Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-02-2015, 22:51   #1
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 12,034
Default Inop APU?

Sitter og ser på Airport Dubai nå. Knallprogram.

På ene 777'en var APU inop. De bablet sånn og sånn om at man kunne bypass'e den og starte motorene manuelt. Fint nok. Det skulle jo bare mangle.

Men la oss si at man opplevde multiple motorstopp in air. Alla BA9 for en del år siden?

Jeg trodde at APU'en da var kritisk for både datasystemer og start-up. At det felte seg ut en liten propelldings, eller noe, for å drive APU'en - som i tur fyret computere og slikt.

Jeg er jo ikke flytekniker, men hva skjer om man har tatt av med inop APU?

Bare et dumt spørsmål fra Fnatstadbraathen
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2015, 23:06   #2
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,648
Default Re: Inop APU?

Du har en viss tid strøm fra batteri i tillegg til RATen som feller seg ut slik du nevner. I lufta vil du evt. kunne bruke windmill start på motorene, altså ved hjelp av luftstrømmen sålenge du er innenfor området for windmill start, høyde og hastighet. Det kan også være krav til APU må være operativ før du drar avgårde, f.eks. ETOPS.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2015, 23:15   #3
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 12,034
Default Re: Inop APU?

Takk for svar på teite spørsmål.

Så RATen har ikke noe med APU å gjøre i det hele tatt altså? Så om jeg forstår det riktig vil flightcomputere kunne drives av batteri inntil RATen feller seg ut og driver det på dynamo. Uavhengig av inop APU?

Og motorer kan startes på windmill. Det var det vel de gjorde med BA9'ern.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2015, 23:24   #4
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,648
Default Re: Inop APU?

RAT har slik sett ikke noe med APU å gjøre, men har du en APU som fungerer vil du gjerne starte den. Skulle du kun ha batterier og RAT å fly på mister du gjerne endel systemer siden du ikke har nok strøm til å drive alt. Det har du med generator fra APU. Hvilke systemer du ikke kan drive med RAT og batteri vil variere fra type til type, men det er klart at man vil prioritere viktige ting som gjør at man kan holde kontroll på flyet.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2015, 23:59   #5
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 12,034
Default Re: Inop APU?

Takker og bukker
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2015, 08:17   #6
LN-FHU
Superflyer
 
LN-FHU's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Barteland
Posts: 4,569
Default Re: Inop APU?

Slenger på et spm. her....
I min tid som bakkemansskap på 737 hendte det titt og ofte vi måtte bruke luft for å "jump"starte motorene. Da koblet man til ekstern lufttank/generator. Gjøres det samme på større fly, f.eks som nevnt over en 777 ?
__________________
****************************************

****************************************
Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2015, 08:50   #7
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,648
Default Re: Inop APU?

Ja, sålenge du trenger luft for å starte må du få det fra et sted. Vi bruker gjerne ekstern for å starte første motor og deretter luft fra motoren som går til å starte den andre.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2015, 12:01   #8
LN-FHU
Superflyer
 
LN-FHU's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Barteland
Posts: 4,569
Default Re: Inop APU?

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Ja, sålenge du trenger luft for å starte må du få det fra et sted. Vi bruker gjerne ekstern for å starte første motor og deretter luft fra motoren som går til å starte den andre.
Altså samme prinsipp på en GE90(og tilsvarende)som en CFM56 altså.... Trodde kanskje det var andre måter på større motorer.... Bare for nysgjerrighet: det er vel forskjell i trykket som trengs for å starte de forskjellige motorene...? Husker ikke helt hva trykket i lufttanken vi hadde i Tromsø var....
__________________
****************************************

****************************************
Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2015, 13:07   #9
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Inop APU?

Quote:
Originally Posted by LN-FHU View Post
Altså samme prinsipp på en GE90(og tilsvarende)som en CFM56 altså....
På B773 og A330 og slike udyr så må gjerne bruke to startere for å få nok luft.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2015, 13:48   #10
LN-FHU
Superflyer
 
LN-FHU's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Barteland
Posts: 4,569
Default Re: Inop APU?

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
På B773 og A330 og slike udyr så må gjerne bruke to startere for å få nok luft.
Okei...men prinsippet er det samme. Luft for å starte en motor, og denne brukes da for å starte nr.2
__________________
****************************************

****************************************
Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2015, 14:03   #11
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,648
Default Re: Inop APU?

Prinsippet er det samme. Vet ikke hva de større motorene ligger på. CFM 56 trenger typisk rundt 30 psi. Ved crossbleed start øker du motorkraft på motoren som går slik at du har minst 25 psi mens du starter den andre motoren.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2015, 14:06   #12
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Inop APU?

Quote:
Originally Posted by LN-FHU View Post
Luft for å starte en motor, og denne brukes da for å starte nr.2
Ja. Og man vil jo som regel ikke starte begge motorene med airstarter, tilkoblingene gjør det litt vel utsatt, særlig på en del flytyper.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2015, 18:02   #13
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,648
Default Re: Inop APU?

Du sparer også et par minutter hvis du har en pushback posisjon og starter en motor ved gate og den andre etter pushback.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2015, 22:39   #14
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 12,034
Default Re: Inop APU?

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Du sparer også et par minutter hvis du har en pushback posisjon og starter en motor ved gate og den andre etter pushback.
Hvilket de gjorde i aktuelle Emirates tilfelle
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2015, 01:42   #15
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,939
Default Re: Inop APU?

787 bruker strøm for å starte motorne. Ikke luft fra APU/Airstarter som normalt på andre fly.

Var artig de første episodene av det programmet fra Dubai, men ble lei av de skal lage så utrolig mye drama ut av allt. Bare det å gjøre en push-back er jo livsfarlig...
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2015, 01:37   #16
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Inop APU?

Heisan Mountain Dew!

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
787 bruker strøm for å starte motorne. Ikke luft fra APU/Airstarter som normalt på andre fly...
Ja B787 trenger stroem, og ikke bare litt stroem. Du maa ha 2X 90 KVA stinger for aa starte en motor, og har du ikke en 3rd stinger koblet inn bak vingen blir det veldig moerkt i kabinen naar motoren drar over. APU'en paa en B787 har 2X 240 KVA starter/generatorer og klarer fint aa starte begge motorene samtidig.

Og til dere andre, en B777/GE90 start motor, som fungerer som en liten luft-drevet turbin slik de fleste motorer, har ca. 400 HK shaft-output saa det gaar masse trykk-luft til aa faa den til aa surre rundt.

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2015, 11:56   #17
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,716
Default Re: Inop APU?

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Ja. Og man vil jo som regel ikke starte begge motorene med airstarter, tilkoblingene gjør det litt vel utsatt, særlig på en del flytyper.
Typisk på 737 er å starte venstre motor med bakkeluft, fordi tilkoblingen sitter mot høyre side under flyet, så starter man høyre motor med crossbleed etter at bakkeutstyret er koblet fra.
semmern is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
LN-DYZ uten APU?(!) LN-AND Småprat 9 29-05-2018 04:41
Internett på DYC INOP ? stistens Småprat 6 11-03-2011 19:41
Feul gauge inop/dip stick check laurenz Flyforum 6 26-02-2009 10:32
Varm APU på OSL salmon-air Flyforum 1 01-02-2007 19:09


All times are GMT +2. The time now is 13:12.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.