Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 01-02-2015, 19:46   #1
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

United Snag after snag med United til Charleston

En vakker julidag finner jeg en helgtur med United til Charleston SC til overskommelig pris. Etter tidligere å ha telt på knappene mellom Savannah og Charleston valgte jeg Savannah så nå tenkte jeg at turen var kommet til Charleston. Reisen er i slutten av januar, men Charleston ligger jo lengere sør enn Casablanca og etter normen kan man forvente ca. 7 grader om natten og i overkant av 14 om dagen, alstå ypperlig for sightseeing.

For flightene i USA har jeg:
16:00-17:40 EWR-ORD UA1492
18:45-21:50 ORD-CHS UA5694
og
16:30-18:32 CHS-EWR UA4144

Kommer altså frem ganske sent, men får litt ekstra poeng via Chicago og da jeg vil bo sentralt har jeg tid til en liten titt på byen fredag kveld. Søndag vil jeg kunne ta det med ro med min complimentary gullfrokost hos Hilton og tid til å få se det jeg ikke fikk med meg av byen på lørdag.

Snag 1, Eurobonus

Da jeg booker nekter United.com plent å godta min eurobonuskonto. Prøver flere ganger, det er ikke akkurat første gang andre i *A ikke vil akseptere min Eurobonuskonto så jeg står på litt for å finne ut av hvilken variant de kan godta. Noterer tilslutt sammen med bookingen at jeg må huske på å legge dette inn senest ved innsjekking. No biggie.

Snag 2, kansellering

United sender utpå høsten melding om at flighten min fra Chicago til Charleston er tatt av programmet og at jeg må ringe dem. Får satt opp en ny flight sørover:
20:59-23:06 EWR-CHS UA4144

Mister ekstra poeng via Chicago og kommer for sent frem til å få gjort noe den dagen. Har også nesten 7 timers transit på EWR som er kjedelig. Byen på den andre siden av elven har jeg allerede sett og mye av det man får unna på kort tid er allerede brukt til tidligere transiter. Jeg kan jo kanskje ta en tur innom outleten Jersey Gardens som er lett tilgjenglig fra flyplassen selv om jeg også har vært der før. No biggie.

Snag 3, kansellering

Får litt senere på høsten melding fra United om at flighten min fra fra Charleston til EWR er tatt av programmet og at jeg må ringe dem. For å klare å komme til EWR i tide ender jeg opp med:
12:26-13:50 CHS-ORD UA5918
15:02-18:12 ORD-EWR UA1226

De ekstra poengene via Chicago er tilbake og jeg får kun tid til frokost før jeg må dra søndag morgen. No biggie.

Snag 4, forsinkelse

Når det store reisedagen i slutten av januar kommer får jeg SMS fra United med at flighten fra OSL er utsatt fra 11:15 til 15:00. Det var visst teknisk feil på flyet de skulle bruke fra EWR så innkommende er forsinket. Kan bruke tiden til å jobbe litt i gullstua. Det hadde selvsagt vært bedre om man kunne brukt nettet i SAS-loungen i over 10 minutter i strekk uten å bli kastet ut.

For en gangs skyld er det bare greit med forsinkelse, har jo 7 timer på EWR som de kan ta av. Mister riktignok turen til Jersey Gardens som jeg bare hadde lagt inn for tidsforbruk. No biggie.

Snag 5, defekt monitor

24F ser ut til å ha den eneste defekte monitoren i hele flyet. Den er helt livløs. Heldigvis er det god plass på flyet så det er en annen rad med F og E ledig og der virker monitoren. Det er til og med massasje-sete der, altså en hyperaktiv unge i raden bak som sparket i seteryggen hele veien over Atlanteren. No biggie.

Snag 6, "snestorm" og ny ombooking

Fremme godt forsinket i EWR har jeg fått mail fra United om at snefall, eller storm som de kaller det, er meldt i Chicago på søndag og at de regner med mange forsinkelser og kanselleringer. Jeg bør derfor ta kontakt med dem. Istedefor å vente på telefonen en tredje gang går jeg til servicedesken hvor de sier jeg må ta rødøye-ruten tilbake fra Charleston. Prøver å argumentere for en annen rute via Washington som vil la meg få mere behagelig start på dagen, men de holder fast på sitt:
06:00-07:58 CHS-EWR UA4301

Får altså over 12 timers transit på EWR og må altså tidlig i seng og reise lenge før frokost.

Snag 7, manglende ticketing

Da jeg står opp i Charleston er innsjekking allerede åpen, men da jeg prøver meg får jeg feilmelding om at ticketing mangler og at jeg må kontakte dem igjen. Hun som ombestilte for meg på EWR hadde tydeligvis glemt noen steg i ombookingen. Etter endel venting på telefonen er forhåpentligvis alt OK.

Snag 8, endrede personalia?

Prøver enda en gang å sjekke inn, men får nå feilmelding om at siden mine personalia har blitt endret må jeg møte opp tidligere på flyplassen og ha med alle papirer for manuell kontroll før jeg får sjekket inn. Jeg aner ikke hvilken av damene hos United som har gjort hva med min bestilling, men booker veldig tidlig vekking og transport til flyplassen til søndag morgen.

Om Charleston

Dra heller til Savannah

Snag 9, ikke codeshare

Manuell innsjekking går greit i Charleston, men det er ingen lounge der. Ankommer EWR over 20 minutter før skjema og solen er på vei opp over New York.

Ser at det skal begynne å sne ca. 1 time før Uniteds fly til OSL letter så det hadde passet bra å komme seg avgårde litt tidligere. De har visst mye problemer med å takle sne i dette landet. SAS skal jo fly rett før "stormen" kommer, men det går ikke ann booke om til dem da de ikke er codeshare med United. At jeg hadde opplevd mange forsinkelser og har over 12 timers transit endret ikke på det.

Flighten jeg skulle tatt til Chigago idag ser jeg er kansellert, bra jeg i alle fall har kommet meg til EWR. Så nå venter jeg i spenning på når vi kommer oss avgårede i kveld. Wlan fungerer litt av og på her i lungen og jeg begynner for første gang å bli lei av Uniteds rosiner med sjokoladetrekk.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	newark.jpg
Views:	2733
Size:	36.2 KB
ID:	38182  

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL

Last edited by robertaas; 01-02-2015 at 19:55.
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2015, 20:09   #2
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Default Re: Snag after snag med United til Charleston

Meget bra rapport... Forresten kunne tenke meg at du lagde en om Sri Lanka også. Spesielt siden jeg var der i 1974 og 1977.
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2015, 20:33   #3
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Forresten kunne tenke meg at du lagde en om Sri Lanka også. Spesielt siden jeg var der i 1974 og 1977.
Har bare bilder for tiden:
https://picasaweb.google.com/roberta...ankaJanuary201

Har lenge planlagt et prosjekt for å få til litt mere på tripreport-siden, men prioriterer stadig å heller bruke tiden på å planlegge kommende turer. Hadde faktisk tenkt jobbe med det på EWR idag, men tregt og ustabilt nett gjør at jeg ikke vil jobbe med det nå.

Mere:
TripIt prøver å pushe TripIt pro ved stadig å gi meg "complimentary upgrade" slik at jeg skal skjønne hvor bra det er. For avreisen fra OSL fikk jeg vel 15-20 e-poster fra dem hvor de gjentok forsinkelsen og flytting mellom gate 58A og 58F. Jeg klarte meg godt med de 2 SMS jeg fikk fra United. Nå fikk jeg akkurat en mail fra dem om gate-endring for flighten fra Chicago til EWR som jeg ikke skal ta og hvor den innkommende flighten fra Charleston ble kansellert.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL

Last edited by robertaas; 01-02-2015 at 20:35.
Old 01-02-2015, 20:44   #4
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Med 12 timer, hadde jeg virkelig vurdert en tur inn til New York, men det er nå meg.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2015, 20:46   #5
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Med 12 timer, hadde jeg virkelig vurdert en tur inn til New York, men det er nå meg.
Been there, done that.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 01-02-2015, 20:47   #6
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Been there, done that.
Og ikke mulig å gjøre igjen?
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2015, 20:49   #7
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Ta toget inn, finn et sted for en lunsj, gå litt rundt og observere livet... Alt annet enn en UA-kantine i 12 timer..
Martin is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2015, 20:56   #8
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Masekråka igjen. Har allerede sett de flotte bilder...Men jeg er overbevist at Sri Lanka snart kommer tilbake og mange ønsker litt info og beskrivelser... Greit å komme dit med Qatar og Emirates.

Hadde selv ,1974, Scanair DC 8-55 via Karachi og 1977 Sterling 727-200 via DXB .. Henholdsvis Ving og Tjæreborg..
Old 01-02-2015, 21:03   #9
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Ta toget inn, finn et sted for en lunsj, gå litt rundt og observere livet...
Har gjort det flere ganger ved transit, den beste varianten jeg har hatt var å ta båten fra Newark-siden. Siden jeg ikke føler for å ha så mye ugjort på den andre siden av elven hadde jeg faktisk tenkt å få jobbet litt i loungen, men tregt og ustabilt nett har så langt drept arbeidslysten.

Quote:
Alt annet enn en UA-kantine i 12 timer..
Men det er jo noe som jeg ikke har prøvd før.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL

Last edited by robertaas; 01-02-2015 at 21:08.
Old 01-02-2015, 21:27   #10
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Vi stikker alltid ned og kjøper Auntie Anne pretzel hotdogs rundt 130 gates. Er glad i dem, har hatt dem rundt i verden , også Seoul.. Billig. Så mange billige spisesteder har blitt pælmet ut i den senere tid og byttet med dyr fastfood.
Old 01-02-2015, 22:26   #11
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Vi stikker alltid ned og kjøper Auntie Anne pretzel hotdogs rundt 130 gates. Er glad i dem, har hatt dem rundt i verden , også Seoul.. Billig. Så mange billige spisesteder har blitt pælmet ut i den senere tid og byttet med dyr fastfood.
Ser ut som er variant av Mt Frank, elller hva de nå kaller den i Norge. Å sitte 12 timer i strekk før man skal sitte 8 timer i strekk er kanskje ikke det lureste så jeg bør vel ta en tur ned dit.

Ser at den mer behagelig timede flighten via Washington som jeg ikke fikk booke om til nå har landet 8 minutter før skjema i Washington.

Og TripIt Pro fortsetter å rapportere om forsinkelse på flighten jeg ikke skal ta fra Chicago. De har altså ikke logikk for å fange opp at flightene på min booking er endret selv om de har bookingnummeret. De har heller ikke logikk for å fange opp at flighten som jeg ikke tok til Chicago ble kanselert og de sendte meg heller ikke en eneste mail om at flighten ble kansellert selv om det er den som er registrert hos dem. Er ikke spesielt imponert.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 01-02-2015, 22:34   #12
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

TripIt Pro varsler så om at forsinket avgang av flyet jeg ikke skal ta vil medføre forsinket ankomst til EWR. Venter i spenning på neste mail som skal fortelle at forsinket ankomst vil medføre mindre tid til transit.

Where do I sign up for this service?

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL

Last edited by robertaas; 01-02-2015 at 22:37.
Old 01-02-2015, 23:44   #13
WF789
ScanFlyer Molded

WF789's Avatar

Quote:
TripIt Pro varsler så om at forsinket avgang av flyet jeg ikke skal ta vil medføre forsinket ankomst til EWR. Venter i spenning på neste mail som skal fortelle at forsinket ankomst vil medføre mindre tid til transit.

Bedre med for mye info enn for lite, eller`
Old 02-02-2015, 07:38   #14
Peppep
ScanFlyer Gold

Quote:

Hvordan skal de vite at du er booket om uten at du sletter den gamle flighten? Du kan skru av/på ulike typer varsler under Settings. Er enig i at det iblant blir for mye, samtidig som forsinkelser, gate-info osv ofte kommer raskere hos TripIt enn på skjermene. Da luftrommet over halve UK ble stengt i desember varslet TripIt meg et par timer før det var info å oppdrive hos Avinor og BA (og ingen av dem sendte varsel), så slapp jeg å blomstre på Flesland.
Old 02-02-2015, 08:04   #15
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Den er i rute. Bra for Robert, men 39 tilbake er kansellert grunnet været....
Old 02-02-2015, 10:24   #16
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by Peppep View Post
Hvordan skal de vite at du er booket om uten at du sletter den gamle flighten?
De har jo bookingreferansen min og kan sjekke hva som ligger der. Det blir galt at jeg skal brukt tid på å holde TripIt oppdatert og ikke motsatt.

Ellers bortsett fra litt forsinket avgang ikke flere snags på returflighten. Da UA38 for mandag allerede var kanselert var det flere som hadde fått booket om til dagen før så det var ganske fullt på flyet. Klarte likevel manøvrere meg til ledig midtsete også på returen.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 02-02-2015, 10:29   #17
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Det var et godt tips. Glemte riktignok av jeg var i USA og bestilte middels størrelse på drikke.. det var sikkert halvannen liter. Ikke akkurat noe å tømme rett før en tur over Atlanteren. Kom på $10.25 som er 80 kroner så direkte billig kan man ikke si at det var selv om alternativene jo kostet enda mere.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 02-02-2015, 12:13   #18
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Uff, det er noe dritt å bli stående fast et sted. Du kan jo trøste deg med at Superbowl trofeet gikk til østkysten da.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2015, 12:47   #19
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Uff, det er noe dritt å bli stående fast et sted. Du kan jo trøste deg med at Superbowl trofeet gikk til østkysten da.
Har ingen interesse av pingle-versjonen av rugby de har i USA (de bruker masse beskyttelsesutstyr og tør ikke møte skikkelige rygbyspillere fra andre land). Fikk stadig oppdateringer fra cockpit om stilling i en eller annen kamp under flighten.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 02-02-2015, 15:57   #20
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Flere som vil prøve Auntie Anne, merk at Jumbo Dog til 5.99 er topp, men av og til har den ligget på oppvarming og noe tørket ut. Gjør som oss, be om nybakt og det tar 8 min og er topp
Reply

Posting Rules