![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Markedet til Australia er kanskje ikke stort nok sånn som situasjonen er per i dag. Men vi er 5 millioner reiseglade nordmenn der mange av oss har Australia som drømmereisemål. Trenger kun 250-300 personer per uke. Når 1000 personer reiser fra Oslo til New York daglig er jeg overbevist om at man hvertfall hadde klart å fylt en ukentlig flight til Australia. Hvertfall i vintersesongen fra oktober til påsken.
Tur/retur for 5000 kroner med direktefly som tar 15 timer er jeg overbevist om at ville blitt suksess. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Selvom det rent teknisk lar seg gjoere aa fly Oslo - Nord Australia Nonstop, er det ikke praktisk mulig (en maa jo ha med betalende passasjerer og helst frakt skal man komme ned mot NOK 5000 tur / retur det. Selv om maskinen er smekkfull betyr NOK 5000 med 300 passasjerer 1.5 Millioner eller 190.000 USD. Naar Lufthansa aapnet Frankfurt Portland tilbake i 2003 var de rene utgiftene totalt USD 112.000 tur retur. Dette hoeres ut som et luftslott og droemmetanker
![]() |
![]() |
#3 | |
一期一会
|
![]() Quote:
![]() OSL-SYD retur koster for tiden under 6500 NOK i Y og 17000 NOK i C. (Du kan til og med fly halve turen med CX.) ![]() Last edited by Edvard; 17-04-2015 at 18:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Du får ikke så mange billetter per fly til de prisene ....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Langt fra umulig. Oslo-New York er ca 6000 km NAS selger billetter fra kr. 999,-.
Oslo-Darwin er i underkant av 13000 km. Altså omtrent dobbelt så langt. Billetter fra 2000-2500 en vei bør ikke være noe problem da. Det er jo ikke snakk om at alle billettene selges til denne prisen. Flytid vil bli ca 15 timer. Det klarer Dreamliner flyet. Tror også mange kunne tenkt seg å reist til Darwin/Australia. NAS kunne f.eks solgt billetter til 1999 eller 2499 en vei og mat/bagasje for 600-800 kroner. Last edited by Rudisha; 17-04-2015 at 20:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
En maa ikke bare se paa korteste distanse, avhenging av vind forhold, vaer - rettigheter til aa over fly kan distansen fort bli lengre og det vil bety redusert inntjening. Mellom Europa og Seattle hvor jeg har pendlet i mange aar har jeg opplevd variasjoner i flytid mellom 9.30 og 12:55 i samme retning (oestover er alltid raskere) og med 12:55 stod baade bagasje og passasjerer igjen.
![]() |
![]() |
#8 |
Flyklapper
|
![]()
Hadde det vært mulig å fly profitabelt nonstop fra Europa til Australia, hadde Qantas stått først i køen da Dreamlinerene ble lagt ut for salg. Vi er ikke der riktig ennå.
Husk at det er noe som heter vær & vind & luftstrømmer og overflyvningsbegrensninger ... Du vil aldri få en direkte routing mellom Europa og Australia. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
一期一会
|
![]() Quote:
http://en.wikipedia.org/wiki/Non-stop_flight Det er helt valgfritt, men fullt mulig. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Powder hound
![]() Join Date: Dec 2011
|
![]() Quote:
Oisann, aldri si aldri mister Mowinkel! ![]() Slik jeg har forstått det jobber TK med IST-SYD. Det passer deres strategi om å fly til flest land i verden. 66% av IST er i Europa ![]() Fun-fact: vil sannligvis være verdens lengste kommersielle rute. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg er enig i at det er noen utfordringer her.
Rekkevidden bør gå fint. Rekkevidden til Dreamliner er ca 15000 km. Til Darwin er det 12800 km. Tror også de fleste heller vil sitte 15 timer sammenhengde på økonomi klasse enn først 7 timer til Dubai og deretter 10 nye timer. De må bytte crew og kanskje ha dobbel crew. Men de kan stasjonere et fly i Darwin. Mandag Darwin-Oslo Tirsdag Oslo-Darwin Onsdag Darwin-Gatwick Torsdag Gatwick - Darwin Fredag Darwin-København Lørdag København-Darwin En rute burde vært prøvd i vintersesongen først. F.eks 1. November til 1. April. Last edited by Rudisha; 17-04-2015 at 21:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg er enig i at det er noen utfordringer her.
Rekkevidden bør gå fint. Rekkevidden til Dreamliner er ca 15000 km. Til Darwin er det 12800 km. De må bytte crew og kanskje ha dobbel crew. Men de kan stasjoner et fly i Darwin. Mandag Darwin-Oslo Tirsdag Oslo-Darwin Onsdag Darwin-Gatwick Torsdag Gatwick - Darwin Fredag Darwin-København Lørdag København-Darwin En rute burde vært prøvd I vintersesongen først. F.eks 1. November til 1. April. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Sorry, men forslagene du kommer med her er totalt urealistiske. Kort sagt er det en all for lang flight for en LCC, da kostnadene øke proporsjonalt når flightlengdene øker fra 12 timer og oppover. Med crew og drivstoff som må fraktet er det svindyrt |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
Du forutsetter lave priser - altså må du stappe flest mulig ombord. Da synker rekkevidden veldig fort. Og enda mer, skal du fylle på med frakt. Og legg til litt motvind, så mister du ennå mer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Forskjellen er at man da havner Sydney, Melbourne eller Brisbane. Og det er nok ditt "de fleste" vil, ikke Darwin. Selv ikke sandkassegjengen flyr til Darwin, og da tyder vel ting på at markedet ditt ikke er all verden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Har man vært i Darwin forstår man også hvorfor....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Altså... Nå har jeg drukket øl med noen svært (!!) shady folk og fulgt Canadians vs Senators på TV. Så om jeg er helt på jordet, så kan det ha en sammenheng... just saying.
Men... Man kan da ikke beregne lønnsomheten av en rute på om man kan selge billetter til 5k NOK? Altså, det er jo summen av billetter man selger, minus snittet at kost som avgjør saken? Nå driver ikke jeg flyselskap til vanlig, men vi tenker at selv om "kost per setekilometer" er ganske lik, så kan det hende av "opplevd verdi per setekilometer" varierer kraftig. Om kan klarer selge nok folk opp så ser jeg ikke problemet. Og oppsalget ved check-in etc må jo være voldsomt ved svært lange flights? Men så er jo jeg en sølle halvbrisen fyr fra landet.
![]() |
#18 | |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hvordan kan kostnadene øke mye ved flytid over 12 timer. Det som først og fremst koster er å komme seg opp i lufta. Når du først har kommet deg opp i marsjhøyde så er forbruket relativt lavt.
Den største utfordringen sånn som jeg ser det må være at man bare får brukt flyet i omtrent 15 av 24 timer. Mot Norwegians mål på 18 timer. Fordelen er at man imidlertid får god til til å ta inn eventuelle forsinkelser. Mulig at Oslo-Darwin ikke er den beste ruten. Men tilsvarende ruter med like lang flytid tror jeg kunne blitt suksess. En annen fordel er jo også at man blir mer eller mindre alene om en slik rute fra Europa. De fleste velger heller å fly direkte i 15 timer. En å mellomlande en eller to ganger å bruke 25 timer. En distanse på 13000 km vil med en sete kostnad på 0,35 koste 4500 en vei. Det er jo ikke snakk om å selge alle billetter til 5000 kroner. Men å ha det som utgangspriser på de minst populære avganger. Å bruker man NAS sin langdistanse modell med betaling for mat og bagasje kan man ha 1999 en vei pluss 750 for mat og bagasje. Da vil laveste pris for de fleste være 5500 kroner. Mens populære avganger vil kanskje koste over 10.000 en vei. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Ved omkring 12 timers flyvetid tipper balancen for hvornår det er profitabelt at flyve, medmindre man har et uhyre betalingsvilligt marked som Sydney-USA. Det er Oslo-Darwin ikke! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Non-stop flyvninger Australia/New Zealand-Europa | LN-BLO | Reiseforum | 16 | 23-11-2010 21:06 |
Norge-Australia-Norge på kortest mulig tid. | Twin Otter | Reiseforum | 2 | 17-07-2010 12:54 |
Frakt fra Australia til Norge | Someone | Reiseforum | 12 | 03-11-2009 00:40 |
Hvor fort er det mulig å fly | BlackWolf | Flyforum | 11 | 05-09-2006 08:36 |
Er det et sted det er mulig å få tak i antonov, tupolev 154 og Ilyushin 96 i sca | tsalom1984 | Samlerhjørnet | 1 | 04-04-2006 13:19 |