![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Etter noen dager i Latvia i forbindelse med masteroppgaven skulle jeg hjem fra vakre Riga. Riga er ikke bare vakker, men også fantastisk billig. Jeg spaserte en runde på markedet (bak jernbanestasjonen) og kikket på alle fruktbodene. Etter å ha brukt de siste slantene på frisørklipp og et par joggesko hadde jeg 65 cent igjen. Ikke mye man får for det tenker du - og det tenkte jeg også, men et par jordbær fristet voldsomt. Jeg gikk bort til en av bodene og viste labben med de usle 65 centene. Ikke lenge etter stod jeg der med en full kurv med jorbær og en smilene frukthandler! Hit må jeg tilbake!
Da jeg bestilte billetene til RIX var intensjonen å fly via TLL en av veien (siden jeg ikke har krysset av Estland på lista enda), men alternativene 1) femdobbel pris 2) Routingen OSL-RIX-TLL-RIX 3) Én booking OSL-TLL og én TLL-RIX ville alle vært vanskelig å forklare når reiseregningen skulle leveres til universitetet. Det går jo tross alt billige direktefly OSL-RIX. Jeg ble riktignok litt skuffet da jeg innså at planen min ikke var gjennomførbar, men da Widerøe.no foreslo ruten RIX-IST-OSL med TK, til samme pris som direktefly, lyste øynen opp bak skjermen :-D At det er en god idé er nok befolkningen delt om, men at det er en god deal er det ingen tvil om! Å bruke 8,5 time og flybytte i stedet for 2 timers direktefly får de fleste til å riste på hodet og lure på hvor jeg har rømt fra, men fra dere her inne regner jeg med at det kanskje venter et ørlite smil og en tommel opp :-) Slik så altså turen ut: [IMG]http://www.gcmap.com/map?P=Rix-ist-osl&MS=wls2&MR=180&MX=540x540&PM=*[/IMG] Business-innsjekk og fasttrack på RIX fungerte som det skulle. Videre gikk jeg gjennom passkontrollen og ble med ett litt forvirret. Jeg har vært i loungen på RIX tidligere, men her var det plutselig en annen lounge. Plutselig gikk det opp for meg at jeg skulle til Tyrkia som en non-schengen og ikke Norge. ![]() Kontraktsloungen Primeclass som benyttes av litt diverse selskap. I skranken viste lydig frem det hvite og svarte EB-kortet. Hun kikket litt på det, tok med seg telefonen og gikk inn på et siderom. Hun pratet også med en annen ansatt før hun kom tilbake. Jeg prøvde pent å si at hvis Eurobonuskortet ikke var gyldig så kunne hun få det gyllne Miles&Smiles-kortet i stedet for, men det hadde visst ingenting å si. Jeg kunne visst bare gå å sette meg og så skulle hun komme med kortet etter på. Kunne det være fare for oppgradering? Hmmm... Etter hva jeg har lest på forumet tidligere så skjer ikke dett på TK, så det var nok noe annet. Men hva da? ![]() Det var en rolig lounge og kun ett annet par i loungen. Når det er så få i loungen, og matserveringen er plassert rett ved siden av skranken så blir det ganske påfallende å forsyne seg flere ganger. Det andre paret gikk etter en kort stund, og plutselig var hele besetningen (to stk) ogå borte. Teoretisk sett så kunne jeg tatt med meg både det ene og andre fra matfatene, men jeg lot være. Jeg kunne jo ikke komme til Loungen i Istanbul på full mage. Det hadde jo vært katastrofe! ![]() ![]() Til å være en så liten lounge hadde de veldig mye mat. Skiltingen av rettene var det litt dårlig med, men det både smakte og mettet :-) Da jeg skulle dra fra loungen reiste dama i skranken seg og ønsket meg god helg. Imponerende! Så konklusjonen for RIX Prime class business lounge (non-Schengen): Mat/drikke: Topp Service: Topp Og denne gangen meeget god boltreplass. 737-900ER TK1758 RIX-IST ![]() Jeg kom litt sent til gaten og fIkk ikke med meg boarding procedure, men avhengig av hvilket sete vi hadde ble vi plassert på forskjellige gatebusser. Og nei, det var selvfølgelig ikke noe oppgradering på meg, men når ett av de få ledige midtseter var ved siden av meg i 13F så ble jeg ganske fornøyd likevel. 13F var riktignok det siste setet til å bli servert, men det gjorde egentlig ikke noe siden jeg hadde spist godt i loungen på RIX. ![]() Under taxingen tok jeg bilde av denne russeren som stod meget fjernparkert. Den så nesten ut til å være parkert for godt, men det gir ikke så mye mening å gjøre det inne på rullebansområdet. Da serveringsvogna hadde kommet til 13-radet ville damen i D-setet ha både øl og vin. Dette var ikke crewet helt enige i. Etter at hun forstod at hun kun fikk én alkoholholdig drikke om gangen, og hun fikk byttet ut ølen med rødvin og tomatjuice, tok det ikke lange tiden før tomatjuicen var veltet ned i fanget... Heldigvis for damen hadde hun en rosa strikkagenser (som forøvrig matchet the rødlige håret) slik at tomatjuicen både ble godt absorbert og kamuflert. Så igjen - ledig midtsete er fint :-P ![]() Ikke hver gang man får slik servering på vei fra Riga til Oslo i økonomi. ![]() Ellers gikk turen raskt og landingen i IST var myk. ![]() Vel ute av flyet var det bare én ting som gjaldt, og det var hurtig gange strake veien til Turkish CIP Lounge. Jeg hadde hørt mye bra om loungen og gledet meg til en test. I skranken ble jeg mødt av en finsktalende dame som gav uttrykk for at hun hadde ventet på meg. Hyggelig det tenkte jeg :-) Og det som kanskje overrasket meg mest var at hun kjente meg igjen på vei ut. Det er jo ikke rent få som går inn/ut av den loungen i løpet av en time. Inne i loungen var det høy wow-faktor, og dere som har vært der før forstår begeistringen. Til dere som ikke har vært der, TA TUREN! Om du så må ta en 6,5 timers omvei... Jeg brukte mye tid på å gå rundt å kikke for å kartlegge alle fascilitetene og alle mulighetene, og halvannen times transfer var egentlig i minste laget for en slik lounge. Heldigvis ble flyet videre 20 min delayed slik at jeg rakk en ekstra lemonade ved kakebordet :-D Og heldigvis har jeg 2+9 timer til i transfer på IST i juli :-D Jeg var så opptatt med å gå rundt å kikke, at det eneste eg fikk tatt bilde av var popcornet utenfor kinosalen og racerbilbanen. ![]() ![]() Så konklusjonen for Turkish CIP loung IST: Den overgår alt! A319-100 TK1429 IST-OSL Under boarding var de flinke med å slippe gjennom "Business class and gold members" først. Boardingkortet mitt sa egentlig boardinggruppe B, men jeg gikk på A siden jeg har bonuskort til det. Da alle fire(!) i gruppe A var sluppen gjennom ble vi fulgt til brua og sluppe videre inn før TK-representanten gikk tilbake til skranken og for å ta imot boardingkortenen fra gruppe B. Meget bra :-D Med sete 8F fikk jeg servering litt raskere og også denne gangen var det meget bra mat til økonomi å være. ![]() En annen ting jeg la merke til var at seat pitch på raden til og med 9 (nødutgang) var betraktelig større enn på de resterende radene, noe jeg likte veldig godt :-D Grunnen til dette regner jeg med at henger sammen med at de kan flytte gardina bakover om nødvendig. Så alt i alt; Turkish er bra, loungen i Istanbul er meget bra, og omveien var definitivt verdt det! Gleder meg til neste Turkish-flight ![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SK811 med omvei til London? | Discus | Register- og ATC-Forum | 5 | 01-08-2015 18:26 |
airBaltic øker på Oslo-Riga | FlightDeck | Flyforum | 37 | 14-02-2009 10:53 |
Oslo-Riga-Istanbul-Riga-Berlin-Poznan-Torp | FlightDeck | TripReports | 16 | 20-08-2008 14:10 |
Oslo-Riga-Istanbul-Riga-Berlin-Oslo | FlightDeck | TripReports | 2 | 31-10-2007 09:02 |
Oslo - Riga - Baku/Tbilisi - Riga - Oslo | PW14 | TripReports | 10 | 19-09-2006 19:40 |