Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 18-06-2015, 06:57   #1
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Default Militæret og ATC

Hvem er det egentlig som har ATC kontroll med dem? Jeg vil jo tro at Avinor som sitter i tårnet i Bodø gir dem en form for klarering? Hva om feks russerne kommer for nærme "vårt luftrom" vil det ses på radarskjermene til ATC i Norge? Det er egentlig noe jeg lurer på for ofte har man jo lov til å fly fritt i internasjonalt luftrom, men i internasjonalt luftrom opererer det også sivile fly - har disse militære flygingene noe som helst form for kontakt med sivil ATC i respektive land?
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2015, 08:43   #2
Belarnion
ScanFlyer Blue

Default Re: Militæret og ATC

Når det er daglig trening har sivile flygeledere kontroll på flyene helt til de blir klarert inn i de militære treningsområdene. Etter dette tar militæret over styringen på egne radiofrekvenser. På vei hjem bytter flyene tilbake til en vanlig frekvens igjen og sivile flygeledere tar over kontrollen.

Når russerne kommer på besøk utenfor kysten og QRA-flyene fra Bodø blir sendt ut, er det ofte militæret som har kontrollen hele veien. Militæret holder sivile flygeledere oppdatert på hvilken retning og høyde jagerflyene skal fly. Annen trafikk må holdes unna siden QRA-oppdrag har høyeste prioritet.

Russerne vil ikke ses på radarskjermene til ATC i Norge siden det norske ATC-systemet nå er basert på sekundærradar og ikke primærradar (som forsvaret har). Norske flygeledere ser kun fly som har påslått transponder. Russerne pleier ikke akkurat å benytte seg av transponder altfor mye. Norske militærfly og NATO-fly har som regel kontakt med det norske forsvaret når de flyr i internasjonalt luftrom utenfor Norge.
Old 18-06-2015, 09:06   #3
bamseh
Air Traffic Controller

bamseh's Avatar

Default Re: Militæret og ATC

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Det er egentlig noe jeg lurer på for ofte har man jo lov til å fly fritt i internasjonalt luftrom, men i internasjonalt luftrom opererer det også sivile fly - har disse militære flygingene noe som helst form for kontakt med sivil ATC i respektive land?
Jeg har selv opplevd at russiske fly faktisk har kalt meg opp på en sivil frekvens for å fortelle at de er der.. det er jo til dels heavy trafikk utenfor norsk luftrom med Atlanterhavskrysninger, mulig de ville unngå nærpasseringer...
bamseh is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules