![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
|
![]()
Interesseorganisasjonen Dansk Luftfart har publisert en rapport som beskriver bransjen pr i dag, utfordringer den står ovenfor samt ambisjonene for fremtiden.
Blant annet så advarer de mot at mange danske luftfartsjobber er på spill pga endrede rammevilkår samtidig som de ser store vekstmuligheter. CPH sin rolle er sterkt redusert sammenlignet med tidligere (41% transfer i 2003 / 25% i 2014) og en stor andel reisende fra Norden flyr forbi CPH og ned til AMS, LHR og FRA/MUC i tillegg til at OSL og ARN har hatt en sterk vekst i antall direkteruter sammenlignet med CPH. De ser for seg tre mulige scenarier; basis – der status og vekst opprettholdes som det gjør i dagens tempo, akselerert – der de kan skape vesentlig sterkere vekst enn pr i dag, og risiko – der CPH ikke lengre vil være en hub og rundt 50% av langdistanserutene og trafikken vil bli borte og der HAM benyttes som et skrekkeksempel med et relativt begrenset rutetilbud. De refererer spesifikt til AMS som i 1970 hadde 45% færre pax enn CPH men som i dag har 115% flere pax, og hvorfor CPH ikke har klart å vokse i samme takt. Jeg synes det umiddelbart det virker en smule optimistisk og sammenligne seg med AMS, en by og et land med en helt andre historiske handels- og turisttradisjoner for ikke å snakke om KLM vs SAS, men klart AMS har en god historie og fortelle og en god kilde til inspirasjon. Det samme gjelder også eksempelet fra DXB og hvordan utviklingen har vært der. Et annet aspekt er CPH og Copenhagen Connected sitt aggressive markedsarbeidet og tunge oppstartsstøtteordninger som SAS sine konkurrenter drar god nytte av, noe SAS selv har reagert på siste par ukene. Nå har riktig nok SAS dratt nytte av Copenhagen Connected sine pengepott ifm SFO og PVG men Copenhagen Connected har også bidratt med betydelige midler til DL, GF, EK, QR, DY samt TK, UA, SQ og AC. Det er en hårfin balanse med å skape sterkt vekst samtidig som deres største og viktigste kunde (SAS) ligger med brukket rygg og presses fra alle kanter inkl intra-Skandinaviske hensyn som de forsøker å hensynta. Jeg liker ambisjoner og de som vil noe men stiller meg noe tvilende til realismen og sammenligningene med AMS og DXB da de er i en helt annen liga med helt andre forutsetning. http://www.dansk-luftfart.dk/index.p...ekst-i-danmark |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Bombetrussel skaper forsinkelser i Bergen | LN-NGT | Småprat | 1 | 15-05-2013 08:02 |
"Luft-Slagt om Danmark", Del 2: Hvordan gar det egentlig med Transavia Danmark??? | BU662 | Flyforum | 9 | 19-01-2010 22:33 |
Datatrøbbel skaper forsinkelser | CK | Flyforum | 7 | 21-06-2006 08:05 |
SAS Danmark tar all inntjening på Norge - Danmark rutene | MartinL | Flyforum | 22 | 15-06-2006 13:50 |
Streiker i LH skaper problemer | CK | Flyforum | 0 | 10-11-2004 07:50 |