Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-08-2015, 09:48   #1
flyKSU
ScanFlyer Molded

flyKSU's Avatar

Norwegian Bør jeg be Norwegian om å lage gjennomgående billett til meg?

Skal reise med DY, og etter tabell lande på OSL kl. 10.40. Derfra skal jeg ta en ny DY-flight med avgang kl. 15. Billettene er bestilt separat men jeg har jo 4 timer og 20 minutter på meg som skal være rikelig. Greia er at flighten inn til OSL har en lei tendens til å være forsinket (long haul) og jeg gidder ikke bli strandet på Gardermoen og bli sur og sånn. Norwegian sier:
Quote:
Videreforbindelser mellom Norwegians flyvninger (separate billetter)

Hvis man velger å kjøpe to separate billetter krever vi at man beregner minst 120 minutter til videreforbindelsen.

Dersom kunden har hatt minst 120 minutter(2 timer) mellom ankommende og avgående fly, og på grunn av forhold som skyldes Norwegian, ikke rekker videre forbindelsen, kan kunden kontakte vårt kundesenter og vi vil skaffe kunden plass på et senere fly med ledig plass. Dette under forutsetning av at det er ledig plass på aktuell flygning.

NB! Norwegian tar generelt ikke ansvar for videre forbindelser, heller ikke mellom selskapets egne flygninger, med mindre vi er erstatningsansvarlige for forsinkelse (se artikkel 10 i Generelle vilkår for befordring).
https://www.norwegian.no/kundeservic...ns-flyvninger/

Slik jeg leser det, har jeg med mine bookinger samme rettigheter som på sammenhengende billett siden det er mer enn to timer mellom flightene. Eller? Inn til OSL flyr jeg med DY long haul og ut fra OSL med DY normal. Kan jeg risikere at de nekter meg ombooking videre ved forsinkelse fordi det er snakk om «to forskjellige selskap»? Også er der jo siste avsnitt i sitatet hvor de egentlig fraskriver seg det de lover i de to første ...

Spørsmålet er vel egentlig om det er vits å ringe DY for å be dem fikse eller ikke.

Man takker på forhånd

Last edited by flyKSU; 03-08-2015 at 09:58.
flyKSU is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2015, 10:01   #2
hifiman
ScanFlyer Gold

hifiman's Avatar

Default Re: Bør jeg be DY om å mekke gjennomgående billett til meg?

Vet ikke om det er riktig det jeg nå sier men DY er vel DY uansett om det er long haul eller innenriks.
Uansett 4 timer og 20 min skal jo være plenty med tid men som du sier man vet aldri hva som skjer.
Selv vil jeg ikke brydd meg med å ringe DY nå, men heller vente å se og ta kontakt med skranken på OSL visst noe skal skjære seg.
Sånn på generelt grunnlag er det ikke å anbefale to separate bestillinger da man vanligvis ikke har noen rettigheter vedrørende forsinkelser, har man gjennomgående billett som det heter er det dem som utsteder billetten som har ansvaret for å få deg fra A til B uansett.
Old 03-08-2015, 10:34   #3
Fry
ScanFlyer Silver

Fry's Avatar

Hvorfor bestilte du separate DY-billetter? DY har jo point-to-point priser så det ville vel blitt samme pris uansett?

Bør dog gå helt fint, og de burde enkelt kunne tagge den hele veien
Fry is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2015, 10:41   #4
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Default Bør jeg be DY om å mekke gjennomgående billett til meg?

Jeg aner ikke, men jeg hadde gjennomgående billett fra JFK via ARN til OSL med DY. Da JFK-flyet ble forsinket, ordnet alt seg automatisk. Alle gjennomgående passasjerer ble booket om til neste ledige flight uten at vi trengte å gjøre noe annet enn å gå til gaten og få ny utskrift. Det er vel det som er fordelen med gjennomgående, antar jeg, det praktiske.
RWY 24 is online now   Reply With Quote
Old 03-08-2015, 11:19   #5
Dash
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by Fry View Post
Hvorfor bestilte du separate DY-billetter? DY har jo point-to-point priser så det ville vel blitt samme pris uansett?

Bør dog gå helt fint, og de burde enkelt kunne tagge den hele veien
Gebyret for gjennomgående reise er 150 NOK. Så litt dyrere er det.

Trodde DY ikke tagget bagasje hele veien på seperate billetter, ettersom noe poenget av dette gebyret vil falle bort.
Dash is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2015, 11:46   #6
Fry
ScanFlyer Silver

Fry's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dash View Post
Gebyret for gjennomgående reise er 150 NOK. Så litt dyrere er det.

Trodde DY ikke tagget bagasje hele veien på seperate billetter, ettersom noe poenget av dette gebyret vil falle bort.
Dette var nytt for meg... Takk for info. Visste ikke at det var gebyr på det... Da kan nok velviljen på innsjekk være en annen ja...
Fry is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2015, 11:53   #7
SAJblue
ScanFlyer Blue

SAJblue's Avatar

Har ikke Norwegian en tendens til å legge skylden på mange av long haul forsinkelsene til forhold som ikke skyldes Norwegian?
SAJblue is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2015, 12:19   #8
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by SAJblue View Post
Har ikke Norwegian en tendens til å legge skylden på mange av long haul forsinkelsene til forhold som ikke skyldes Norwegian?
Har det noen gang vært Norwegian sin egen skyld at de har vært forsinket? Jeg har i hvert fall inntrykk av at det alltid er forhold utenfor deres kontroll.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2015, 12:28   #9
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Har det noen gang vært Norwegian sin egen skyld at de har vært forsinket? Jeg har i hvert fall inntrykk av at det alltid er forhold utenfor deres kontroll.
De bruker f.eks. etter sigende betydelige ressurser på å booke om passasjerer til andre selskaper ved irr, noe som vel tyder på at de påtar seg skyld.

Den tabloide oppfatningen er kanskje at DY aldri tar ansvaret.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2015, 12:29   #10
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
De bruker f.eks. etter sigende betydelige ressurser på å booke om passasjerer til andre selskaper ved irr, noe som vel tyder på at de påtar seg skyld.

Den tabloide oppfatningen er kanskje at DY aldri tar ansvaret.
Er kanskje sant det.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2015, 12:50   #11
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post

De tok skylda da jeg ble forsinket fra JFK og ordnet alt lett og elegant.
RWY 24 is online now   Reply With Quote
Old 03-08-2015, 13:27   #12
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Er vel en viss forskjell på om markedsfolkene i media i stor grad skylder på andre selv om man ordner opp for passasjerene
Old 04-08-2015, 09:59   #13
Bergern
ScanFlyer Dusty

Med 4 timer og 20 vil vel reiseforsikringen din hjelpe deg hvis det går i dass.
Old 04-08-2015, 10:29   #14
chrisljo
ScanFlyer Gold

Etter å ha måtte kjøpe walkup billetter OSL-EVE engang har jeg lært meg en ting.

5500kr for to flybilletter basert på en hendelse som ikke skjer ofte (Gardermoebanen stengt helt over flere timer) er sure penger, men helt innafor hva jeg kan selvassurere, noe jeg tror gjelder de fleste her til lands, i hvert fall de som tar seg rå til IC ferier.
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2015, 11:00   #15
kekker
Onkel reisende kekker

kekker's Avatar

Quote:
Originally Posted by chrisljo View Post
Etter å ha måtte kjøpe walkup billetter OSL-EVE engang har jeg lært meg en ting.

5500kr for to flybilletter basert på en hendelse som ikke skjer ofte (Gardermoebanen stengt helt over flere timer) er sure penger, men helt innafor hva jeg kan selvassurere, noe jeg tror gjelder de fleste her til lands, i hvert fall de som tar seg rå til IC ferier.
Det er noe med det, sure penger, indeed, men det er sånt man må regne med, litt som å eie bil eller hus, pengene står ikke for lenge på konto.

Men en god reiseforsikring er verdt sin vekt i gull, samtidig om man kan krydre med venner og bekjente rundt omkring, som man kan snylte på når ting skjærer seg totalt, så ordner det meste seg!
Old 05-08-2015, 10:20   #16
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Originally Posted by chrisljo View Post
(Gardermoebanen stengt helt over flere timer)
Om det var Flytoget har de en "reisegaranti" som også dekker en del slike tilfeller.
Old 05-08-2015, 11:22   #17
chrisljo
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Om det var Flytoget har de en "reisegaranti" som også dekker en del slike tilfeller.
Viste ikke om den, men det var lokaltog. Takk for tipset!
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2015, 12:26   #18
sabergum
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Den dekker ikke forsinkelser som følge av forhold utenfor Flytogets kontroll, så dersom Gardermobanen (som eies og drives av Jernbaneverket) er stengt, og det ikke er en planlagt stenging, så vil jeg tro at man har lite å komme etter.
sabergum is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2015, 13:40   #19
flyKSU
ScanFlyer Molded

flyKSU's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fry View Post
Hvorfor bestilte du separate DY-billetter? DY har jo point-to-point priser så det ville vel blitt samme
Fordi jeg egentlig skulle et sted, men så måtte jeg plutselig et annet sted.

Takk for innspill og tips. Kan rapportere fra gate 16 at det ordnet seg uten at jeg foretok meg noe.
flyKSU is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2015, 16:52   #20
eql1zr
ScanFlyer Silver

eql1zr's Avatar

Quote:
Originally Posted by sabergum View Post
Den dekker ikke forsinkelser som følge av forhold utenfor Flytogets kontroll, så dersom Gardermobanen (som eies og drives av Jernbaneverket) er stengt, og det ikke er en planlagt stenging, så vil jeg tro at man har lite å komme etter.
Quote:
Originally Posted by flytoget.no
Dersom Flytoget ankommer Oslo Lufthavn mer enn 30 minutter etter ordinær rutetid, og du som følge av dette ikke rekker flyet ditt, dekker vi ekstrakostnadene ved ombooking til neste ledige fly.
Jeg klarer ikke å finne det nevnt på nettsidene deres at forsinkelser som skyldes feil på jernbanen ikke dekkes. Det stemmer også overens med min erfaring da jeg satt på et flytog som ble forsinket grunnet feil på en sporveksel. Her ble det annonsert flere ganger at ekstrakostnader ville bli dekket. Nå rakk jeg flyet mitt og fikk ikke prøvd om det faktisk stemte.
eql1zr is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules