet umiddelbart etter kontroll av tekniker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisan Stone!
Det er greit aa ha slike som deg her, som kan legge fram litt fakta og erfaring. Jeg regner med at vi i snitt har ca. 1-2 rapporter daglig om lynnedslag i flaaten vaares, og som du nevner kan det vaere allt fra ingen skade etter inspeksjon til ganske omfattende skade. Mye spekulasjon om hvor godt rustet den plastikkdronninga vaar er med tanke paa skade etter lynnedslag, men det ser ut til aa ha gaatt greit fram til naa. Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyprat fusentast
![]() Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,284
|
![]()
Bare en liten takk til Dr. Johnsen og Stone. Er så utrolig kjekt at dere med skikkelig innsikt bruker tiden deres på forumet. Gir oss "lekfolk" mye nyttig info.
Takk! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Boeing 777-300ER vs Boeing 737-8JP (video) | PerJohan | Bilder & foto | 1 | 04-04-2016 21:44 |
Boeing 737 nr. 8000 - Boeing 737-800 nr. 3000? | LTH | Flyforum | 8 | 16-04-2014 20:49 |
Boeing 737 | Pumbaa | Flyteknisk forum | 10 | 07-07-2010 22:10 |
Boeing 777 GE 90 v/ Boeing 737 | LTH | Flyforum | 6 | 04-01-2007 17:06 |
Lynnedslag i 737 | ANX | Flyforum | 16 | 20-11-2006 20:26 |