![]() |
|
![]() |
#1 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
|
![]()
Så er det Lufthansas tur til å kutte nesten alt fra prisene sine
Quote:
![]() Quote:
http://www.lufthansagroup.com/filead...e-2-201707.pdf http://www.lufthansagroup.com/filead...nce-201707.pdf Swiss har jo htt en variant av dette en stud. BA har kjørt på samme opplegget. Når kommer SAS med det samme? Og er flyselskapene på vei til å droppe lojale kunder når de dropper fordelene på de billigste billettene?
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,929
|
![]() Quote:
Eventuelt de ønsker lojalekunder med betalingsvillighet? Selv litt kjipt, men tror dette er den riktige veien. Også for SAS |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,871
|
![]() Quote:
Endret Go Saver/Go til Go/Go Flex for senere kunne gjeninnføre Go Saver som et slikt produkt. (tredje Go-variant) At de gir "75%" på Go på interkontinental kan være et signal på at de vil "spare" 50%-en til fremtidig Go saver. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Joker
Join Date: Jun 2013
Location: OSL
Posts: 1,092
|
![]()
Som nevnt mange ganger tidligere: Bagasje kan de for min del gjøre som de vil med, men betaling for setereservasjon for statuskunder irriterer meg helt grenseløst.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,929
|
![]() Quote:
Ja, men ingen av selskapene som har innført det virker og ha opplevd noen kundeflukt. Kunsten og drive business uansett bransje er og få sine kunder til og betale så mye som mulig, ved at de irriterer seg litt over prisen, men ikke så mye at de velger en annen En en kunde storfornøyd med prisen har du priset deg alt for lavt |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,871
|
![]()
Her har de jo ødelagt litt for seg selv også, mange priser jeg burde vært storfornøyd med, er jeg likevel misfornøyd med etter å ha blitt skikkelig bortskjemt tidligere.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Det er forståelig, men det er da bare å kjøpe med de prisene de hadde før.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Joker
Join Date: Jun 2013
Location: OSL
Posts: 1,092
|
![]() Quote:
Ikke at det betyr noe, jeg bare synes det er kjipt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Det blir samme som resten av LH-gruppen har gjort, og light begynner på 7-800 kr t/r, mens vanlig økonomi begynner på 1000-1100 kr t/r, som er omtrent som i dag.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
Air France har noe av det samme på de billigste billettene. Dritten er at det er svært vanskelig å forstå og gjøre noe med det under bookingen. Har noen reiser iår som ikke gir poeng eller segment og hvor innsjekket bagasje er gratis utelukkende pga status.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2014
Location: Bergen
Posts: 325
|
![]()
På en måte gir det naturligvis mening å betale for nøyaktig de tjenestene man benytter. Og en kan jo naturligvis, med bagasje som eksempel, påstå at dersom en innsjekket koffert er inkludert i prisen så subsidierer alle som reiser uten koffert de som reiser med koffert.
Ekstra bagasje som statuskunde er vel blant de godene jeg benytter minst, men jeg er veldig glad for å ha muligheten de få gangene jeg faktisk trenger det. Jeg vil jo tro at sånne dyre konsulenter som forstår seg på kundeadferd har gjort sine undersøkelser og funnet at det er et fåtall av passasjerene som faktisk ser på breakdown-prising som utslagsgivende når flyselskap velges. Forretningsreisende har jo i større og større grad en policy om å velge billig, og de får uansett refundert de ekstra Euroene det koster å ta med koffert fra arbeidsgiver. Og at flyselskapenes kamp for å skvise fortjeneste ut av driften er ganske naturlig. I forhold til differensiert prising av seter i samme kabinklasse, som f.eks. KL som tar noen kroner ekstra for exit-row, er jeg mer usikker på hva som er riktig strategi. Uansett hva en arbeidsgivers policy sier om å velge billig så vil den ansatte ha en viss mulighet til å påvirke valget og da å gi statuskunder noen fordeler her uten å ta gebyr er noe som blir satt stor pris på av den reisende. Mennesker er jo i stor grad vanedyr og en som reiser ofte føler seg utilpass om det er lotto hvilket sete en får tildelt ved boarding. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Da jeg leste om dette på forumet en tid tilbake, anet jeg "a bad deal"
![]() Vi er omtrent alltid i MUC tidlig mai /slutten av april for kun tre dager. Var priser ned i kr. 795 for et par år siden. Vi vil ha full bagasjekvote pluss ev Star G ekstra. Booket i all hast til kr. 1.170 pr pax etter gammel pris for et par uker siden. I dag koster samme billett kr. 1.394 strippet for alt vesentlig. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,604
|
![]()
Så lenge det er greit å forstå er det ok, men selskapene har en lei tendens til å gjøre det til en ugrei jobb å forstå alle vilkår. Iberia nylig gav meg aldri valg om å kjøpe innsjekket bagasje ved booking, jeg visste da ikke at det kostet noe før jeg skulle sjekke inn. F. eks. Aegean har gjort det langt lettere på sine nettsider. En annen ting er bonusopptjening. Ofte er det ikke lett å vite hva man får. Jeg hadde en billett med SK nummer men operert av Turkish, det var TKs bookingkode jeg fikk poeng for men SKs bookingkode på billetten. Ofte kan man tjene poeng i et allianseprogram, men ikke med et annet for samme flyvning og bookingkode. For kundene blir det ofte kaos og ikke mulig å vite hva man får.
__________________
Upcoming flights: APR GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70 |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,715
|
![]()
Formålet til LH er jo ikke å senke prisene, formålet er å øke prisene. Un-bundling er en enkel måte å øke prisene på i Europa, for da kan man ta betalt for alt folk vil ha i tillegg. Noe av det viktigste er å havne langt oppe på resultat ved prissøk, men samtidig tjene mest mulig penger. Så enkelt, men likevel så genialt. Her kommer nok resten etter, inkl SAS.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Posts: 1,696
|
![]()
Syns dette er en uting. På meg virker det som om de billigste billettene ikke har blitt billigere, men at prisnivået er det samme, bare med mindre inkludert, og at det blir en del dyrere hvis man vil ha med bagasje. Fløy BA OSL-LHR i juli, og syns det var stive priser i økonomi etter at bagasjen var betalt for.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,929
|
![]() Quote:
Det er jo hele poenget, og et resultat at de billigste billettene etterhvert ble så billige at det ble dyrt for flyselskapene |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
SAS må nok bare vente litt til slik at alle har glemt kampanjene om hvor viktige det er for de reisende å slippe å ta frem kalkulatoren når man skal ut å reise (selv om de vel allerede har begynt å bevege seg i den retningen)...
![]() Dette er nok en utvikling som mange av oss har regnet med at vil komme i Europa - og ikke bare til LCC'ene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,397
|
![]()
Kampanjepriser kommerog går, så det er vanskelig å måle dette. Imidlertid gjør man ikke slikt 'uten motivasjon' .. Man driver tross alt butikk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
|
![]() Quote:
Ulempen på en del av disse prisene selskapene nå kaster seg ut på er utfordringene når de kjøpes gjennom andre kanaler, kjøpes med gjennomgående med andre selskaper. Eks. så kan man ikke (kunne hvertfall ikke) kjøpe setereservasjon hos SAS med mindre billetten er solgt av SAS. Og går man til USA så er det jo en drøss med eksempler der folk må betale for bagasjen sin innenriks i forbindelse med en longhaul-flight hvor bagasjen er gratis. Nei, prisen er en ting, men det blir bare så komplisert og lite oversiktlig alt sammen.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Gjorde også en booking til BLQ på søndag. Den kom på kr. 1.861 L klasse 13.07.16-16.07.16... L gir 50% UA.
Sjekket akkurat nå same flighter/datoer. Samme med bagasje etc. Nå kr. 2.059. De kalte klassen Economy Classic.. Ikke noe "bokstav". Vet ikke om "bokstaven" kommer hvis en fullfører bookingen. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
British Airways med "no checked bags fare" | Discus | Småprat | 34 | 15-03-2016 23:37 |
"Seat Act", regulering av setestørrelse i USA? | robertaas | Småprat | 8 | 12-03-2016 21:25 |
Norwegians "nye" priser i Norge ved en monopolsituasjon | sk931 | Småprat | 15 | 14-10-2012 01:13 |
Norwegian reklamerer løgnaktig med priser "Fra 249,-" | Pilot1 | Småprat | 7 | 22-08-2012 22:33 |
"Star Alliance" LN-RRL med og uten "winglets" | LN-DAG | Bilder & foto | 22 | 14-01-2010 14:20 |