Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-05-2015, 15:03   #1
Starling
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2014
Location: SVG
Posts: 661
SAS SK4606 DUB-OSL, problemer med kabintrykk

"SAS-flyet SK4606 med rute Dublin-Oslo måtte nødlande i Aberdeen, som følge av problemer med kabintrykket, melder SAS på Twitter."

http://direkte.vg.no/studio/nyhetsdo...52f7840f44957a

B738, LN-RPM
Starling is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2015, 15:41   #2
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: SK4606 DUB-OSL, problemer med kabintrykk

Det er tydeligvis kamp om å generere flest klikk, Nettavisen ser ut til å vinne prisen "
SISTE: - SAS-fly har sendt ut nødvarsel"
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2015, 16:02   #3
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,809
Default Re: SK4606 DUB-OSL, problemer med kabintrykk

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Det er tydeligvis kamp om å generere flest klikk, Nettavisen ser ut til å vinne prisen "
SISTE: - SAS-fly har sendt ut nødvarsel"
Goodness gracious.

Well, på en måte riktig. Squawk 7700 er jo transpondersignalet for "emergency."
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2015, 16:13   #4
geirs
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2010
Location: bærums verk
Posts: 1,123
Default Re: SK4606 DUB-OSL, problemer med kabintrykk

Tittet litt på FR24 når det meldte squak 7700. Gikk ned på 10 000 fot og gjorde en normal landing. Så mye dramatikk var det nok ikke. Bare for avisene.
geirs is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2015, 16:17   #5
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: SK4606 DUB-OSL, problemer med kabintrykk

Quote:
Originally Posted by geirs View Post
Tittet litt på FR24 når det meldte squak 7700. Gikk ned på 10 000 fot og gjorde en normal landing. Så mye dramatikk var det nok ikke. Bare for avisene.
Avisene laget en stor sak av dette ettersom de fikk det til at de gikk til 1000 fot..

Quote:
- Flyet var på vei til Oslo da det ble indikasjoner på at det var problemer med kabintrykket. Det gikk da ned til 1.000 fots høyde og fløy til Aberdeen, sier informasjonssjefen Knut Morten Johansen i SAS til NTB.
http://www.dagbladet.no/2015/05/10/n...fart/39112896/

Quote:
- Det har vært en indikasjon på feil på kabintrykket og da følger vi prosedyren og går ned på 1000 fot for å få normalt kabintrykk. Vi foretok da en normal landing, sier informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen.
http://direkte.vg.no/studio/nyhetsdo...52f7840f44957a

Quote:
Kapteinen besluttet å ta flyet ned til 1000 fots høyde og be om prioritert landing på nærmeste flyplass, som var Aberdeen.
http://www.tv2.no/2015/05/10/nyheter...er/sas/6905026

Last edited by Hickok; 10-05-2015 at 16:20.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2015, 17:13   #6
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,711
Default Re: SK4606 DUB-OSL, problemer med kabintrykk

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Avisene laget en stor sak av dette ettersom de fikk det til at de gikk til 1000 fot..
Eller 1000 meter. Er ikke så nøye med benevningene og antall nuller
Quote:
- Det ble problemer med kabintrykket, så vi måtte ned på 1000 meter for å få tilstrekkelig med oksygen.
Kilde: vg.no
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2015, 17:29   #7
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
Default Re: SK4606 DUB-OSL, problemer med kabintrykk

Det morsomste er jo bilde på VG nett som viser en i bakgrunnen som morer seg stort mens han tar mobilbilde/video uten selv å ha på maske..
CFM is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2015, 17:59   #8
Journal
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2010
Location: Ålesund
Posts: 128
Default Re: SK4606 DUB-OSL, problemer med kabintrykk

Bildet er her: http://imbo.vgc.no/users/livestudio/...5be634eae6186f

Haha, hva faen.
Journal is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2015, 18:03   #9
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: SK4606 DUB-OSL, problemer med kabintrykk

Quote:
Originally Posted by Journal View Post
Han der lignet på et velkjent forummedlem
(Ikke det at jeg tror han hadde prioritert slik...)
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2015, 18:52   #10
Kanon
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,290
Default Re: SK4606 DUB-OSL, problemer med kabintrykk

Kan jo være etter at nedstigningen til 3000 fot var ferdig. Er vel kun 5-10min med oksygen som blir generert, så ingen vits med noe maske etter nednedstigning.
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2015, 19:47   #11
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,649
Default Re: SK4606 DUB-OSL, problemer med kabintrykk

Quote:
Originally Posted by Kanon View Post
Er vel kun 5-10min med oksygen som blir generert, så ingen vits med noe maske etter nednedstigning.
12 minutter etter at man napper i maska:
Quote:
Classics & NG's: Will deploy automatically above 14,000ft cabin alt or when switched on from the aft overhead panel. No oxygen will flow in a PSU until a mask in that PSU has been pulled. Passenger oxygen should not be used as smoke hoods as the air inhaled is a mixture of oxygen and cabin air and there is a significant fire hazard with oxygen in the cabin.

There is 12 minutes supply of oxygen in each PSU, this is based upon:

0.3 min delay at 37,000ft
3.1 min descent to 14,000ft
7.6 min hold at 14,000ft
1.0 min descent to 10,000ft
http://www.b737.org.uk/emergency_equ...ssenger_Oxygen
Stone is online now   Reply With Quote
Old 10-05-2015, 19:56   #12
Journal
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2010
Location: Ålesund
Posts: 128
Default Re: SK4606 DUB-OSL, problemer med kabintrykk

Quote:
Originally Posted by Kanon View Post
Kan jo være etter at nedstigningen til 3000 fot var ferdig. Er vel kun 5-10min med oksygen som blir generert, så ingen vits med noe maske etter nednedstigning.
Jada, så bare komisk ut. Noen som vet hvor lang tid maskinen bruke på descent til 10.000 fot (antar du mener 10, ikke 3)? Sikkert en ubehagelig opplevelse.
Journal is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2015, 20:20   #13
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: SK4606 DUB-OSL, problemer med kabintrykk

Her er profilen LN-RPM fulgte:
UTC | Altitude, ft | Speed, kts
12.05 | 33000 | 518
12.06 | 32925 | 508
12.07 | 30325 | 511
12.08 | 26000 | 522
12.09 | 22975 | 502
12.10 | 19950 | 479
12.11 | 16775 | 466
12.12 | 15125 | 462
12.13 | 12550 | 439
12.14 | 10700 | 426
12.15 | 9975 | 394

Med andre ord litt mindre 10 minutter fra 33 000 fot til 10 000. En raskere nedstigning hadde det vel blitt hvis FL hadde vært høyere.

Tallene er hentet fra flightradar24.com
__________________
Kurt
Vi flyr LOT

Last edited by LN-KGL; 10-05-2015 at 20:23.
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2015, 21:07   #14
Kanon
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,290
Default Re: SK4606 DUB-OSL, problemer med kabintrykk

Quote:
Originally Posted by Journal View Post
Jada, så bare komisk ut. Noen som vet hvor lang tid maskinen bruke på descent til 10.000 fot (antar du mener 10, ikke 3)? Sikkert en ubehagelig opplevelse.
Ikke bare jornalister som mikser meter og fot
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2015, 21:35   #15
LN-HFH
ScanFlyer Gold
 
LN-HFH's Avatar
 
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,543
Default Re: SK4606 DUB-OSL, problemer med kabintrykk

Ser ut som at SAS har sendt et fly for å hente hjem pax. Ukjent destinasjon, men den går i hvertfall retning Aberdeen.
Edit: Lander i Aberdeen i dette øyeblikk
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1558
Size:	64.1 KB
ID:	38536  

Last edited by LN-HFH; 10-05-2015 at 22:05.
LN-HFH is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2015, 10:51   #16
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: SK4606 DUB-OSL, problemer med kabintrykk

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Han der lignet på et velkjent forummedlem
(Ikke det at jeg tror han hadde prioritert slik...)

Det var ikke meg
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2015, 15:12   #17
Dreyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2007
Posts: 749
Default Re: SK4606 DUB-OSL, problemer med kabintrykk

LN-RPM er på tur til OSL nå som SK9122 i 9000ft fra ABZ.
Dreyer is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
OSL RYANAIR 17DEC15 DUB-OSL-DUB LN-CMN Spotteralerts 11 17-12-2015 19:04
SK4603 OSL-DUB JonF Register- og ATC-Forum 1 26-02-2009 12:37
Reg req OSL-DUB-OSL Martin Register- og ATC-Forum 6 30-06-2008 09:59
QI med problemer på OSL Jan Flyforum 4 23-02-2008 01:07
OSL-LHR-BHD og DUB-OSL Someone TripReports 2 24-07-2007 09:30


All times are GMT +2. The time now is 17:14.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.