Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 17-04-2015, 16:51   #1
Rudisha
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 196
Avinor Er det Økonomisk mulig å fly Norge-Australia non-stop

Markedet til Australia er kanskje ikke stort nok sånn som situasjonen er per i dag. Men vi er 5 millioner reiseglade nordmenn der mange av oss har Australia som drømmereisemål. Trenger kun 250-300 personer per uke. Når 1000 personer reiser fra Oslo til New York daglig er jeg overbevist om at man hvertfall hadde klart å fylt en ukentlig flight til Australia. Hvertfall i vintersesongen fra oktober til påsken.

Tur/retur for 5000 kroner med direktefly som tar 15 timer er jeg overbevist om at ville blitt suksess.
Rudisha is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2015, 17:08   #2
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,924
Default Re: OSL jakter nye langruter

Quote:
Originally Posted by Rudisha View Post
Markedet til Australia er kanskje ikke stort nok sånn som situasjonen er per i dag. Men vi er 5 millioner reiseglade nordmenn der mange av oss har Australia som drømmereisemål. Trenger kun 250-300 personer per uke. Når 1000 personer reiser fra Oslo til New York daglig er jeg overbevist om at man hvertfall hadde klart å fylt en ukentlig flight til Australia. Hvertfall i vintersesongen fra oktober til påsken.

Tur/retur for 5000 kroner med direktefly som tar 15 timer er jeg overbevist om at ville blitt suksess.
Direktefly betyr en mellomlanding og det raskeste Oslo - Sydney (som eksempel er i dag 21 timer og 45 minutter).

Selvom det rent teknisk lar seg gjoere aa fly Oslo - Nord Australia Nonstop, er det ikke praktisk mulig (en maa jo ha med betalende passasjerer og helst frakt skal man komme ned mot NOK 5000 tur / retur det. Selv om maskinen er smekkfull betyr NOK 5000 med 300 passasjerer 1.5 Millioner eller 190.000 USD. Naar Lufthansa aapnet Frankfurt Portland tilbake i 2003 var de rene utgiftene totalt USD 112.000 tur retur.

Dette hoeres ut som et luftslott og droemmetanker
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2015, 17:38   #3
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: OSL jakter nye langruter

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Direktefly betyr en mellomlanding og det raskeste Oslo - Sydney (som eksempel er i dag 21 timer og 45 minutter).

Selvom det rent teknisk lar seg gjoere aa fly Oslo - Nord Australia Nonstop, er det ikke praktisk mulig (en maa jo ha med betalende passasjerer og helst frakt skal man komme ned mot NOK 5000 tur / retur det. Selv om maskinen er smekkfull betyr NOK 5000 med 300 passasjerer 1.5 Millioner eller 190.000 USD. Naar Lufthansa aapnet Frankfurt Portland tilbake i 2003 var de rene utgiftene totalt USD 112.000 tur retur.

Dette hoeres ut som et luftslott og droemmetanker
Det er bare å dra en Qatar-spesial opp av hatten, eller ha andre velstående onkler i midtøsten.

OSL-SYD retur koster for tiden under 6500 NOK i Y og 17000 NOK i C. (Du kan til og med fly halve turen med CX.)


Last edited by Edvard; 17-04-2015 at 18:13.
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2015, 18:38   #4
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,565
Default Re: OSL jakter nye langruter

Quote:
Originally Posted by Edvard View Post

OSL-SYD retur koster for tiden under 6500 NOK i Y og 17000 NOK i C. (Du kan til og med fly halve turen med CX.)
Du får ikke så mange billetter per fly til de prisene ....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2015, 20:20   #5
Rudisha
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 196
Default Re: OSL jakter nye langruter

Langt fra umulig. Oslo-New York er ca 6000 km NAS selger billetter fra kr. 999,-.

Oslo-Darwin er i underkant av 13000 km. Altså omtrent dobbelt så langt. Billetter fra 2000-2500 en vei bør ikke være noe problem da. Det er jo ikke snakk om at alle billettene selges til denne prisen. Flytid vil bli ca 15 timer. Det klarer Dreamliner flyet. Tror også mange kunne tenkt seg å reist til Darwin/Australia.

NAS kunne f.eks solgt billetter til 1999 eller 2499 en vei og mat/bagasje for 600-800 kroner.

Last edited by Rudisha; 17-04-2015 at 20:23.
Rudisha is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2015, 20:25   #6
Andre1980
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 256
Default Re: OSL jakter nye langruter

Quote:
Originally Posted by Rudisha View Post
Langt fra umulig. Oslo-New York er ca 6000 km NAS selger billetter fra kr. 999,-.

Oslo-Darwin er i underkant av 13000 km. Altså omtrent dobbelt så langt. Billetter fra 2000-2500 en vei bør ikke være noe problem da. Det er jo ikke snakk om at alle billettene selges til denne prisen. Flytid vil bli ca 15 timer. Det klarer Dreamliner flyet. Tror også mange kunne tenkt seg å reist til Darwin/Australia.

NAS kunne f.eks solgt billetter til 1999 eller 2499 en vei og mat/bagasje for 600-800 kroner.
Det måtte i såfall vært i et tidsbegrenset publisitetsstunt.... Kan aldri innbille meg at folk ville strømmet til denne ruten over tid. Altfor langt... tenk deg å sitte 15 timer på økonomiklasse.
Andre1980 is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2015, 20:43   #7
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,924
Default Re: OSL jakter nye langruter

Quote:
Originally Posted by Rudisha View Post
Langt fra umulig. Oslo-New York er ca 6000 km NAS selger billetter fra kr. 999,-.

Oslo-Darwin er i underkant av 13000 km. Altså omtrent dobbelt så langt. Billetter fra 2000-2500 en vei bør ikke være noe problem da. Det er jo ikke snakk om at alle billettene selges til denne prisen. Flytid vil bli ca 15 timer. Det klarer Dreamliner flyet. Tror også mange kunne tenkt seg å reist til Darwin/Australia.

NAS kunne f.eks solgt billetter til 1999 eller 2499 en vei og mat/bagasje for 600-800 kroner.
Det er nok ikke saa enkelt aa basere priser pr. km - 15 timers flytid ligger veldig naere dobbel crew - med dagens regler betyr det dobbel cockpit og dobbel cabin bestning. med flygning en gang uken, skal besetningene ligge paa hotell i en uke ? Eller skal man kjoepe billetter til dem Darwin - Bangkok ?

En maa ikke bare se paa korteste distanse, avhenging av vind forhold, vaer - rettigheter til aa over fly kan distansen fort bli lengre og det vil bety redusert inntjening. Mellom Europa og Seattle hvor jeg har pendlet i mange aar har jeg opplevd variasjoner i flytid mellom 9.30 og 12:55 i samme retning (oestover er alltid raskere) og med 12:55 stod baade bagasje og passasjerer igjen.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2015, 20:48   #8
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,565
Default Re: OSL jakter nye langruter

Hadde det vært mulig å fly profitabelt nonstop fra Europa til Australia, hadde Qantas stått først i køen da Dreamlinerene ble lagt ut for salg. Vi er ikke der riktig ennå.

Husk at det er noe som heter vær & vind & luftstrømmer og overflyvningsbegrensninger ... Du vil aldri få en direkte routing mellom Europa og Australia.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2015, 20:56   #9
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: OSL jakter nye langruter

Quote:
Originally Posted by Andre1980 View Post
Det måtte i såfall vært i et tidsbegrenset publisitetsstunt.... Kan aldri innbille meg at folk ville strømmet til denne ruten over tid. Altfor langt... tenk deg å sitte 15 timer på økonomiklasse.
Det finnes mange regulære ruter med over 15 timer flytid, og flesteparten av alle ombord på disse flightene sitter i økonomiklasse.

http://en.wikipedia.org/wiki/Non-stop_flight

Det er helt valgfritt, men fullt mulig.
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2015, 20:59   #10
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 2,000
Default Re: OSL jakter nye langruter

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Hadde det vært mulig å fly profitabelt nonstop fra Europa til Australia, hadde Qantas stått først i køen da Dreamlinerene ble lagt ut for salg. Vi er ikke der riktig ennå.

Husk at det er noe som heter vær & vind & luftstrømmer og overflyvningsbegrensninger ... Du vil aldri få en direkte routing mellom Europa og Australia.

Oisann, aldri si aldri mister Mowinkel!

Slik jeg har forstått det jobber TK med IST-SYD. Det passer deres strategi om å fly til flest land i verden. 66% av IST er i Europa

Fun-fact: vil sannligvis være verdens lengste kommersielle rute.
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2015, 21:03   #11
Rudisha
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 196
Default Re: OSL jakter nye langruter

Jeg er enig i at det er noen utfordringer her.

Rekkevidden bør gå fint. Rekkevidden til Dreamliner er ca 15000 km. Til Darwin er det 12800 km.

Tror også de fleste heller vil sitte 15 timer sammenhengde på økonomi klasse enn først 7 timer til Dubai og deretter 10 nye timer.

De må bytte crew og kanskje ha dobbel crew. Men de kan stasjonere et fly i Darwin.
Mandag Darwin-Oslo
Tirsdag Oslo-Darwin
Onsdag Darwin-Gatwick
Torsdag Gatwick - Darwin
Fredag Darwin-København
Lørdag København-Darwin

En rute burde vært prøvd i vintersesongen først.
F.eks 1. November til 1. April.

Last edited by Rudisha; 17-04-2015 at 21:11.
Rudisha is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2015, 21:04   #12
Rudisha
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 196
Default Re: OSL jakter nye langruter

Jeg er enig i at det er noen utfordringer her.

Rekkevidden bør gå fint. Rekkevidden til Dreamliner er ca 15000 km. Til Darwin er det 12800 km.

De må bytte crew og kanskje ha dobbel crew. Men de kan stasjoner et fly i Darwin.
Mandag Darwin-Oslo
Tirsdag Oslo-Darwin
Onsdag Darwin-Gatwick
Torsdag Gatwick - Darwin
Fredag Darwin-København
Lørdag København-Darwin

En rute burde vært prøvd I vintersesongen først.
F.eks 1. November til 1. April.
Rudisha is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2015, 21:10   #13
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,399
Default Re: OSL jakter nye langruter

Quote:
Originally Posted by Rudisha View Post
Jeg er enig i at det er noen utfordringer her.



Rekkevidden bør gå fint. Rekkevidden til Dreamliner er ca 15000 km. Til Darwin er det 12800 km.



Tror også de fleste heller vil sitte 15 timer sammenhengde på økonomi klasse enn først 7 timer til Dubai og deretter 10 nye timer.



De må bytte crew og kanskje ha dobbel crew. Men de kan stasjonere et fly i Darwin.

Mandag Darwin-Oslo

Tirsdag Oslo-Darwin

Onsdag Darwin-Gatwick

Torsdag Gatwick - Darwin

Fredag Darwin-København

Lørdag København-Darwin



En rute burde vært prøvd I vintersesongen først.

F.eks 1. November til 1. April.


Sorry, men forslagene du kommer med her er totalt urealistiske.
Kort sagt er det en all for lang flight for en LCC, da kostnadene øke proporsjonalt når flightlengdene øker fra 12 timer og oppover. Med crew og drivstoff som må fraktet er det svindyrt
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 17-04-2015, 21:43   #14
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,565
Default Re: OSL jakter nye langruter

Quote:
Originally Posted by Rudisha View Post

Rekkevidden bør gå fint. Rekkevidden til Dreamliner er ca 15000 km. Til Darwin er det 12800 km.

.
Husk at dette er flyprodusentens ønsketenking. Legg til 10-15% for aktuell routing så er du der allerede.

Du forutsetter lave priser - altså må du stappe flest mulig ombord. Da synker rekkevidden veldig fort. Og enda mer, skal du fylle på med frakt.

Og legg til litt motvind, så mister du ennå mer.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2015, 21:53   #15
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
Default Re: OSL jakter nye langruter

Quote:
Originally Posted by Rudisha View Post

Tror også de fleste heller vil sitte 15 timer sammenhengde på økonomi klasse enn først 7 timer til Dubai og deretter 10 nye timer.

Forskjellen er at man da havner Sydney, Melbourne eller Brisbane. Og det er nok ditt "de fleste" vil, ikke Darwin. Selv ikke sandkassegjengen flyr til Darwin, og da tyder vel ting på at markedet ditt ikke er all verden.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2015, 21:55   #16
Cockpitview
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
Default Re: OSL jakter nye langruter

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Forskjellen er at man da havner Sydney, Melbourne eller Brisbane. Og det er nok ditt "de fleste" vil, ikke Darwin. Selv ikke sandkassegjengen flyr til Darwin, og da tyder vel ting på at markedet ditt ikke er all verden.
Har man vært i Darwin forstår man også hvorfor....
Cockpitview is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2015, 05:07   #17
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 12,005
Default Re: OSL jakter nye langruter

Altså... Nå har jeg drukket øl med noen svært (!!) shady folk og fulgt Canadians vs Senators på TV. Så om jeg er helt på jordet, så kan det ha en sammenheng... just saying.

Men... Man kan da ikke beregne lønnsomheten av en rute på om man kan selge billetter til 5k NOK? Altså, det er jo summen av billetter man selger, minus snittet at kost som avgjør saken?

Nå driver ikke jeg flyselskap til vanlig, men vi tenker at selv om "kost per setekilometer" er ganske lik, så kan det hende av "opplevd verdi per setekilometer" varierer kraftig.

Om kan klarer selge nok folk opp så ser jeg ikke problemet. Og oppsalget ved check-in etc må jo være voldsomt ved svært lange flights?

Men så er jo jeg en sølle halvbrisen fyr fra landet.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is online now   Reply With Quote
Old 18-04-2015, 07:36   #18
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
Default Re: OSL jakter nye langruter

Quote:
Originally Posted by Rudisha View Post
Jeg er enig i at det er noen utfordringer her.

Rekkevidden bør gå fint. Rekkevidden til Dreamliner er ca 15000 km. Til Darwin er det 12800 km.

Tror også de fleste heller vil sitte 15 timer sammenhengde på økonomi klasse enn først 7 timer til Dubai og deretter 10 nye timer.

De må bytte crew og kanskje ha dobbel crew. Men de kan stasjonere et fly i Darwin.
Mandag Darwin-Oslo
Tirsdag Oslo-Darwin
Onsdag Darwin-Gatwick
Torsdag Gatwick - Darwin
Fredag Darwin-København
Lørdag København-Darwin

En rute burde vært prøvd i vintersesongen først.
F.eks 1. November til 1. April.
Jo, men hamnar ein i Darwin er ein verkeleg på bygda og må ta nytt fly nesten tre timar til til dømes Sydney og resten av byane sørpå. Så då er det kanskje like greit med pause i Asia så turen blir så lang at det iallefall er teoretisk sjanse for søvn ei stund.
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2015, 09:02   #19
Rudisha
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 196
Default Re: OSL jakter nye langruter

Hvordan kan kostnadene øke mye ved flytid over 12 timer. Det som først og fremst koster er å komme seg opp i lufta. Når du først har kommet deg opp i marsjhøyde så er forbruket relativt lavt.

Den største utfordringen sånn som jeg ser det må være at man bare får brukt flyet i omtrent 15 av 24 timer. Mot Norwegians mål på 18 timer. Fordelen er at man imidlertid får god til til å ta inn eventuelle forsinkelser. Mulig at Oslo-Darwin ikke er den beste ruten. Men tilsvarende ruter med like lang flytid tror jeg kunne blitt suksess. En annen fordel er jo også at man blir mer eller mindre alene om en slik rute fra Europa. De fleste velger heller å fly direkte i 15 timer. En å mellomlande en eller to ganger å bruke 25 timer.

En distanse på 13000 km vil med en sete kostnad på 0,35 koste 4500 en vei. Det er jo ikke snakk om å selge alle billetter til 5000 kroner. Men å ha det som utgangspriser på de minst populære avganger. Å bruker man NAS sin langdistanse modell med betaling for mat og bagasje kan man ha 1999 en vei pluss 750 for mat og bagasje. Da vil laveste pris for de fleste være 5500 kroner. Mens populære avganger vil kanskje koste over 10.000 en vei.
Rudisha is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2015, 09:21   #20
Rosen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 148
Default Re: OSL jakter nye langruter

Quote:
Originally Posted by Rudisha View Post
Hvordan kan kostnadene øke mye ved flytid over 12 timer. Det som først og fremst koster er å komme seg opp i lufta. Når du først har kommet deg opp i marsjhøyde så er forbruket relativt lavt.
Fordi at det brændstof der skal bruges på de sidste 3 timer af en flyvning skal slæbes med fra starten, hvilket øger vægten af brændstof på de første 12 timer, hvilket så igen kræver mere brændstof, der så igen øger vægten...

Ved omkring 12 timers flyvetid tipper balancen for hvornår det er profitabelt at flyve, medmindre man har et uhyre betalingsvilligt marked som Sydney-USA. Det er Oslo-Darwin ikke!
Rosen is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Non-stop flyvninger Australia/New Zealand-Europa LN-BLO Reiseforum 16 23-11-2010 21:06
Norge-Australia-Norge på kortest mulig tid. Twin Otter Reiseforum 2 17-07-2010 12:54
Frakt fra Australia til Norge Someone Reiseforum 12 03-11-2009 00:40
Hvor fort er det mulig å fly BlackWolf Flyforum 11 05-09-2006 08:36
Er det et sted det er mulig å få tak i antonov, tupolev 154 og Ilyushin 96 i sca tsalom1984 Samlerhjørnet 1 04-04-2006 13:19


All times are GMT +2. The time now is 13:24.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.