![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Passasjerer: 2,690 millioner +8%
ASK: +1% RPK: +7% Fyllingsgrad: 93,8% +5,6 p.p. http://media.norwegian.com/#/pressre...i-juli-1199235 Longhaul hadde en fyllingsgrad på 97% Norwegian har også presentert de mest populære reisemålene fra de fire største byene i Norge i juli http://media.norwegian.com/#/news/hi...-i-juli-124421 For OSL er det København og Stockholm på topp |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Onkel reisende kekker
|
![]()
Det der er jo fantasitall!
Trodde det bare var charteropperatører som presterte slike tall. Det er jo bare å bøye seg i støvet, DY klarer å få folk til å tro at de er billigst til enhver tid! For mange er nok direkteflighter avgjørende, men for oss som ser sport i odde reiseruter, så er det mye annet rart som kommer billigere ut. Back to topic, gode tall er det uansett (ut fra det lille jeg leser her)!
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Har fulgt med på prisene fra OSL til USA nå i våres/tidlig sommer samt nå ifm besøk av familie der borte og det er så og si umulig det jeg mener er ok priser sammenlignet med konkurrentene ved reise i typiske sommermnd eller rundt jul. Dette er selvfølgelig ikke et representativt utvalg men kan ikke forstå annet enn at de virkelig begynner å se inntjening på langdistanse noe de selv bekreftet ved forrige Q-presentasjon.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
USA i høst blir litt spennende, tror jeg. Ser helt klart at trøkket er mindre og det vil nok bety lavere priser og mer aggressive kampanjer utover høsten. Dollarkursen begynner å vise effekt .... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]() Quote:
Men hvis flyene likevel er fulle, er vel dette egentlig en liste over hvilke ruter som har høyest frekvens? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyklapper
|
![]()
Men hvor mange av disse er 'lokale' passasjerer? Neppe så mange ...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
|
![]()
Fantastiske tall og gratulasjoner til Norwegian!!! Det er ikke så lenge siden man hadde blitt idiotstemplet hvis man hadde foreslått et norsk (ja, jeg kaller det norsk) flyselsksp som skulle frakte millioner av mennesker rundt omkring mellom destinasjoner, også utenfor både Norge og Nord-Europa med en splitter ny og moderne flyflåte. Jeg er ikke spesielt Norwegianfan, men dette synes jeg er storartet. Bra jobbet Kjos & co!! Håper SAS følger opp med like gode tall, men jeg er ikke sikker på det...
Beste hilsen Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Jul 2012
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Det at forholdet kr/dollar/euro har endret seg i det siste, og at nordmenn muligens vil reise mindre, veies vel i stort monn opp av at de som tjener sine penger i euro/dollar får ditto større kjøpekraft. Og siden antall personer som tjener sine penger i euro/dollar er ca 100-200 ganger flere enn oss her oppe på berget, tror jeg ikke nødvendigvis det er av det onde. Korrigèr meg gjerne hvis jeg har oversett noe. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
|
![]() Quote:
Samtidig vil utenlandske selskaper som flyr til Norge merke dette enda hardere, i konkurranse mot NAS og SAS må de tilby konkurransedyktige priser i kroner, og med dagens kurs vil de jo få vesentlig færre dollar/euro for en norsk billett enn før. (Kanskje medvirkende årsak til Uniteds reduksjon?) Uansett en fordel Norwegian i det norske markedet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Det som også slår inn er at dollaren har styrket seg, ikke bare mot NOK, men også EUR. Og siden både fly, flyleasing og drivstoff handles i dollar så blir det da dyrere for et europeisk og skandinavisk flyselskap hvor store deler av inntektene er i EUR, SEK og NOK. (DKK er er pegget til EUR, og følger således den kursen). Litt drahjelp får de trolig at pundet styrker seg. At Norwegian blir mer globalt og får inntekter i flere valutaer hjelper selvsagt på valutarisikoen, men generelt så vil et europeisk flyselskap ha en ulempe når dollaren styrker seg. Norske ansatte har derimot blitt vesentlig billigere det siste året ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Jeg formulerte meg kanskje litt klønete. Det jeg mente var at om det ble færre nordmenn på flyene til USA, ville det kanskje bli flere amerikanere som vurderte norge som ferieland siden alt nå blir billigere for dem. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
|
![]()
Det er jeg helt enig i, men er jo vanskelig å tallfeste.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Nei ThomasB, like lite informasjon som vi har fra SAS. Men vi vet at på OSL i juli byttet 271 790 passasjerer til et utenriksfly av 1 381 494 utenlandpassasjerer. Hvilken fordeling det er mellom SAS, Norwegian og andre vet bare insidere, men siden Norwegian har 39% markedsandel på OSL vil det være naturlig de har minst tilsvarende andel av utenlandstransfer.
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Flyklapper
|
![]()
Norwegians rutestruktur er mer og mer hub-and-spoke, men de selger ikke alle sine ruter gjennomgående. Derfor vil du fortsatt finne mange som kjøper f.eks. Oslo-København og Københav-Alicante separat (tilfeldig eksempel), enten fordi Norwegian ikke tilbyr ruten som gjennomgående eller fordi kunden ikke vil betale avgiften for å 'sy sammen' strekningene.
Disse registreres ikke som transferpassasjerer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Dermed tror jeg min konklusjon ovenfor står seg godt.
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Trafikktall Norwegian November 2015 | Someone | Flyforum | 0 | 04-12-2015 08:48 |
Norwegian trafikktall oktober 2015 | Someone | Flyforum | 0 | 05-11-2015 12:34 |
Trafikktall SAS Juli 2015 | LN-KGL | Flyforum | 12 | 11-08-2015 18:19 |
Norwegian trafikktall mai 2015 | Someone | Flyforum | 0 | 04-06-2015 09:49 |
Norwegian trafikktall januar 2015 | FlightDeck | Flyforum | 0 | 05-02-2015 08:42 |