![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
Moro å se at også seilflyslep vises på FR24.
Begge fly tydeligvis utstyrt med FLARM. Dette er ved Uppsala i Sverige, men så også tidligere tilsvarende ved Dala-Järna: ![]()
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,705
|
![]()
Det der peker på en interessant problemstilling ifht. personvernet og gjeldende forskrifter. Man publiserer private småflys posisjon på nettet, noe som i realiteten kan spores til en persons bevegelser på samme måte som en bil. Kjekt å se, men hadde vært interessant å høres hva en jurist mener. Enn om man gjør det samme med privatbiler?
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
Nå spores jo smarttelefoner hele tiden, og data lagres.
Facebook var vel i ferd med å lansere en tjeneste a la: "se hvor dine venner er", men avbrøt. Om et fly vises på FR24, eller for den sags skyld en bil, så er det ingen som vet hvem pilot/sjåfør er.
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,705
|
![]() Quote:
Vedr. #2 - det er en ganske klar kobling mot eier, så jeg tror den er i grenseland, hvertfall ifht. den nye loven som kommer. Derfor det hadde vært artig få en kvalifisert uttalelse, og ikke synsing.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]()
Litt kvalifisert synsing først: Jeg antar at det går bra så lenge privatpersonen samtykker. Det er vel i prinsippet ikke noe forskjell på dette enn på å tilgjengeliggjøre løperuta på Runkeeper live eller på Facebook. Men det må være frivillig.
Jeg antar at FR24 har en ordning som ivaretar folks rett til privatliv, slik at vedkommende som synes på radaren har samtykket. Jeg mener jeg leste om det på FR24s nettsider en gang, at hvis man ville synes, måtte man si ifra. Hvis det ikke er sånn, er det problematisk og ganske sikkert ulovlig, i alle fall i Norge. Last edited by RWY 24; 08-06-2015 at 08:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
Med referanse til første post i tråden:
FR24 har her data fra FLARM. Som i utgangspunktet er et antikollisjonssystem for seil- og andre småfly. Så vidt jeg vet, så kan ikke de vanlige ADS-B mottakerne rundt omkring motta disse signalene. Feeden til FR24 kommer fra f.eks. klubber som har rette utstyret. Og de gjør det på eget initiativ - jeg regner med at dette er kjent i miljøet. Fly hvor registrering vises, eies av klubber eller firma. Privateide fly ser i likhet med bizjets til å være anonymiserte. Jeg kan derfor ikke se hvor personvern kommer inn i bildet - i denne kontekst.
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]()
Det er vell også mulig å melde inn at man vil ha sitt fly blokkert fra å vises. Nato Awacs og Air Force one var synlig en perioden men av åpenbare grunner er de nå blokkert fra å vises
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]() Quote:
Personvern kommer absolutt inn i bildet, og du har fint forklart hvordan man kan ta hensyn til personvernet det i denne posten, jf. det du skriver om "eget initiativ", "kjent i miljøet" og "anonymiserte". (Ja, jeg kverulerer litt nå, for jeg skjønner hva du mener og tror ikke jeg er uenig ![]() Om FR24 har tatt tilstrekkelig hensyn til personvernet i det tilfellet, vet vi vel ingenting om, men akkurat som deg, så antar jeg at de har ordninger som ivaretar det. Det er nemlig svært problematisk hvis enkeltpersoners privatliv overvåkes, lagres og publiseres uten deres samtykke eller hjemmel i lov. I dette tilfellet er det nok ikke noe problem å finne ut hvem som var ute og fløy, så selv om FR24 fjerner registreringsnummer osv, så betyr ikke det nødvendigvis at flyvningen er tilstrekkelig anonymisert. I kommersiell og militær virksomhet har spiller personvern liten rolle. Her er det helt andre hensyn som gjelder, først og fremst konkurranse- og sikkerhetshensyn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
Må bare kverulere litt jeg også.
![]() Er det da slik å forstå at: Å publisere foto med tid og sted, av et sivilt ikke-kommersielt fly - som flyr landingsrunder - egentlig ikke er lovlig ? - En kan jo finne ut hvem som flyr -
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]()
Ja, hvis vedkommende flyr som privatperson og kan identifiseres, har du bare lov å publisere bildet hvis du spør ham først. Dette er også et utslag av personvernhensyn, akkurat som retten til ikke å bli overvåket osv
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
Takker for svar.
Jeg er selvsagt for personvernhensyn, men synes at det i en del tilfeller blir litt rart. Men det virker som at hvis kommersielle interesser/hensyn står bak, så blir det meste godtatt.
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Radar man
Join Date: Jul 2008
Location: Stockholm
Posts: 406
|
![]()
De flesta flygplan som spåras med FLARM saknar registrering på FR24. Endast flygplan som vill synas med registrering syns med registrering på FR24.
En av FR24's anställda är medlem i Uppsala Flygklubb och har löpande diskussion med medlemmarna om flygplanens synlighet på FR24.
__________________
Flightradar24 |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Radar man
Join Date: Jul 2008
Location: Stockholm
Posts: 406
|
![]()
Under Uppsala Masters för 2 veckor sedan fick dom som ville synas med bild under tävlingen. Dom som inte ville var helt anonyma.
https://twitter.com/flightradar24/st...26017008467968
__________________
Flightradar24 |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]()
Det høres betryggende ut og er som jeg trodde
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Bilder på FR24 | ENTO | Register- og ATC-Forum | 1 | 25-06-2017 14:11 |
Ballonger på FR24 | TLS at OSL | Småprat | 3 | 17-10-2016 16:17 |
FR24 T-FLARM ? | 1944vintage | General Aviation og sjøfly | 5 | 16-03-2015 16:28 |
FR24 feil? | sk931 | Register- og ATC-Forum | 6 | 31-10-2014 07:19 |
Ny versjon av FR24 | TheEirikK | Register- og ATC-Forum | 2 | 05-03-2012 01:52 |