![]() |
|
![]() |
#1 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,533
|
![]()
Interessant artikkel om endringene i AA's flåte i 2015
http://airwaysnews.com/blog/2015/01/...15-fleet-plan/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,302
|
![]()
Det er ganske heftig og få levert mer enn ett fly i uka.
Og med 37 757 og 43 MD-80 som skal parkeres begynner de flåtene nå og minke raskt |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,533
|
![]()
Noterte meg at Delta har overtatt noen av disse som delefly .. Vil fly MD80 i amerikanske skyer i mange år til ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,533
|
![]()
Og klassikerene seiler mot evigheten ... ett av gangen.
![]() http://www.nbcnews.com/nightly-news/...0-427447875912 |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,302
|
![]()
Her snakker han en stund forbi 2015, men AAs flåtesjef heller mer mot riktig fly for hver rute enn store enhetsflåter, selv om det vel skal sies at med AAs størrelse blir uansett flåtene store nok til og dra stordriftsfordeler
http://atwonline.com/airframes/ameri...s-757-type-gap Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,302
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,924
|
![]()
Jo takk....Min flight MCO-ORD / M80 har blitt erstattet med en spennende 738....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,093
|
![]()
Jeg får gleden av å fly en MD80 fra OKC til DFW på fredag. Så det blir vel en av mine siste turer på Super80 :/
__________________
ThomAAs Flying the Norwegian way ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Posts: 95
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,604
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2009
Location: Bergen
Posts: 2,121
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,302
|
![]() Her er planen for 2016 Mainline: 25 - 25 A321: +6 Q1, +7 Q2, +6 Q3, +6 Q3 - 20 737-800: +5 Q1, +5 Q2, +5 Q3, +5 Q4 - 2 777-300ER: +2 Q1 - 4 787-8: +2 Q1, +2 Q2 - 4 787-9: +1 Q3, +3 Q4 Mainline utfasing: -92 - 4 A320: -4 Q1 - 13 757-200: -9 Q1, -1 Q2, -1 Q3, -2 Q4 - 14 767-300ER: -5 Q1, -5 Q3, -4 Q4 - 61 MD-80: -4 Q1, -6 Q2, -37 Q3, -14 Q4 Totale mainline flåte i slutten av 2016 - 319 = 125 - 320 = 51 (-4) - 321 = 199 (+25) - 332 = 15 - 333 = 9 - 738 = 284 (+28) - 752 = 51 (-13) - 763 = 31 (-14) - 772 = 47 - 77W = 20 (+2) - 788 = 17 (+4) - 789 = 4 (+4) - E90 = 20 - S80 = 36 (-61) - Totalt = 909 (-37) Regionale leveringer: 49 - 7 CRJ-700: +6 Q2, +1 Q3 - 18 CRJ-900: +6 Q1, +9 Q2, +3 Q3 - 24 E-175: +4 Q1, +8 Q2, +6 Q3, +6 Q4 Regionale utfasinger -29 - 17 CRJ-200: -3 Q1, -1 Q2, -1 Q3, -12 Q4 - 12 ERJ-140: -2 Q2, -10 Q3 Totale regionale flåte i slutten av 2016 - CR2 = 111 (-17) - CR7 = 68 (+7) - CR9 = 118 (+18) - DH1 = 26 - DH3 = 11 - E70 = 20 - E75 = 133 (+24) - ERD = 2 (-12) - ER4 = 118 - Totalt = 607 (+20) Selv om det ser ut som det forsvinner mye kapasitet og de krymper så er flyene som kommer inn jevnt over større, og de nyere flyene kan utnyttes langt mer enn de eldre og mer vedlikeholdkrevende |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2009
Location: Bergen
Posts: 2,121
|
![]()
Det minker fort på 757-767 og MD 80 i flåten til American.
Over 100 MD 80 ut på 2 år er 1 i uken. 60 757 og 30 767 er også en stor del av flåten |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,302
|
![]()
American har kommet med endel oppdateringer på flåteplanen de neste årene, primært hva som skal ut:
E190: De har i dag 20 stykker og alle er planlagt utfaset innen 2019. Uvisst hva de skal erstattes med, men skal de beholdes etter 2019 må de blant annet inn til dyrt vedlikehold A330-300: De har ni stykker som skal ut i 2017-2018. Disse har alle PW motorer og er endel eldre enn deres 15 A330-200 som er yngre og med RR motorer. AA vil ta levering av både 787-9 og A350-900 fremover som lett vil erstatte denne kapasiteten 767-300: Akselerasjon av utfasing så de vil nå ha 17 ved utgangen av 2017, mot tidligere planlagt 2015 Widebodiene er det jo ikke noe og spekulere i da det jo kommer en haug med 787 og A350 fremover. Det som er litt spennende er de 20 E190. Disse flys i dag av mainline, så er spørsmålet om disse erstattes av en miks av regionals (E175/CRJs) og større mainline fly (737/A32x) eller om de skal erstattes av noe i samme størrelse. Da er jo CS100 en het kandidat. AA har også sagt en flåte på 20 maskiner som E190 flåten i dag er på, er for liten for effektiv drift |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,533
|
![]()
20 MD80'er skal pensjoneres i morgen, 23. august.
https://blog.flightradar24.com/blog/...0s-to-roswell/ Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,302
|
![]()
Dette skal være de som parkeres i morgen, med produksjonsår bak
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,533
|
![]()
Airways var med på N9401W's siste reis fra Tampa.
https://airwaysmag.com/airchive/amer...ires-20-md-80/ ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,533
|
![]()
Funfact fra artikkelen over. N9405T er nå den eneste kinesiskbygde MD80 tilbake i AA-flåten. Den fotograferte jeg på lørdag i Atlanta.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]()
Fra artikkelen:
Quote:
Begynte på 727 og sluttet på 757/767. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
|
![]()
Vemodig at AA' Mad Dogs er på full fart ut. Har hatt mange timer ombord i disse og har likt hver flight, selv om de nå i det siste har begynt å vise alderen og er temmelig slitt.
AA er i ferd med å bli mer og mer Airbus -heavy. litt morsomt. Hvem ville trodd det for få år siden? Ellers er E175 en favoritt hos meg, både i Y og F. Jeg synes denne flytypen i AA's konfigurasjon er noe av det mest behagelige man kan fly på amerikansk innenriks nå for tiden. Så gjerne flere av disse, takk. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Setevalg American Airlines | Hickok | Reiseforum | 12 | 29-07-2015 11:18 |
American Airlines | sk931 | Flyforum | 3 | 30-12-2009 00:20 |
9/11 og American Airlines. | ENTO | Flyforum | 4 | 27-03-2009 00:00 |
American Airlines | LN-SSL | Flyforum | 6 | 26-12-2006 12:46 |
American Airlines | SAJblue | Flyforum | 4 | 10-12-2006 17:47 |