Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-06-2006, 17:31   #1
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,275
Default "VM" i polish

Vi kan tillate oss å være litt overfladiske på en lørdags ettermiddag, bokstavelig talt!

Stort blankere enn dette kan man vel ikke få det:

http://www.airliners.net/open.file/0754706/L/
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2006, 19:35   #2
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,218
Default Replying to Topic '

Mmmmm dette er såååååå vakkert sååååå vakkert...

Skulle gitt mye for å se denne fly forbi tårnvinduet mitt en dag....

Mmmmmm

__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2006, 20:34   #3
karlsdp
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 76
Default Replying to Topic '

Aerodynamisk sett så er vel ikke et blankt fly det beste ?? (mer motstand).. En hel rund blank golfball går ikke like langt gjennom luften som en "flekket" golfball slik de er ? Men et blankt fly er pent det.
karlsdp is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2006, 20:38   #4
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,218
Default Replying to Topic '

Quote:
Aerodynamisk sett så er vel ikke et blankt fly det beste ??
Ehh, har jeg misset noe? Jeg trodde da vitterlig det var bevist for lenge siden at rene fly sparte selskapene gjennom et år store summer?

Jeg synes huske et Flight jeg leste, for sikkert 10 år siden, hvor dengang Crossair forsket og brukte pbåde tid, penger & krefter på det med å holde flyene rene og pene, og hvor gevinsten var gjennom et år pr. maskin ganske store ifm av drivstoffbesparelser?

__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2006, 20:55   #5
karlsdp
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 76
Default Replying to Topic '

Artig at du drar igang en diskusjon. Det er bevist at en golfball slik de er, dvs. ruglete på overflaten med flere "søkk" rundtom, går lengerer gjennom luften en en golfball som måtte være helt glatt og rund. Dvs den gir mindre motstand. Slik er det. En glatt overflate "suger". Kanskje noen andre kan noe mere om dette ??
karlsdp is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2006, 21:00   #6
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,304
Default Replying to Topic '

Skulle tro eieren hadde tjenestegjort i HM Kongens Garde!:
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2006, 21:53   #7
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,275
Default Replying to Topic '

Det lå jo en bevisst strategi bak Air France sin motvilje til å vaske flyene for noen år tilbake. Møkka som lå på flyene tettet ørsmå hull og groper i skroget, og ga følgelig en glattere overflate som igjen ga mindre motstand, og som vi alle vet er mindre motstand med på å redusere fuel-forbruket...
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2006, 22:05   #8
C172
ScanFlyer Gold
 
C172's Avatar
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,143
Default Replying to Topic '

http://www.illustrertvitenskap.com/Crosslink.jsp?d=169&a=1217&id=8814_3 det er vel med på å gi ballen bedre flygeegenskaper og retning stabilitet
C172 is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2006, 23:36   #9
Wingnut
ScanFlyer Blue
 
Wingnut's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 131
Default Replying to Topic '

Legg merke til den svarte "sømmen" som mange (alle?) skøyteløpere har øverst på hetta. Dette er en såkalt "turbulator" som rufser opp lufta som strømmer over hodet til løperen, slik at det blir turbulent og ikke laminært. Dette kan i enkelte tilfeller føre til at luftmotstanden blir mindre. Det er samme effekten som benyttes på golfballer.
Hvordan dette event. kan overføres på møkkete fly er jeg mer usikker på,..
Noen aerodynamikkeksperter her?
Skulle tro det hadde mye å si hva slags form flyet har og hvor møkka sitter på flyet i forhold til formen..., eller?
Wingnut is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
TRD Polish Air Force 15 og 17 april Jabberwocky Spotteralerts 0 13-04-2015 12:57
KRS 18/09 LOT- Polish Airlines TheEirikK Spotteralerts 4 17-09-2012 23:21
OSL LOT - Polish Airlines 16.09.12 LN-ALF Spotteralerts 3 17-09-2012 08:12
TRD LOT Polish Airlines - 29/30.August Trdfly Spotteralerts 3 30-08-2012 16:26
Polish golden jet MartinL Flyforum 1 05-06-2009 09:28


All times are GMT +2. The time now is 04:49.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.