![]() |
|
![]() |
#1 |
Banned
|
![]()
Hei jeg går på ungdomsskolen og lurer på hva jeg skal ta på videregående? Og hva skal jeg gjøre etter det, få meg utdanning i forsvaret eller gå på flyskole? Jeg vil helst bli sivil pilot.
PS: Jeg var ikke sikker på hvilken seksjon denne tråden skulle være i. Takk ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
'General Aviation' er stedet, og der finner du en del poster fra andre med lignende spørsmål ..
Admin; Flytt pls ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banned
|
![]()
Ok sorry men kan noen svare meg
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Denne burde kanskje ikke ha ligget under GA siden spørsmålet dreier seg like mye om mil, trafikk og GA-flyging. Takket være en tilfeldighet fant jeg posten til tross for at jeg sjelden er på GA-forumet.
Foreslår du går for sivil utdanning om det er dette du ønsker. Foreslår allmennfaglig utdanning/annen utdanning du selv ønsker og bygger videre på denne slik at du først får en utdanning og et yrke å falle tilbake på om du ikke får jobb som flyger (med en gang). Selve utdanninga rettet mot sivilflygeryrket skal andre få tipse om, men de med mest erfaring på dette feltet er neppe så ofte på forumet at man kan forente de beste svar på få timer.
![]() |
#5 |
ScanFlyer Airborne
|
![]()
Ta realfag på VGS (Matte og fysikk), søk deretter Universitetet i Tromsø, hvor man får en kostnadsfri trafikkflygerutdanning med tilhørende bachelorgrad (høyere udanning) :-)
Lykke til! www.uit.no/luftfartsfag |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det er slettes ikke dumt å velge en militær utdannelse heller, da du faktisk får jobb etterpå. Det er allikevel en hel del andre aspekter ved å fly i militæret man bør gå grundig gjennom først, man er da tross alt en soldat og kan bli sendt på skarpe oppdrag. Jeg skal ikke være voldsomt pessimistisk på dine vegne, men det eneste solide rådet jeg vil komme med er at du uansett aldri må finne på å legge ut 7-800.000 kroner for å kjøpe en sivil utdanning slik situasjonen er nå. Det er nesten klin umulig å få jobb, dessverre. Du bør sette deg veldig grundig inn i disse tingene før du velger å gå denne veien, selv om jeg skjønner at "guttedrømmen" kan slå knallhardt til (det har den gjort for flere av oss). Det finnes noen få skoler som gir utdanningen gratis, bl.a UiT i Tromsø og TFHS i Sverige. De bør være absolutt førsteprioritet om du vurderer dette, og da er det lurt å ta allmenne fag med matematikk og fysikk ettersom det er opptakskrav til studiene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Trevln taler fornuftige ord.
Tok selv matte, fysikk og engelsk som fordypning på VGS. Vurdér sterkt de statlige skolene (UiT og TFHS). Jeg anbefaler heller ikke å spytte millionen inn i drømmen i dag, da det er utrolig vanskelig å få seg jobb. Det er ikke noe mål å kjøpe seg inn i en 737/A320-cockpit heller, da bidrar man bare til en ytterligere forverring av sin egen bransje. En annen måte å gjøre dette på er å studere noe annet mens du tar PPL i en klubb, for å se om dette med flyging virkelig er noe for deg. Hvis du har lyst til å fortsette kan du da søke UiT/TFHS, du har en annen utdannelse i bakhånd, og du får kreditert erfaringen fra PPLen din, slik at det blir mindre å gjøre på flyskolen. Skal du ta en annen utdannelse, ta denne FØR du begynner på flyskole, det er MYE lettere enn andre veien. Bruker du først haugevis med penger på flyging har du i det minste en utdannelse som kan skaffe deg en jobb. Hvis du først blåser masse på flygerutdannelse er det å være arbeidsledig med stort lån etterpå en langt verre situasjon å befinne seg i. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Banned
|
![]()
Nå har jeg 3,9 i gjennomsnitt karakterer men det er fordi jeg ser på noen fag som uviktige som Kunst Og Håndverk Musikk RLE osv. Jeg er god i Engelsk og Matte.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: May 2009
|
![]()
Det er nå så, men man trenger fortsatt en viss poengsum i samordna opptak for å bli kalt inn til videre opptak på UiT
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Banned
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Banned
|
![]()
Er PPL Private Pilot License? Hvor er det bra å få PPL? Og hvor mye koster det og hvor lang tid tar Det?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Les deg litt opp på utdanninga på uit.no/luftfartsfag, der står det forklart både hvordan opptaket fungerer, poengsnittet som har vært de siste årene og hva studiet inkluderer. Du bør lese deg betraktelig mer opp på dette temaet om du seriøst vurderer en flygerutdannelse. PPL er privatflysertifikat, og inngår forsåvidt som en del av utdannelsen til CPL (kommersiell flysertifikat).
Om det er vanskelig å få seg jobb i Norwegian? Det er tilnærmet umulig. De åpnet i fjor høst for søknader for folk uten tidligere erfaring, og fikk 3000 søknader på to uker. Såvidt jeg har skjønt har ikke mer enn 10-20 personer av disse blitt ansatt. Mange av disse søkerne er kanskje ikke aktuelle, men det tegner allikevel et bilde av hvor vanskelig det er å få foten innenfor. Jeg kjenner selv alt for mange personer med komplett pilotutdannelse og flytid som instruktør eller lignende som fremdeles ikke har fått jobb etter mange år. Det er også verdt å merke seg at jeg bruker begrepet "ansatt" ganske løst her. Man får ikke jobb i Norge, man blir nå ansatt i byråer eller datterselskaper i utlandet til helt andre betingelser. Lønn er bare en liten del av det, men dette går vel litt utenfor det du i utgangspunktet spør om. PPL koster vel rundt 70.000 kr eller deromkring, flere skoler i Norge tilbyr det, og du må vel påberegne et års tid vil jeg tro. Det kan uansett være et bra sted å begynne om du har lyst til å fly. Du må bare være utrolig bevisst på å ikke svelge alt du får servert fra flyskoler om fremtidsutsikter og hvor lurt det er å ta en flygerutdannelse. Dette har de sagt i 50 år, og "pilotmangelen" har fremdeles ikke slått til. Det er en ren myte. Disse skolene har en utdanning å selge, og det er helt greit, men de tegner et bilde av flybransjen som ikke har rot i virkeligheten på noen som helst måte. Last edited by Trevln; 13-02-2015 at 23:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: May 2009
|
![]()
Står vel på Samordna Opptak hva grensen har vært tidligere år, muligens også på UiT sine sider
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Banned
|
![]()
Ok så det går ikke ann å få seg jobb i Norge. Hva med i USA eller Midtøsten?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
USA har innført nye regler som gjør at du må ha 1500 timer for å være styrmann i et flyselskap. Nå får man jo gjerne en del timer der borte som instruktør, men likevel..
Når det gjelder Midtøsten, ta en titt på for eksempel Emirates sine sider: http://www.emiratesgroupcareers.com/...uirements.aspx 2500 timer på multicrew flermotors turbin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Banned
|
![]()
Takk for informasjonen ladies
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Bare hyggelig, frøken..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Crusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Banned
|
![]()
Går det Ann å få seg jobb i Midtøsten? Eller er det like umulig som er i Norge? Royal jordanian? Emirates? Etihad? Qatar? Turkish?
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Pilotutdanning | SpottAir | General Aviation og sjøfly | 4 | 04-08-2015 11:37 |
Dansk skole for pilotutdanning | ice | Flyforum | 0 | 22-03-2007 04:55 |