![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,275
|
![]()
Vi kan tillate oss å være litt overfladiske på en lørdags ettermiddag, bokstavelig talt!
![]() Stort blankere enn dette kan man vel ikke få det: http://www.airliners.net/open.file/0754706/L/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,218
|
![]()
Mmmmm dette er såååååå vakkert sååååå vakkert...
Skulle gitt mye for å se denne fly forbi tårnvinduet mitt en dag.... Mmmmmm ![]()
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2005
Posts: 76
|
![]()
Aerodynamisk sett så er vel ikke et blankt fly det beste ?? (mer motstand).. En hel rund blank golfball går ikke like langt gjennom luften som en "flekket" golfball slik de er ? Men et blankt fly er pent det.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,218
|
![]() Quote:
![]() Jeg synes huske et Flight jeg leste, for sikkert 10 år siden, hvor dengang Crossair forsket og brukte pbåde tid, penger & krefter på det med å holde flyene rene og pene, og hvor gevinsten var gjennom et år pr. maskin ganske store ifm av drivstoffbesparelser? ![]()
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2005
Posts: 76
|
![]()
Artig at du drar igang en diskusjon. Det er bevist at en golfball slik de er, dvs. ruglete på overflaten med flere "søkk" rundtom, går lengerer gjennom luften en en golfball som måtte være helt glatt og rund. Dvs den gir mindre motstand. Slik er det. En glatt overflate "suger". Kanskje noen andre kan noe mere om dette ??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,304
|
![]()
Skulle tro eieren hadde tjenestegjort i HM Kongens Garde!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,275
|
![]()
Det lå jo en bevisst strategi bak Air France sin motvilje til å vaske flyene for noen år tilbake. Møkka som lå på flyene tettet ørsmå hull og groper i skroget, og ga følgelig en glattere overflate som igjen ga mindre motstand, og som vi alle vet er mindre motstand med på å redusere fuel-forbruket...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,143
|
![]()
http://www.illustrertvitenskap.com/Crosslink.jsp?d=169&a=1217&id=8814_3 det er vel med på å gi ballen bedre flygeegenskaper og retning stabilitet
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 131
|
![]()
Legg merke til den svarte "sømmen" som mange (alle?) skøyteløpere har øverst på hetta. Dette er en såkalt "turbulator" som rufser opp lufta som strømmer over hodet til løperen, slik at det blir turbulent og ikke laminært. Dette kan i enkelte tilfeller føre til at luftmotstanden blir mindre. Det er samme effekten som benyttes på golfballer.
Hvordan dette event. kan overføres på møkkete fly er jeg mer usikker på,.. Noen aerodynamikkeksperter her? Skulle tro det hadde mye å si hva slags form flyet har og hvor møkka sitter på flyet i forhold til formen..., eller? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
TRD Polish Air Force 15 og 17 april | Jabberwocky | Spotteralerts | 0 | 13-04-2015 12:57 |
KRS 18/09 LOT- Polish Airlines | TheEirikK | Spotteralerts | 4 | 17-09-2012 23:21 |
OSL LOT - Polish Airlines 16.09.12 | LN-ALF | Spotteralerts | 3 | 17-09-2012 08:12 |
TRD LOT Polish Airlines - 29/30.August | Trdfly | Spotteralerts | 3 | 30-08-2012 16:26 |
Polish golden jet | MartinL | Flyforum | 1 | 05-06-2009 09:28 |