Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-08-2015, 12:21   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,571
Norwegian Trafikktall Norwegian juli 2015

Passasjerer: 2,690 millioner +8%
ASK: +1%
RPK: +7%
Fyllingsgrad: 93,8% +5,6 p.p.

http://media.norwegian.com/#/pressre...i-juli-1199235

Longhaul hadde en fyllingsgrad på 97%

Norwegian har også presentert de mest populære reisemålene fra de fire største byene i Norge i juli

http://media.norwegian.com/#/news/hi...-i-juli-124421

For OSL er det København og Stockholm på topp
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2015, 12:56   #2
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: Trafikktall Norwegian juli 2015

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Longhaul hadde en fyllingsgrad på 97%
Det der er jo fantasitall!

Trodde det bare var charteropperatører som presterte slike tall.

Det er jo bare å bøye seg i støvet, DY klarer å få folk til å tro at de er billigst til enhver tid! For mange er nok direkteflighter avgjørende, men for oss som ser sport i odde reiseruter, så er det mye annet rart som kommer billigere ut.

Back to topic, gode tall er det uansett (ut fra det lille jeg leser her)!
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2015, 13:04   #3
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: Trafikktall Norwegian juli 2015

Har fulgt med på prisene fra OSL til USA nå i våres/tidlig sommer samt nå ifm besøk av familie der borte og det er så og si umulig det jeg mener er ok priser sammenlignet med konkurrentene ved reise i typiske sommermnd eller rundt jul. Dette er selvfølgelig ikke et representativt utvalg men kan ikke forstå annet enn at de virkelig begynner å se inntjening på langdistanse noe de selv bekreftet ved forrige Q-presentasjon.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2015, 14:39   #4
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,631
Default Re: Trafikktall Norwegian juli 2015

Quote:
Originally Posted by kekker View Post
Det der er jo fantasitall!

Trodde det bare var charteropperatører som presterte slike tall.

!
Tror ikke SAS er langt bak. Det har vært rimelig vilt i sommer. Vi får se når tallene kommer.

USA i høst blir litt spennende, tror jeg. Ser helt klart at trøkket er mindre og det vil nok bety lavere priser og mer aggressive kampanjer utover høsten. Dollarkursen begynner å vise effekt ....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2015, 15:30   #5
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Trafikktall Norwegian juli 2015

Quote:
Originally Posted by Someone View Post



Norwegian har også presentert de mest populære reisemålene fra de fire største byene i Norge i juli



http://media.norwegian.com/#/news/hi...-i-juli-124421



For OSL er det København og Stockholm på topp

Men hvis flyene likevel er fulle, er vel dette egentlig en liste over hvilke ruter som har høyest frekvens?
__________________
FlightDeck is online now   Reply With Quote
Old 06-08-2015, 15:37   #6
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,631
Default Re: Trafikktall Norwegian juli 2015

Quote:
Originally Posted by Someone View Post

For OSL er det København og Stockholm på topp
Men hvor mange av disse er 'lokale' passasjerer? Neppe så mange ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2015, 17:34   #7
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,363
Default Re: Trafikktall Norwegian juli 2015

Fantastiske tall og gratulasjoner til Norwegian!!! Det er ikke så lenge siden man hadde blitt idiotstemplet hvis man hadde foreslått et norsk (ja, jeg kaller det norsk) flyselsksp som skulle frakte millioner av mennesker rundt omkring mellom destinasjoner, også utenfor både Norge og Nord-Europa med en splitter ny og moderne flyflåte. Jeg er ikke spesielt Norwegianfan, men dette synes jeg er storartet. Bra jobbet Kjos & co!! Håper SAS følger opp med like gode tall, men jeg er ikke sikker på det...

Beste hilsen Espen
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2015, 17:38   #8
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,195
Default Re: Trafikktall Norwegian juli 2015

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Men hvor mange av disse er 'lokale' passasjerer? Neppe så mange ...
Hva mener du? Det er vel mye O og D trafikk i hovedstadstriangelet?
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2015, 11:58   #9
Balle Chlorin
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 371
Default Re: Trafikktall Norwegian juli 2015

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Tror ikke SAS er langt bak. Det har vært rimelig vilt i sommer. Vi får se når tallene kommer.

USA i høst blir litt spennende, tror jeg. Ser helt klart at trøkket er mindre og det vil nok bety lavere priser og mer aggressive kampanjer utover høsten. Dollarkursen begynner å vise effekt ....


Det at forholdet kr/dollar/euro har endret seg i det siste, og at nordmenn muligens vil reise mindre, veies vel i stort monn opp av at de som tjener sine penger i euro/dollar får ditto større kjøpekraft.

Og siden antall personer som tjener sine penger i euro/dollar er ca 100-200 ganger flere enn oss her oppe på berget, tror jeg ikke nødvendigvis det er av det onde. Korrigèr meg gjerne hvis jeg har oversett noe.
Balle Chlorin is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2015, 12:15   #10
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,933
Default Re: Trafikktall Norwegian juli 2015

Quote:
Originally Posted by Balle Chlorin View Post
Og siden antall personer som tjener sine penger i euro/dollar er ca 100-200 ganger flere enn oss her oppe på berget, tror jeg ikke nødvendigvis det er av det onde. Korrigèr meg gjerne hvis jeg har oversett noe.
Verdien på den norske krona er irrelevant for amerikanere og europeere som ikke har tenkt seg til Norge, men omvendt vil det jo påvirke nordmenns lyst til å reise utenlands.
Samtidig vil utenlandske selskaper som flyr til Norge merke dette enda hardere, i konkurranse mot NAS og SAS må de tilby konkurransedyktige priser i kroner, og med dagens kurs vil de jo få vesentlig færre dollar/euro for en norsk billett enn før.
(Kanskje medvirkende årsak til Uniteds reduksjon?)
Uansett en fordel Norwegian i det norske markedet.
__________________
WF789 is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2015, 12:20   #11
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,571
Default Re: Trafikktall Norwegian juli 2015

Quote:
Originally Posted by Balle Chlorin View Post
Og siden antall personer som tjener sine penger i euro/dollar er ca 100-200 ganger flere enn oss her oppe på berget, tror jeg ikke nødvendigvis det er av det onde. Korrigèr meg gjerne hvis jeg har oversett noe.
For Norwegian sine rene utenlandsruter har det ingenting og si, men Norwegian har nok flere passasjerer ut av Norge (nordmenn) enn utlendinger til Norge, hvilket nok gjelder de fleste selskaper her i landet, og da kan fallende reiselyst pga dyrere utenlandsk valuta ha en innvirkning. Denne vil riktig delvis oppveies av økt etterspørsel av reiser til Norge, men bare delvis.

Det som også slår inn er at dollaren har styrket seg, ikke bare mot NOK, men også EUR. Og siden både fly, flyleasing og drivstoff handles i dollar så blir det da dyrere for et europeisk og skandinavisk flyselskap hvor store deler av inntektene er i EUR, SEK og NOK. (DKK er er pegget til EUR, og følger således den kursen).
Litt drahjelp får de trolig at pundet styrker seg.

At Norwegian blir mer globalt og får inntekter i flere valutaer hjelper selvsagt på valutarisikoen, men generelt så vil et europeisk flyselskap ha en ulempe når dollaren styrker seg.

Norske ansatte har derimot blitt vesentlig billigere det siste året
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2015, 12:21   #12
Balle Chlorin
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 371
Default Re: Trafikktall Norwegian juli 2015

Quote:
Originally Posted by WF789 View Post
Verdien på den norske krona er irrelevant for amerikanere og europeere som ikke har tenkt seg til Norge, men omvendt vil det jo påvirke nordmenns lyst til å reise utenlands.
Samtidig vil utenlandske selskaper som flyr til Norge merke dette enda hardere, i konkurranse mot NAS og SAS må de tilby konkurransedyktige priser i kroner, og med dagens kurs vil de jo få vesentlig færre dollar/euro for en norsk billett enn før.
(Kanskje medvirkende årsak til Uniteds reduksjon?)
Uansett en fordel Norwegian i det norske markedet.

Jeg formulerte meg kanskje litt klønete. Det jeg mente var at om det ble færre nordmenn på flyene til USA, ville det kanskje bli flere amerikanere som vurderte norge som ferieland siden alt nå blir billigere for dem.
Balle Chlorin is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2015, 12:24   #13
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,933
Default Re: Trafikktall Norwegian juli 2015

Quote:
Originally Posted by Balle Chlorin View Post
Jeg formulerte meg kanskje litt klønete. Det jeg mente var at om det ble færre nordmenn på flyene til USA, ville det kanskje bli flere amerikanere som vurderte norge som ferieland siden alt nå blir billigere for dem.
Det er jeg helt enig i, men er jo vanskelig å tallfeste.
__________________
WF789 is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2015, 21:41   #14
EvakCPH
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
Default Re: Trafikktall Norwegian juli 2015

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Men hvor mange av disse er 'lokale' passasjerer? Neppe så mange ...
Alle taler om at Norwegian har en hel del connecting traffic men har vi nogen tilgængelige kilder på dette?
EvakCPH is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2015, 23:01   #15
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Trafikktall Norwegian juli 2015

Nei ThomasB, like lite informasjon som vi har fra SAS. Men vi vet at på OSL i juli byttet 271 790 passasjerer til et utenriksfly av 1 381 494 utenlandpassasjerer. Hvilken fordeling det er mellom SAS, Norwegian og andre vet bare insidere, men siden Norwegian har 39% markedsandel på OSL vil det være naturlig de har minst tilsvarende andel av utenlandstransfer.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2015, 23:41   #16
EvakCPH
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
Default Re: Trafikktall Norwegian juli 2015

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Nei ThomasB, like lite informasjon som vi har fra SAS. Men vi vet at på OSL i juli byttet 271 790 passasjerer til et utenriksfly av 1 381 494 utenlandpassasjerer. Hvilken fordeling det er mellom SAS, Norwegian og andre vet bare insidere, men siden Norwegian har 39% markedsandel på OSL vil det være naturlig de har minst tilsvarende andel av utenlandstransfer.
Mindst tilsvarende andel? Virkelig? Jeg ville tro at SAS' andel af total udenlandstransfer på OSL var langt større end selskabets markedsandel, da SAS' netværk jo netop er bygget op om hub-princippet, mens Norwegian er rettet mere mod point-to-point. Jeg har aldrig haft indtryk af at Norwegian var specielt optaget af transfer-trafik, men det har nok ændret sig en del efter de er gået ind på langruterne.
EvakCPH is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2015, 00:11   #17
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,631
Default Re: Trafikktall Norwegian juli 2015

Norwegians rutestruktur er mer og mer hub-and-spoke, men de selger ikke alle sine ruter gjennomgående. Derfor vil du fortsatt finne mange som kjøper f.eks. Oslo-København og Københav-Alicante separat (tilfeldig eksempel), enten fordi Norwegian ikke tilbyr ruten som gjennomgående eller fordi kunden ikke vil betale avgiften for å 'sy sammen' strekningene.
Disse registreres ikke som transferpassasjerer.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2015, 01:31   #18
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Trafikktall Norwegian juli 2015

Quote:
Originally Posted by ThomasB View Post
Mindst tilsvarende andel? Virkelig? Jeg ville tro at SAS' andel af total udenlandstransfer på OSL var langt større end selskabets markedsandel, da SAS' netværk jo netop er bygget op om hub-princippet, mens Norwegian er rettet mere mod point-to-point. Jeg har aldrig haft indtryk af at Norwegian var specielt optaget af transfer-trafik, men det har nok ændret sig en del efter de er gået ind på langruterne.
Du glemmer en vesentlig forskjell mellom SAS sin virksomhet i Norge sammenlignet med hva de gjør i Danmark - i Norge er det en rekke utenlandske direktedestinasjoner fra sekundærflyplasser som SVG og BGO og flere andre har direkteflighter til CPH og ARN enten med SAS eller som code share. I tillegg til dette spiller også tollbehandling negativt inn for transfer inn til Norge igjen via OSL kontra CPH til KRS, SVG, HAU, BGO, AES og TRD. Og slik Norwegians Dreamlinere flyr med få ukentlige flighter fra hver av tre skandinaviske hovedsteder vil det nødvendigvis bli trafikk på hovedstadstriangelet.
Dermed tror jeg min konklusjon ovenfor står seg godt.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2015, 01:47   #19
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Trafikktall Norwegian juli 2015

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Norwegians rutestruktur er mer og mer hub-and-spoke, men de selger ikke alle sine ruter gjennomgående. Derfor vil du fortsatt finne mange som kjøper f.eks. Oslo-København og Københav-Alicante separat (tilfeldig eksempel), enten fordi Norwegian ikke tilbyr ruten som gjennomgående eller fordi kunden ikke vil betale avgiften for å 'sy sammen' strekningene.
Disse registreres ikke som transferpassasjerer.
Det var vel OSL som transferflyplass for Norwegian ThomasB hadde interesse i og derfor bør vi heller se på f.eks. TOS-ALC. Denne ruten flyr DY direkte på mandager denne sommeren, men man kan kjøpe billetter for samtlige dager via OSL forutsatt at returen blir etter 18. august (samtlige dager er utsolgt for returen frem til da og det er ALC-OSL som er den utsolgte leg-en).
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Trafikktall Norwegian November 2015 Someone Flyforum 0 04-12-2015 08:48
Norwegian trafikktall oktober 2015 Someone Flyforum 0 05-11-2015 12:34
Trafikktall SAS Juli 2015 LN-KGL Flyforum 12 11-08-2015 18:19
Norwegian trafikktall mai 2015 Someone Flyforum 0 04-06-2015 09:49
Norwegian trafikktall januar 2015 FlightDeck Flyforum 0 05-02-2015 08:42


All times are GMT +2. The time now is 07:05.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.